Den officiella Canyon-tråden

Tångan sa:
Supersonic sa:
Ubåt sa:
fredrik.jansson89@gmail.com sa:
Med risk för att bli idiotförklarad. Fick hem min nya canyon. skall plastringen som sitter innanför kassetten tas bort?

Ja (om man vill).?

JA oavsett om du vill eller inte!

Varför, enbart av estetiska/coolhetsskäl eller är den känd för att åsamka skada på cyklarna?

Den väger hiskeligt många gram.

Tångan sa:
Supersonic sa:
Ubåt sa:
Med risk för att bli idiotförklarad. Fick hem min nya canyon. skall plastringen som sitter innanför kassetten tas bort?

Ja (om man vill).?

JA oavsett om du vill eller inte!

Varför, enbart av estetiska/coolhetsskäl eller är den känd för att åsamka skada på cyklarna?

Coolhetsskäl. Egentligen är det ganska vettigt att den sitter där; ändå tar man bort den...

Ubåt sa:

Ja (om man vill).?

Svarta är åtminstone snyggare än de "genomskinliga" där skiten sätter sig som på flugpapper. (För info är meningen med plastringen till för att kedjan inte ska gå in i hjulet om den hoppar, ändå aningen mer adekvat än ventilhattar att ha den kvar ;-) ) .

Idag är det en vecka sen jag beställde en Nerve 8.0 som finns i lager men har ännu inte skickats? Pengarna ligger reserverade på kontot. Hur länge har ni andra som beställt lagercyklar fått vänta på avsändning?
Har beställt mycket andra saker via nätet och har dom det i lager brukar det alltid skickas samma dag som beställning sker.
Bör man kontakta supporten?

bempa10 sa:
Idag är det en vecka sen jag beställde en Nerve 8.0 som finns i lager men har ännu inte skickats? Pengarna ligger reserverade på kontot. Hur länge har ni andra som beställt lagercyklar fått vänta på avsändning?
Har beställt mycket andra saker via nätet och har dom det i lager brukar det alltid skickas samma dag som beställning sker.
Bör man kontakta supporten?[/

Samma läge för mig. Jag har inte kontaktat supporten ännu. Jag inbillar mig att den bara ska dyka upp helt oannonserat.

barksten sa:
bempa10 sa:

Samma läge för mig. Jag har inte kontaktat supporten ännu. Jag inbillar mig att den bara ska dyka upp helt oannonserat.

Sålänge pengarna bara är reserverade på kontot tror jag ej att dom skickar cykeln.
Står i deras fraktvillkor att dom ska skicka varan inom 5 arbetsdagar om den har status "lager". Det är ju 5:e arbetsdagen idag så hoppas dom får iväg den innan kvällen!

bempa10 sa:
barksten sa:
bempa10 sa:

Sålänge pengarna bara är reserverade på kontot tror jag ej att dom skickar cykeln.
Står i deras fraktvillkor att dom ska skicka varan inom 5 arbetsdagar om den har status "lager". Det är ju 5:e arbetsdagen idag så hoppas dom får iväg den innan kvällen!

Fick precis ett mail att den lämnats över till UPS så då höll dom sig inom 5dgr ändå!

Hej,

någon som vet vad som sker på Canyon Sverige kontoret idag? Jag mailade i fredags och har försökt nå de på telefon under dagen utan framgång. Samtalet kopplas inte fram utan bara två korta tut och det bryts.

Tjipp

Funderar på en Spectral 8.0 EX, men Cane Creek dämparen är ju såväl svår att ställa in för icke proffs plus att den inte går att serva i Sverige utan måste skickas till England. Luftburksservice kan dock göras i Göteborg.

Så, skall jag
1) Köpa en 8.0 ex och vara nöjd?
2) Köpa en 8.0 EX och uppgradera dämparen till en RS Monarch? Eller
3) Ta en 7.0 EX istället eftersom jag som glad motionär ändå inte märker skillnaden mellan cyklarna?

Jämförelse: https://www.canyon.com/sv/tools/bike-comparison/#biketype=2&bike1=3792&bike2=3790

Senast ändrad:
För drygt 7000 kr kan du göra mycket roligt, eller spara pengarna för att lägga på cykelprylar som du märker att du vill ha sen. Jag tycker det roliga du får på 8.0EX är bromsarna, vevarna och något lättare kassett.

Swoop sa:
För drygt 7000 kr kan du göra mycket roligt, eller spara pengarna för att lägga på cykelprylar som du märker att du vill ha sen. Jag tycker det roliga du får på 8.0EX är bromsarna, vevarna och något lättare kassett.
Och gaffeln. Men jag tror du har rätt, 7000 är mycket att köpa kuliga grejer för.

Ni som kör med övre chainguide på Canyon Nerve, vad använder ni för modell? Funkar det med någon form av direct mount i fästet för framväxeln?

@jorkar

Vad jag har Internetcyklat mig fram till är det ingen skillnad internt mellan Pike RC och RCT3. Enda skillnaden är att du har ytterligare ett 3-positions vred utöver ett med 20 klick.

