Den officiella Canyon-tråden

Heheh ja, så är det säkert.

Finns det någon tabell eller funktion där man kan räkna ut hur förändring av drev fram respetkive bak förändrar utväxlingen?

ooms sa:
EnilemmE sa:
Ny här på forumet, men jag har en fråga till de som kört Canyon i många år och kanske har koll på när de brukar starta sina utförsäljningar för att lämna plats åt nästa års modeller?
Jag beställde en MTB för exakt ett år sedan, den 27 augusti 2017 och då var den på kampanj. (En Grand Canyon AL) Den blev tyvärr stulen i somras och nu sitter jag och inväntar utförsäljningen för att fylla upp tomrummet i förrådet. (Är ingen storcyklare så därför är jag lite för snål för att köpa en modell jag vet att de troligtvis snart kommer sälja ut.)
Någon som har koll på detta? Jag vet ju som sagt bara att utförsäljningen redan hade börjat vid den här tiden förra året, men hur har det varit tidigare?
Tacksam för svar! =)
Det varierar lite beroende på när nya årsmodellen av specifik modell presenteras och blir tillgänglig. Förra året började väl det i augusti och pågick in i oktober typ.
Fick just mail att slutrean på 2018 års cyklar är igång nu!

Canyon verkar bedriva psykologisk terror! Beställde en lux i söndags 26/8. Orderbekräftelsen kom 27/8 och ett beräknat leveransdatum 22-26 Okt. Jag hoppade av glädje då det på hemsidan aviserats om leverans av min modell i Mars 2019!
Strax senare kommer nästa mejl med info om försenad order. Samma beräknat lev.datum.
Idag 28 kommer kl 17:52 mejl 1: Beräknat lev. datum 7-11 Januari
kl 18:02 : ny mejl. Beräknat lev. datum 11-15 Februari
Nu är jag tillbaka på jorden och mindre glad och jag undrar om det ska komma 2 mejl per dag om framflyttad leverans. Grrrr!
Dessutom drog dom 50 papp direkt på mitt konto. Hade jag inte riktigt räknat med. Ska det va så här??

CarlMagnusH sa:
Canyon verkar bedriva psykologisk terror! Beställde en lux i söndags 26/8. Orderbekräftelsen kom 27/8 och ett beräknat leveransdatum 22-26 Okt. Jag hoppade av glädje då det på hemsidan aviserats om leverans av min modell i Mars 2019!
Strax senare kommer nästa mejl med info om försenad order. Samma beräknat lev.datum.
Idag 28 kommer kl 17:52 mejl 1: Beräknat lev. datum 7-11 Januari
kl 18:02 : ny mejl. Beräknat lev. datum 11-15 Februari
Nu är jag tillbaka på jorden och mindre glad och jag undrar om det ska komma 2 mejl per dag om framflyttad leverans. Grrrr!
Dessutom drog dom 50 papp direkt på mitt konto. Hade jag inte riktigt räknat med. Ska det va så här??

Canyons hantering av förseningar och kommunikation mot kunden fungerar som en påse skit.

@CarlMagnusH Det är uppenbart nåt som är knas med din order. Jag luskade rätt på dig och vi håller på att kika på vad det är som är fel och återkommer till dig per mejl. Det här är naturligvis inte okej, oavsett ordervärde.

@Wenna. Du får gärna kontakta oss och berätta om dina negativa upplevelser så att vi har en chans att förbättra oss. Tack!

Canyon_Sverige sa:
@CarlMagnusH Det är uppenbart nåt som är knas med din order. Jag luskade rätt på dig och vi håller på att kika på vad det är som är fel och återkommer till dig per mejl. Det här är naturligvis inte okej, oavsett ordervärde.

@Wenna. Du får gärna kontakta oss och berätta om dina negativa upplevelser så att vi har en chans att förbättra oss. Tack!

Det komiska i det hela är att jag och @CarlMagnusH´s problem är raka motsatserna. Han får massor med mail om framflyttad leverans. Jag får massor med framflyttade leveranser men ingen information.

Skickade mail i torsdags kväll att jag behövde en ny chain suck plate. Fick svar i fredags att det var beställt fr Tyskland. Betalade i helgen. Skickades i måndags. Idag kom UPS och levererade!
???

Senast ändrad:
Även jag har beställt en LUX och fått ändrad leveranstid. Beställde 18/8 med en beräknad leverans 3-7/9. Igår den 28/8 fick jag besked om försenad leverans 29/10-2/11.

