Den officiella Canyon-tråden

Japp, problemen med headset har de ju löst med nya ramen
Usch ja, hemska tanke. Inte märkt nåt på min 125 CF8 2023 men man är ju lite rädd inför kommande säsong... OM det skulle hända kanske man skulle välja en AL-ram på garantin? ...om man får. För de ramarna har inte haft samma issues som CF ramarna haft va? Annars en grym cykel!!!
Och hoppas på att man får en utbytesram SNABBT...

Usch ja, hemska tanke. Inte märkt nåt på min 125 CF8 2023 men man är ju lite rädd inför kommande säsong... OM det skulle hända kanske man skulle välja en AL-ram på garantin? ...om man får. För de ramarna har inte haft samma issues som CF ramarna haft va? Annars en grym cykel!!!
Och hoppas på att man får en utbytesram SNABBT...
Alu-ramarna har typ inga välkända problem alls, lär bli alu för mig nästa gång.

fast det har väl (tyvärr?) varit lite olika problem med dem? Spräcktral-namnet fick de väl pga sina sprickande kedjestag, nu verkar det vara vevlager-infästningen som spökar. Jag är iaf nöjd med min aluminium-spectral än så länge, men trist att de inte lyckas bli av med problemen helt.

Har någon haft problem med canyons dropper? Efter vintern rör sig inte vajern en millimeter. Har tagit isär hela droppern och den är tvärstum.

Löste det sig för dig? Hur var den förvarad?

Min betedde sig likadant. Ny hoj, cyklat 3-4 gånger, den har sedan hängt på väggen i framhjulet i några veckor inomhus. (så sadelstolpe lutar nedåt)

Reglaget var helstumt. Efter att ha stått på rätt köl en stund (20-30 minuter) funkade den som den ska.

Kan det vara så att det läcker olja till fel ställe när stolpen är upp och ner?

Löste det sig för dig? Hur var den förvarad?

Min betedde sig likadant. Ny hoj, cyklat 3-4 gånger, den har sedan hängt på väggen i framhjulet i några veckor inomhus. (så sadelstolpe lutar nedåt)

Reglaget var helstumt. Efter att ha stått på rätt köl en stund (20-30 minuter) funkade den som den ska.

Kan det vara så att det läcker olja till fel ställe när stolpen är upp och ner?
Är inte de flesta (alla?) stolpar gasdrivna nu för tiden?

Är det någon som vet från vilket år denna är?
1710407382874.png

Jag är sugen på nya spectral cf7, hört blandat om canyon såsom ramar som spricker, garantier som är svåra att få igenom, långdragna leveranser och trasiga grejer direkt ur kartong.
Vågar man köpa? Vilka är det som levererar hem cykeln? Ups, Fedex, dhl?

Jag är sugen på nya spectral cf7, hört blandat om canyon såsom ramar som spricker, garantier som är svåra att få igenom, långdragna leveranser och trasiga grejer direkt ur kartong.
Fick min snabbt av UPS. Hade tur att jag var hemma när budkillen kom, annars är ju UPS kass. Hört om BB som lossnat på CF. Men det kanske är löst t 2024. Verkar som om det ibland kan gå snabbt om ram behöver bytas men ibland ta ett halvår… ☠️. Min 2023 CF8 lever (peppar peppar) ännu så länge och jag är svinnöjd!!!

Fick min snabbt av UPS. Hade tur att jag var hemma när budkillen kom, annars är ju UPS kass. Hört om BB som lossnat på CF. Men det kanske är löst t 2024. Verkar som om det ibland kan gå snabbt om ram behöver bytas men ibland ta ett halvår… ☠️. Min 2023 CF8 lever (peppar peppar) ännu så länge och jag är svinnöjd!!!
Ja UPS har jag ingen direkt bra erfarenhet av heller. Är det vevlagret du menar som lossnar eller att ramen spricker runt vevlagret och de därmed släpper?

Jag har köpt tre hojar av Canyon. Ett garantiärende, vevparti, löstes snabbt på den tiden de hade verksamhet i Bålsta. Leveranstid har varit som utlovad vid köpet. Den senaste köptes i vintras från deras outlet, jag hittade inget att anmärka på den.

Har köpt 5 st hojar från Canyon och det har inte varit några större problem.
Hade lite konstigheter med lacken vid chainsuckplattan på en av ramarna och godkände deras ersättning för den lackskadan. Annars har det varit bra kvalitet på hojarna.
Vid den senaste leveransen så ställde de bara av kartongen hos grannen, men det är ett lokalt företag som kör den sista biten för DHL/UPS räkning.
Samma vid leverans av en tidigare hoj, men då ställde de den utanför rätt hus i alla fall.

