Ekeröcyklister ej poppis hos locals

JLarsson

Aktiv medlem
En insändare i dn idag ondgör sig över en del beteenden på vägarna ute på svartsjölandet, och det värsta är att han har rätt.

jo, men han blottar också den smått sjuka inställningen hos en del lokals att man gärna skulle köra över cyklisterna om det inte råkat vara olagligt./J

Jag kan förstå att de är trötta på cyklister därute. Det är många som har de vägarna som träningsvägar. Vid klungkörning är det därför vettigt att visa hänsyn. På så sätt kanske vi kan få lite hänsyn tillbaka.
/J

Måste man göra allt själv... :)

Bilagor

• happy.JPG
    happy.JPG
    19.8 KB · Besök: 29
"Spindelmannen
fi nns på Ekerö
Likt Spindelmannen iklädda färgglada
trikåer stiger de fram som
ur askan och in i elden.
Cyklister? Nja, snarare lönnfeta
gubbar som tror att de cyklar Tour
de France på avstängda vägar.
Ofta kommer de rullande tre fyra
stycken i bredd på Ekerös tvåfi liga
vägar. När jag själv är på väg till
återvinningsstationen med en full
släpkärra efter bilen, då dyker de
upp bakom ett krön. Tre i bredd,
samtidigt som man får möte av
buss 336. Vad ska jag göra? Tvärbromsa
och få alla kartonger jag
har bak i bilen i bakhuvudet? Eller
köra över trikåmännen på sina
mångväxlade stålrörskonstruktioner?
Hade man inte fått fängelse
så hade jag utan tvivel valt det
senare.
Om jag nu skulle välja alternativ
tre, att tuta på racercyklisterna
för att få dem att fl ytta sig in
till kanten så att jag kan komma
förbi, vad händer då? Då sträcker
alla dessa spindelmän upp sina
armar i skyn och ger mig fi ngret,
som om de ingick i någon religiös
sekt och detta var ett tecken för
att tillbedja deras gud Lance
Armstrong.
Jag har valt att skratta åt männen
i sina söta trikåer. Ledsamt
bara att någon förr eller senare
kommer att bli påkörd. Fast de
kanske har något magiskt knep
för att klara sig undan?
DANIEL HELLBERG
Svartsjö"

Lönnfeta gubbar på stålrörshojar. Kan det här varit de som körde snabbpasset på färingsö i måndags. Kan förstå om ni tyckte det var jobbigt. ;)

Insändaren hade inte säkrat lasten i bilen, vilken tur? att han bara hade kartonger som han fick i bakhuvudet när han tvärbromsade för cyklisterna...

Eftersom jag är uppväxt i Färentuna så har jag sett cyklingen gå från i princip noll till en jävla massa på vägarna därute. Dock är det så att det som för oss är fina cykelvägar är transportleder för de som bor där ute. Till jobbet. Till affären. Till sopstationen. Ligger det då ett gäng svettofetton i bredd och "hävdar sin rätt som cyklister" så brister det.

Klubbarna kör mestadels mycket disciplinerat men vad hjälper det?

Trafikfrågor och hastigheter är alltid lika härligt infekterat!
De som bor där ute vill kunna köra fort hem och fort till jobbet.
Om man som cyklist tvingar ned deras hastigheter så att de inte kör i mer en 40-50 km/h förbi en, så blir de förbannade.
Dock ska påpekas att deras grannar kör alldeless för fort och alla andra som kör på ön, och de borde verkligen sänka sina hastigheter.

Klart att vi cyklister inte ska ligga i bredd när bilisterna kommer, inte bara för att inte reta upp dem utan även för att kroppen är mjuk och bilen är hård. Är inte konstigare än så.

Hå hå ja ja... lite härligt "bonna hyffs" skulle passa bra.

Jag har hängt mycket ute på Ekeröarna också, och mitt intryck är att det har gått från rednecks och nazister till förbudsliberaler som vill slippa socialbidragstagare och annat pack. Självklart med en del undantag.

Jag cyklar ganska mycket själv på Ekerö och blir ofta omkörd i 70 med 15 cm tillgodo på en i övrigt tom väg. Och bilistaset har dessutom mage att tuta.

Haha, som sagt var borde han kanske lära sig säkra lasten. Men sen kan jag faktiskt förstå de som bor där och inte cyklar själva. Vissa är för jävla dåliga på visa hänsyn.

Fullt förståeligt, fast lustigheterna är inkonsekventa och döljer bara nästan den avgrundsdjupa vreden och bitterheten i att bli nekad fri fart till återvinningsstationen på sin egen ö.

Attityden mot cyklister i Sverige är skrämmande och på Ekerö verkar hatet övergått i lynchstämning. Känns som en tidsfråga innan det händer något allvarligt därute. Börjar att undra varför just cyklister rör upp så mycket känslor.

smiley skrev:
-------------------------------------------------------
> Börjar att
> undra varför just cyklister rör upp så mycket
> känslor.