Inte så kul. Men vad ska man göra... Hoppas jag blir nöjd när den kommer. ☺️

Canyon_Sverige sa:

Tack för info Canyon_Sverige! Jag har läst leverans och betalningsvillkoren men begriper inte riktigt hur ligger till med betalningen. Betalning i förskott är ju okej, men jag trodde inte det var 7 månader innan leverans jag skulle betala. Hur ska avtalet tolkas? Kan ju vara bra för fler att veta tror jag!

@CarlMagnusH. I samband med din gör vi en reservation och drar alltså inte pengarna. Inte den supersmidigaste lösningen för våra kunder tyvärr och vi kommer därför under hösten implentera betaltjänsterna från Klarna.

Senast ändrad:
Canyon_Sverige sa:
@CarlMagnusH. I samband med din gör vi en reservation och drar alltså inte pengarna. Inte den supersmidigaste lösningen för våra kunder tyvärr och vi kommer därför under hösten implentera betaltjänsterna från Klarna.

Verkligen bra att ni börjar med Klarna då ert nuvarande system är lite osäkert för köparen. Hade mycket strul med mitt senaste cykelköp hos er och då just med betalningen så då är det glädjande att höra ni vill förbättra er på den fronten.

På tiden. För min förra cykel blev beloppet både reserverat och draget samtidigt, dvs dubbla beloppet "försvann" från kontot, det var en fattig månad :-)

Canyon_Sverige sa:

Hej, eftersom ni har en representant på forumet tänkte jag bara lyfta en fundering vad som pågår för oss som beställt olika modeller av nya LUX, förskottsbetalat mot faktura och sedan strax efter att pengarna mottagits av er får framflyttad leverans med X-antal månader?

Här är min händelsekedja som exempel:
12/7 order läggs, beräknad leverans 17-21dec

10/8 Får mail att ordern är tidigare klar, beräknas skickas 27-31aug. Då jag valt förskottsfaktura kommer ytterligare mail som säger: "Var vänlig betala det fakturerade beloppet 7 dagar innan det planerade sändningsdatumet som visas på fakturan."

20/8 Bekräftelse att betalning mottagits

28/8 Mail att ordern är försenad, beräknad leverans 26-31nov

I en tråd dedikerad för Canyon lux finns det tre personer till som fått liknande besked, samtliga förskottsbetalat
https://happyride.se/forum/read.php/1/3393201/page=4
En bit ned på sid4

Hej!

Någon som har erfarenhet av Canyon efter köp? gällande kontakt med support osv?
Fick hem min nya cykel i Tisdags förra veckan, var lite märken i lacken på den och mailade om det, samt byte hisspinne till en med mindre i travel, allt lät frid och fröjd, kompensation utlovades och hisspinnen skulle bli utbytt. När jag svarat hur returen går till så blir det tyst, inget svar. Senaste mailet kom i Fredag 31/8 och jag svarade samma dag. Skickade igår Torsdag 6/9 en påminnelse med uteblivet svar.

Någon som har samma erfarenhet? Tycker en veckas svarstid per mail från ett företag som endast bedriver försäljning över nätet är på tok för långt.

rixpucko sa:
Hej!

Någon som har erfarenhet av Canyon efter köp? gällande kontakt med support osv?
Fick hem min nya cykel i Tisdags förra veckan, var lite märken i lacken på den och mailade om det, samt byte hisspinne till en med mindre i travel, allt lät frid och fröjd, kompensation utlovades och hisspinnen skulle bli utbytt. När jag svarat hur returen går till så blir det tyst, inget svar. Senaste mailet kom i Fredag 31/8 och jag svarade samma dag. Skickade igår Torsdag 6/9 en påminnelse med uteblivet svar.

Någon som har samma erfarenhet? Tycker en veckas svarstid per mail från ett företag som endast bedriver försäljning över nätet är på tok för långt.

Du får väl ringa?

Jag söker visdom!
Står och väger mellan en Strive eller en Spectral, men blir inte klok på storleken. Jag kör specialized idag och har en large, jag är 183 lång. Anledning jag undrar är att alla Large är slut på de modellerna jag är intresserad av, så funderar på en XL istället. Annars får det bli en Specialized Enduro.

Vilken singelklinga?

