Den officiella Canyon-tråden

Beställde en canyon roadlite under rean och tog stealth färgen. Såg att leveransen va rätt lång så prata med dem och bytta färg till en som var i lager. Men på bekräftelsemailet som jag fick står det ju samma fraktdatum.

Ska på cykelsemester och hade vart så kul att ha den nya och nu går det inte att ringa dem.. Blir så matt!

Hej är det någon som vet om Canyon Sverige har semesterstängt? Jag har ringt och mejlat Canyon Sverige hela veckan och inte kommit fram. Försökte även att få besked via Canyon Tyskland, men de hänvisade till Sverige.

Har hamnat i ett mycket otrevligt "limboläge", har varit i kontakt med Canyon Sverige sedan i början av juli pga en krånglande Di2 växel (fram, sannolikt pga sprucken infästning i kolfiberram). Förra veckan lämnade jag in cykeln i Bålsta, försöker nu få tag i Canyon gällande ev åtgärd och leverans. Paniken sprider sig då jag skall köra Haute Route Alps i slutet av augusti och måste därför få besked.

Senast ändrad:
CarlMagnusH sa:
Hej Alla! Funderar på att uppgradera från min tre år gamla Grand Canyon CF SL 7.9 till Exceed CF SLX 9.9 Race som nu finns för 34'. Någon som testat Exceed ramen? Och som gärna kan referera till Grand C. Lite osäker på om jag kommer trivas med 1x11 också. Jag kör mycket mtb-orientering med blandad terräng och en del långlopp. Konstigt nog fann jag inte ett enda inlägg med namnet Exceed här på happy. Har vi övergett Tyskarna?

Skulle snarare säga att många har övergett HT.

Är nere i Tyskland med husbilen och har precis passerat Koblenz där canyon har sitt showroom. Kul att få göra ett besök där och sambon passade på att köpa en spectral när vi ändå var där :)

IMG_3342.JPG

IMG_3343.JPG

IMG_3344.JPG

IMG_3346.JPG

IMG_3347.JPG

IMG_3349.JPG

IMG_3350.JPG

IMG_3351.JPG

Tjena, går och funderar på att köpa en Spectral AL 7.0 ex men funderar kring längden på vevarmarna. Cykeln är specad med 170 mm långa vevar oberoende av storlek. De cyklar jag hittills cyklat har vad jag vet haft 175 mm långa vevarmar. Jag är 185 cm lång med rätt korta ben i förhållande till min längd. Vad säger happy? Kommer jag märka stor skillnad på att gå från 175 mm till 170 mm vevarmar? Tittar man på andra cyklar hos canyon så är det 170 på små storlekar och 175 på de större storlekarna.

Måste bara berömma Canyon för att ha skapat Duden. Roligaste cykeln jag haft fast den är helstel och då har jag alltid varit (och är) fullsuspensionfreak. Inte ett fel på hojen på ett år och två månader trots att den i princip bara rullar teknisk stig. Skönt med en enkel konstruktion, i princip bara att smörja kedjan och köra. Känns också rappare än min 15 kilos endurocykel.

(Får tillägga att detta har jag inte betalt för att skriva....)

Varför går det inte att ringa till svenska Canyon? De säger till mig att ringa under deras öppen tider och vad jag vet så skulle de ha öppnat för snart 1h sedan

Eric sa:
Tjena, går och funderar på att köpa en Spectral AL 7.0 ex men funderar kring längden på vevarmarna. Cykeln är specad med 170 mm långa vevar oberoende av storlek. De cyklar jag hittills cyklat har vad jag vet haft 175 mm långa vevarmar. Jag är 185 cm lång med rätt korta ben i förhållande till min längd. Vad säger happy? Kommer jag märka stor skillnad på att gå från 175 mm till 170 mm vevarmar? Tittar man på andra cyklar hos canyon så är det 170 på små storlekar och 175 på de större storlekarna.

Jag har 175mm på både min HT och min racer. Jag kan inte påstå att jag känner någon större skillnad mot de 170mm jag har på min Spectral. Förmodligen så maskerar skillnaden i geometri och sittställning den känslan ganska mycket. Kanske hade jag märkt någon skillnad om jag plötsligt satt på 170mm på racern eftersom jag pendlar på den.

Ceel: är du säker på att du har 170 på spectralen? Tycker det verkar skumt att Canyon specat den så och funderar på om de helt enkelt skrivit fel.

Eric sa:
Ceel: är du säker på att du har 170 på spectralen? Tycker det verkar skumt att Canyon specat den så och funderar på om de helt enkelt skrivit fel.

Ja jag mätte den innan jag skrev tidigare. Jag hade nämligen för mig att jag hade 172,5. Mina vevar mäter dock 170mm center-center från vevaxel till pedalaxel. Det är en 2015 Spectral 7.0 EX i storlek L.

Jag läste häromdagen att de flesta (typ 70%) föredrog 172,5mm på LVG och runt 65% föredrog 175mm på MTB.
Detta lästes på Team ZWATTs kickstarter-sida så ta det med en nypa salt.

