Den officiella Canyon-tråden

Max systemvikt är jag säker på inkluderar det fälgen ska utsättas för också i form av dropp etc. Som du skriver blir kraften då mycket större. Själv skulle jag siktat på en kolfiberfälg, iaf bak. Men lycka till med ditt val :)

AX3L sa:
Max systemvikt är jag säker på inkluderar det fälgen ska utsättas för också i form av dropp etc. Som du skriver blir kraften då mycket större. Själv skulle jag siktat på en kolfiberfälg, iaf bak. Men lycka till med ditt val :)

Tänkte bara säga att efter nästan 5 månaders idogt googlade mellan canyons alla modeller hade jag fått ner valen till 2 ST spectralmodeller. Igår såg jag ett inlägg i en annan tråd om att bikester hade lite extra rea. Råkade visst köpa mig en Giant trance advanced 1.. vet inte riktigt hur i helvete det gick till men orderbekräftelsen i mejlen ljuger inte. Tack för all hjälp i tråden hörrni. Och jag hoppas vi ses i skogen till sommarn ???

Blanken sa:
AX3L sa:

Tänkte bara säga att efter nästan 5 månaders idogt googlade mellan canyons alla modeller hade jag fått ner valen till 2 ST spectralmodeller. Igår såg jag ett inlägg i en annan tråd om att bikester hade lite extra rea. Råkade visst köpa mig en Giant trance advanced 1.. vet inte riktigt hur i helvete det gick till men orderbekräftelsen i mejlen ljuger inte. Tack för all hjälp i tråden hörrni. Och jag hoppas vi ses i skogen till sommarn ???

Hatar när det händer ? Men grattis och hoppas verkligen du blir nöjd med ditt köp!

inspectah sa:
"Råkade visst köpa mig en Giant trance advanced 1.. "

Ja men visst måste det ha varit ett rätt schysst pris? ?

Ja för 25k var det helt omöjligt att inte klicka köp. Den hade kostat 43k . Enda kvar i XL. Får vi se om den är så pass bra som papperet skvallrar om ??? kommer hem den 22 dec.
God jul på er ??

AX3L sa:
Blanken sa:
AX3L sa:

Hatar när det händer ? Men grattis och hoppas verkligen du blir nöjd med ditt köp!

Thanx mate.

Canyon: På en del Dude 2017 står det DT Swiss BR2350 fälgar. Felskrivning eller är det någon ny superhemlig fälg som det inte går att hitta info om?

Har en grand canyon cf med växelöra no.27. Cykeln kom med 10 delat xt men ska ny byta till 11 delat och funderar då på sram. På canyons hemsida står det på växelörat att det är shimano directmount. Samma växelöra är för neuron och den har en sram växel. Canyon Sveriges chatt var stängd så gick in på tyskarnas istället. Dem sa bara nej till sram på min cykel och förklaringen var bara "för det är så". Spelar det någon roll eller stämmer det dem säger?
Go kväll.

marr sa:
GurraG sa:

Hur breda däck får plats i ramen? Tror jag frågan är iallafall.

Jag förstod frågan men blev förvillad av länken och trodde att ett ev svar fanns där. Vanligtvis gör jag inte inlägg i denna tråd och nu drar jag mg tillbaka och överlåter till andra att svara.

anjoh_01 sa:
Har en grand canyon cf med växelöra no.27. Cykeln kom med 10 delat xt men ska ny byta till 11 delat och funderar då på sram. På canyons hemsida står det på växelörat att det är shimano directmount. Samma växelöra är för neuron och den har en sram växel. Canyon Sveriges chatt var stängd så gick in på tyskarnas istället. Dem sa bara nej till sram på min cykel och förklaringen var bara "för det är så". Spelar det någon roll eller stämmer det dem säger?
Go kväll.

Ska du köra Sram så ska du ha växelöra nr.26 . Har sett att dom har skrivit fel på vissa modeller.

(Passar på att slänga in lite goodwill när tråden ändå är framme. Har köpt 3 hojjar, en tröja, två hjälmar av Canyon senaste åren, rekommenderat två vänner att köpa av dem. Aldrig varit några problem med Tyskland, cyklarna är välbyggda och har än så länge stått pall för hård körning i alla väder. Fått snabb hjälp med lagersaldo, frågor om specar, vikt etc från folket i Sverige. Thumbs up, keep up the good work!)

Jolinwood sa:
(Passar på att slänga in lite goodwill när tråden ändå är framme. Har köpt 3 hojjar, en tröja, två hjälmar av Canyon senaste åren, rekommenderat två vänner att köpa av dem. Aldrig varit några problem med Tyskland, cyklarna är välbyggda och har än så länge stått pall för hård körning i alla väder. Fått snabb hjälp med lagersaldo, frågor om specar, vikt etc från folket i Sverige. Thumbs up, keep up the good work!)

