Den officiella Canyon-tråden

Har inte dom som köpte förra årets modell gjort ett klipp, ivf på Neuron AL 7.0 ...det är ju typ samma komponenter förutom BSA , lite annan ram. 1kg tyngre och 2k dyrare...??

Imponera med låg vikt? Dom verkar ju ha tagit i ordentligt med materialdimensionerna i alla fall. ?
Att lägga till 5 lök för CF 8.0 framstår ju som en no-brainer.
Å andra sidan är väl 14.2 bra jämfört med hajpade konkurrenter som ex. Occam som väl har en katalogvikt på 15 typ. Commancal Meta trail likaså. Kanske slipper man också att officiella Canyontråden kan förväxlas med visa ditt rambrott-tråden.

Edit, var kanske mest CF som drabbades av rambrott men i klassen 20-25' är väl sub 15 ändå acceptabelt?

Å andra sidan är väl 14.2 bra jämfört med hajpade konkurrenter som ex. Occam som väl har en katalogvikt på 15 typ. Commancal Meta trail likaså. Kanske slipper man också att officiella Canyontråden kan förväxlas med visa ditt rambrott-tråden.

Edit, var kanske mest CF som drabbades av rambrott men i klassen 20-25' är väl sub 15 ändå acceptabelt?
Vet inte om Neuronen är konkurrent med Occam? Den ligger väl snarare nånstans mellan Oiz oc Occam? Commencal har ju alltid varit tunga, och visst verkar även andra aluramar krypit upp i vikt på senare tid. Antagligen för att få ner garantikostnaderna, som du säger.
Men att marknadsföra en 120 hoj som väger 14.2 med "låg vikt" och "raket i uppförsbacken" blir ju lite komiskt.

En review av nya neuron

Har du fått cykeln nu? Vilken färg valde du?
Jag har nog också bestämt mig för en spectral, funderade ett tag väldigt mycket på strive.
Men tror inte den passar det jag kör mest.

Nej, den har inte kommit än, det strulade lite med betalningen. Jag lyckades tjata till mig 5% rabatt och då skulle jag maila in ordern och betala till deras PG nummer men tror jag fick referensnumret lite galet. Men nu har det hänt lite grejer, i fredags eftermiddag ädrades statusen på orden från "Bekräftad" till "Under upphämtning" vilket jag antar betyder att den är packad och kommer skickas på måndag, och då har jag den troligen innan påsk :)

Varenda en som recenserar Spectralen på nätet tycker att det är en helt fantastisk cykel. Striven har fått lite mer ljumma recensioner och det var väl det som gjorde att jag tog Spectralen. Hela debatten om 29 eller 27,5 hjul tycker jag är väldigt överdriven, det kan inte vara så enorm skillnad, om man ens märker nån skillnad alls, kanske om man tävlar men det gör inte jag. Jag vill ha kul i skogen och då kanske till och med 27,5 hjul är att föredra.

Tog den svarta, det funkar alltid. Har lite svårt att få grepp om den röda, hade nog behövt se den i verkligheten det blir ju svårt med canyon.

Nej, den har inte kommit än, det strulade lite med betalningen. Jag lyckades tjata till mig 5% rabatt och då skulle jag maila in ordern och betala till deras PG nummer men tror jag fick referensnumret lite galet. Men nu har det hänt lite grejer, i fredags eftermiddag ädrades statusen på orden från "Bekräftad" till "Under upphämtning" vilket jag antar betyder att den är packad och kommer skickas på måndag, och då har jag den troligen innan påsk :)

Varenda en som recenserar Spectralen på nätet tycker att det är en helt fantastisk cykel. Striven har fått lite mer ljumma recensioner och det var väl det som gjorde att jag tog Spectralen. Hela debatten om 29 eller 27,5 hjul tycker jag är väldigt överdriven, det kan inte vara så enorm skillnad, om man ens märker nån skillnad alls, kanske om man tävlar men det gör inte jag. Jag vill ha kul i skogen och då kanske till och med 27,5 hjul är att föredra.

Tog den svarta, det funkar alltid. Har lite svårt att få grepp om den röda, hade nog behövt se den i verkligheten det blir ju svårt med canyon.
Segt att det strulade så, men snyggt med 5% extra :)
Jag la precis ordern på en nu, så hoppas jag också hinner få den innan påsken jag också. Blev en AL 5.0, jag valde också svart. Håller med om röda färgen, känns som den måste ses. Mer safe med svart, jag blir lite röda detaljer till som pedaler osv:)

Tror också 27,5 kommer bli bra! Kände det efter min senaste tur.

