Egenlackerad ram

• Trådstartare Trådstartare Epo
  • Start datum Start datum

Epo

Ny medlem
Egenlackerad ram
Tänkte bara om det fanns några hemmalackerare där ute som har några tips att ge vad gäller lackering av en ram.

Alla tips är välkommna då jag skall lackera om pendlarhojen men inte är sugen på att lägga stora pengar på den.

/Gustav

Egenlackerad ram
i väntan på en redig cykel har jag lekt lite med den gamla.. skruvade bort allt, slipade med slipkloss från mekonomen a 30:- tills allt var ruggat eller blankt, tvättade med rödsprit och gick sedan över till ett fint våtslippapper för att få bort de små repor jag åstadkommit.. tvättade allt riktigt noga med tsprit igen och sprejjade med mekonomens mattsvart på burk, 2st gick det åt för min lilla ram.

det går att få en fin yta med vanliga sprayburkar bara man tänker på att lägga många och tunna lager. det brukar stå på burkarna hur man skall använda just den färgen.. följer man det blir det oftast bra..

Bilagor

• svart.jpg
    svart.jpg
    141.7 KB · Besök: 427
Egenlackerad ram
Hej

Jag har lackat om flera cykelramar med srayburkar,och resultatet blir väldigt bra faktiskt om man har gjort underarbetet bra och noggrant,enda nackdelen med denna typ av lackering är trots flera lager klarlack för att ge en hård och slagtålig yta ovanpå lacklagren är att det ändå "rivs" bort så fort man monterar tex hjulaxlarna och monterar vissa delar på ramen.

Det enda som botar detta som jag förstår det är att lacka med 2-komponents (färg+härdare) lack som billackerare använder och så vitt jag vet finns detta inte på sprayburk,utan man måste blanda själv och ha en riktig färgspruta mm mm.

Någon som har tips om hur man förbättrar slagtåligheten mottages tacksamt !

Det som jag använder när jag lackar mina cyklar är-

En bra grundfärg av bra kvalitet
sprutspackel
finspackel (för repor,bucklor mm)
sandpapper,grovt,fint,ännu finare osv

Sedan är det bara att hålla på med underarbetet tills man är nöjd,och sedan börja lacka.

Tänk på att ha bra ventilation och en mask vid slipning och lackning,ångor och damm är inte hälsosamt.

Ha det/

Egenlackerad ram
det blir hårt med sprayfärg med... men det tar några veckor innan det är riktigt hårt och tål alla monteringar etc.. (vet inte om det gäller alla sprayfärger dock..)

Markus F > så sant som det är sagt.. men har man bara kvittot kvar så får folk tro vad fan dom vill =)
Det är en hel del som målar sina cyklar för att dom INTE skall bli stulna.. man sänker ju värdet rätt kraftigt om man gör som jag har gjort ;P men det spelar ingen roll om man ändå inte tänker sälja =)

Egenlackerad ram
Har man fått ramen fri från gammal färg (eller köpt en olackerad ram), så rekommenderas pulverlack. D.v.s. Så´n där färg som läggs på som pulver och sedan skickas genom en ugn på ett par hundra grader.
Blir sanslöst starkt och om lackeraren i fråga är duktig, så behövs ingen maskering heller (han tar bort pulvret där man säger att det skall vara olackerat, som i vevlagergängor och styrlagerröret etc.).
Vi lackade grabbens dirthoj hos vår lokala industrilackerare för 150 spänn ( Den lackades alltså svart... ;-) ) och nu, två år senare, så har det fortfarande inte lossnat nå´n färg.

Egenlackerad ram
Tålamod, massor med tålamod! Mitt första (fömodligen sista) försök att lacka ramen själv. :)

Färborttagning med hjälp av bromsvätska:
ram01.jpg

Russin-effekten:
ram04.jpg

Lacken borta:
ram07.jpg

Skrapning och slipning:
ram16.jpg

Sedan spacklade jag igen lite oönskade hål, så det var lite mer slipning och spackling innan grundfärgen:
grundlack2sw.jpg

Färdiglackad:
ssunivega01.jpg

Ihopbyggd:
ssunivega04.jpg

Före:
uni8xi.jpg

Efter:
ssunivega07.jpg

I skogen med fetdäck:
bast07.jpg

Egenlackerad ram
Om man efter omlackning vill få tag på dekaler (orginalklibbor), är det ngn som vet var man kan leta ??

/Hakan

Egenlackerad ram
Jilster skrev:
-------------------------------------------------------
> 42Hz hur fungerar den där singulatorn?

