Den officiella Canyon-tråden

Hej Canyon-folket

Jag har en Canyon Nerve XC 6.0 från 2011 med en XT bakväxel. Jag funderar på att byta ut denna till en shadow+-växel typ SLX eller XT, är det någon som kan svara på om jag har en long-cage eller en medium-cage bakväxel? Jag förmodar att jag har en long cage men kan jag se det på något sätt?

Någon som dessutom kan komma med tips på huruvida jag kan nöja mig med en SLX-växel eller om jag ska gå upp till en XT som jag redan har. Jag resonerar så att en 2014 SLX shadow plus bör i vilket fall som helst vara bättre än min XT från 2011 :-)

Och om Shadow + är vettigt att investera i jämfört med en vanlig shadow-växel? Jag kör en del stökig terräng med rötter och liknande.

SLX 463 kr
http://www.bikester.se/shimano-rd-m675-mtb-vaexel-330278.html

XT 627:-
http://www.chainreactioncycles.com/se/en/shimano-xt-m786-shadow-10-speed-rear-mech/rp-prod83162

Senast ändrad:
EricR skrev:
-------------------------------------------------------
> Det skilljer 100 kr... och shadow+ är fett smutt.
> Kör på XT.

Oki doki, vet du om jag har long cage eller medium cage? Vad är vanligast? 10 drev bak och 3 fram

Byte till en XT Shadow+ long cage på min Nerve XC 7.0 (2012) enbart för att få en plus växel. Klart värt varenda krona, tog dessutom bort min Bionicon c.guide och saknar den inte.

SLX eller XT tror jag inte spelar nog ingen roll utan det är plus som är grejen

Efter att ha fått tillbaka en del på skatten så har jag funderat på att byta ut min 7 år gamla mtb mot en ny. Har siktat in mig på en Nerve AL eller en Grand Canyon CF. Men har fastnat lite på storlekarna. Enligt PPS så ska jag köra på L men jag blir lite rädd att L ska bli för lång då jag har rätt långa ben i förhållande till överkroppen. Men om jag väljer en M så kanske jag inte kan få upp sadeln högt nog. Är 181 cm lång med ben på 88cm och överkropp 65cm. Armarna är 67cm.

Vad tycker ni, kommer L att fungera bra? Kanske någon annan med liknande mått där ute som har input?

Jag är 182 med 88 benlängd, har kört Canyon MTB i både L och M. Båda går att få bra i storlek, det går ju att justera med styrstamslängden. Har dock landat på att jag trivs bäst med M. Det landar i slutänden på vad man tycker känns bra. Själv gillar jag en M bättre än L då den senare för min del "känns" stor och lite klumpig. Men det är mina preferenser. Du kan ha helt andra.

n1klass skrev:
> Efter att ha fått tillbaka en del på skatten så
> har jag funderat på att byta ut min 7 år gamla
> mtb mot en ny. Har siktat in mig på en Nerve AL
> eller en Grand Canyon CF. Men har fastnat lite på
> storlekarna. Enligt PPS så ska jag köra på L
> men jag blir lite rädd att L ska bli för lång
> då jag har rätt långa ben i förhållande till
> överkroppen. Men om jag väljer en M så kanske
> jag inte kan få upp sadeln högt nog. Är 181 cm
> lång med ben på 88cm och överkropp 65cm.
> Armarna är 67cm.
>
> Vad tycker ni, kommer L att fungera bra? Kanske
> någon annan med liknande mått där ute som har
> input?

Tror Large blir helt perfekt för dig! Har själv en Grand Canyon CF SLX stl Large!
Är 184cm lång,innerben 89cm!
Ps Bifogar bild så du kan se typ sadelstolps utsticket!

Bilagor

• Bild 526.jpg
    Bild 526.jpg
    177.5 KB · Besök: 70
Är 177cm och har en Grand Canyon CF SL medium. Fick byta till sadelstolpe med 20mm setback för att jag tyckte inte om att sitta långt fram. Kompisen med en XL gjorde samma sak. Vet inte om det hjälper dig men jag tror inte L blir för lång. Bor du i Etuna kan du få testa min.