170mm är ju väldigt smidigt ur höjdsynpunkt dock. Du får ju några extra millimeter extra innan vevarmen slår i en sten.

EDIT: Rättning angående procent och cykeltyp/vevarmslängd. Angav också "källa".

Senast ändrad:
Hej!!

Beställde min första Canyon MTB! En Nerve 8.0 så nu går man i väntans tider. Den fanns på lager hur lång tid kan man räkna med att det tar innan dom skickar den?
Pengarna drogs från kontot direkt efter att ordern lagts, det stod ju att dom skulle debitera kontot först när cykeln var redo för frakt?

Christian

bempa10 sa:
Hej!!

Beställde min första Canyon MTB! En Nerve 8.0 så nu går man i väntans tider. Den fanns på lager hur lång tid kan man räkna med att det tar innan dom skickar den?
Pengarna drogs från kontot direkt efter att ordern lagts, det stod ju att dom skulle debitera kontot först när cykeln var redo för frakt?

Christian

Med väldig tur skickar dom imorgon, men iom rea och så kanske det är för mycket att hoppas på. Så jag skulle tippa på att du har den om ganska exakt en vecka?

bempa10 sa:
Hej!!

Christian

Jag sitter i samma sits! Jag mejlade Canyon häromdagen och frågade hur det hänger ihop, jag har dock inte fått något svar än.
Så jag gissar att vi får vänta ivrigt :)

/Kim

Jo det är ju bara att vänta och se. Blev bara förvånad att pengarna drogs direkt när det står att kortet debiteras när den är redo för frakt.
Man blir ju lite ivrig?

Iaf för mig stod pengarna som reserverade, dvs kvar på kontot (även om indisponibla) och drogs från kontot i samma stund som mailet om att cykeln skickats. På samma sätt som vid alla kortköp på nätet.

Aliide sa:
Iaf för mig stod pengarna som reserverade, dvs kvar på kontot (även om indisponibla) och drogs från kontot i samma stund som mailet om att cykeln skickats. På samma sätt som vid alla kortköp på nätet.

Mina är också reserverade så det är nog som du säger.

Hej gott folk! Är det någon som vet hur man gör för att montera ett hjul med genomgående axel bak på en Nerve 6.0? Känns som att en del saker måste bytas för att det ska funka - men vad och var får man tag på det? Det skulle vara skönt att slippa QR lösningen som sitter på från fabrik.

Hej! Vet någon vart man kan köpa sadelrörsklämma alt enbart skruven som sitter i? Har dragit lite väl hårt så skruvhuvudet gett upp. Går nu inte att få fast sadeln. Har en Ultimate CF SL 7.0.
Hittar inte vad jag söker på Canyons hemsida tyvärr.

Tack på förhand//Micke

Senast ändrad:
Henrik83 sa:
Med tanke på hur många kedjestag som gått av bara här i Sverige på Spectraler, varför återkallas inte alla ramar så att ni kan ätgärda problemet? Eftersom ni byter ut dom utan knussel har ni väl redan erkänt att det är produkten & inte brukaren det är fel på. Hur kommer ni agera den dagen någon skadat sig till följd av ett knäckt kedjestag, kommer ni fortf. tycka att det är en defekt ram eller vänder ni på myntet då & försöker hävda att det är brukarens fel?
Nästa fråga blir väl, vad skiljer de ersättningsramar ni prålar ut mot alla de som spruckit? Jag såg en flong ny Spectral idag & den såg precis likadan ut som kompisens 2015 (som gått av), eller fortsätter ni att medvetet skeppa ut samma defekta produkt med förhoppningen om att kund inte ska knäcka ytterligare en ram alt. skada sig?

Bump. Skulle gärna läsa ett svar på den här!

mikipedia_ sa:
Henrik83 sa:
Med tanke på hur många kedjestag som gått av bara här i Sverige på Spectraler, varför återkallas inte alla ramar så att ni kan ätgärda problemet? Eftersom ni byter ut dom utan knussel har ni väl redan erkänt att det är produkten & inte brukaren det är fel på. Hur kommer ni agera den dagen någon skadat sig till följd av ett knäckt kedjestag, kommer ni fortf. tycka att det är en defekt ram eller vänder ni på myntet då & försöker hävda att det är brukarens fel?
Nästa fråga blir väl, vad skiljer de ersättningsramar ni prålar ut mot alla de som spruckit? Jag såg en flong ny Spectral idag & den såg precis likadan ut som kompisens 2015 (som gått av), eller fortsätter ni att medvetet skeppa ut samma defekta produkt med förhoppningen om att kund inte ska knäcka ytterligare en ram alt. skada sig?

Haha, de tror ni att nån ska svara på?

mikipedia_ sa:
Henrik83 sa:

Då måste man vinna Canyons svarslotteri som har dragning var 5-6'e vecka, då ngn enstaka vinnare föräras med ett svar.

