Dropperpost - Vad är bra och varför då och var köper man dem billigast?

Vernersson sa:
marr sa:
Här är svaret från yep om att hänga upp cykeln i stolpen.

"It is possible but I wouldn't recommend it , Just imagine a suspension stanchion, would you ever clamp a stand on the fork stanchion? I dont thing so, the problem is not structural, but the slick anodizing finish will suffer and you probably move the bike a bit when working on it , this means you will probably scratching the surface of the upper tube."

Känns som att de inte uppfattade frågan som "är det ok att hänga upp hojen i sadeln" utan istället "är det ok att klämma sadelstolpen i mekstället".

Fast jag frågade primärt om det var ok att hänga i mekstället. Då det var det jag var intresserad av :p
Jag har inga liftar i min närhet...

marr sa:
Vernersson sa:
marr sa:
Här är svaret från yep om att hänga upp cykeln i stolpen.

"It is possible but I wouldn't recommend it , Just imagine a suspension stanchion, would you ever clamp a stand on the fork stanchion? I dont thing so, the problem is not structural, but the slick anodizing finish will suffer and you probably move the bike a bit when working on it , this means you will probably scratching the surface of the upper tube."

Känns som att de inte uppfattade frågan som "är det ok att hänga upp hojen i sadeln" utan istället "är det ok att klämma sadelstolpen i mekstället".

Fast jag frågade primärt om det var ok att hänga i mekstället. Då det var det jag var intresserad av :p
Jag har inga liftar i min närhet...

Hehe... Då var det istället jag som fattade fel ;)

BuTTuS sa:
Hmm, skulle en tjock nylonstrumpa göra jobbet? Får botanisera i lådorna lite ikväll innan sambon kommer hem :-)
Snyggt? -Nej
Kommer det att funka? -Time will tell
IMG_2163.JPG

IMG_2162.JPG

Smutsen kommer att komma in men inte ut är min gissning.

En bit slang som skyddar stolpen mot sprut från däcket men lämnar den öppen i övrigt är nog bättre.

Men är det ett problem egentligen? Min Reverb är lite drygt tre år gammal nu. Den har packat ihop tre gånger för att den inte klarar att hålla isär olja och luft invändigt. Men inget jag har läst får mig att tro att det skulle bero på yttre åverkan i form av smuts, grus mm.

Rattnalle sa:
...
Den har packat ihop tre gånger för att den inte klarar att hålla isär olja och luft invändigt. Men inget jag har läst får mig att tro att det skulle bero på yttre åverkan i form av smuts, grus mm.

Vad beror det på då? Kass konstruktion?

Skral: Det beror på att många funktioner skall trängas i ett litet utrymme och inte väga allt för mycket. Detta är problemet med i stort sett alla droppers som liknar Reverb (KS Lev/Thomson etc.)

Du har många funktioner som man normalt kan lägga i två feta gaffelben i en enhet som är hälften så lång och nästan hälften så tjock som just en sida på en vanlig framgaffel.

Om vi bortser från serie 1-Reverbs (silvrig manschett på stolpen och silvrig justerare hade de) så har det varit två problem som varit tongivande.

1. Det läcker luft in i oljedelen via IFPn eller vice versa.
2. Nedre tätningen (inner sealhead) skruvar ur sig och stolpen läcker olja eller luft nertill (i botten av den svarta pistongen som är ovandelen på en Reverb).

Båda dessa leder till att stolpen rör sig en bit i toppen av slaget. Alternativ två är det som oftast orsakar totalhaveri (fulländad pogostick)

Det har nu (i början av detta år) släppts en uppdaterad IFP som är tätare än den tidigare. Tidigare har en IFP av mindre diameter med relativt tunna o-ringar och tunna plaststyrningar varit det som suttit. Nu ersätts det av en IFP med större diameter och fetare tätningar.
Mindre risk att IFPn "vaggar" när den rör sig upp och ner i röret och därmed mindre risk att luft/olja kan halka förbi.

Denna IFP ingår i det stora servicekitet (det senaste) och finns även att köpa i lösvikt om man så önskar.