Sjukt spännande iallafall med ny cykel :)

Segt att det strulade så, men snyggt med 5% extra :)
Jag la precis ordern på en nu, så hoppas jag också hinner få den innan påsken jag också. Blev en AL 5.0, jag valde också svart. Håller med om röda färgen, känns som den måste ses. Mer safe med svart, jag blir lite röda detaljer till som pedaler osv:)

Tror också 27,5 kommer bli bra! Kände det efter min senaste tur.

Sjukt spännande iallafall med ny cykel :)
Kul! Då får vi se vem som får den först :P

10% rabatt på Neuron CF 8.0 just nu ?
Även på Spectral o Torque.

Måste säga att dom är lite fula med desa 48h "blixtreorna" som dom kör med hela tiden. Vad händer om men cykel man precis beställt dyker upp under en sådan rea några dagar senare?

Det bör funka att begära mellanskillnaden i efterhand. Man har ju annars möjlighet att återsända den beställda cykeln och beställa en ny till lägre pris.

Hej!

Sitter och funderar på att köpa en Pathlite 6.0.

Blir lite osäker på vilken storlek jag ska ta.
Eftersom jag är lite ny på det här, cyklade under några år mycket mountainbike på grusvägar och bredare stigar för drygt 25år sedan (är 42 idag), så vet jag inte om jag vill ha en lite mindre eller en lite större.
Antar att det är mycket som spelar in i vilken storlek man ska välja.

Jag är 183 med ett innerbens mått på 86.
Det gör att jag hamnar i typ både Stolek M och L enligt tabellen men om jag skriver in mina mått i storleksväljaren får jag M.

Bilagor

• 433EF144-A543-4916-B91A-7CA462971E8F.png
    433EF144-A543-4916-B91A-7CA462971E8F.png
    26.9 KB · Besök: 188
Hej!
Jag kör just nu en Canyon Neuron AL i storlek medium men vill uppgradera till en Strive, då jag insett att Neuron:en är lite för vek för de förhållandena jag gillar att cykla. Har kollat mycket på geometri-tabeller de senaste veckorna men blir inte klok på vilken storlek på Striven jag ska välja. Min Neuron är i storlek M, men den känns väldigt trång / kort. Canyon själva föreslår M på Striven, men jag tror att den komma kännas trång :/

Canyon Neuron i M:
Storlek M: Reach 435 mm

Canyon Strive
Storlek M: Reach 440 mm
Storlek L: Reach 470

Jämförelse:

Jag är 175 cm och har innerbensmått på 78 cm. Se bifogad bild.
Ni som kör Strive och är i ungefär samma längd som mig, vad valde ni?

Bilagor

• Metrics.jpg
    Metrics.jpg
    17.1 KB · Besök: 213
Senast ändrad:
Hej!

Sitter och funderar på att köpa en Pathlite 6.0.

Blir lite osäker på vilken storlek jag ska ta.
Eftersom jag är lite ny på det här, cyklade under några år mycket mountainbike på grusvägar och bredare stigar för drygt 25år sedan (är 42 idag), så vet jag inte om jag vill ha en lite mindre eller en lite större.
Antar att det är mycket som spelar in i vilken storlek man ska välja.

Jag är 183 med ett innerbens mått på 86.
Det gör att jag hamnar i typ både Stolek M och L enligt tabellen men om jag skriver in mina mått i storleksväljaren får jag M.

Jag skulle säga large. Medium kommer kännas för kort för dig.

Hej!
Jag kör just nu en Canyon Neuron AL i storlek medium men vill uppgradera till en Strive, då jag insett att Neuron:en är lite för vek för de förhållandena jag gillar att cykla. Har kollat mycket på geometri-tabeller de senaste veckorna men blir inte klok på vilken storlek på Striven jag ska välja. Min Neuron är i storlek M, men den känns väldigt trång / kort. Canyon själva föreslår M på Striven, men jag tror att den komma kännas trång :/

Canyon Neuron i M:
Storlek M: Reach 435 mm

Canyon Strive
Storlek M: Reach 440 mm
Storlek L: Reach 470

Jämförelse:

Jag är 175 cm och har innerbensmått på 78 cm. Se bifogad bild.
Ni som kör Strive och är i ungefär samma längd som mig, vad valde ni?
Kolla sadelstolpens längd. Fult ner stick och med fyllt utstick på droppern så din benlängd räcker till på large. Annars får du byta dropper till en kortare, det fick jag göra!

Själv sugen på en Neuron men lite tveksam. Vilka är förhållandena som du anser att den är för vek för?

@dustiekaltman Kör mycket på brötiga stigar, med stora rötter och stenar. Så länge det är relativt platt och inga hopp så funkar Neuron, men det är något med geometrin som gör att så fort det går nerför så känns tyngdpunkten alldeles för långt fram. Det är definitivt ingen slack cykel. Har flyttat bak sadeln så långt det går. Man sitter ganska upprätt. Detta är min personliga åsikt och kan också bero på att jag skulle köpt en Neuron i L istället för M :) Men som XC-cykel och lättare trail är det en bra cykel för pengarna.