För att de beter sig som idioter?

smiley skrev:
< Börjar att undra varför just cyklister rör upp så mycket
> känslor.

för att stora delar av 'cyklisterna' inte klarar av att:

hålla till höger
visa hänsyn när de kör i trafiken
stanna för rött
inte köra mot enkelriktat
synas och vara tydliga med vad de tänkt göra när de hojar trafiken
köra i sansat tempo bland fotgängare

behöver jag fortsätta?

Äh, det är självreglerande. Återigen från söndagen så stod det en helt demolerad bil intryckt i ett träd vid avfarten till Svartsjö.

Jag har också "bott" på Färingsö och sambon har sitt sommarhus där och jag tycker att det är ganska okej mestadels. Det handlar om att respektera varandra och ta det lungt i trafiken. Var ute i god tid när du ska köra och inte ha bråttom dit du ska. Cyklister ska självklart också respektera gällande trafkikregler och visa respekt för sina medtrafikanter.

Oavsett vad man pysslar med på fritiden så finns det alltid en "klick". Det är inte så mycket att göra åt det utan försöka öka medvetenheten på forum eller klubbträningar att skärpa säkerheten och trafikregelmedvetandet. Det kommer alltid finnas människor som kommer cykla utan hjälm, cykla på vägarna fast det finns cykelbana och köra med SPD på landsväg. Det kommer också alltid finns cyklister som pekar finger istället för att vinka. Vi är bara människor och alla agerar olika i olika situationer.

Gubben som skrev insändaren kanske borde åka lite tidigare. Eftersom att han bor därute borde han vara medveten om alla lönnfeta spindelmän och ta det lite maniana istället. Även om han chillar lite och väntar på ett bra tillfälle att köra om kommer han med 100% sannolikhet at komma fram till sitt mål innan cyklisterna är där. Det handlar bara om sekunder för bilisten medans det är en annan bild för cyklisten.

Att bo ute på Färingsö innebär inte samma trafiksituation som centrala delen av stan. Visst kan det vara mycket bilar vid rusning men ofta bara åt ett håll oftast. Mest trafik är det ju till centrum och det finns bra med cykelvägar på Färingsö. Det är inte många mil man cyklar på vägarna så lite tålamod från hans sida tycker jag skulle vara bra. Dessutom har ju faktist "huvudlederna" på Färingsö cykelväg brevid. Av alla turer jag har cyklat på Ekerö har jag Aldrig sett en cyklist cykla på Vägen från Brommaplan till Stenhamra. Sedan finns det väl alltid en "klick" som sagt.

mattel skrev:
> smiley skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> < Börjar att undra varför just cyklister rör
> upp så mycket
> > känslor.
>
> för att stora delar av 'cyklisterna' inte klarar
> av att:
>
> hålla till höger
> visa hänsyn när de kör i trafiken
> stanna för rött
> inte köra mot enkelriktat
> synas och vara tydliga med vad de tänkt göra
> när de hojar trafiken
> köra i sansat tempo bland fotgängare
>
> behöver jag fortsätta?

Och vissa cyklister hatar bilister för att

Visar inte hänsyn
SER inte cyklisterna
kör i ett sansat tempo bland cyklisterna
dom tycker cyklister är idioter

Ska vi fortsätta? :)

Självklart är det många cyklister som bryter mot lagar och regler, men det ska inte alla straffas för.
Ser man bara onda saker runt sig så får man passa sig så man inte blir ett apatiskt flyktingbarn!

Jag har vid flera tillfällen därute cyklat ikapp en traktor ute på mälaröarna som efter ett tag fått en svans av bilar efter sig. De kör sedan om en och en när sikten tillåter. Ingen tutar på traktorn eller försöker preja ner den i diket.

Det handlar inte om att snabbt komma till affären eller till dagis, bara det är rätt sorts fordon som sinkar dem. En cyklist har ingen plats på vägen i Sverige, det spelar ingen roll hur fort man cyklar så ska man bort.

Titta bara inne i city, där är säkrast att hålla trafikrytmen och ligga mitt i filen, men otal är de gånger då bilar pressats sig om och prejat ut mig åt sidan.

Sverige har ingen cykelkultur, skall vi få en så måste vi cyklister vara de som bygger den, vi måste agera ambassadörer för sporten.

Är stockholmscyklister såna totala råidioter att man kan försvara den där insändaren alltså? Weird. Ni är rätt konstiga, men att var SÅ illa hade jag ingen aning om ;)

När jag läste insändaren såg jag framför mig samma puckobilister som finns i stora tal även här i utbygden, blott två timmar från huvudstaden: Kör om i full fart över ett krön, på smal väg, med släpkärra fullastad av löst bråte och möte med buss, tutar precis när han passerar så jag hoppar högt av skräck. Och sen blir *förbannad* när jag hälsar tillbaka?