Senast ändrad:
Det är lång arm som gäller på direct mount här. Såg den där XCR-styraren men tyvärr verkar den ju vara slut, kanonpris annars. Det handlar mest om att hitta alternativ till de rackarna som kostar 1000-1200 spänn.

Swoop sa:
@jorkar

Vad jag har Internetcyklat mig fram till är det ingen skillnad internt mellan Pike RC och RCT3. Enda skillnaden är att du har ytterligare ett 3-positions vred utöver ett med 20 klick.
Ja, så har jag också förstått det. Men vill man inte denna funktionalitet? Verkar bökigt att ställa om från 3 klick till 20 och tillbaka till 3 klick när man växlar underlag? Eller är det onödig lyx med tre positioners switchen?

bempa10 sa:
barksten sa:
bempa10 sa:
Bör man kontakta supporten?

Min Stitched 360 skickades i måndags och kom idag. Första gången jag fick en utlandsleverans till dörren. UPS har koll på sina underleverantörer till skillnad från FedEx..
Den levererads med pedaler. Jag blev lite lurad vid beställningen och kompletterade med pedaler (exakt likadana som var inkluderade) så det blev lite restjobb att fixa med retur osv.

Sedan återstår frågan om jag ska montera bort frambromsen eller inte.

Swoop sa:
@jorkar

Rct3 har väl inställning för både lågfart och högfarts kompression..det är det som den extra ratten är till.

hej
Nerve 2014
Vill inte göra fel:)).. så vilka storlekar på insexnycklar är det till nervens bakdämparinfästningar och vad kan man få tag på en ny insexskruv till infästning på övre delen på bakdämparen?

För er som funderar på köp. Kolla på andra leverantörer. Canyon sverige är helt värdelösa att ha att göra med om något skulle krångla.

Hittade en spricka i min Nerve den 29/5 och fick efter lite mailande svar om reklamation och att en ny ram skulle vara på väg den 16/6.

Har fortfarande ingen ny ram... Har stått hela jävla sommaren utan cykel!!

Jag har varit i kontakt med dem flera gånger både via telefon och mail. De är sega som fan att svara på mail och omöjliga att nå på telefon. Svaret är typ alltid: "Den kommer snart". Den 20/7 sa dem att den skulle vara på plats inom två veckor....

HANDLA INTE AV CANYON!!!!

Det är fan inte värt det.

marr sa:
mikipedia_ sa:
Henrik83 sa:
Med tanke på hur många kedjestag som gått av bara här i Sverige på Spectraler, varför återkallas inte alla ramar så att ni kan ätgärda problemet? Eftersom ni byter ut dom utan knussel har ni väl redan erkänt att det är produkten & inte brukaren det är fel på. Hur kommer ni agera den dagen någon skadat sig till följd av ett knäckt kedjestag, kommer ni fortf. tycka att det är en defekt ram eller vänder ni på myntet då & försöker hävda att det är brukarens fel?
Nästa fråga blir väl, vad skiljer de ersättningsramar ni prålar ut mot alla de som spruckit? Jag såg en flong ny Spectral idag & den såg precis likadan ut som kompisens 2015 (som gått av), eller fortsätter ni att medvetet skeppa ut samma defekta produkt med förhoppningen om att kund inte ska knäcka ytterligare en ram alt. skada sig?

Bump. Skulle gärna läsa ett svar på den här!

Haha, de tror ni att nån ska svara på?

Egentligen inte, men jag hade hoppats att Stefan A som trots allt startat tråden & kallar den för en officiell tråd för Canyon skulle svara på något sätt, han besöker ju Happy nästan dagligen enligt hans konto. Så svårt kan det ju inte vara att svara på folks frågor & funderingar oavsett vad der rör? Med tanke på hur garantiätenden verkar skötas var det ju upplagd för smash om Canyon sköter det hela på ett annat sätt än vad jag fått för mig.

Lösningen på att ej löpa lika stor risk för att bli hojlös är att köpa fler canyons. Jag är så sjukt nöjd med min Spectral 8.0 som jag använt 4 dagar i veckan nu sedan april så jag funderar starkt på att köpa en till fast prova kolfiber när 2017 modellen släpps. Haft 3 olika små garanti anspråk och samtliga har dom skött fantastiskt bra.

Tidigare har jag bråkat med Trek ang garantier och efter det aldrig mer Trek.

@ Henrik83. Ursäkta sent svar. Jag håller inte med om att kedjestagen är defekta i normalt hög grad. Visst har vi haft spruckna stag men det är absolut inte aktuellt med någon form av återkallelse.

@ mood. Inget att snacka om, här har vi misslyckats rejält med vår service. Låt mig återkomma till dig på måndag.

@ DanielW. Vi har smygstartat lite med lanseringen av modellår 2017 i och med lanseringen av Inflite. Resterande modeller kommer i omgångar under september och oktober. Jag rekommenderar också dig att följa rapporteringen från Eurobike, där visar vi mycket av vad som komma skall.