Senast ändrad:
@dustiekaltman Kör mycket på brötiga stigar, med stora rötter och stenar. Så länge det är relativt platt och inga hopp så funkar Neuron, men det är något med geometrin som gör att så fort det går nerför så känns tyngdpunkten alldeles för långt fram. Det är definitivt ingen slack cykel. Har flyttat bak sadeln så långt det går. Man sitter ganska upprätt. Detta är min personliga åsikt och kan också bero på att jag skulle köpt en Neuron i L istället för M :) Men som XC-cykel och lättare trail är det en bra cykel för pengarna.
Har en Neuron-al-7.0 2019 i Large och är 182cm. Har inte riktigt upplevt det du beskriver om att tyngdpunkten kommer för långt fram. Kanske har det med storleken att göra. Däremot skulle jag önska mig ett lite grövre framdäck när det är brötigare/brantare. Ska testa minion dhf 2.5 som jag har liggandes.

Någon som hunnit betala med Splitit på Canyon? Är inte helt med..

• Funkar det bara med kreditkort, inte med vanligt betalkort? (Whyyyy erbjuda delbetalning som bara fungerar med kreditkort...)
  • Vad menas med reserverat belopp, "fryser" dom beloppet som sedan successivt dras av varje månad? (Om det fungerar med betalkort alltså)
EDIT: Fungerar endast med kreditkort...

Senast ändrad:
Tänker köpa en Pathlite men/och har svårt att välja mellan årets 6.0 och förra årets 7.0.
Det skiljer ca. 3400 kr mellan de två.
Jag kan inte alls alla komponent beteckningar och vad som skiljer dem åt.
Skulle jag märka skillnad om jag hade möjlighet att provdem innan köp?

Senast ändrad:
Nu har jag beställt en Pathlite 6.0.
Håller tummarna för en snabb och smidig leverans.

Hallå! Hade behövt lite tips och råd angående storlek på nya Neuron. Har bestämt mig för att uppgradera efter att ha kånkat runt på en GT i-Drive 5.0 -06 sen den var ny. Är inne på nya Neuron al 6.0, men är osäker på vilken storlek jag ska ha. Är 182 med ett grenmått på 88,5. Alltså exakt smack mitt på gränsen mellan M och L.
GTn är en large med top tube på 600, jämfört med en Neuron i medium på 603. Jag föredrar lekfull cykling framför herrejössesfort, och funderar då på om en medium blir mer lättmanövrerad?

Hallå! Hade behövt lite tips och råd angående storlek på nya Neuron. Har bestämt mig för att uppgradera efter att ha kånkat runt på en GT i-Drive 5.0 -06 sen den var ny. Är inne på nya Neuron al 6.0, men är osäker på vilken storlek jag ska ha. Är 182 med ett grenmått på 88,5. Alltså exakt smack mitt på gränsen mellan M och L.
GTn är en large med top tube på 600, jämfört med en Neuron i medium på 603. Jag föredrar lekfull cykling framför herrejössesfort, och funderar då på om en medium blir mer lättmanövrerad?

Hej!
Jag är 175 cm med ett grenmått på 78 cm. Tycker att min Neuron i storlek M känns lite kort i reach...
Denna postades i en annan tråd, finns en tabell där ? Med dina mått skulle jag tagit L.

Hej!
Jag är 175 cm med ett grenmått på 78 cm. Tycker att min Neuron i storlek M känns lite kort i reach...
Denna postades i en annan tråd, finns en tabell där ? Med dina mått skulle jag tagit L.

Tack! Intressant läsning. Jag har inte mycket att jämföra med mer än min befintliga hoj, och rent geometrimässigt är den ju en relik.

Hej,

vet någon hur man får fast denna igen?
Trillade av min cykel igår på vägen hem från skogen.

Bilagor

• 5D1C0D6B-B866-4E33-A625-5ECE6BBA5BF3.jpeg
    5D1C0D6B-B866-4E33-A625-5ECE6BBA5BF3.jpeg
    543.6 KB · Besök: 278
vet någon hur man får fast denna igen?

Du behöver ett verktyg som på svenska verkar kallas stiftnyckel. Jag får avståndet center-center mellan två hål till 24 mm, hålstorleken svårare att mäta men någonstans 2,5-3 mm. Skulle gissa att Park Tool SPA-1 passar.

Du behöver ett verktyg som på svenska verkar kallas stiftnyckel. Jag får avståndet center-center mellan två hål till 24 mm, hålstorleken svårare att mäta men någonstans 2,5-3 mm. Skulle gissa att Park Tool SPA-1 passar.

Tack för snabbt svar! Får försöka skaffa fram en sådan idag då :)

Tillbaka
Topp