Väntar fortfarande på att få tillbaka min Nerve från svetsaren och tänkte passa på att beställa en NW singelklinga fram. Vad ska jag till detta vevparti: slx fc-m 660-10 ? (Nerve am 5.0 2011)
96 eller 104 bultcirkeldiameter?, och är det ytterligare något annat än det man behöver veta? Verkar tex finnas olika typer av 96 bcb...

Jag är riktig sugen på en långslagig 29-tummare till nästa år. Jag cyklar nu på en Canyon Spectral (2017) som jag är riktigt nöjd med. Finns det några indikationer på att Spectralen kan komma som 29:a? Det vore riktigt intressant i så fall. Annars så finns det andra alternativ så klart. Men jag trivs bra med Canyon.

BroderBusk sa:
Jag söker visdom!
Står och väger mellan en Strive eller en Spectral, men blir inte klok på storleken. Jag kör specialized idag och har en large, jag är 183 lång. Anledning jag undrar är att alla Large är slut på de modellerna jag är intresserad av, så funderar på en XL istället. Annars får det bli en Specialized Enduro.

Jag är 184 cm lång och kör en L Spectral vilket känns perfekt i storlek. Rekommendationen för L är ju mellan 178-186 cm, men testa Canyons måttverktyg och lägg in övriga mått och se vad du får för resultat samt hur mycket det skiljer.

FranzJaeger sa:
BroderBusk sa:
Jag söker visdom!

Jag är 184 cm lång och kör en L Spectral vilket känns perfekt i storlek. Rekommendationen för L är ju mellan 178-186 cm, men testa Canyons måttverktyg och lägg in övriga mått och se vad du får för resultat samt hur mycket det skiljer.

Tack för hjälpen! Vågar inte köpa en Canyon efter att ha läst om alla rambrott så siktar på en specialized istället.

Du skulle bara veta hur många spez ramar som gått sönder. Trek hade också problem med sprickor i baksvingen 2014-15 så....Canyon löser iallafall problemen bra med nya svingar till alla som köpt en 2018.

Ultralite sa:
Du skulle bara veta hur många spez ramar som gått sönder. Trek hade också problem med sprickor i baksvingen 2014-15 så....Canyon löser iallafall problemen bra med nya svingar till alla som köpt en 2018.

Om jag köper en cykel nu, är de åtgärdade då eller riskerar man fortfarande få et dåligt ex? Hur funkar canyon när det gäller garantier?

Nypåmtb sa:
Vilken singelklinga?

Väntar fortfarande på att få tillbaka min Nerve från svetsaren och tänkte passa på att beställa en NW singelklinga fram. Vad ska jag till detta vevparti: slx fc-m 660-10 ? (Nerve am 5.0 2011)
96 eller 104 bultcirkeldiameter?, och är det ytterligare något annat än det man behöver veta? Verkar tex finnas olika typer av 96 bcb...

104 mm symmetriskt tycker jag det ser ut som av produktbilderna. Men vad ska du köra med för kassett till?

BroderBusk sa:
Ultralite sa:

Om jag köper en cykel nu, är de åtgärdade då eller riskerar man fortfarande få et dåligt ex? Hur funkar canyon när det gäller garantier?

Det var första produktionsbatchen som var fel.

Har en Nerve från 2016 den har likadan ram som nuvarande Neuron. 2015 års modell har däremot helt annan ram. Den senare har en definierad ”knäck” på överröret den äldre har en svag böj på överröret.

ceel sa:
eiskall sa:
Enduro Fredrik sa:
Sszon sa:
Kommer canyon utfasa eller göra en stor uppdatering av Strive som Spectral har gjorts med i år?

Tror att neuron ligger närmast då den är från 2013?

Nuvarande Neuron-ram är från 2016.

Nja, den bytte namn från Nerve till Neuron, men det hände väl inte så mycket mer?

Jo, helt ny ram.

Jag har haft både en 2015 och en 2016 :)

För övrigt hette den Nerve även 2016, och Neuron från 2017. Men den nya ramen kom som sagt 2016.

Senast ändrad:
Flera av dem jag cyklar med kör på 29"
Så dem kommer lite längre varje varv dem trampar = jag får jobba hårt för att hänga på, utför så rullar dem ifrån mig..

Och så vill jag kunna köra 27.5" för jag tycker det är roligt, framförallt dem gångerna man besöker en bikepark eller vill leka lite i skogen

Har redan bestämt att nästa cykel blir en plus hojj, hoppas det kan bli en Canyon!

Tillbaka
Topp