Den officiella Canyon-tråden

SKulle gå in och köpa ett växelöra till min cykel men hittar inte det på sidan, det är nr 25 till en canyon ultimate cf slx. Var kan man få tag på det?

Jag vill testa en tanke:

Hur dum idé är det att "honzofiera" en Grand Canyon AL SLX 2016 genom
- biffigare däck
- 1x-konvertering
- kortare styrstam/bredare styre
- hisspinne
för att skapa en kul hardtail för småbusig stigcykling?

Min tanke är att Kona Honzo ofta hyllats som en perfekt trail/AM-hardtail med grym geometri, busighet och trygghet i terräng, och den nya SLX har snarlik geometri även om den marknadförs som xc-racer snarere än trail-buse. Fördelarna som jag ser det jämfört med att köpa en "äkta" Honzo är lättare vikt, finare komponenter och högre komfort. Nackdelen är sämre styvhet och hållbarhet.

Som sagt, hur dum idé är det? Vilka hål finns i mitt resonerande?

Ska tilläggas att jag är ganska tanig och lätt (typ 63 kg) och det räcker att klara små drops och lite bunnyhops utan att vara nervös för att ramen spricker.

Länkar för referens:
https://www.canyon.com/sv/mtb/grand-canyon/grand-canyon-al-slx-7-9.html
http://konaworld.com/honzo_dl_al.cfm

Tänkte höra om det är någon mer som upplever Guide bromsarna på som en aning ,skall vi säga musikaliska när det är blött? (Tänk Apkungen... Kinesisk musik...)
Har i och för sig inte centrerat bromsarna sedan leveran. Kanske skall börja där? Är detta ett känt problem?

Medansvar jag ändå frågar om bromsar. Är det någon som kan rekommendera alternativa bromsbelägg om jag nu byter? Gärna mjuka och tysta.

Slobby sa:
Tänkte höra om det är någon mer som upplever Guide bromsarna på som en aning ,skall vi säga musikaliska när det är blött? (Tänk Apkungen... Kinesisk musik...)
Har i och för sig inte centrerat bromsarna sedan leveran. Kanske skall börja där? Är detta ett känt problem?

Medansvar jag ändå frågar om bromsar. Är det någon som kan rekommendera alternativa bromsbelägg om jag nu byter? Gärna mjuka och tysta.

Har du rengjort skivorna och beläggen? Mitt bilschampo får tex bromsskivor att skrika. Har spisbränsle (sprit) att rengöra med. Ospädd spolarvätska fungerar även det kanon. Beläggen kan man rugga av lite lätt med sandpapper.

Någon Canyon fantast som kan hjälpa mig i valet mellan en Nerve AL 7.9 och en Spectral AL 8.9?

Jag åker idag på en Nerve XC 7.0 2012 och har trånat efter 29" ända sedan jag var dum nog att låna en bekants Cannondale Carbon F3. Mitt dilemma uppstår då jag å ena sidan vill ha en FS XC hoj som inte låter mig hamna allt för långt efter HT grabbarna på rakorna å andra sidan en FS AM när det blir stökigt nedför. Jag känner att min nuvarande Nerve är lite för stötig och orolig i stökiga partier och hade gärna haft en mer "plush" känsla för bättre kontroll men det kan mycket väl vara så att steget från 26" till 29" kan äta upp oroligheterna.

Jag vet att Nerve 8.9 är mer jämförbar prismässigt mot Spectral 8.9 men på Nerve så anser jag inte att förbättringarna upp till 8.9 motiverar prishöjningen och med Spectral så är det ju den lägsta 29":arn så hisstolpe och XT blir "bonus".

Under sommarens Åre vistelse hyrde jag en Trek Fuel EX 7 29" och släppte alla tankar på en HT kolfiberraket.

Mina lokala stigar består främst av NICK spåret och Hellas sedan tillkommer diverse cykelresor i Norrland och Värmland under sommaren. Hellre utför än uppför :)

Senast ändrad:
Jag har inte testat årets nerve 8.9 men köpte spectral 8.9. Kan bara säga att den är oerhört stabil när det stökar på nedför. Fina dämpare och komponenter i övrigt. Den rullat helt enkelt på väldigt bra i skogen. Upplever fortfarande att det går att trampa på bra i lättare partier även om det kanske inte går att jämföra med en HT med smalare däck och mindre mönster. Men fram tar man sig verkligen!

Nu står det att Spectral 8.9 är slutsåld i XL...man undrar vad det betyder. Slutsåld för alltid eller för tillfället? Hade precis tänkt att klicka hem en....suck

Franas sa:
Nu står det att Spectral 8.9 är slutsåld i XL...man undrar vad det betyder. Slutsåld för alltid eller för tillfället? Hade precis tänkt att klicka hem en....suck

Jag vill minnas att dom sa att Spectral 29" bara skulle finnas i en begränsad upplaga för att sedan utgå ur sortimentet. Står nog nått om det tidigare i tråden.