Har en cf8 från 2022. För mig sprack kolfibern i linje med aluminiuminfästningen. Jag hittade några dåliga bilder jag kan visa. Aluminium och kolfiber ska enligt uppgift ha en besvärlig relation till varandra på nåt sätt, men jag kan inte se att det skulle vara förklaringen i mitt fall. Ramen var 8 mån vid tillfället. Med förspänningen på vevlagret så var det lite en slump att jag upptäckte det innan skadorna blev värre antar jag.
Inga problem alls med Canyon. De skickade en ny ram till Lobikes och David som han heter tog itu med min cykel på mindre än en vecka. Tog en 2-3 veckor sammanlagt kanske men då var modellen ny och det fanns ramar i lager. Men det var ett par dagars halvångest först när jag såg att en ersättningsram skulle gå på 24 papp.

PXL_20220918_150855029.jpg

PXL_20220918_151044260.jpg

Som jag fattat det är det limmet som håller vevlagret i kolfibret som släpper. Inget som spricker…

Jag har sett bilder där infästningen av vevlagret hade lossnat och några mm kolfiber från ramen hade brutits av. Jag har en vag minne av att Canyon har åtgärdat det på nyare ram, men jag är inte säker.

Har en cf8 från 2022. För mig sprack kolfibern i linje med aluminiuminfästningen. Jag hittade några dåliga bilder jag kan visa. Aluminium och kolfiber ska enligt uppgift ha en besvärlig relation till varandra på nåt sätt, men jag kan inte se att det skulle vara förklaringen i mitt fall. Ramen var 8 mån vid tillfället. Med förspänningen på vevlagret så var det lite en slump att jag upptäckte det innan skadorna blev värre antar jag.
Inga problem alls med Canyon. De skickade en ny ram till Lobikes och David som han heter tog itu med min cykel på mindre än en vecka. Tog en 2-3 veckor sammanlagt kanske men då var modellen ny och det fanns ramar i lager. Men det var ett par dagars halvångest först när jag såg att en ersättningsram skulle gå på 24 papp.

Visa bilaga 686135

Visa bilaga 686136
Wow, aluminiumet har ju pulvriserats på 8 månader. Galvanisk korrosion är inte att leka med. Dumt att dom inte körde pressfit i kolfiberramarna.

Jag har hela tiden trott att Canyon gör bra saker. Att Canyon MTB aldrig krånglar. Att Canyon står för kvalité. När nan sedan läser om allas dålig upplevelser här blir man mörkrädd. Var påväg att köpa en Canyon MTB i kolfiber men blir mer och mer tveksam nu. Om risken är hög att man står där till sommaren med en trasig ram då avstår jag. Själv har jag kolfiber ram från annan tillverkare som snart är 7 år. Jag har voltat, krockat ramlat med den men aldrig haft en spricka i ramen. Alla klagar på hur dålig denna tillverkare är och hur bra Canyon ramar är. Kan det vara så att kvalité kring Canyon MTB ramar bara är hype? Jag köper gärna en Canyon men om bottom bracket lossnar och spricker osv som beksrivs här blir man livrädd för att handla?

Wow, aluminiumet har ju pulvriserats på 8 månader. Galvanisk korrosion är inte att leka med. Dumt att dom inte körde pressfit i kolfiberramarna.
Så kanske det var, merparten av brottsytorna var i kolfibern och jag var inte särskilt medveten om problematiken vid tillfället så jag lade inte någon större vikt vid att studera det närmare.
Jag har hela tiden trott att Canyon gör bra saker. Att Canyon MTB aldrig krånglar. Att Canyon står för kvalité. När nan sedan läser om allas dålig upplevelser här blir man mörkrädd. Var påväg att köpa en Canyon MTB i kolfiber men blir mer och mer tveksam nu. Om risken är hög att man står där till sommaren med en trasig ram då avstår jag. Själv har jag kolfiber ram från annan tillverkare som snart är 7 år. Jag har voltat, krockat ramlat med den men aldrig haft en spricka i ramen. Alla klagar på hur dålig denna tillverkare är och hur bra Canyon ramar är. Kan det vara så att kvalité kring Canyon MTB ramar bara är hype? Jag köper gärna en Canyon men om bottom bracket lossnar och spricker osv som beksrivs här blir man livrädd för att handla?
Till att börja med så vill jag poängtera att jag inte vill försvara Canyon på något vis. Jag har tidigare bara läst om problemen med Spectral. Sen kollade jag runt lite igår och hittade två videor på tuben.

