Den officiella Canyon-tråden

Har inte Canyon gett recensenter någon Spectral att testa? Madeira eventet blev ju mer som ett "första intryck" istället för någon riktig recension bland dom flesta cykelrelaterade nyhetssiterna, dessutom var det blött & lerigt så svårt att bedöma cykeln helt. Finns det något test på Spectralen utöver Madeira eventet?

JesperA sa:
Har inte Canyon gett recensenter någon Spectral att testa? Madeira eventet blev ju mer som ett "första intryck" istället för någon riktig recension bland dom flesta cykelrelaterade nyhetssiterna, dessutom var det blött & lerigt så svårt att bedöma cykeln helt. Finns det något test på Spectralen utöver Madeira eventet?

Letar efter samma, fast för Torque. Det enda man hittar är Madeira eventets "first look" typer av artiklar, och de säger nästan ord för ord samma sak, och är inte direkt tester. Oh well, inte så brådis, måste fortfarande se om YT kommer ersätta eller uppdatera Capran innan man tar några beslut på ny (första :O) cykel.

devmonkii sa:
JesperA sa:

Letar efter samma, fast för Torque. Det enda man hittar är Madeira eventets "first look" typer av artiklar, och de säger nästan ord för ord samma sak, och är inte direkt tester. Oh well, inte så brådis, måste fortfarande se om YT kommer ersätta eller uppdatera Capran innan man tar några beslut på ny (första :O) cykel.

Också sugen på mer tester på Torquen.. Utför tvekar jag inte en sekund på att den levererar. Frågan är hur den beter sig slättförs eller uppförs. Lär stå mellan den och en Capra

Sådär ja, då verkar cyklarna börja rulla ut till recensenter osv

GMBN brukar vara rätt snabba på att slänga upp filmer så hoppas dom filmade i samma veva som bilderna nedan

26305297_187208191867263_1479821262325809152_n.jpg

26871040_141359136536542_6532507586334294016_n.jpg

Det är ändå rätt konstigt att Canyon är så sena med att lämna ut cyklar, ofta brukar ju produkter hamna hos recensenter redan innan ett produktsläpp & sen kastas alla recensioner ut såfort NDA:n är släppt. Nu har ju många redan fått sina nya Spectral innan det kommit ut någon vettig recension

Här är iaf några semi-meningslösa filmer men kul att se den färgkombon man själv beställt istället för svart/guldiga kombon.

Min hjärna fattar inte danska men en liten titt iaf för den som är hörkunnig

Jeg ønsker å kjøpe canyon ultimate CF SLX disk 8.0 med Di2. Størrelse S.

Noen som har denne til salgs?

Jeg kan vurdere Endurance med samme spec.

På forhånd takk!

Senast ändrad:
Hej hopp, tänkte försöka få svar på följande spörsmål:

För en Roadlite 5, 6 eller 7:
Vilka skärmar ska man egentligen köpa? Bredd samt gärna en länk till hemsidan.

För en 2XL: är det större vevarmar än standard? Hittar inte detta specat på hemsidan.

//mvh Martin

Combinatorics sa:
Hej hopp, tänkte försöka få svar på följande spörsmål:

För en Roadlite 5, 6 eller 7:
Vilka skärmar ska man egentligen köpa? Bredd samt gärna en länk till hemsidan.

För en 2XL: är det större vevarmar än standard? Hittar inte detta specat på hemsidan.

//mvh Martin

Kollar man storlekstabellen så har 2XL 175 mm vevarmar. Minsta har 165mm.

Den här tråden är ganska intressant för oss som funderar på att köpa en spectral.
https://www.mtb-news.de/forum/t/canyon-spectral-al-cf-2018.862471/page-5

Det verkar nämligen som att Canyon anger fel vikt på sin AL 6.0 bland annat, man har angett 14.2 kg men de som fått sin cykel har vägt upp den till mellan 13.5 och 13.7 kg utan pedaler i storlek M respektive L. Finns en lite bilder också på några cyklar som levererats.

virtq sa:
Den här tråden är ganska intressant för oss som funderar på att köpa en spectral.
https://www.mtb-news.de/forum/t/canyon-spectral-al-cf-2018.862471/page-5

Det verkar nämligen som att Canyon anger fel vikt på sin AL 6.0 bland annat, man har angett 14.2 kg men de som fått sin cykel har vägt upp den till mellan 13.5 och 13.7 kg utan pedaler i storlek M respektive L. Finns en lite bilder också på några cyklar som levererats.