/Eric

Hej, ger mig på mitt första inlägg efter att bara suttit och läst bakom skärmen och hoppas ni kan hjälpa mig...
Inte cyklat på några år och tänkt att börja igen. Läst runt i de flesta trådar här sista tiden och har bestämt mig för att köpa en ny 29" HT till att börja med. Sedan blir det säkert något dyrare när jag bättre vet vad jag vill ha...

Jag har siktat in mig på en Grand Canyon AL 6.9. Men velar lite om det är värt att gå upp till 7.9 eller inte?

Skiljer lite i komponenterna såklart men är även två olika ramar vad jag kan se, hur stor skillnad är de på dessa? Har inga problem att lägga lite mer pengar om jag får något som verkligen är värt kostnaden. Ser att det här är en cykel jag kommer behålla i flera år sen komplettera med en FS om jag fastnar för stig mer.

Tack på förhand!

Fri frakt på alla cyklar i lager i mars enligt mail, men de tar igen det rejält på priset :D

dyrahojar.png

niaan sa:
Hej, ger mig på mitt första inlägg efter att bara suttit och läst bakom skärmen och hoppas ni kan hjälpa mig...
Inte cyklat på några år och tänkt att börja igen. Läst runt i de flesta trådar här sista tiden och har bestämt mig för att köpa en ny 29" HT till att börja med. Sedan blir det säkert något dyrare när jag bättre vet vad jag vill ha...

Jag har siktat in mig på en Grand Canyon AL 6.9. Men velar lite om det är värt att gå upp till 7.9 eller inte?

Skiljer lite i komponenterna såklart men är även två olika ramar vad jag kan se, hur stor skillnad är de på dessa? Har inga problem att lägga lite mer pengar om jag får något som verkligen är värt kostnaden. Ser att det här är en cykel jag kommer behålla i flera år sen komplettera med en FS om jag fastnar för stig mer.

Tack på förhand!

Du får bättre komponenter överalt utom gaffel som är samma och REBA är helt OK. SLX har väl inetrn dragning och lite finare ram. Bara att du slipper 40 | 30 | 22 och får 26 | 36 med 11S bakåt är värt pengarna tycker jag. Jag skulle satsa på SLX i alla läge.

Blev lite fundersam idag när jag satt och tittade på Nerve AL 9.9. Det står i specen att foxdämparen är 120mm travel. Att styret är 740mm brett men under geometri så står det 110mm på dämparna och 720mm på styret.

Någon som har beställt och vet vad som levereras?

Beställning 8/3, bekräftelse på att cykeln är skickad idag 11/3. Verkar fungera bra...en Nerve AL 9.9 Greenada i stl XL.
Ska kolla specen så att den stämmer med allting på cykeln när den kommer.

Vill passa på att ge Canyon ett bra betyg för hanteringen av reklamation/garantiärende. Fick en liten spricka i min ram (torque ex). Ramen byttes utan problem och absolut inom bra tid. Samma när jag fick problem med ett hjul, inom 4 dagar hade jag ett nytt.

Trodde att det skulle bli svårare då cykeln inte är köpt i "butik", men har nu ändrat uppfattning helt.
Landsvägshojen blir troligtvis den också en Canyon.

Aliide sa:
MIGHTYnoob sa:
Är det fraktfritt nu?

Spelar det stor roll med 300 kr "rabatt" på de 30 000 kr-cyklarna som man fick/får fri frakt på? En anledning att slå till? Inte det som avgör att man vill ha en Canyon och en viss modell enl mig.

Jag har beställt cykel redan men väntat på leverans. Så då frågade jag. För 300 spänn kan man ha mycket roligt.

Canyon levererar som utlovat! Det verkar som strulen med SAP och ny fabrik har lagt sig.

Jag beställde en Canyon Spectral AL 7.0EX den 27januari.
Orderbekräftelsen jag fick sa att den skulle levereras 7-11 mars
10 mars knackade UPS på dörren.

Lång leveranstid för all del, men leveransen kom när den skulle!

jekyll sa:
Canyon levererar som utlovat! Det verkar som strulen med SAP och ny fabrik har lagt sig.

Jag kan inte tycka att knappa 2 veckor från klick till kunds dörr är lång leveranstid för en cykel. Gott att problemen är över!

Aliide sa:
jekyll sa:

Jag kan inte tycka att knappa 2 veckor från klick till kunds dörr är lång leveranstid för en cykel. Gott att problemen är över!

Nja, 6 veckor blev det snarare, du missade februari... :-)
Men visst, även 6 veckor är inom anständighetens gräns. Annars hade jag inte beställt.

jekyll sa:

Vilken färg tog du?
Jag beställde min spectral AL 7.0EX den 18 december, ska levereras i början av maj. tror bestämt att du har fått min (om det är en röd sådan)

OT: Första inlägget!