På Vitalmtb skriver nån att varenda Spectral i Mullet från 2020 och en bit in på 2021 hade det här problemet. Nu släpptes mulletversionen i slutet av 2021 men han kanske skrev fel, vad vet jag. Utan att veta säkert tror jag att vi är tre eller fyra stycken som varit öppna med våra erfarenheter här på Happy, en stackars medlem har haft problemen på två ramar dessutom.

Kanske är jag bara lat som inte orkar skrolla tillräckligt länge. Jag undrar ju lite var alla dom här garantiärendena är, missnöjda kunder klagar ju. Varför tycks det mest drabba Spectraler? Är det konspiration 58 i ny tappning? Canyon kanske är en del av illuminati och lyckas sopa undan alla spår? Min känsla är ändå att omfattningen av problemen inte är så stora som en del verkar tro.

Galvanisk korrosion bör vara bekant för alla som befattar sig med att ta fram en ram i kolfiber, och det tycks finnas metoder för att isolera mellan aluminium och kolfiber för att hindra galvaniseringen från att ske. Är den tekniken inte tillräckligt utvecklad eller hur ser det ut?

Köpte Canyon Spektral 125 CF 8 2022: BB lossnade efter 6 veckor, skickades till Lobikes, trevlig kille som jobbar där, fick tillbaka cykeln efter 4 veckor, BB lossnade efter 4 veckor på den nya ramen. Började bråka med Canyon, ville ha ramen utbytt till AL (tyckte ju om cykeln), det gick ju inte. Sedan gick de med på att köpa tillbaka cykeln - de föreslog ett avdrag på typ 5000 för jag cyklade i 6 månader. Gick med på det och fick ändå hela beloppet (48999) tillbaka. Sedan köpte jag en Banshee Paradox HT istället som är immun mot misshandel....

Köpte Canyon Spektral 125 CF 8 2022: BB lossnade efter 6 veckor, skickades till Lobikes, trevlig kille som jobbar där, fick tillbaka cykeln efter 4 veckor, BB lossnade efter 4 veckor på den nya ramen. Började bråka med Canyon, ville ha ramen utbytt till AL (tyckte ju om cykeln). Sedan gick de med på att köpa tillbaka cykeln - de föreslog ett avdrag på typ 5000 för jag cyklade i 6 månader. Gick med på det och fick ändå hela beloppet (48999) tillbaka. Sedan köpte jag en Banshee Paradox HT istället som är immun mot misshandel....
Hoppas dom lärde sig nåt på ett år. Min 2023 125 CF8 ser ut så här nu. Inget glapp eller nåt som känns fel och älskar cykeln men mailade ändå Canyon idag för att se vad som säger…

OM det är aktuellt med byte vill jag nog oxå ha AL istället. Gick dom inte med på det?

Bilagor

• IMG_3002.jpeg
    IMG_3002.jpeg
    297.8 KB · Besök: 85
  • IMG_3005.jpeg
    IMG_3005.jpeg
    427 KB · Besök: 87
Hoppas dom lärde sig nåt på ett år. Min 2023 125 CF8 ser ut så här nu. Inget glapp eller nåt som känns fel och älskar cykeln men mailade ändå Canyon idag för att se vad som säger…

OM det är aktuellt med byte vill jag nog oxå ha AL istället. Gick dom inte med på det?
Jo, svårt att säga, kan ju bara vara färgen som spricker lite, men mitt tips är att köra så länge det börja röra sig mellan ram och skalet, sen får du en ny ram, har egentligen inget att klaga på Canyons kundhantering, men tråkigt att den går sönder om man inte har en reservcykel mitt på sommaren.....

Canyon har bra namn, framförallt vid lvgcyklar. Kvalitet och vikt brukar vara bra. I tyska magazin bruka det vara vikthets och Canyon gör lätta ram, så kanske har Canyons MTB ram blivit utvecklad med för små marginal. Det har varit några problem, framförallt (eller bara?) på Spectralen. De flesta verkar vara löst nu, men jag vid inte vad läget med vevlagret på nyare Spectralen är.

Jo, svårt att säga, kan ju bara vara färgen som spricker lite, men mitt tips är att köra så länge det börja röra sig mellan ram och skalet, sen får du en ny ram, har egentligen inget att klaga på Canyons kundhantering, men tråkigt att den går sönder om man inte har en reservcykel mitt på sommaren.....
Men du fick inte byta till alu?

Tillbaka
Topp