Vad det gäller den nedre tätningen (inner sealhead) så är den primära orsaken till att den skruvar upp sig de rörelser som den inre pistongen utsätter den för, troligen är detta anledningen att vi sett detta problem överrepresenterat på stolpar med lång pistonglängd, främst 150mm-versionen.

Även när man nyttjar gänglåsning och/eller drar den något över rekommenderat moment kan detta inträffa.
Har även sett detta på en hel del KS Lev. (där motsvarande del får sägas vara locket i botten som har några urborrningar)

Det är långt mer ovanligt att denna skruvar upp sig kontra läckage förbi IFPn och det brukar lösa sig genom att gå några procent ovan rekommerat åtdragningsmoment.

Smuts i stolpen är normalt sett inte det som orsakar läckage internt, smuts pajar mest bara ytskikt och sådär (vilket i sig är sjukt dyrt att reparera) men om man skall vara petig så kommer en sliten bussning i manschetten längst upp (sitter precis under skrapringen/foamringen) att orsaka en större rörelse i det övre röret. Detta ruckar på de interna delarna mer och då börja det ju hända grejor. Bra att sköta omfettandet av ytterröret med andra ord. SRAM har 100 timmar på den servicen men jag får påstå att det är "Kalifornientimmar" då de flesta stolpar kan se rätt ruttna ut i vårt klimat efter 50 åktimmar.

Fick intrycket av SRAM att det kommer ytterligare någon uppdatering eller nyhet i stolpdepartementet under sommaren, vi får väl se.

Satan vad utdraget detta blev, nu är det helt plötsligt dags att sova.

Edit: Stavfel.

Senast ändrad:
Skönt med någon som har lite koll på riktigt :-)

Infettning av ytteröret görs vad jag förstått enklast genom att skruva av manschetten och trycka ner fett under? Hittills har jag bara fettat in röret, kört stolpen upp och ned ett gäng gånger och sedan torkat bort överskottet

Rattnalle sa:
Skönt med någon som har lite koll på riktigt :-)

Infettning av ytteröret görs vad jag förstått enklast genom att skruva av manschetten och trycka ner fett under? Hittills har jag bara fettat in röret, kört stolpen upp och ned ett gäng gånger och sedan torkat bort överskottet

+1 på den :)

Jag fick nyss tillbaka min reverb från service (JIPPIE! så jäkla härligt!). Efter första skogsturen saggar den dock typ 2mm. Jag får hålla tummarna för att den inte sjunker ihop mer, men pessimisten (realisten?) inom mig viskar att det snart kommer vara dags för service igen.

Man kan göra lite löpande miniservice på stolpen med den metod du beskriver Rattnalle, men fettet når inte nedanför stiften med den metoden dessvärre.

En ytterrörsservice innefattar att rycka av röret helt. På den vanliga Reverben kan man släppa ut luften nertill och ta av locken och därmed få av röret utan att behöva göra en intern service.

På Reverb Stealth är detta också möjligt, där är bottenlocket tvådelat och man kan ta bort den yttre delen för att kunna ta av röret för genomgång. Pass på att inte ta bort hela locket i botten då det inre locket håller inne poppet valve:en på Stealth.

Tryck INTE på den inre pistongen då trycket är utsläppt för servicen, då kan man åka på en internservice om man har otur.

Fick hem min Turbine igår, vilken grej! Dock mest nöjd över mailsvaret jag fått från Raceface,

"Unlike some other less awesome posts on the market, it is possible to lift your bike by the saddle when the Turbine post is in any position with no ill effects. This is due to the superior and extra tasty mechanical locking design. When the brake is properly engaged it can hold the weight of 1 average sized Sumo wrestler sitting on the shoulders of another average sized Sumo wrestler. PS. Coffee is awesome."

En sadelstolpe där man kan lyfta cykeln i sadeln, känns som värsta grejen.

Någon som har erfarenhet av x-fusion hilo strate?
Satt en sådan på min nya hoj men jag är inte alls imponerade, trögare stolpe får man leta efter..
Har mailat ang att få en manual men inte fått något svar.