Funkar fint i stöket, har dock lossnat några gånger när jag cyklat på plan mark.Video (500Kb)

Egenlackerad ram
Snyggt jobb 42Hz! Har du någon rekommendation på fabrikat på färgen? Jag vill ha en stark färg. Problemet för mig är att jag måste måla utomhus och sent på året som det är så måste jag ha en färg som fungerar att sprayas på vid ca 10 grader.

Egenlackerad ram
Fan vad händiga ni är däruppe i Dalarna! Skitsnyggt lackat! Hur gjorde du SS-märkena, är det lackade klibbor?

Det enda som stör litet är handlebars:en annars är den skitfin!

Egenlackerad ram
Det finns tvåkomponentlack på sprayburk. Lackman i Uddevalla har t ex sånt och det finns andra firmor som gör det också. Blir riktigt bra.

:)

Egenlackerad ram
Epo skrev:
> Snyggt jobb 42Hz! Har du någon rekommendation på
> fabrikat på färgen? Jag vill ha en stark färg.
> Problemet för mig är att jag måste måla utomhus
> och sent på året som det är så måste jag ha en
> färg som fungerar att sprayas på vid ca 10
> grader.

Tack! Vill du ha det starkt så är det nog bara pulverlack eller hammarlack som gäller. :)
Det började med att jag lackade om framgaffeln med orange färg som jag hade över sedan spårade det ur och jag lackade hela cykeln. :)

Utomhus och kallt låter inte som någon bra kombination om man vill få det riktigt bra. Förtunnad hammarlack som sprayats på ser faktiskt riktigt ok ut.

Mathias skrev:
>Fan vad händiga ni är däruppe i Dalarna! Skitsnyggt lackat! Hur gjorde du SS-märkena, är det lackade klibbor?

Jag gjorde det på den jobbiga sättet ( tyvärr ;) ) genom att maska och måla, skulle jag göra något liknande igen skulle jag nog göra klibbor!

>Det enda som stör litet är handlebars:en annars är den skitfin!

Tackur!

Egenlackerad ram
42Hz skrev:
> Förtunnad hammarlack som sprayats på ser faktiskt
> riktigt ok ut.

Precis. Alla hammarlacker har ju inte den där "knöliga" ytan heller. Hammerites klarblåa släta har jag använt en hel del och den blir slät och fin även med (bra) pensel.

Egenlackerad ram
Vad förtunnar man hammarlack med? Har för mig att den kräver nån konstig förtunning?

2k-lack på sprayburk kan ju vara ett alternativ. Annars är det ju ganska billigt att lämna in
för pulverlackering också.

Egenlackerad ram
Måste man för bästa resultat ta bort all färg? Eller räcker det med att slipa lite och tvätta?
Funderar på att fixa min vinterhoj, men tvekar lite. Det finns ju annat som tar tid om man säger så.

Är det inte sen svårt att få färgen att sitta vad man än använder på aluminium? Har hört att det ska vara ganska " fett " material.

// Herman

Egenlackerad ram
Ifall att jag skall spraya hammarlack på hojen, krävs det en kompressor då (har ingen sådan) eller vågar jag mig på någon "pump/tryck behållare"?

Annars så lutar det faktiskt åt att jag målar ramen med hammarlack inomhus i värmen med en bra pensel.

Egenlackerad ram
2k färg på sprayburk kan man köp i färghandlar som säljer 2k lack och som har
tappa upp den på kanna. Vissa större billackeringsfirmor erbjuder sånt. Tror även
mekonomen kan beställa hem tex.

Sen finns ju hammarlack på spray också.

metall-schutz-glanz-spray.jpg

Dock inte i så många nyanser.

schwarz_kl.gif
silber_kl.gif
dunkelgruen_kl.gif
rot_kl.gif
weiss_kl.gif
braun_kl.gif

Egenlackerad ram
Jag vill inte ha spray.
Penselmålning är det som gäller om ingen har en lokal i stockholm där jag kan spraymåla...
Jag vill helst ha samma färger som på =Davids pepita fixed då det är en likadan ram fast med lack i bedrövligt skick som skall renoveras. Så orange och gräddvit skulle jag vilja ha i hammarlack. Vad för penslar får man bäst resultat med?
bi48yf.jpg

Egenlackerad ram
Ska du bättra skador eller måla stora ytor av ramen?

Jag tror inte du kommer hitta hammarlack i den färg du vill ha. Skall du småbättra så går
det nog fint med humbrols hobbyfärger. Men skall du måla stora ytor så skall du nog gå
med ramen till nån som kan blanda samma kulör efter ramen som "mall" (nån oskadad yta finns väl).