/Dag

Jag var ute på Ekerö/Färingsö igår och det var inte så mkt biltrafik på cykelvägarna ;). Dock på vägen upp mot Färentuna kyrka får man hålla i sig då det finns en hel del bilar som blåser på ganska rejält.

dag skrev:
> Är stockholmscyklister såna totala råidioter

Japp, det är ju därför bilisterna och övriga trafikanter reagerar som dom gör :o)

JLarsson skrev:
> smiley skrev:
> -----
> > Börjar att
> > undra varför just cyklister rör upp så
> mycket
> > känslor.
>
> För att de beter sig som idioter?

Och då har givetvis bilisterna rätt att markera det genom att utsätta cyklisterna för fara?

Jag tycker att ekeröcyklisterna ska gå ihop och skriva en insändare där de ursäktar sig för att de cyklar på vägen och lovar att banta och sluta klä sig i spindelmannendräkter.

zapiens skrev:
> Jag har vid flera tillfällen därute cyklat ikapp
> en traktor ute på mälaröarna som efter ett tag
> fått en svans av bilar efter sig. De kör sedan
> om en och en när sikten tillåter. Ingen tutar
> på traktorn eller försöker preja ner den i
> diket.
>
> Det handlar inte om att snabbt komma till affären
> eller till dagis, bara det är rätt sorts fordon
> som sinkar dem. En cyklist har ingen plats på
> vägen i Sverige, det spelar ingen roll hur fort
> man cyklar så ska man bort.
>
> Titta bara inne i city, där är säkrast att
> hålla trafikrytmen och ligga mitt i filen, men
> otal är de gånger då bilar pressats sig om och
> prejat ut mig åt sidan.
>
> Sverige har ingen cykelkultur, skall vi få en så
> måste vi cyklister vara de som bygger den, vi
> måste agera ambassadörer för sporten.

+1

Befriande att läsa de cyklister som ändå har förståelse för bilisternas irritation, men som vanligt blir det skyttegravskrig i frågan... härligt!

Cykla i skogen istället så kan ni plinga på de f.d. bilisterna som är ute och rastar hunden.

Glöm inte att surra fast tomkartongerna på pakethållaren om ni skulle bli tvungna att bromsa för par som går i bredd på eran stig.

Varför skulle inte två cyklar få köra i bredd. De tar ju knappast mer plats än en bil. Tre i bredd kanske är lite mycket men två borde vara acceptabelt. Vi kräver inte att fotgängare alltid ska gå på led så varför cyklister. Vi är ju faktiskt människor som cyklar och vi är sociala djur.

På cykelväg förväntas vi visa hänsyn mot fotgängare och på bilväg ska vi visa hänsyn mot bilister. När ska någon visa hänsyn mot cyklister!?

Dags att inse att lagarna inte är skrivna för cyklister men att vi är trafikanter och därför har rätt att vara i trafiken. Om vi tar plats kommer bilisterna tvingas anpassa sig till vår närvaro. Låt dem tuta, svära och skriva puckade insändare för allt det kommer leda till är att deras otränade hjärtan snabbare når infarkten.

Att bilister är så dumma att de medger sina egna lagbrott är bara ytterliggare ett symptom på att de inte lyckas pumpa runt tillräckligt med syre i kroppen.

Har AFA en cykelklubb?

Timothy skrev:
> Jag tycker att ekeröcyklisterna ska gå ihop och
> skriva en insändare där de ursäktar sig för
> att de cyklar på vägen och lovar att banta och
> sluta klä sig i spindelmannendräkter.

:)

Jag tycker vi kamuflerar oss till nästa snabbpass och kör på pendlarhärken och vardagskläder. Ett par cykelkorgar förstärker dessutom synvillan av transport och inte träning.

JLarsson skrev:
> smiley skrev:
> -----
> > Börjar att
> > undra varför just cyklister rör upp så
> mycket
> > känslor.
>
> För att de beter sig som idioter?

Ätit nåt surt imorse, Jonas? ;-)

"Eller köra över trikåmännen på sina
mångväxlade stålrörskonstruktioner?
Hade man inte fått fängelse
så hade jag utan tvivel valt det
senare. "

Byt ut trikåmännen, mot, kvinnor, invandrare, pensionärer eller något annat och gissa vad som hänt då.

Är inte DN ansvarig utgivare, och bedriver de inte i och med detta hetsmot folkgrupp?

När jag cyklar i bredd är det för att korta ner omkörningsobjektet som i detta fall är jag plus kamrater. När jag kör bil kör jag hellre om 10 pers som ligger i två led än 10 pers som ligger på rulle.

Jag håller med zapiens, det handlar om att rätt sorts fordon vistas på vägen. Traktor = ok, cyklist = tuta + vansinnesomkörningar.

Jag måste säga att jag cyklar hellre i två-klunga för bilisterna ger en oftast lite mer marginal när de skall köra om, och de ser en bättre i trafiken. Dock så bör man ju inte köra i två-klunga på vägar där det inte passar. Mycket trafik dvs.

Tillbaka
Topp