Absolut, det är Canyon som gör bedömningen.
Nu har jag inte varit med om någon krasch där cykeln/ramen fått någon skada. Saker händer, men ingen ramskada som tur var. De faktiska märken och skav som finns på ramen är från steskott när jag cyklat och transport på cykelställ.
Jag är övertygad om att det är utmattning. Cykeln är använd intensivt och kedjestaget har fallerat på ett ställe där det finns ett stort borrat hål för en insert, som håller en skruv vilken fäster kedjeskyddet/plastbiten. (lång mening)
I min värld en "dålig konstruktionslösning" för kedjestaget på en endurocykel.
(från och med nu gillar jag bättre de kedjeskydd som träs utanpå kedjestaget gjorda av tyg, gummi eller plast. Inte ska man borra två, ej förstärkta hål, i kedjestage för att kunna skruva dit en plastbit...)
Nu vill jag cykla och få ärendet utklarat a.s.a.p. Idag har det gått nio arbetsdagar.
Jag uppdaterar här vad lösningen tillslut blev.
Hur blev det då ?
Canyons lösning på "extended warranty" gällande mitt kedjestag som gått sönder. (Nej, ingen krasch)
Jag erbjuds en ny ram , inkl. kedjestag.
Jag betalar först 16'600kr.
Jag sågar sen sönder sönder min nuvarande (och fullt fungerande) ram på flera ställen och skickar bildbevis till Canyon. Sen skickar de ramen till mig. Sen behöver jag flytta över delarna till den nya ramen eller betala någon att göra det.
"Vilken toppen-garanti Canyon erbjuder" tänker säkert många, men inte jag ?.
Otroligt dumt sätt att förstöra resurser (cykelramen).
Som tur var finns det folk som kan laga kolfiber. Vilket är ett enklare, billigare och smartare sätt att lösa problemet.
Jag förstår precis alla kommersiella aspekter som "brandet" Canyon kan ha, men för mig som kund så blir det bara löjligt.
En bättre lösning, tycker jag, för "brandet" hade att också erbjuda, säg 50% eller en fast summa av reparationskostnaderna. Edit: Om de nu inte klarar hålla reservdelslager.
Sen att Canyon avsäger sig framtida garantianspråk på den reparerade delen.
Resultat: mindre resursslöseri, gladare kund m.m.