Till bättring duger akvarellpensel / ekorrpensel. Till större målning får du ta någon pensel
med så fina brost som möjligt, och av bra kvalisort så den inte "fäller strån" i färgen när du
målar.

rambattring.jpg

En grundlig rengöring av ramen och bättring av lackskador följer. För småskador kan man ofta
blanda till lämplig kulör med Humbrol hobbyfärger som finns i leksaksaffärer. Köp akvarellpenslar
i lämplig storlek och pricka i skadorna i flera skikt. Behöver man sprayfärg finns ofta passande
kulör till något bilmärke.

http://www.cykelhobby.com/renovering.htm

Egenlackerad ram
Dessvärre är det stora ytor som är rostangripna särskilt på toppröret. Farsgubben svettades endel när han cyklade och vi vet ju hur väl stål och saltlösning går ihop...
Det enklaste vore ju att måla ramen i en helt annan färg men det känns lite som helgerån!

Egenlackerad ram
Pulverlacka den i rätt färg. Sen springer du iväg till en dekalfirma. Jag känner en kille som pysslar med sånt, dekaler alltså. Ska själv fixa iordning ramen jag fick på TdR. Men det blir ett vinterprojekt.
/J

Egenlackerad ram
Att lacka hela ramen och sen fixa till dekalerna skulle ju funka. Men det är ganska mycket
jobb att sitta och måla pepita-mönster och ränder för hand. ;)

Frågan är om du inte skulle köra billack hos nån lackfirma i så fall för å få lite mer lyster.

Egenlackerad ram
JLarsson skrev:
> Orange County Choppers pulverlackar ju sina
> ramar... då borde det väl duga för nån sur
> Crescentram eller?
>

Jo förvisso, men har du sett dem lacka en Pepita nån gång? ;o)
/J

Egenlackerad ram
"But what about those cool flat black frames" you'll ask in your whiney little voices. Frames are painted. Yes, with paint. Not powder coated.
And appropriate colors are anything bright or metallic flecked. And they have decals proudly announcing their marque and tubes. And most important of all, they are all shiney-like and waxed to a sheen you buncha dirt grubbing slime would normally only associate with the compact discs"

Egenlackerad ram
Men men men men men. Jag vill inte låta nån annan pulverlacka i rätt kulör.
Jag vill göra själv! Det är ju resan som är målet liksom...
Ok, någon som vet var man kan få tag i Crescent-orange nånstans?
Dekalerna (texten, världsmästarränderna och "finish flag" mönstret) skulle man ju kunna försöka trycka själv enligt 42Hz metod i den här tråden.

Snuggt resultat:
klibba0510249ia.jpg

Harri beskrev metoden så här:

"Laserskrivare, A4 pappersetikett och plastfilm. Lite pyssel är det ju sedan vet jag inte hur bra det håller men jag har många ark kvar."

Han kanske kan förklara lite mer ingående hur han gjort...
Sedan målar man det vita för hand medelst maskeringstape och pensel. Sedan avslutar man med att klarlacka ett gäng lager. Finns det klarlack för penselmålning?

Egenlackerad ram
JLarsson skrev:
> Orange County Choppers pulverlackar ju sina
> ramar... då borde det väl duga för nån sur
> Crescentram eller?

Pulverlack är rätt "platt" imho, och ser inte så där värst kvalitetsmässigt ut. Visst håller det enormt bra men djupet saknas. För att få det där djupet gäller enbart gängvis lager med klarlack iofs. Själv har jag gett upp med klarlackningen och kommer i fortsättningen troligen lämna bort det till proffsen. Baslack och motiv/dekor är inga problem, men klarlacken är nog besatt av nåt onnnnnt väsen...

Egenlackerad ram
mytomspunnen skrev:
> Dekalerna (texten, världsmästarränderna och
> "finish flag" mönstret) skulle man ju kunna
> försöka trycka själv enligt 42Hz metod i den här
> tråden...

Dekalerna på första bilden i länken nedan gjorde jag med dekalark till bläckstråleskrivaren och vit plastfilm som bakgrund: http://web.telia.com/~u52306883/raserram/index2.htm

Det som kan ställa till det är väl att utskriften bleks, men om man har UV-skyddande klarlack så borde man komma undan med det ett bra tag.

Egenlackerad ram
Hoppar in och fortsätter här istället för att skapa en ny.

Har en halvsunkig aluminiumram hemma, funderar på att göra något åt den.

Har fattat att man ska använda bromsolja för att få bort lacken o färgen. Finns det andra sätt? Vanlig färgborttagning?

Vad ska jag lacka den med sedan? Har provat att måla om en stålgaffel innan men den färgen flagade av skitfort.
Kan jag låta den vara utan färg och putsa upp eller lacka direkt? Aluminium är väl en rätt matt yta? Går det att "bevara" det på nåt fiffigt sätt utan att behöva göra för mycket?

annars antar jag att jag får vända mig till någon lackfirma?

Tillbaka
Topp