Intressant. För Canyon hade en vikt om 13,52 kg angivet på hemsidan en period. Jag ringde Canyon för att höra om det stämde. Enligt dom sp stod de fel på nätet. 14,7 kg ska vara den rätta vikten? ?

Ja det är det som är så konstigt, en tänkbar anledning skulle kunna vara att man vill särskilja CF modellen från AL. Men gentemot konkurrerade märken kan det ju bli lite att skjuta sig själv i foten. Eftersom några själva har vägt sin cykel i standardutförande och redovisat detta så litar jag nog mer på det än på Canyons 14,7 kg vilket isf skulle vara ett kg fel och helt orealistiskt.

Håller med! Detta förändrar en hel del... Hade snöat in mig på en CF 8.0 pga vikten. Men nu? Det enda jsg inte gillar på 6an är att det inte är en Reverb. Sen är ju hjuluppsättningen sämre. Fast tror inte att jsg som vanlig dödlig kommer att märks nån större skillnad ?

Senast ändrad:
Gick in och kollade vikten nu, 14.2kg för Spectral 6.0 (M). Låter högt även det kan jag tycka, men det är väl rätt så tunga däck på iof.

Däremot så har de ju en bild på Spectral med RS piggyback-dämpare, något som jag inte ser finns i någon konfiguration?
Skarmavbild2018-02-03kl.09.23.53.png

Shrue sa:
Gick in och kollade vikten nu, 14.2kg för Spectral 6.0 (M). Låter högt även det kan jag tycka, men det är väl rätt så tunga däck på iof.

Däremot så har de ju en bild på Spectral med RS piggyback-dämpare, något som jag inte ser finns i någon konfiguration?

Nej, det är för att den cykeln du ser där är Joe Barnes personliga. ☺

Henrik83 sa:
Hur breda däck får man plats med i en Ultimate CF Disc? Lute sugen på att tillfälligt slänga på ett par grusdäck & köra LidaCX..

Kör 32mm Specialized Roubaix 2Bliss på sambons 2XS Ultimate CF Disc (700c) utan problem, finns några mm tillgodo, jag vågade inte chansa på 34mm även om det troligtvis också skulle funka.

virtq sa:
Ja det är det som är så konstigt, en tänkbar anledning skulle kunna vara att man vill särskilja CF modellen från AL. Men gentemot konkurrerade märken kan det ju bli lite att skjuta sig själv i foten. Eftersom några själva har vägt sin cykel i standardutförande och redovisat detta så litar jag nog mer på det än på Canyons 14,7 kg vilket isf skulle vara ett kg fel och helt orealistiskt.

Pratade med Canyon precis, det är troligen felskrivning på nätet. Den ligger på runt 13,5 kg storlek M ?

Enduro Fredrik sa:
virtq sa:

Pratade med Canyon precis, det är troligen felskrivning på nätet. Den ligger på runt 13,5 kg storlek M ?

Men vad bra att man köpt en CF i onödan då... vore ju trevligt om den också var felskriven =)

FranzJaeger sa:
Enduro Fredrik sa:
virtq sa:

Men vad bra att man köpt en CF i onödan då... vore ju trevligt om den också var felskriven =)

Haha!! Hade tänkt beställa den med. Ahja, du får ju en annan hisspinne och en bättre uppsättning hjul! ??

emilh sa:
Henrik83 sa:
Hur breda däck får man plats med i en Ultimate CF Disc? Lute sugen på att tillfälligt slänga på ett par grusdäck & köra LidaCX..

Kör 32mm Specialized Roubaix 2Bliss på sambons 2XS Ultimate CF Disc (700c) utan problem, finns några mm tillgodo, jag vågade inte chansa på 34mm även om det troligtvis också skulle funka.

Kanon, tack! Blir till att testa då =)

Asså, hade inte MVdP bytt till Canyon så hade han haft regnbågströjan nu.
Det åbäket till cykel går ju uppenbart inte springa i lera med.

Senast ändrad:
Hade varit vaken i 30 timmar & skulle precis slumra in & så ringer UPS snubben (trevlig snubbe förövrigt) & levererar lite godis, kunde ju inte låta bli att förmontera den en gnutta innan jag slumrar in ;)

CanyonSpectral_hero.jpg

Invägning & provtur imorgon

Hittade en liten defekt i ramen, tror det är mest kosmetiskt, hoppas jag iaf, kanske övre lagret av kolfiber har blivit lite klämd i "mallen", defekten känns inte så ja, skall höra med Canyon men ja, vad tror ni, inga problem att testköra imorgon oavsett?

j7Q9RNl.jpg

JesperA sa:
Hittade en liten defekt i ramen, tror det är mest kosmetiskt, hoppas jag iaf, kanske övre lagret av kolfiber har blivit lite klämd i "mallen", defekten känns inte så ja, skall höra med Canyon men ja, vad tror ni, inga problem att testköra imorgon oavsett?