Kan bara hålla med!! Har köpt en hoj hittills och den får hänga med 2017 också, men oj vad jag längtar till 2018 och min nästa hoj! ?

Jag skulle vilja utrusta min Roadlite al 5 2016 med pakethållare och stöd. Har Canyon något förslag på lämplig modell, de stöd jag hittar verkar vara för rund profil på kedjestaget och modellen har fyrkantig profil där bak? Eller vågar man sätta ett stöd med klamma om kedjestagen precis bakom BB?

andho sa:
Jag skulle vilja utrusta min Roadlite al 5 2016 med pakethållare och stöd. Har Canyon något förslag på lämplig modell, de stöd jag hittar verkar vara för rund profil på kedjestaget och modellen har fyrkantig profil där bak?
Letade efter något lämpligt till farsans nya Roadlite i höstas, tillsist föll valet på Procraft 104. Grundade med ett par lager vulktejp under klämman för att inte repa upp staget alltför mycket. Sedan får man ha lite känsla vid åtdragning, tillräckligt hårt för att stödet inte skall flytta på sig av cykelns egenvikt men inte så hårt att staget deformeras…

Ska köpa ny MTB.

Exceed CF SL 6.9 Pro race, väger in under 10 och kostar 22499.
Grand Canyon AL SLX 9.9 EX väger in på 11.3 och kostar 24499.

Är det någonting med Grand Canyon som gör priskillnaden värd detta (givet bättre komponenter, men ändå). Vid en första anblick verkar Exceed vara bättre för de MTB-lopp jag kör (Lidingöloppet, CV, Lida Loop, etc).

Senast ändrad:
Jag skulle _lätt_ köpa exceeden. Dels för att den ser bättre ut och att den är såpass mycket lättare. Vad ska man med Eagle till på långlopp liksom? :)
Geometrin verkar snarlik?

gerrardsdobbar sa:
NickPick sa:
Jag skulle _lätt_ köpa exceeden. Dels för att den ser bättre ut och att den är såpass mycket lättare. Vad ska man med Eagle till på långlopp liksom? :)
Geometrin verkar snarlik?

Ja, jag tänker på samma sätt.

Vad är det jag missar? Är det bara gruppen det handlar om?

Grupp, bromsar, gaffel, hjul. Det mesta skiljer, sen har Grand Canyon sänkstolpe med.
https://www.canyon.com/sv/tools/bike-comparison/#biketype=2&bike1=3928&bike2=3954

Nu har jag inte provkört en Grand Canyon, men jag jag misstänker att den inte är lika responsiv och snärtig som Exceed-ramen (som jag kör på). Viktskillnaden talar för detta också. Du kan alltid sätta på lättare/bättre grejer på Exceeden om du vill i framtiden.

Exceed får min röst. Bättre ram oxh något att fortsätta bygga på. Aluramen är fin men där kommer du ju stå med hjärtat på hela hojen som svagaste kortet att byta

gerrardsdobbar sa:
Exceeden känns då väldigt intressant. Hur är det med Canyons ramar? Är problemen med spräckta ramar så stort som det sägs?

Kedjestagen på Canyon Spectral i alu var ett bekymmer.

I övrigt så går de nog inte sönder mer än andra märken.

Finns inte många Canyon i kolfiber i "visa din spruckna ram-tråden", om ens någon.

Är i tankarna att köpa en Canyon som sommarpendlare (lyx).

Sträckan är 2 mil / sida.

Det står mellan Aeroad med di2 eller en Ultimate.

Budget ligger på 40k.

Efter att ögnat på Aeroad eftersom majoriteten av cykling sker ensam:

https://www.canyon.com/sv/road/aeroad/2017/aeroad-cf-slx-8-0-di2.html

Men min oro är om geometrin är för aggressiv?

Väger runt 82 kg, 176 cm lång. (inte fet, men inte heller elitcyklist även om man själv vill tro det. :)

Cyklar nu på en Bianchi CX. Så tanken är att den förpassas till höst / vinter / vårpendlare.

Brukar ligga på ca 30 kmh (rekord är 31,6) till jobbet med stänkskärmar och ryggsäck.

Vill ha en cykel som man kan ställa upp på några lopp. Så då går väl skivbromsar bort?

Vad tror ni?

Bilagor

• 20160904_145845-1008x567.jpg
    20160904_145845-1008x567.jpg
    137.1 KB · Besök: 90
Har inte riktigt ork att kolla alla de 130+ sidorna, så någon mer insatt får gärna ge mig ett snabbt svar på denna fråga:

Har Canyon såna problem emd sina ramar att de var tvungna att överge kolfiber + 29tum på allt förutom XC cyklar?! Eller är det bara så att de gjort en sån rejäl tankevurpa?