Drsnuggles skrev:
> Vilken av canyons lvg cyklar har skärmfästen, om
> någon?
>
> Tar någon 28mm däck eller större?

Inflite är ett relativt bra svar på dina önskemål.

Zooltrix skrev:
> Är det någon som vet vad det är för skillnad
> på CF SL och CF SLX ramarna? Det skiljer ju hela
> 90 gram men måtten är identiska.

Annorlunda uppläggning av kolfibern och lättare kolfiber tror jag är skillnaden.

zirxo skrev:
> Zooltrix skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Är det någon som vet vad det är för
> skillnad
> > på CF SL och CF SLX ramarna? Det skiljer ju
> hela
> > 90 gram men måtten är identiska.
>
> Annorlunda uppläggning av kolfibern och lättare
> kolfiber tror jag är skillnaden.

Märker man någon skillnad? Om man provkör en SLX och sen köper en SL, skulle man då få en helt annan känsla i cykeln?

Har en Nerve AM 5.0 från 2010 som jag bytt bromsskivor på men dessvärre passar de nya mindre bra.

Fram hade jag 203 mm och bak 185 mm original och respektive adapter/spacer till klossarna är också märkta enligt detta.

Nu tänkte jag sätta 200 mm fram och 180 mm bak och behöver alltså nya, mindre spacers. Tänkte också ha framförhållning inför eventuellt ytterligare byte till 180 mm även fram.

Behöver spacers för 200 mm respektive 180 mm skiva fram och spacer för 180 mm skiva bak alltså. Var/hur får jag tag i detta? Tack.

/martin

Min önskelista på Canyon nyheter inför 2015

LUX CF modellerna med 650b /27,5 fälgar och 120 eller 130 mm fjädring.

Cross med pakethållarfästen och hydrauliska skivbromsar samt skärmar som option.

Vore också spännande om Canyon gav sig an på BMX-race marknaden. Tex något i stil med Redlines Flight serie. BMX på bana är den största cykelsporten bland barn i Sverige (och de flesta andra länder). Än så länge är de ingen som säljer den typen av cyklar på postorder direkt från fabrik, utan det är dyra mellanhänder och ibland löjligt höga priser.

Hoppas tomten kommer med alla tre klapparna ;-)

mmmartin skrev:
>
> Behöver spacers för 200 mm respektive 180 mm
> skiva fram och spacer för 180 mm skiva bak
> alltså. Var/hur får jag tag i detta? Tack.
>
> /martin

De spacers (för PM/PM) eller adapters (PM/IS) du efterfrågar är specifika per bromsmodell och enklast är nog att antingen gå till en LBS och låta dem hjälpa dig eller använda magic google skilz för att hitta en en passande modell och köpa den från en nätbutik.

Gissningsvis har din cykel PM fästen och Avid Elixir bromsar, då borde t.ex. 2 st http://www.bike24.com/1.php?content...page=1;menu=1000,2,15,117;mid=113;pgc=146:536 passa.

Har lite funderingar på att köpa en Nerve AL 7.0 27,5". Nån som vet om det går att höja gaffeln (Fox 32 CTD Evolution 120mm) liknande som på Rockshox med distanser i luftenheten? När jag läser på Fox sida verkar gaffeln finnas i olika versioner, från 100mm - 150mm. Hade varit trevligt att få Nerven lite flackare, tänkte kombinera med offset bussningar för att behålla höjden på vevparti hyfsat.

Nån som vet?

Bladin skrev:
> Har lite funderingar på att köpa en Nerve AL 7.0
> 27,5". Nån som vet om det går att höja gaffeln
> (Fox 32 CTD Evolution 120mm) liknande som på
> Rockshox med distanser i luftenheten? När jag
> läser på Fox sida verkar gaffeln finnas i olika
> versioner, från 100mm - 150mm. Hade varit
> trevligt att få Nerven lite flackare, tänkte
> kombinera med offset bussningar för att behålla
> höjden på vevparti hyfsat.
>
> Nån som vet?