Var är defekten?

marr sa:
Strax över nedre pivot punkten, kanske får zooma in för att se. Är mest vågig kolfiber vilket inte är ovanligt & det är vanligtvis bara kosmetisk.

Men det är även en skarp linje rakt igenom vågorna också, kanske får ta en bättre bild för å se. Men ja, troligen bara kosmetiskt

JesperA sa:
marr sa:
Strax över nedre pivot punkten, kanske får zooma in för att se. Är mest vågig kolfiber vilket inte är ovanligt & det är vanligtvis bara kosmetisk.

Men det är även en skarp linje rakt igenom vågorna också, kanske får ta en bättre bild för å se. Men ja, troligen bara kosmetiskt

Är det 8.0an?? Vikten på den tack ?

Enduro Fredrik sa:
Japp, 8.0, fixar vikten imorgon ?

marr sa:
Svårt o se, men det är ju inte sådär en ny ram ska se ut.
Försökte ta några nya kort, var för mörkt, omöjligt att få fokus men zoomade in bilden lite så det är lättare att se

CanyonSpectral_kink.jpg

Det är ju inte en skarv heller mellan 2 kolfiber komponenter vad jag kan se för den börjar & slutar mitt på, dessutom precis där det är vågigt så jag gissar på att kolfibret har blivit klämd i formen eller något

Enduro Fredrik sa:
Vägt på 2 vågar nu, båda landade på 13,4-13.5kg, detta med Canyons mudguard fram & den där plastskivan innanför kassetten, vad den nu väger, troligen inte många gram. Så den väger nog snarlikt det som Canyon påstår att den väger ;)

JesperA sa:
Enduro Fredrik sa:
Vägt på 2 vågar nu, båda landade på 13,4-13.5kg, detta med Canyons mudguard fram & den där plastskivan innanför kassetten, vad den nu väger, troligen inte många gram. Så den väger nog snarlikt det som Canyon påstår att den väger ;)

Min 8.0 strl M vägen nätta 12,5 kg inkl emballage enligt UPS ???
F4039610-A61C-4F01-B02F-95E767894467.png

Hej,

Börjar bli dags att kanske beställa en ny racer (om jag inte hittar en fin begagnad) och jag har bestämt mig för en Canyon Ultimate CF SL 8.0

https://www.canyon.com/sv/road/ultimate/ultimate-cf-sl-8-0.html

Velar dock på färgvalet, svart/röd eller blå/vit.

Någon som sett "riktiga" bilder på den blå/vita och inte enbart Canyons studiobilder? Lite orolig för att nyansen är för "smurfblå" ;)

Hmm, inte riktigt nöjd med mina Mavic Crossride-hjul som gått 150 mil bara (?) och sedan har de här tänderna gått sönder. Ja det här är då nya tänder i metall som jag fick nu. De gamla var i plast och hade gått sönder på båda sidor! Inte konstigt, de här känns ju lite bättre däremot. Försökte få tag i original som var i röd plast men nu förstår jag varför jag inte hittade dem, de måste ju utgått och blivit ersatta av de här! :) köpte två paket när jag ändå var igång! Ska bli skönt att kunna trampa ordentligt nu :)

P1040271.jpg

Jag har en liten fråga.
När Canyon anger bredden på fälgarna, är det inner eller ytterbredd?
jag blir lite fundersam när jag besöker DT's hemsida där ej fälgarna finns med.
Mer specifikt gäller detta en Torque 6.0.

Tack på förhand!

Gambler20 sa:
Jag har en liten fråga.

Tack på förhand!

Det är ett par DT e1850, #framtaget specifikt för Canyon". Står så på deras hemsida :)

Enduro Fredrik sa:
Gambler20 sa:
Jag har en liten fråga.

Tack på förhand!

Det är ett par DT e1850, #framtaget specifikt för Canyon". Står så på deras hemsida :)

jo så långt är jag med, men till frågan. Anger Canyon ytter eller innerbredd på fälgarna?

Gambler20 sa:
Enduro Fredrik sa:
Gambler20 sa:
Jag har en liten fråga.

Tack på förhand!

jo så långt är jag med, men till frågan. Anger Canyon ytter eller innerbredd på fälgarna?
30 mm inre bredd är nog att vänta. Allt annat vore mycket konstigt.

Tillbaka
Topp