Zliper sa:
Swoop sa:
@jorkar

Rct3 har väl inställning för både lågfart och högfarts kompression..det är det som den extra ratten är till.

Jag har som sagt inte läst att det ska vara någon skillnad, hemsidan säger "low speed compression, 3-position compression (Open/Pedal/Lock)". Att det ska vara högfartskomp har jag inte förstått det som, men jag är ärligt nyfiken på hur det ligger till?

Swoop sa:
Zliper sa:
Swoop sa:
@jorkar

Jag har som sagt inte läst att det ska vara någon skillnad, hemsidan säger "low speed compression, 3-position compression (Open/Pedal/Lock)". Att det ska vara högfartskomp har jag inte förstått det som, men jag är ärligt nyfiken på hur det ligger till?
Här finns en annan tråd där "facit" finns: http://happyride.se/forum/read.php/1/2311483/2311628

Väldigt lite facit i den tråden då det blandas friskt mellan Pike, Revelation, Monarch och Fox. Men som det nämns, spana på sprängskisser och service manual så ser ivf man?(jag) att det inte skiljer nåt mellan Pike RC och RCT3.

Tål att upprepas är att Pike RC har Charger precis som RCT3.

Swoop sa:
Väldigt lite facit i den tråden då det blandas friskt mellan Pike, Revelation, Monarch och Fox. Men som det nämns, spana på sprängskisser och service manual så ser ivf man?(jag) att det inte skiljer nåt mellan Pike RC och RCT3.

Tål att upprepas är att Pike RC har Charger precis som RCT3.
Kanske länkade jag till fel tråd? För att sammanfatta då, så är det exakt samma gaffel, ingen som helst skillnad, utöver treläges-switchen.

Canyon_Sverige sa:
@ mood. Inget att snacka om, här har vi misslyckats rejält med vår service. Låt mig återkomma till dig på måndag.

Ursäkta men detta är nog ett av de mest tykna svaren jag har sett en leverantör komma med.
Efter den upplevelsen kunden har så ber ni kunden väntar YTTERLIGARE :-O

Hade jag behandlat ngn av mina kunder så hade min chef troligen (med all rätta isf) sparkat mig rakt ut på gatan... JISSES! :-O

Epic_Facepalm_by_RJTH25255B125255D5B15D1.jpg

Vernersson sa:
Canyon_Sverige sa:

Ursäkta men detta är nog ett av de mest tykna svaren jag har sett en leverantör komma med.

Menar du på allvar att du tycker att Canyons svar är tyket? De lägger sig platt och ber att få återkomma i ärendet nästa arbetsdag.

Är du överkänslig?

eiskall sa:
Vernersson sa:
Canyon_Sverige sa:

Menar du på allvar att du tycker att Canyons svar är tyket? De lägger sig platt och ber att få återkomma i ärendet nästa arbetsdag.

Är du överkänslig?

Hade jag tappat bollen på det jävla viset hade jag inte väntat en sekund med att kontakta kunden.
Så ja, jag tycker att det är riktigt tyket av C att be kunden vänta över helgen.

Men det kanske bara är jag som av ngn outgrundlig anledning faktiskt vill ge mina kunder en bra service?

Vernersson sa:
eiskall sa:
Vernersson sa:
Canyon_Sverige sa:

Är du överkänslig?

Hade jag tappat bollen på det jävla viset hade jag inte väntat en sekund med att kontakta kunden.
Så ja, jag tycker att det är riktigt tyket av C att be kunden vänta över helgen.

Men det kanske bara är jag som av ngn outgrundlig anledning faktiskt vill ge mina kunder en bra service?

Det skulle ju kunna vara så att vederbörande behöver kolla upp vad som gått snett, lösa problemet för att sedan återkomma med besked. Han hade kanske helt enkelt inget besked att lämna, där och då.

eiskall sa:
Vernersson sa:
Canyon_Sverige sa:

Är du överkänslig?

+1

Knappast överkänslig, utan rejält barnslig. Tror du att du når framgång med att vara otrevlig och fortsätter spy galla?
Vad skulle vara tyket med "Inget att snacka om, här har vi misslyckats rejält med vår service. Låt mig återkomma till dig på måndag." Vad hade du väntat dig för svar? Kanske försöka hålla lite trevligare ton när de kontaktar dig efter helgen! Väx upp!

Aliide sa:
eiskall sa:
Vernersson sa:
Canyon_Sverige sa:

Är du överkänslig?

+1

Knappast överkänslig, utan rejält barnslig. Tror du att du når framgång med att vara otrevlig och fortsätter spy galla?
Vad skulle vara tyket med "Inget att snacka om, här har vi misslyckats rejält med vår service. Låt mig återkomma till dig på måndag." Vad hade du väntat dig för svar? Kanske försöka hålla lite trevligare ton när de kontaktar dig efter helgen! Väx upp!

Vem skriver du till egentligen?
Vernersson som tyckte de va tykna?
Eiskall som du citerat?
Mood som de ska kontakta?

Var försiktig med holken :)

Tillbaka
Topp