Spectral?

Spectral är en för stor cykel för de stigar jag åker på. Skulle helst vilja haft en med 100mm bak och lite mer fram men med roligare geo än en xc.

Har tyvärr inte fallit för Enduro hypen...

NLC skrev:
>
> De spacers (för PM/PM) eller adapters (PM/IS) du
> efterfrågar är specifika per bromsmodell och
> enklast är nog att antingen gå till en LBS och
> låta dem hjälpa dig eller använda magic google
> skilz för att hitta en en passande modell och
> köpa den från en nätbutik.
>
> Gissningsvis har din cykel PM fästen och Avid
> Elixir bromsar, då borde t.ex. 2 st
> http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1
> ;product=71557;page=1;menu=1000,2,15,117;mid=113;p
> gc=146:536 passa.

Tack för tipset!

Bor i en liten ort så har dessvärre dåligt med butiker att vända mig till för hjälp.

/martin

Senast ändrad:
Verkar vara en hel del som är nöjda med canyons cyklar. Jag tänkte därför bidra med lite mindre smickrande betyg åt Canyon. Köpte en Canyon Nerve på deras outlet för några månader sedan. När man får cykeln så läcker bakbromsen olja så det skriker om det (hade Canyon gjort sig besväret att packa upp och kolla igenom cykeln innan de skickade den så hade de märkt detta illa kvickt).

Bakbromsen skickas iväg till Canyon. Det dröjer, och det dröjer.... En och en halv månad efter att jag erhållit cykel kan jag slutligen montera en fungerande bakbromsen. Allting frid och fröjd ända tills idag (har nu haft cykel i mindre än 3 månader), när något i navet verkar ha gett upp... Detta efter nästan enbart lindrigare stigcykling med minimalt med drops och liknande.

Nu är man i läget om man skall skicka tillbaka det till Canyon med risken att få vänta någon månad på att få det fixat eller om man skall lämna det till närmsta cykelverkstad och betala skiten själv (och få det fixat på några dagar).

Det blir i vart fall ingen mer Canyon för mig i framtiden. Jag har varit inne och kollat på Rose's cyklar. De verkar helt klart intressanta. Är det någon här som har erfarenhet av dessa cyklar, och framförallt deras service?

/Robin

Du kan höra med Canyon om du kan lämna in den till närmsta LBS och skicka notan till dom. Det vet jag folk som gjort.
Rose är säkert hel ok dom också.

rolhe09 skrev:
.
> kollat på
> Rose's cyklar. De verkar helt klart intressanta.
> Är det någon här som har erfarenhet av dessa
> cyklar, och framförallt deras service?
>
> /Robin

Spontant känns det som du ställer frågan i fel tråd. Passa dig för att köpa en Rose med samma hjul bara.

Beställde en Spectral 9.0 SL torsdags kväll, vid lunch idag ringde UPS och sa att dom stod utanför min port.
Va bara och kasta sig i bilen hem och ta emot den. Sen skulle man försöka jobba resten av dagen när man visste vad som stod hemma och vänta....
Nu är den iallafall ihopsatt, dock inte injusterad, så första provturen får vänta lite.

Hejsan. Har länge planerat att skaffa en ny terrängcykel. Pendlar nu mellan Nerve al 6.0 och Grand Canyon al slx 7.9/8.9. Om någon har nåt att säga för eller mot någondera uppskattas åsiter, men mest av allt funderar jag på storleken. Är 173cm, 65kg, benlängd 81,5. Ligger mitt mellan S och M, och vet inet alls vilken storlek som passar bättre. Canyons svar var aningen vagt:

"According to your PPS data, to achieve a competitive and comfortable riding position I would recommend frame size M. If, however, you would like to ride competitively, then I would recommend frame size S." (frågan gällde specifikt Nerve al)

Har inte cyklat mycket terräng, och vet inte om det är bättre med en lite för stor eller lite för liten cykel. Har inte heller provat någon av canyons terrängcyklar, så har inte riktigt något att jämföra med. En S skulle preliminärt kanske låta bättre. 170 cranks verkar bättre än 175, och vill inte att cykeln känns för klumpig. Är dock rädd att den blir för liten.

ta en medium, finns inget värre än en för liten cykel, har du en lite för stor kan du bara flytta fram sadeln och byta till en kortare styrstam, frugan är för övrigt 174 och kör på medium.

