Den officiella Canyon-tråden

Hmmm... Tänkte beställa en Spectral när de blir tillgängliga i min storlek; får väl skicka ett mail till supporten och höra om man kan få lite finsk rabatt innan jag lägger beställningen helt enkelt :)

Canyon gör som många andra och sätter pris efter marknad. I Sverige där Canyon som varumärke är starkt innebär det att priset är lite högre. Inget konstigt med det.

Om jag inte minns helt fel fanns det en tråd om CRC där det kom fram att butiken hade bra koll på vad de kunde sätta för pris i olika länder (styrdes av konkurrens, köpkraft, osv).

Har inga problem med att betala premium om man får något för det. Nu saknar Canyon möjligheten att provköra eller känna på modellerna. Då dessutom få betala extra gör inte att jag direkt slänger mig på köpknappen. Fick mig tvärtom, att backa från mitt tänkta köp.

Tänkte beställa en Spectral 29 AL 6, men blir lite fundersam på storleken. Är 183 cm med 83 cm insöm, var helt inne på en L, men de rekomenderar M. Någon som har en åsikt?

Nej, jag har inte matat in fel.
"Du passar i två storlekar:
Vi kan rekommendera 2 storlekar för Spectral 29 CF 8.
Välj en större storlek för mer stabilitet och en mindre storlek för mer smidighet.

Dina mått 183,0cm / 83,0cm"

Grattis!
Det är väl bara att välja mellan två storlekar med den inputen Canyon ger!

Jag är 178 och kör Canyon strive storl L men hade nog hellre haft en M.
Men det funkar bra med den storleken jag har också.

Nej, jag har inte matat in fel.
"Du passar i två storlekar:
Vi kan rekommendera 2 storlekar för Spectral 29 CF 8.
Välj en större storlek för mer stabilitet och en mindre storlek för mer smidighet.

Dina mått 183,0cm / 83,0cm"
Det var väl en AL 6.0 vi pratade om och du sa att de rekommenderade M. Nu är det en CF och de rekommenderar L och M. Det är väl som de skriver, vill du ha en mindre cykel så ta en M, annars ta en L. Jag är 184 och jag väljer mellan L och XL så det beror väl på vad man vill ha.

Tänkte beställa en Spectral 29 AL 6, men blir lite fundersam på storleken. Är 183 cm med 83 cm insöm, var helt inne på en L, men de rekomenderar M. Någon som har en åsikt?
Jag köpte nyligen en CF7 29tums, fick rekomendationen S(jag e 175 lång 81cm innerben) jag beställde ändå M, sitte grymt på den. Den e lite lite större än min gamla spectral al6 2020 modell i 27,5 och den var spoton i strl M. Så jag hade gått upp i strl om du vill ha en lite mer stabil hoj än en lekfull.
Sen kan du ju returnera om det inte passar ?

Jag köpte nyligen en CF7 29tums, fick rekomendationen S(jag e 175 lång 81cm innerben) jag beställde ändå M, sitte grymt på den. Den e lite lite större än min gamla spectral al6 2020 modell i 27,5 och den var spoton i strl M. Så jag hade gått upp i strl om du vill ha en lite mer stabil hoj än en lekfull.
Sen kan du ju returnera om det inte passar ?
Jag har samma känsla att L nog är mer rätt, får nog bli en sån när de kommer in på lager.

Någon som har något liknande alternativ jag borde titta på mer än Spectral AL 6 - alltid kul med mer beslutsångest. 8^)

Jag läste i tråden att priserna var olika i € och i SEK. Jag ska köpa en ny Ulitimate så snart de kommer på lager igen. Vet någon om det är möjligt att beställa på tyska sidan med leverans till sverige eller skickas man automatiskt till svenska sidan?

Jag läste i tråden att priserna var olika i € och i SEK. Jag ska köpa en ny Ulitimate så snart de kommer på lager igen. Vet någon om det är möjligt att beställa på tyska sidan med leverans till sverige eller skickas man automatiskt till svenska sidan?
Försöker du det lär du antingen skickas till svenska sidan, eller priset räknas om med svensk moms.

Misstänker det jag med men man kan ju hoppas. Det är ju ändå ganska många tusenlappar i skillnad.
Hej, jag testade och gick ganska långt...i brist på annat att göra.
T.o.m. betalade med ett utländskt bankkonto i Euro och försökte styra om min IP-adress via Tyskland för att det skulle bli euro-pris vid checkout. Det gick inte... de har ett bra kassasystem.

Du måste nog få den levererad till Euro-land för att få euro-pris.

Handlar man från andra tyska sidor betalar man väl inte moms i sverige?

Såg också att nya reglarna har kommit. Nu är gränsen för att betala i landet av köparen moms 10000 euro. Det är riktigt lågt. Var högre förut. Men Canyon har alltid sålt så många cyklar att man har betalat svensk moms.

