dustiekaltman
Aktiv medlem
Den officiella Canyon-tråden
Har inte dom som köpte förra årets modell gjort ett klipp, ivf på Neuron AL 7.0 ...det är ju typ samma komponenter förutom BSA , lite annan ram. 1kg tyngre och 2k dyrare...??
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Å andra sidan är väl 14.2 bra jämfört med hajpade konkurrenter som ex. Occam som väl har en katalogvikt på 15 typ. Commancal Meta trail likaså. Kanske slipper man också att officiella Canyontråden kan förväxlas med visa ditt rambrott-tråden.Imponera med låg vikt? Dom verkar ju ha tagit i ordentligt med materialdimensionerna i alla fall. ?
Att lägga till 5 lök för CF 8.0 framstår ju som en no-brainer.
Vet inte om Neuronen är konkurrent med Occam? Den ligger väl snarare nånstans mellan Oiz oc Occam? Commencal har ju alltid varit tunga, och visst verkar även andra aluramar krypit upp i vikt på senare tid. Antagligen för att få ner garantikostnaderna, som du säger.Å andra sidan är väl 14.2 bra jämfört med hajpade konkurrenter som ex. Occam som väl har en katalogvikt på 15 typ. Commancal Meta trail likaså. Kanske slipper man också att officiella Canyontråden kan förväxlas med visa ditt rambrott-tråden.
Edit, var kanske mest CF som drabbades av rambrott men i klassen 20-25' är väl sub 15 ändå acceptabelt?
Känns mer som att det är frågan om vilken man tycker är snyggare än bättre/sämre.Intressant. Köpte Neuron AL 7 2019 för 22.500 för ett par veckor sedan. Spontant känner jag mig inte missnöjd när jag ser den nya AL 7an.
Känns mer som att det är frågan om vilken man tycker är snyggare än bättre/sämre.
Jag är så där tråkigt svag för svart. Gäller även bilar. :-)Orange 2019 snyggast. Jag byter gärna min svarta L 2019 mot en orange =)
Har du fått cykeln nu? Vilken färg valde du?Nu har jag slått till på en Spectral AL 6.0 så nu kommer några dagars olidlig väntan :D
Har du fått cykeln nu? Vilken färg valde du?
Jag har nog också bestämt mig för en spectral, funderade ett tag väldigt mycket på strive.
Men tror inte den passar det jag kör mest.
Segt att det strulade så, men snyggt med 5% extra :)Nej, den har inte kommit än, det strulade lite med betalningen. Jag lyckades tjata till mig 5% rabatt och då skulle jag maila in ordern och betala till deras PG nummer men tror jag fick referensnumret lite galet. Men nu har det hänt lite grejer, i fredags eftermiddag ädrades statusen på orden från "Bekräftad" till "Under upphämtning" vilket jag antar betyder att den är packad och kommer skickas på måndag, och då har jag den troligen innan påsk :)
Varenda en som recenserar Spectralen på nätet tycker att det är en helt fantastisk cykel. Striven har fått lite mer ljumma recensioner och det var väl det som gjorde att jag tog Spectralen. Hela debatten om 29 eller 27,5 hjul tycker jag är väldigt överdriven, det kan inte vara så enorm skillnad, om man ens märker nån skillnad alls, kanske om man tävlar men det gör inte jag. Jag vill ha kul i skogen och då kanske till och med 27,5 hjul är att föredra.
Tog den svarta, det funkar alltid. Har lite svårt att få grepp om den röda, hade nog behövt se den i verkligheten det blir ju svårt med canyon.
Kul! Då får vi se vem som får den först :PSegt att det strulade så, men snyggt med 5% extra :)
Jag la precis ordern på en nu, så hoppas jag också hinner få den innan påsken jag också. Blev en AL 5.0, jag valde också svart. Håller med om röda färgen, känns som den måste ses. Mer safe med svart, jag blir lite röda detaljer till som pedaler osv:)
Tror också 27,5 kommer bli bra! Kände det efter min senaste tur.
Sjukt spännande iallafall med ny cykel :)
Ja, det blir spännande. Min står bara "under upphämtning", det har det gjort hela dagen. Så gissar att den inte kommer skickas idag.Kul! Då får vi se vem som får den först :P
Hej!
Sitter och funderar på att köpa en Pathlite 6.0.
![]()
Pathlite AL 6.0
Bege dig off-road med Pathlite 6.0! Fullt utrustad med mountainbikekomponenter av högsta kvalitet och breda däck gör Pathlite till det perfekta verktyget för att ta dig ut ur staden, bort från asfalten och ut i naturen.www.canyon.com
Blir lite osäker på vilken storlek jag ska ta.
Eftersom jag är lite ny på det här, cyklade under några år mycket mountainbike på grusvägar och bredare stigar för drygt 25år sedan (är 42 idag), så vet jag inte om jag vill ha en lite mindre eller en lite större.
Antar att det är mycket som spelar in i vilken storlek man ska välja.
Jag är 183 med ett innerbens mått på 86.
Det gör att jag hamnar i typ både Stolek M och L enligt tabellen men om jag skriver in mina mått i storleksväljaren får jag M.
Kolla sadelstolpens längd. Fult ner stick och med fyllt utstick på droppern så din benlängd räcker till på large. Annars får du byta dropper till en kortare, det fick jag göra!Hej!
Jag kör just nu en Canyon Neuron AL i storlek medium men vill uppgradera till en Strive, då jag insett att Neuron:en är lite för vek för de förhållandena jag gillar att cykla. Har kollat mycket på geometri-tabeller de senaste veckorna men blir inte klok på vilken storlek på Striven jag ska välja. Min Neuron är i storlek M, men den känns väldigt trång / kort. Canyon själva föreslår M på Striven, men jag tror att den komma kännas trång :/
Canyon Neuron i M:
Storlek M: Reach 435 mm
Canyon Strive
Storlek M: Reach 440 mm
Storlek L: Reach 470
Jämförelse:
![]()
Compare: 2019 Canyon Neuron AL 6.0 vs 2020 Strive CF 7.0 – 99 Spokes
The Canyon Neuron AL 6.0 and Canyon Strive CF 7.0 are both full suspension mountain bikes. The Neuron AL 6.0 has an aluminum frame, 27.5″ / 29″ aluminum wheels, and a 2 × 11 drivetrain providing a wider range of gears; while the Strive CF 7.0 has a carbon frame, 29″ aluminum wheels, better...99spokes.com
Jag är 175 cm och har innerbensmått på 78 cm. Se bifogad bild.
Ni som kör Strive och är i ungefär samma längd som mig, vad valde ni?
Själv sugen på en Neuron men lite tveksam. Vilka är förhållandena som du anser att den är för vek för?Hej!
Jag kör just nu en Canyon Neuron AL i storlek medium men vill uppgradera till en Strive, då jag insett att Neuron:en är lite för vek för de förhållandena jag gillar att cykla.
@Lassla Hur lång är du? Misstänker att jag också får byta ut droppern... Känns som Canyon har längst seattubes av alla tillverkare :DKolla sadelstolpens längd. Fult ner stick och med fyllt utstick på droppern så din benlängd räcker till på large. Annars får du byta dropper till en kortare, det fick jag göra!
Själv sugen på en Neuron men lite tveksam. Vilka är förhållandena som du anser att den är för vek för?
Det gällde en Tourqe, i överkant på medium och på largen hade jag inte kunnat köra upp org.stolpen fullt. Jag är178cm och 82cm benlängd.@Lassla Hur lång är du? Misstänker att jag också får byta ut droppern... Känns som Canyon har längst seattubes av alla tillverkare :D
175-178 cm är precis i brytpunkten mellan M/L. Inget blir perfekt :DDet gällde en Tourqe, i överkant på medium och på largen hade jag inte kunnat köra upp org.stolpen fullt. Jag är178cm och 82cm benlängd.
Har en Neuron-al-7.0 2019 i Large och är 182cm. Har inte riktigt upplevt det du beskriver om att tyngdpunkten kommer för långt fram. Kanske har det med storleken att göra. Däremot skulle jag önska mig ett lite grövre framdäck när det är brötigare/brantare. Ska testa minion dhf 2.5 som jag har liggandes.@dustiekaltman Kör mycket på brötiga stigar, med stora rötter och stenar. Så länge det är relativt platt och inga hopp så funkar Neuron, men det är något med geometrin som gör att så fort det går nerför så känns tyngdpunkten alldeles för långt fram. Det är definitivt ingen slack cykel. Har flyttat bak sadeln så långt det går. Man sitter ganska upprätt. Detta är min personliga åsikt och kan också bero på att jag skulle köpt en Neuron i L istället för M :) Men som XC-cykel och lättare trail är det en bra cykel för pengarna.
99spokes.comhur har du gjort denna?
Hallå! Hade behövt lite tips och råd angående storlek på nya Neuron. Har bestämt mig för att uppgradera efter att ha kånkat runt på en GT i-Drive 5.0 -06 sen den var ny. Är inne på nya Neuron al 6.0, men är osäker på vilken storlek jag ska ha. Är 182 med ett grenmått på 88,5. Alltså exakt smack mitt på gränsen mellan M och L.
GTn är en large med top tube på 600, jämfört med en Neuron i medium på 603. Jag föredrar lekfull cykling framför herrejössesfort, och funderar då på om en medium blir mer lättmanövrerad?
Tack! Intressant läsning. Jag har inte mycket att jämföra med mer än min befintliga hoj, och rent geometrimässigt är den ju en relik.Hej!
Jag är 175 cm med ett grenmått på 78 cm. Tycker att min Neuron i storlek M känns lite kort i reach...
Denna postades i en annan tråd, finns en tabell där ? Med dina mått skulle jag tagit L.
[Artikel] Första titt - Canyon Strive
Vi bör ju även reflektera lite över statisk och dynamisk geometri. En FS har i princip tre olika geometrier. Statisk, dynamisk ståendes och dynamisk sittandes. Vid sittande på en FS saggar bak mer än gaffel, vilket flackar ut sadelvinkeln. +1 Särskilt när man klättrar på en långslagig hoj...happyride.se
vet någon hur man får fast denna igen?
Tack för snabbt svar! Får försöka skaffa fram en sådan idag då :)Du behöver ett verktyg som på svenska verkar kallas stiftnyckel. Jag får avståndet center-center mellan två hål till 24 mm, hålstorleken svårare att mäta men någonstans 2,5-3 mm. Skulle gissa att Park Tool SPA-1 passar.
![]()
SPA-1 Pin Spanner
Our classic pin spanner design, sized for adjusting cups commonly found on cup-and-cone bicycle bottom brackets.www.parktool.com
Aha, ok... jo jag smörjde den innan jag försökte få på den igår. Men får göra ett nytt försök idag, tänkte ju ge mig ut ikväll igen och skulle vara skönt om den satt på då.Går att få dit med lite vad som. Näbbtång kanske jag använde? Loctitea dit den... Utan den där får du inte av veven.
Lockets funktion är egentligen bara att agera mothåll när veven skall skruvas loss. Till vardags fyller den normalt ingen direkt funktion så inga konstigheter att cykla utan den.Men får göra ett nytt försök idag, tänkte ju ge mig ut ikväll igen och skulle vara skönt om den satt på då.