Någon som vet hur man får lite bättre pump i den?

Tänkte köpa dropperpost och känns som att valet står mellan reverb och ks lev intergra, är väll mest ute efter att den ska hålla hyfsat länge och även vara möjlig att serva själv. Båda går väll få runt samma pris antar jag men vilken är bäst?

Vart får du allt ifrån Luth?
Om det inte vore för den där artikeln hos BikeRadar så skulle jag tro ett det var hitte på, men nu tror jag blint på dig :)
Shimano, please take my money!

kottenp sa:
Tänkte köpa dropperpost och känns som att valet står mellan reverb och ks lev intergra, är väll mest ute efter att den ska hålla hyfsat länge och även vara möjlig att serva själv. Båda går väll få runt samma pris antar jag men vilken är bäst?

Efter allt skit jag läst om reverb skulle jag aldrig köpa en sån. Visst, det finns många reverbs och därmed många trasiga stolpar, och säkert ännu fler hela. Men jag hade valt en mekanisk tills de fått ordning på hydraullåsningen. Speciellt med tanke på det preacher skrev ovan.

#internetcykling

Senast ändrad:
Vad händer med dessa stolpar om (när) de går sönder under en runda? Fastnar de i upphöjt eller nedsänkt läge?

Vid den här tiden borde den sitta på en cykel och iaf de första raderna av utvärderingen påbörjats ?

mikipedia_ sa:
marr sa:
Gorby sa:
Vid den här tiden borde den sitta på en cykel och iaf de första raderna av utvärderingen påbörjats ?

Saknar en ram som passar den....

Men, han som postade stolpen hade hju en ram som fyllde väldigt många bra kriterier:-)
Gör om och gör rätt;-)

Visst gjorde den det, men den föll tyvärr på ett par också.. Eller ja, den stämde inte helt in på vad jag var ute efter.
Annan ram är dock beställd.

marr sa:
mikipedia_ sa:
marr sa:
Gorby sa:

Men, han som postade stolpen hade hju en ram som fyllde väldigt många bra kriterier:-)
Gör om och gör rätt;-)

Visst gjorde den det, men den föll tyvärr på ett par också.. Eller ja, den stämde inte helt in på vad jag var ute efter.

Jo jag vet, tänkte bara eftersom det redan pratas om att du borde redan skrivit dina intryck.

Det var snygt med den gröna

marr sa:
mikipedia_ sa:
marr sa:
Gorby sa:

Gör om och gör rätt;-)

Hunnit prova den nu då?

macaai sa:
marr sa:
mikipedia_ sa:
marr sa:
Gorby sa:

Gör om och gör rätt;-)

Hunnit prova den nu då?

Ikke.. Saknar fortfarande cykel till den..

patten sa:
Gorby sa:
Lurar också på en XLC men du får gärna testa den innan jag trycker på köpknappen.
remote eller "bakspak"?

Kör på remote! Utvärdering kommer så fort jag fått den och testat den...priset är väldigt lågt så jag räknar inte med att den håller hur länge som helst.
Testad och ett första intryck? Jag är inte knusslig med specar, datablad etc säg att den köpbar så jag får stillat köplusten :)

Fick min Fox igår och monterade såklart direkt. Känns rejäl och gedigen och väldigt lätt att installera. Gilla de tre olika lägena på reglaget som jag tror blir riktigt användbart.
Provkörning sker imorgon så jag hoppas mitt första intryck håller i sig.

tpn sa:
Fick min Fox igår och monterade såklart direkt. Känns rejäl och gedigen och väldigt lätt att installera. Gilla de tre olika lägena på reglaget som jag tror blir riktigt användbart.
Provkörning sker imorgon så jag hoppas mitt första intryck håller i sig.

Oooooo, spännande, min ligger fortfarande i sin låda.
Skrev den där sabla tentan igår, så nu ska jag äntligen få tid att montera procore, hisspinne och angleset. Kommer bli en helt ny hoj!

Tillbaka
Topp