För mig är det helt obegripligt hur man inte kan ha 29tum + kolfiber i trailsortimentet!

JonasH72 sa:
Har inte riktigt ork att kolla alla de 130+ sidorna, så någon mer insatt får gärna ge mig ett snabbt svar på denna fråga:

Har Canyon såna problem emd sina ramar att de var tvungna att överge kolfiber + 29tum på allt förutom XC cyklar?! Eller är det bara så att de gjort en sån rejäl tankevurpa?

För mig är det helt obegripligt hur man inte kan ha 29tum + kolfiber i trailsortimentet!

Hade marknaden varit tillräcklig så hade de tagit fram en. Med de mängderna cyklar Canyon säljer varje år så vet de ganska bra vad den stora massan vill ha.

ceel sa:
JonasH72 sa:

Hade marknaden varit tillräcklig så hade de tagit fram en. Med de mängderna cyklar Canyon säljer varje år så vet de ganska bra vad den stora massan vill ha.
Det har jag extremt svårt att tro på. Med tanke på att alla de största har just sådana cyklar. Men Canyon är iofs inte riktigt jämförbar där, så du kanske har en poäng ändå..

JonasH72 sa:
ceel sa:
JonasH72 sa:

Det har jag extremt svårt att tro på. Med tanke på att alla de största har just sådana cyklar. Men Canyon är iofs inte riktigt jämförbar där, så du kanske har en poäng ändå..

Precis. Det som är tillräckligt för t.ex. YT (som verkar ha succé med Jeffsy) kan ju vara helt annorlunda för Canyon som säljer i mycket större volymer. 2015 fanns det nästan lika många modeller av spectral i 29" som i 27,5", men de verkar ju inte ha sålt tillräckligt bra för att behålla i modelprogrammet.

Hehe jag är för newbie för märkesrivalitet utan letar efter mest bang for buck.

Bianchin var ett Blocket köp och har tjänat mig väl, men nu är det dags för att ta det till nästa nivå.

Och efter att ha läst runt lite (bla GCN show) och märkte även på Velothon Sthlm att det var rätt många som har Aeroad.

Så man blir ju onekligen sugen! :)

ceel sa:
Precis. Det som är tillräckligt för t.ex. YT (som verkar ha succé med Jeffsy) kan ju vara helt annorlunda för Canyon som säljer i mycket större volymer. 2015 fanns det nästan lika många modeller av spectral i 29" som i 27,5", men de verkar ju inte ha sålt tillräckligt bra för att behålla i modelprogrammet.
Ja, och jämfört med de allra största som tex Trek, Giant, Specialized och Scott tex, så kanske de tar alla marknadsandelar för den typen av cykel - och det är därför Canyon inte har en chans?

villeit sa:
.....
Vill ha en cykel som man kan ställa upp på några lopp. Så då går väl skivbromsar bort?
Om du inte skall tävla (dvs cykeltävlingar där det krävs tävlingslicens) så tycker jag att en Canyon Endurace CF SLX borde funka bättre,
både för pendling och motionslopp (Det är helt OK med skivbroms i motionslopp)
https://www.canyon.com/sv/road/endurace/endurace-cf-slx-disc-8-0.html

Men det är jag det, du skall ju välja den cykel du vill ha
Det finns, förstås, även många alternativ till en Canyon

Om du när orolig över skillnaden i sittställning tycker jag att du bör mäta upp stack och reach på din nuv ram
för att ha ngt att jmf med.
Om du fortf är osäker kan du tom skaffa en justerbar styrtapp för att återskapa sittställningen på en Aeroad
Allra helst en dubbelledad, typ
BK.jpg

(Det finns många alternativ även här)

/Håkan

HåkanC sa:
villeit sa:
.....
Om du inte skall tävla (dvs cykeltävlingar där det krävs tävlingslicens) så tycker jag att en Canyon Endurace CF SLX borde funka bättre,
både för pendling och motionslopp (Det är helt OK med skivbroms i motionslopp)
https://www.canyon.com/sv/road/endurace/endurace-cf-slx-disc-8-0.html

Men det är jag det, du skall ju välja den cykel du vill ha
Det finns, förstås, även många alternativ till en Canyon

Om du när orolig över skillnaden i sittställning tycker jag att du bör mäta upp stack och reach på din nuv ram
för att ha ngt att jmf med.
Om du fortf är osäker kan du tom skaffa en justerbar styrtapp för att återskapa sittställningen på en Aeroad
Allra helst en dubbelledad, typ

(Det finns många alternativ även här)

/Håkan

Håller helt med om cykeln ( min fincykel )
Styrstammen däremot är absolut inte korrekt på en racer , inte ens på en damtralla ;-)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp