Ekeröcyklister ej poppis hos locals

Tjoho sidan 5. Tråden som vägrar dö. :)

Hur hade mannen från Färingsö reagerat om han mött den här killen?

Att cykla är roligare än att åka bil. För alla åldrar.

Senast redigerad av en moderator:
Veloce skrev:
-------------------------------------------------------
> Varför skulle inte två cyklar få köra i bredd.

förmodligen kanske det finns lag på att man inte får det...

Veloce skrev:
> Tjoho sidan 5. Tråden som vägrar dö. :)
>
> Hur hade mannen från Färingsö reagerat om han
> mött den här killen?
>
> Att cykla är roligare än att åka bil. För alla
> åldrar.
>
>

bara hålla den vid liv då =)

Det var riktigt intressant kidsen på bollplan skrek tjockisar efter oss när vi rullade förbi:-)

Annars var det riktigt fint därute.

Hjälp - jag som tänkte ta nästa längre tur på det numera så infamösa Ekerö.

Men törs man det, med både simrings-sixpack och åtsmitande lycra i glada färger??

Har i alla fall inte stål utan aluminiumhoj - och skräckochfasa - om jag tar fulfixien (fast den är rätt fin nu) så är det med (bäva månde alla Ekeröbilister - jaja...jag ska inte generalisera så där, det räcker med insändarfascisten som förskräcks) blir det med STÅLRAM. Aaaaaarrrggghhhhh!

Larsa skrev:
> Veloce skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Varför skulle inte två cyklar få köra i
> bredd.
>
> förmodligen kanske det finns lag på att man inte
> får det...

Tja det kanske det finns men inte i trafikförordningen i alla fall. http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm
Hittar du någon annan lag som reglerar det kan du länka till den. Samtidigt kan du se om du hittar den paragraf som säger att motorcyklar har en egen fil mellan de ordinarie filerna för bilar. Jag tror nämligen att det bara är cyklar som får köra om till höger.

Körde med Hofvet på Ekerö/Färingsö idag och det var helt sjukt hur många bilar som tutade och hytte med näven! Jag har aldrig varit med om något liknande, trots att jag cyklat en del på Ekerö tidigare. Kanske den där insändaren fick Ekeröbona att ilskna till ännu mer?

Gruppledaren (Raymond) sa en sak som jag inte själv tänkt på; om man kör två led så blir ju ledet hälften så kort och därmed enklare att köra om för bilarna!

Larsa skrev:
> Veloce skrev:
> -----
> > Varför skulle inte två cyklar få köra i
> bredd.
>
> förmodligen kanske det finns lag på att man inte
> får det...

? Cyklister får köra i bredd för att underlätta och om det inte stör trafiken.
Hur fungerar det med tio cyklister på en smal krokig väg om de ska köra efter varandra?

Tråkigt, överklassen med sina stadsjeepar vill ha vägarna för sig själva och kanske även raggarna och diverse andra. Jag har en kollega som har "sommarställe" på Färingsö, jag ska fråga honom vad han tycker om alla cyklister, kanske kan få igång en dialog :).

Supertramp skrev:
> Körde med Hofvet på Ekerö/Färingsö idag och
> det var helt sjukt hur många bilar som tutade och
> hytte med näven! Jag har aldrig varit med om
> något liknande, trots att jag cyklat en del på
> Ekerö tidigare. Kanske den där insändaren fick
> Ekeröbona att ilskna till ännu mer?
>
> Gruppledaren (Raymond) sa en sak som jag inte
> själv tänkt på; om man kör två led så blir
> ju ledet hälften så kort och därmed enklare att
> köra om för bilarna!

Hälften så kort? Blir inte det dubbelt så långt? Inte skriva fler inlägg innan blodet lämnat benen och kommit till hjärnan. ;)

Hur många spindelmantröjor var med?

Veloce skrev:
> Supertramp skrev:
> om man kör två led så
> blir ju ledet hälften så kort
>
> Hälften så kort? Blir inte det dubbelt så
> långt?

Nej, det blir hälften så kort. Hur tänkte du?
En enkel illustration som visar påståendet:

Fyra cyklister i rad:
----

Två rader i bredd och två cyklister i längd:
--
--

> Inte skriva fler inlägg innan blodet
> lämnat benen och kommit till hjärnan. ;)

Du syftade kanske till dig själv här? ;-)

Har inte cyklat på hela dagen. Bara suttit i bilkö och tittat på andra som roat sig. Jag hugger på allt just nu. En sån här dag till och jag kommer att bli tvångsflyttad till färingsö. Behöver en cykelfix innan jag blir bilist.

Veloce skrev:
> Hälften så kort? Blir inte det dubbelt så långt?

Så här säger man på "Forskninscentralen för de inhemska språken" ( http://www.kotus.fi/index.phtml?l=sv&s=1427 ):

I viss mån besläktad med frågan om trångt är frågan om hur man skall tolka uttrycken hälften så kort och dubbelt så kort. Eftersom kort är motsatsen till lång borde ju egentligen ”hälften så kort” betyda ’dubbelt så lång’ och i gengäld ”dubbelt så kort” vara detsamma som hälften så lång.

Det senare tror jag stämmer överens med den allmänna språkkänslan, men ”hälften så kort” uppfattas antagligen av de flesta som liktydigt med ”hälften så lång”. Språket är inte alltid logiskt. Däremot är hälften kortare liksom hälften mindre entydiga uttryck i betydelsen ’hälften så lång’ och ’hälften så stor’.

saltgurkan skrev:
> Tråkigt, överklassen med sina stadsjeepar vill
> ha vägarna för sig själva

Jag körde stadsjeep på Färingsö idag! ;-)
Tillhör knappast någon överklass dock. Tyvärr...:-(

Senast redigerad av en moderator:
Yes! Han fick ett balanserat och verserat svar på sin insändare idag. Med ett sånt svar måtte alla som tyckte han hade rätt sitta med en skammens rodnad vid frukostbordet. Ett stort tack till dig Nina.

I övrigt anser jag att hälften så kort forfarande är fel. Det som det syftar på är ju längden på ledet och inte dess "korthet".
/gammal svensklärare

Jerry skrev:
> Det var riktigt intressant kidsen på bollplan
> skrek tjockisar efter oss när vi rullade
> förbi:-)

Och tjejen som cyklar genom Afrika klagar på Etiopien. Du skulle gjort som hon, kastat sten och spottat på dem och skrikit att du hoppas att deras föräldrar dör i en tragisk bilolycka.

nu börjar det hända.

blev för första gången påhoppad av en bilist.

kör mot riktningen men håller mig så långt till höger det bara går. först möter jag en bilist som helt utan att behöva väja för mig passerar en halvmeter ifrån mig. nästa bil som kommer mötandes (allt detta i väldigt låg hastighet) ser jag hur den börjar väja av mot den kant som jag cyklar på, lite småcreepy men inte helt ovanligt att så sker.
jobbar som bud och var vid tillfället helt fullastad och hade ingen som helst lust att cykla de 500 meter extra som det hade inneburit ifall jag skulle cykla med trafikriktningen.

kommer åt backspegeln med en flärp från min väska. parkerar utanför där jag skall leverera ett bud. ser hur bilen backar tillbaka i vrålande fart. tänker; hoppsan, bäst att samtala med bilisten och reda ut det som inträffat. då han väl stannar bilen slänger han upp bildörren, springer emot mig och börjar sparka och slåss. mannen som är i 45års åldern har sin tonåriga dotter i bilen.

möter många tokiga bilister dagligen men det här tar f#n priset.

om det fanns aba = antibilistiskaktion så skulle det ta mig fan vara bra om de kunde jaga bollarna ur sådana bilister liksom de jagat bollarna ur nynazister, nog för att de dyker upp i nya format (ursäkta mig alla konservativa och sverigedemokrater här på happy)
sånt här får mig att undra. jag är fortfarande förbannad då jag tänker på det som hände men har bestämt mig att släppa det hela då jag inte tror att det leder till annat än att jag blir ännu mer förbannad och jävlig. det var jobbigt att veta att jag troligtvis skulle bli av med jobbet ifall jag slagit tillbaka. men jag är även glad över att jag inte behövde göra något sånt.

jag har även funderat över hur bilisten agerat ifall det var ett barn eller en äldre dam som han mött istället för ett cykelbud, till saken hör också att jag kan cykla förbannat rakt. och att det händer då jag är i tjänst

vart fan är världen på väg

lite OT kanske (ovan) men vill belysa att det finns riktiga jävla idioter, att bli avsiktligt påkörd känns inte längre lika avlägset. det ligger nog en stor gnutta sanning i insändarskribentens ord om att han gärna skulle köra över er som ligger på lansvägen vid minsta felsteg från er sida.

passa er!

och inget trams om att jag körde mot riktningen och får skylla mig själv tack! ;)
det är inte ok att först försöka köra in i nån och när så sker slå denne, även om denne begått ett "lagbrott" han hade däremot haft rätt att ringa polis om han så önskade.

dtb skrev:
> nu börjar det hända.
>
> blev för första gången påhoppad av en bilist.
>
> kör mot riktningen men håller mig så långt
> till höger det bara går. först möter jag en
> bilist som helt utan att behöva väja för mig
> passerar en halvmeter ifrån mig. nästa bil som
> kommer mötandes (allt detta i väldigt låg
> hastighet) ser jag hur den börjar väja av mot
> den kant som jag cyklar på, lite småcreepy men
> inte helt ovanligt att så sker.
> jobbar som bud och var vid tillfället helt
> fullastad och hade ingen som helst lust att cykla
> de 500 meter extra som det hade inneburit ifall
> jag skulle cykla med trafikriktningen.

Inget ursäktar hans beteende. Men är det du gjorde lagligt?

Lite kaxig bli man när man läser i senatse Kadens om den föredömliga kommunen Linköping.
Känns helt ok att man lämnat Ekerölandets täta cykeltrafik i april-juni för lite trevligare mentalitet i Östergötland.
Att bo i innerstan med 2,5 km till helt öpnna landsvägar är inte heller fel... ;)
Lycka till där uppe!

iallafall så träffade jag en ekeröbo igår som tyckte att lvg-cyklisterna var ett trevligt inslag i landskapsbilden och ett tecken på vår. bara så ni vet att de finns med.

dtb skrev:
> det är inte ok att först försöka köra in i
> nån och när så sker slå denne, även om denne
> begått ett "lagbrott" han hade däremot haft
> rätt att ringa polis om han så önskade.

Det är väl du som skall ringa polisen? Misshandel är allvarliga saker. Kanske läge att ha en King Size burk med pepparspray i flaskstället.

De finns säkert men tyvärr är det de andra som förstör glädjen. Jag och min flickvän bestämde oss igår för att inte köra någon mer LVG på vardagar utan bara på helgmorgon. Anledningen var 4 allvarliga incidenter på under 2h cykelrunda igår kväll.

Handlade bland annat om en bil som gjorde omkörning i kulle med högersväng och som helt plötsligt insåg att han inte såg något och därmed blev "tvungen" att preja oss av vägen.

En annan handlar om en tant som ska ut på landsvägen från en utfart på högersidan, "ser" oss inte och kör rakt ut. Får syn på oss i sista sekund när vi redan väjat och tanten nitar.

En tredje handlar om en bil som promt ska köra om fast vi håller 55km/h på en 50km/h väg och det är smalt med refuger.

Det känns inte ok att riskera livet. Får bli mtb på grusvägar istället.

danode skrev:
> iallafall så träffade jag en ekeröbo igår som
> tyckte att lvg-cyklisterna var ett trevligt inslag
> i landskapsbilden och ett tecken på vår. bara
> så ni vet att de finns med.

dtb skrev:
> nu börjar det hända.
>
> blev för första gången påhoppad av en bilist.
> ...

Jag tycker du ska göra en polisanmälan!
Har du registreringsnummret?
Spelar ingen roll att du bröt mot lagen.
Förreseten bryter han väl själv mot lagen när han backar?
Fast det är skit samma, man kan ju inte bara slå folk som man tycker bryter mot lagen.
Ungefär som att man skulle ha rätt att puckla på någon som står och röker på T-baneperrongen.

Insändaren i DN:

Ekerö ett paradis för cyklister
Sverige och inte minst Stockholmsregionen är ett u-land vad gäller infrastruktur för cykling. Trots att det numera är ett mantra att det är bra med cykling. Men det finns hopp! Vi är många som söker oss ut till Ekerö för att cykla. Vissa kallar oss spindelmän (och kvinnor?). Ekerö kommun utvecklar cykelbanor, sopar cykelvägar tidigt så vi slipper farligt grus och glassplitter. En så framsynt kommunledning måste få ett stort tack. Tack även till alla bussiga bilister och bussförare. Bilisterna är oftast generösa och tar hänsyn. Bussförarna likaså. Cykling är en mycket stor sport
på kontinenten. Många svenska cyklister, även motionärer, åker till exempel till Mallorca för att
det är så välordnat för cyklister med fina vägar och stor hänsyn från andra trafikanter. Tänk om fler kommuner kunde göra som Ekerö och satsa på cykling. Vilken turistpotential för Stockholm och
Sverige. Se spindelmännen (och kvinnorna) på Ekerö som ett färgglatt inslag som ökar folkhälsan
och som på sikt kan bli en lukrativ möjlighet om detta tas till vara. Tänk som bilisterna på Mallis: bäst att vara schyst mot den färgglada spindelmannen – det kan ju vara Lance Armstrong!
NINA LUNDSTRÖM
Landsvägscykelmotionär, Sundbyberg

Svenskan är ett härligt språk. 4 ord kan bli 1 utan problem.

Hade tänkt hålla mig borta från den här tråden. Men kan inte låta bli att berömma den eminenta svarsinsändaren. Bra infallsvinkel!

Supertramp skrev:
> mollo och Pilen är redan anmälda!
> Vad ska jag yrka på för straff tycker ni?

Jag tyckte jag straffade mig själv rätt bra. Pilen däremot såg helt oberörd ut. ;)

Undrar vad medelåldern är här på forumet? Är själv 40 och tycker nu när jag cyklar har rätt till vägarna precis som bilarna. Jag tror, men har inga bevis för, att de tokigaste bilisterna är i min ålder de med.

Är det någon slags medelålderskris som gör att tolerans och empati fattas. Frustration över att tåget nu gått och man vare sig blev rik, vacker eller framgångsrik. Att alltid behöva anpassa sig till andra men att ingen anpassar sig till en själv.

Tänk att man ställt in sig på att sätta sig i soffan för att titta på manchester-milan med en kall i ena handen och den andra i brallan. Då kommer ens fru och säger att man måste köra iväg de där kartongerna som man lovade att göra. Nag, nag, nag. Skillsmässa känns inte aktuellt så sur som f-n åker man iväg med en rivstart. Klart att det är de där färgglada väglössens fel att livet suger. Kommer ni ihåg filmen Falling Down. Kanske läst Susan Faludis Stiffed.

Frågan är om inte egentligen medelålders vita män är en större samhällsfara än alla andra kategorier av människor som ses som ett hot mot samhället. Jag anar att det är samma mekanism som gör att vi cyklar mot rött som får andra att försöka köra om oss på backkrön. Samma sak som får mig att dunka på bilars baklucka när de står på cykelöverfarter som får andra att sikta på cyklister som kör mot enkelriktat.

Jag är egentligen lika rädd för mig själv som jag är för mina jämnåriga bilister. Detta skrivet bara delvis med glimten i ögat.

Veloce skrev:
> Undrar vad medelåldern är här på forumet? Är
> själv 40 och tycker nu när jag cyklar har rätt
> till vägarna precis som bilarna. Jag tror, men
> har inga bevis för, att de tokigaste bilisterna
> är i min ålder de med.
>
> Är det någon slags medelålderskris som gör att
> tolerans och empati fattas. Frustration över att
> tåget nu gått och man vare sig blev rik, vacker
> eller framgångsrik. Att alltid behöva anpassa
> sig till andra men att ingen anpassar sig till en
> själv.
>
> Tänk att man ställt in sig på att sätta sig i
> soffan för att titta på manchester-milan med en
> kall i ena handen och den andra i brallan. Då
> kommer ens fru och säger att man måste köra
> iväg de där kartongerna som man lovade att
> göra. Nag, nag, nag. Skillsmässa känns inte
> aktuellt så sur som f-n åker man iväg med en
> rivstart. Klart att det är de där färgglada
> väglössens fel att livet suger. Kommer ni ihåg
> filmen Falling Down. Kanske läst Susan Faludis
> Stiffed.
>
> Frågan är om inte egentligen medelålders vita
> män är en större samhällsfara än alla andra
> kategorier av människor som ses som ett hot mot
> samhället. Jag anar att det är samma mekanism
> som gör att vi cyklar mot rött som får andra
> att försöka köra om oss på backkrön. Samma
> sak som får mig att dunka på bilars baklucka
> när de står på cykelöverfarter som får andra
> att sikta på cyklister som kör mot enkelriktat.
>
> Jag är egentligen lika rädd för mig själv som
> jag är för mina jämnåriga bilister. Detta
> skrivet bara delvis med glimten i ögat.

Jag håller med den klockrena analysen. Dagens, om inte veckans, bästa inlägg!

JKolmo skrev:
> Veloce skrev:
> -----
> > Kloka tankar
>
> Jag håller med den klockrena analysen. Dagens, om
> inte veckans, bästa inlägg!

Jepp, håller med. Veckans citat:

"Jag är egentligen lika rädd för mig själv som jag är för mina jämnåriga bilister."

> JKolmo skrev:
> > > Kloka tankar
> >
> > Jag håller med den klockrena analysen. Dagens,
> om
> > inte veckans, bästa inlägg!

Hans "analys" får amatörpsykologin att nå högre höjder.

Jag vill inte förringa analysen men det finns nog dessvärre simplare anledningar än livskris till svinaktigt beteende från både cyklister och bilister..... :(

Läskigt mycket beröm nu. Känns som mitt inlägg inte var riktigt på happynivå. Ska skärpa mig i fortsättning. ;)

Eftersom jag är ww wannabe kan jag berätta att jag tjänar 1gr på att klippa tånaglarna före varje rund.

Insändaren ovan var riktigt bra, heder åt den som skrivit det. Annars tycker jag faktiskt inte att det är så pass illa på Ekerö/Färingsö som det skrivs om här i tråden, man kan ju nästan tro att det pågår ett krig därute. Visar man bara sina medtrafikanter respekt så blir man också bemött med respekt. Likaså vid vanlig pendling. Bromsar man in vid korsning så bromsar även de flesta bilister in och det blir nästan en tävling i vem som ska köra sist över korsningen. Om man däremot inte visar någon som helst tillstymmelse till att bromsa in vid ett potentiellt möte i korsning så kan man däremot räkna med irritation och bli överkörd/påkörd/tutad på istället ;).
Det som väl blir ett problem är när man väljer bilväg på Färingsö istället för en fint sopad cykelväg som går parallellt med bilvägen, inte minst om man envisas med att köra klunga i tvåled mm. Bilvägarna därute är ju lite krokiga och det är väl inte helt klockrent när man som bilist plötsligt inser att man behöver köra om en tvåledsklunga som kör 20-30 km/h långsammare än en själv vid ett backkrön eller efter en kurva. Iofs så går det ju inte cykelväg hela vägen upp på Färingsö, på vägen upp till Färentuna kyrka så får man köra kontrollerat.
Hoppas inte att situationen blir värre på Ekerö/Färingsö pga en infekterad debatt, i värsta fall får man väl sätta upp varningskyltar med en cyklistsymbol på med en sådan där tidsstämpel visande tidsperiod April-Juni typ då trafiken av cyklister därute är som störst.

Det om det, jag har inte orkat korrekturläsa mitt inlägg och nu ska jag ta min första kaffe.

/En som är uppväxt med Anita och Televinken på TV.

lab skrev:
> Märkligt att vissa blir upprörda över
> cyklisters existens på en plats som faktiskt
> heter EKERÖ!

*garv* den var bra, har inte sett det på alla dessa år, och jag som gillar ordvitsar. Vaket!

Bra svar i dagens DN på insändarsidan. Inte mothugg, inget angrepp, saklig förklaring och trevliga uppmaningar. Bevisar att cyklister är glada och trevliga, bilister griniga och dumma.

Tillbaka
Topp