3plE skrev:
> Du kan höra med Canyon om du kan lämna in den
> till närmsta LBS och skicka notan till dom. Det
> vet jag folk som gjort.

Jag med, vi får också in främmande cyklar ganska så regelbunden,
där vi fixar problemen och internetleverantören får betala.

johnny165 skrev:
> ta en medium, finns inget värre än en för liten
> cykel, har du en lite för stor kan du bara flytta
> fram sadeln och byta till en kortare styrstam,
> frugan är för övrigt 174 och kör på medium.

Jag skulle nog hävda att det är minst lika illa med en för stor cykel!

Plissken skrev:
> Exakt, undrar varför just många proffs väljer
> hellre en för liten och kompenserar med lång
> stolpe och lång styrtapp...

För att få högre drop

Lite panik! Har en Grand C CF SL 7.9 med DT swiss nav och shimano kasset. När jag monterade slanglöst så ska man ju skaka och vicka på hjulet. Det gjorde ute på min brygga för att enkelt kunna kolla var det pyste luft. Då lossar!! kassett och ramlar ner och de två små hjulen med splines studsar omkring men som tur var ramlade de inte ner i sjön. För mig är det ett mysterium. Hur kan den lossna utan att man ens skuvar bort kronmuttern. Nån som har erfarenhet av detta? Och hur får jag fast den igen. Tacksam om nån kan hjälpa mig? Möjligen är jag i fel forum, men jag är novis på happy och tycker det är svårt att navigera här.-----------------------------
Jag svarar på mig själv och inser att den här typen av nav funkar så att det som håller ihop nav och krans är när man skuvar i axeln och dra ihop nav, kasset och gaffelben.

Lärdom: Fippla inte med DT Swiss hjul/nav på en brygga med glesa brädor!

Senast ändrad:
Hur snabbt har ni fått era cyklar när den har funnits i lager?

Tolkar jag leveranstiden korrekt när det står 2-5 dagar för sen att skickas från leverantören å 3-8 dagar för leverans till mottagren?

Totalt min 5 dagar från order till leverans? Mer rimligt 7 arbetsdagar?

Någon skrev ju att den hått sin bajk efter tre dagar!

Senast ändrad:
Väldigt nöjd med min Spectral 9.0 (förutom att jag körde sönder bakväxeln igår...).

Men är ju inte lika nöjd med att cykeln jag fick för 2 veckor sen är nu prissänkt med 2000kr :/

Senast ändrad:
@ Squattiludrop Jag får be dig maila oss ang prissänkningen så kan vi förmodligen komma överens om något.

@ Mathias B. Alternativt skulle vi naturligtvis kunna baka in det i priset på cyklarna men vi har valt den här lösningen.

Har bestämt mig för att köpa en Grand Canyon CF SL 6.9 men velar mellan M och L. På hemsidan framgår överörsmåttet från centrum styrstolpen till toppen av sadelröret. Jag vill veta det horisontella måttet från centrum styrstolpen till sadelstolpen. Det brukar de flesta tillverkare skriva ut men inte Canyon vilket är det svårt att jämföra med nuvarande cykel. Har mailat Canyon i frågan men ej fått svar. Någon som har måtten för M alt. L?

Senast ändrad:
Hej Canyon!

Vilka hisspinnar med intern vajerdragning går det att stoppa i en Lux CF?
Finns det instruktioner för hur man monterar?

tack på förhand.

Tillbaka
Topp