AndreasT sa:
de säljs nya med ring och allt, men man kan ju testa lite skruvar man har liggande hemma, eller köpa en ny på järnhandeln :)

https://www.cykloteket.se/kategorier/cykelkomponenter/sadelstolpar/

Sadelstolpsklämma måste passa med sadelstolpsrör och stolpe, och tyvärr är huvudet i muttern i Canyons klämma inte av standardmått, går inte att finna en mutter som har ett huvud som passar, ens på ställen som endast har skruv och mutter (Sifvert). Klokast att höra av dig till Canyon Sverige så kan de beställa en klämma med mutter, smågrejer kostar 79 kr i porto.

Ska köpa Grand Canyon CF 6,9 men ligger mellan M och L. Jag är 179 cm, benlängd 88,5 cm, arm 62,5 cm, axelbredd 43 cm, överkropp 58,5 cm. Lägger jag till 0,5 cm till benlängden så säger testet på hemsidan att jag ska ta L men att det endast är för benlängden. Någon som har erfarenhet av modellen och hur jag bör tänka? Jag cyklar mycket stig och skulle säga att jag är hyfsad cyklist för att egentligen vara längdsidåkare om det spelar in hur "bra" man är.

bjerralex sa:
Ska köpa Grand Canyon CF 6,9 men ligger mellan M och L. Jag är 179 cm, benlängd 88,5 cm, arm 62,5 cm, axelbredd 43 cm, överkropp 58,5 cm. Lägger jag till 0,5 cm till benlängden så säger testet på hemsidan att jag ska ta L men att det endast är för benlängden. Någon som har erfarenhet av modellen och hur jag bör tänka? Jag cyklar mycket stig och skulle säga att jag är hyfsad cyklist för att egentligen vara längdsidåkare om det spelar in hur "bra" man är.

Du har ju rätt långa ben i förhållande till din kroppslängd, vilket gör att din överkropp och reach blir kortare. Jag skulle därför gått ner en storlek till M alla dagar i veckan om jag vore dig. Mina 184/84 gör tvärtom att jag oftast får gå upp en storlek. Det enda du får kolla på är att du kan ha sadeln högt nog, om nu det framkommer någonstans.

Jag har ingen riktig koll på hur jag ska se om sadelhöjden kommer räcka till på M för mig, benlängd 88,5 cm (90 med cykelskor på)

Bilagor

• Mått Canyon.jpg
    Mått Canyon.jpg
    207.8 KB · Besök: 123
Senast ändrad:
Mina ben är 87,5 cm barfota, och jag är 176 lång. Har en CF medium som är perfekt. Från sadelklämman till railsen är det 28 cm och då har jag nästan sträckt ben om jag sätter skoklacken på pedalen. Så då borde det med en 400 mm stolpe sticka ner 12cm i ramen. Hoppas det ger dig lite känsla för hur det blir för dig.

Det står ju inte min instick, men i princip vill du ju att måttet A + sadelstolpens max längd (dvs så mycket som man kan ha ute) > din sadelhöjd på en annan cykel. Men som ovan skriver är det säkert inga problem, worst case får du väl skaffa en annan stolpe. Men det är viktigt att inte gå över gränsen för min instick på stolpen eftersom den och framförallt ramen kan gå sönder med rätt stor sannolikhet.

Någon som vet vur breda däck man kan klämma in i en spectral al ifrån 2016 ? Ser inte ut att va mycket plats när orginal däcken på 2.4 tum sitter på. Tänkte försöka hitta något däck som jag kan använda i vinter :)

Hej,

Finns det någon med en spectral 7.0 ex eller 8.0 ex 2016 års modell i storlek medium eller större som kan mäta sina vevarmar? Jag har precis fått svar från canyon via mail att medium och large har 175 mm vevarmar (på canyon.com står det att alla storlekar har 170 mm vevarmar). Har redan fått bekräftat från en annan happyit att förra årets spectral ex har 170 mm långa vevarmar i large. Om det är som Canyon säger via mail så har de alltså uppdaterat längden i år men inte skrivit det i specen på canyon.com.

Eric sa:
Hej,

Finns det någon med en spectral 7.0 ex eller 8.0 ex 2016 års modell i storlek medium eller större som kan mäta sina vevarmar? Jag har precis fått svar från canyon via mail att medium och large har 175 mm vevarmar (på canyon.com står det att alla storlekar har 170 mm vevarmar). Har redan fått bekräftat från en annan happyit att förra årets spectral ex har 170 mm långa vevarmar i large. Om det är som Canyon säger via mail så har de alltså uppdaterat längden i år men inte skrivit det i specen på canyon.com.

De ska inte ha gjort några större förändringar mellan 2015 och 2016, gissar på att tyskarna har rätt och den svenska supporten fel. De har troligtvis inte fattat att det är EX du frågar om.

Jag gissar på det jag med, även om jag skrev i mailet att det var EX det gällde. Jag vill dubbelkolla eftersom det känns märkligt med så korta vevarmar.

Står inte längden skriven på själva vevarmen?
Inte helt ovanligt att det står i närheten av pedalgängen. Tänker mig att det är lättare att läsa istället för att riskera ett mäta fel.

Tillbaka
Topp