Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare.
Trippel spelar ingen roll för att det är altid liten och mitten klingor som gör eventuell problem med clearance. Tredje klingan i 42 ligger alldeles för långt från kedjestagen
Vissa 2-delade vevpartier har annan BCD jämfört med tre-delade så att det kan vara svårare att hitta klingor. Sen så är det som Ene skriver att det kan vara svårt att få på en vanlig bash på vissa 2-delade partier.
Med ett sånt hära bygge är väl det en kompromiss att sätta nw klinga på ett 2/3 vevparti. Directmount ska det vara.
Men annars så röstar jag på ett 2 delat, för att de är snyggare.
På en dubbel går kedjelinjen mitt emellan dreven och på en trippel går den genom mittendrevet. Ett drev som ligger mitt i kedjelinjen har störst chans att fungera bra med alla positioner i kassetten.
Skall man köra singeldrev så är det alltså tredelat och mittenposition eller ett singelvevparti som gäller.
Och om man ska vara exakt så hamnar inte mittendrevet i mitten av kassetten men en bit utåt, dvs framför dom mindre kuggarna. På min ht med 73mm vevhus har jag flyttat distansbrickan till ickedrivsida för att få bättre kedjelijne. På min förra fs med 92mm pressfit vevhus var det faktisk grannyn som var mest framför mitten av kassetten!
Jag undrar om spiderless-dreven hamnar i mitten av kassetten eller inte...?
Ajjj ursäkta Jag antade att Magnus Bovall undrade vad gäller för chain ring clearance, så att klingan går inte åt ramen? 2x10 är värsta om man vill köra 1x senare för att kedjelinje sitter inte på 49-50mm. Det går bra men det är inte så optimalt. Välj 3x10 och då kan du köra med vad som helst. Su sätter altid mitten klinga på inre sidan.
Ja ja bygg bilder kommer bb hyllsan ligger i ugnen och gottar sig glömde att ta bilder så nu är det strax dax att Jigga i hop främre ramen. Samt fräsa det sista på länkaget.
Ok får se vilket recept jag väljer för att köra 1x10 snik variant. Antingen så blir det ovanstående recept eller
Ett modat 3x10 slx med crc 1x10 slx kit med xt kassett.
Små steg åt rätt håll har fått bakat ena sidan på kärnan till fram ramen har även gjort dom i håliga så man kan dra broms ledning inv. Samt sadel stolpe under konstruktion
men bygget kommer tyvärr att stå stopp några dagar
Då jag väntar på mer kol 2 m2 räckte inte har beställt 1 m2 till
Är lite mått att hålla reda på?
Tänkt geo
Reach 460 mm
TT 630
66.5 grader på gaffel
73 grader sadel stolpe
Hjul bas lite beroende på offset 442 = 120mm
Cs 437mm
BB - 7 mm
Magnus.Bovall skrev:
-------------------------------------------------------
> Ok kanske bättre att plocka i hop ett löst paket
> vad tror ni om detta.
>
> Växel reglage xt
> Bakre växel slx medium cage alt Zee ?
> Xt kassetter 11/36 samt xt kedja
> Och race face narrow wide single chainset
> Tot 2803 kr
>
> Eller tips på annat prisvärt recept för en
> rookie.
>
> Om du inte redan beställt så kan du kolla in min
> yberkrångliga Ghetto-XX1 matris:
> https://docs.google.com/spreadsheets/d/1AP8t8aOQTJ
> 3tpmEN6v7D7pmFUHYzujTOOv-3LO8AAGU/edit?usp=sharing
>
>
> // Larsa
För att spexa till det med valutorna kan du lägga in t.ex. =GoogleFinance("CURRENCY:EURSEK") så får du aktuell växlingskurs för EUR till SEK.
Swoop skrev:
> För att spexa till det med valutorna kan du
> lägga in t.ex. =GoogleFinance("CURRENCY:EURSEK")
> så får du aktuell växlingskurs för EUR till
> SEK.
Kvälls jobb främre ramen väger in på 1100 gram sedan så kommer det väl att gå åt ca 2-300 gram att fästa i hop det hela ordentligt så då borde vikten för främre samt bakre landa på 2 kg ex droppouts ursäkta för dom usla bilderna
Sjukt ballt, men du är inte rädd att den blir för lätt? Ramvikt på 2kg låter ganska lågt. Vore trist om den går sönder som den där 3d-cykeln från en annan tråd.
Grymt imponerade bygge! Jag skulle däremot vara lite försiktig med att posta på mtbr eftersom Keith Scott postar där och han äger patentet du gör intrång på.
Patent gör man väl bara intrång på om man försöker sälja grejerna kommersiellt? Hemma i boden får man nog bygga vad man vill. Sen undrar jag om K.S. patent är giltligt i Europa i vilket fall, det känns som ett typiskt amerikanskt Kalle Anka-patent eftersom konstruktionen med två korta länkar som sammanbinder fram och baktriangel knappast ens var ny för 10 år sen.
jofahjalm skrev:
> Grymt imponerade bygge! Jag skulle däremot vara
> lite försiktig med att posta på mtbr eftersom
> Keith Scott postar där och han äger patentet du
> gör intrång på.
Det spelar ingen roll eftersom det inte är för kommersiellt bruk. Till skillnad från upphovsrättslagar så har patentlagar i alla fall någon sorts logik.
marran skrev:
> K.S. patent är giltligt i Europa
Patent är väl knutna till länder/geografiska områden. Specializeds FSR-patent gällde väl tex för USA vilket innebar att det i Europa kunde säljas massa fina FSR-kopior utan att vara olagliga.
Vikten med ca 2 kg är beräknad på endast ram sedan så tillkommer droppouts bb hylsa länkage med lager och axlar styrlager dämpare mm så det kommer nog att dra i väg lite till skall få i hop det som jag tänkt och känns det klent så får jag lägga på lite till hellre något hekto tyngre än att det går sönder direkt.