Senast ändrad:
Ta några semesterdagar och åk bil till Tyskland och köp där.

De sätter väl SEK-priserna årsvis såvitt jag vet, då behövs ju viss marginal för valutasvängningar eller för att täcka den valutasäkring de ev köper. SEK kan ju lätt svänga 5-10% mot euron på ett år, senaste året har den ju ex.vis stärkts en hel del.

Hur ser skillnaderna i rek.pris ut för andra märken (som sätter pris i SEK) mellan Sverige och andra länder?

Betala i euro borde man så klart få göra. Maila och klaga på det om ni ska klaga. Hur vet ni vilken kurs som är "rätt"? Avista + 3% är nog det bästa man kan hoppas på

De sätter väl SEK-priserna årsvis såvitt jag vet, då behövs ju viss marginal för valutasvängningar eller för att täcka den valutasäkring de ev köper. SEK kan ju lätt svänga 5-10% mot euron på ett år, senaste året har den ju ex.vis stärkts en hel del.

Hur ser skillnaderna i rek.pris ut för andra märken (som sätter pris i SEK) mellan Sverige och andra länder?
Över tid så borde priset före moms vara lägre i Sverige halva tiden.

Självklart ska man kunna välja lokal valuta vid point of sales. Det är där man ska lägga krutet

Det här har dock ingenting med lokal valuta att göra. Canyon är också lite dyrare i t.ex. Nederländerna där moms är högre och Canyon väljer, såklart, belopp som slutar på 99 som är lite högre än i Tyskland även om man korrigerar för moms.

Tror att vi är för rika i Sverige. Exemplet här är alltid löparskor, som kostar 20% mer i Sverige än i resten av Europa.

Det här har dock ingenting med lokal valuta att göra. Canyon är också lite dyrare i t.ex. Nederländerna där moms är högre och Canyon väljer, såklart, belopp som slutar på 99 som är lite högre än i Tyskland även om man korrigerar för moms.

Tror att vi är för rika i Sverige. Exemplet här är alltid löparskor, som kostar 20% mer i Sverige än i resten av Europa.

Det är frågan om de tangerar vad som är tillåtet. Borde det inte gå att köpa i Tyskland för leverans i NL?
Nu hade jag inte tänkt köpa en canyon i vilket fall men dags för bojkott då

Det är frågan om de tangerar vad som är tillåtet. Borde det inte gå att köpa i Tyskland för leverans i NL?
Jag vill inte göra dig besviken men den fria handeln inom EU är ett skämt.
Gå in i valfri cykelbutik i Sverige och köp Shimano eller SRAM-produkter så kommer dom via officiella leverantörer som bedriver kartell.
Näthandeln funkar ändå riktigt skapligt i jämförelse?

Bra frågan! Med bil får man göra så och där brukade skillnader vara riktigt stor när tillverkare kompsenrade för 45% (!) extra skatt som fanns i Nederländerna. Då måste man dock importera bilen. Med cyklar skulle man kunna göra samma om man kan köpa dom i en fysisk butik i Tyskland, som jag gjorde med min Canyon (jag bodde då dock i Tyskland, men det ändrar inte saken).

Jag vill inte göra dig besviken men den fria handeln inom EU är ett skämt.
Gå in i valfri cykelbutik i Sverige och köp Shimano eller SRAM-produkter så kommer dom via officiella leverantörer som bedriver kartell.
Näthandeln funkar ändå riktigt skapligt i jämförelse?
Ja, det är tydligt att canyon försöker plocka bort fördelarna med näthandeln. Det är kul för dem men han behöver ju inte handla.

Bra frågan! Med bil får man göra så och där brukade skillnader vara riktigt stor när tillverkare kompsenrade för 45% (!) extra skatt som fanns i Nederländerna. Då måste man dock importera bilen. Med cyklar skulle man kunna göra samma om man kan köpa dom i en fysisk butik i Tyskland, som jag gjorde med min Canyon (jag bodde då dock i Tyskland, men det ändrar inte saken).
Ja, fast nationella skatter är en förutsättning så det tycker jag ändå är ok. (Pga politik)

Ja, fast nationella skatter är en förutsättning så det tycker jag ändå är ok. (Pga politik)

Ja, man det är inte det jag menar.

De flesta tilllverkare sålde bilarna 45% dyrare till tyska återförsäljare än till nederländska för att få samma pris för konsumenter efter 45% extra skatt i Nederländerna. Då kunde tyskarna köpa en bil mycket billigare i Nederländerna, utan nederländska skatter, importera i Tyskland och sen betala tysk skatt. EU förbjuda det och nu är alla bilar mycket dyrare i Nederländerna än i Tyskland.

50AD4750-A908-455D-A8F2-3A728E8357BE.jpeg

0E64F1BC-96AD-432A-B082-55F8673149F8.jpeg

Hockeyfrilla!

Tillbaka
Topp