RobinG sa:
Är lite sugen på den här cykeln.

https://www.canyon.com/sv/factory-outlet/#category=mtb-bikes&id=10048

Det är ju förra årets modell men storleken passar mig, alternativet är annars den här. Då är det årets modell,men vad jag förstått, sämre komponenter.

https://www.canyon.com/sv/mtb/grand-canyon/2016/grand-canyon-al-5-9.html

Någon som har synpunkter på dessa? Är det också någon som vet om fraktfritt gäller factoryoutlet också?

FIck hem min cykel i torsdag, beställde på måndagen.
Det blev förra årets modell, alltså den för 8900.-.
Kanonfin cykel, färgen är snygga irl än på bilden.

Hur snabbt efter fick du bekräftelsemail (dvs. inte det första att dom tagit emot ordern utan det andra?)

Jag beställde i fredags men har bara fått ett mail än så länge...

Är det någon som vet om Canyon har med sig någon Nerve i stl XL till BikeExpo, och hur provkörningsmöjligheterna är?
Jag hoppas ju dom har med en, men vågar inte räkna med det. Har inte varit på mässan förr heller så har ingen aning om ytorna

Foss sa:
Hur snabbt efter fick du bekräftelsemail (dvs. inte det första att dom tagit emot ordern utan det andra?)

Jag beställde i fredags men har bara fått ett mail än så länge...
Fick de två första mailen inom nån timme. Sen efter två dagar fick jag ett mail med ups info om att cykeln var på väg

Shaddap sa:
jekyll sa:

Vilken färg tog du?
Jag beställde min spectral AL 7.0EX den 18 december, ska levereras i början av maj. tror bestämt att du har fått min (om det är en röd sådan)

OT: Första inlägget!

Stealth Black i stl S
Vid beställningstillfället så stod det 23-27 mars på hemsidan men det snabbades på vid orderbekräftelsen.

Hej,
Finns det någonstans man kan se vad en äldre cykel hade för spec som ny. Jag är lite intresserad av en begagnad Canyon Nerve 29 8.9 2013 som knappt är cyklad på men säljaren har inte full koll på vad det är för komponenter.
/Janne

Jan_martinsson sa:
Hej,
Finns det någonstans man kan se vad en äldre cykel hade för spec som ny. Jag är lite intresserad av en begagnad Canyon Nerve 29 8.9 2013 som knappt är cyklad på men säljaren har inte full koll på vad det är för komponenter.
/Janne

Gå in på https://www.canyon.com/sv/service/manuals/
Välj "Mountainbike" och "för cykel", sen är det bara välja årsmodell och typ ;)

Shrue sa:
Jan_martinsson sa:
Hej,
/Janne

Gå in på https://www.canyon.com/sv/service/manuals/
Välj "Mountainbike" och "för cykel", sen är det bara välja årsmodell och typ ;)

Tackar!
Nu får vi se ön budet blir accepterat eller jag " måste" köpa nytt :-)

Jag beställde en cykel från Canyon som fanns på lager och fick idag information om shipping date nästa vecka (mellan måndag och fredag). Jag sticker utomlands fredagen därpå. Är det rimligt att tro at cykeln hinner komma till torsdagen veckan efter angivet shipping-date veckan eller är det lika bra att avbeställa och handla hos rose?

Bör jag beställa storsäljaren nerve, tro? Rätt lång väntetid vilken färg man än tar. Stealth black är jag helst inte så sugen på dock. Känns lite gjutjärnskamin över den texturen. :)
Fördelen är ju att man får en dropper både på 8.9 och 9.9. Vet inte vilken som ger mest för pengarna egentligen heller då vikten är densamma.
Bra komponenter för pengen blir det ju, helt klart.

Får dock en Camber (120mm) inklusive dropper för samma pengar som en nerve 9.9 också. Jag är kluven.

Large var tydligen rätt storlek för 184cm med 89 i benmått.

Är den trampeffektiv?

Foss sa:
Jag beställde en cykel från Canyon som fanns på lager och fick idag information om shipping date nästa vecka (mellan måndag och fredag). Jag sticker utomlands fredagen därpå. Är det rimligt att tro at cykeln hinner komma till torsdagen veckan efter angivet shipping-date veckan eller är det lika bra att avbeställa och handla hos rose?

Ring transportören och förklara läget, då brukar det lösa sig alt be dom leverera till en polare

Zliper sa:
Foss sa:

Ring transportören och förklara läget, då brukar det lösa sig alt be dom leverera till en polare
Min cykel skickades på måndagen och jag hade den på torsdag. En kompis hade samma erfarenhet så jag tror det är lugnt

Tillbaka
Topp