Elektroniska växlar
Efterfrågan på mekaniska finväxlar kommer dock vara låg.Och jag tror de tillfredsställer alla önskemål bara det finns efterfrågan.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Efterfrågan på mekaniska finväxlar kommer dock vara låg.Och jag tror de tillfredsställer alla önskemål bara det finns efterfrågan.
Tror jag också. Entusiastprylar och en nischmarknad.Efterfrågan på mekaniska finväxlar kommer dock vara låg.
Jag har aldrig uppdaterat mjukvaran på mitt 10 år gamla Di2-system. Det fungerar fortf helt felfritt och växlar lika exakt som när cykeln var ny. Inga vajrar som sträcks, går av, eller behöver bytas. Bara att cykla! Och visst ja, batteriet behöver laddas ett par ggr per säsong. Skitjobbigt!Jag kommer aldrig äga elektroniska växlar men jag räknar med att både shimano och sram har möjlighet att släppa ny firmware som man själv får uppdatera sina enheter med.
![]()
Learn how to update your Di2 component firmware | BetterShifting.com
Update your Di2 component firmware to get fixes for bugs or issues, resolve battery drain, improve compatibility or add new features to your components. Everyone can update firmware, but it isn't without risk.bettershifting.com
Måste ha varit jobbigt för dig med alla vajrar som ”sträcktes, gick av eller var tvungna att bytas”.Jag har aldrig uppdaterat mjukvaran på mitt 10 år gamla Di2-system. Det fungerar fortf helt felfritt och växlar lika exakt som när cykeln var ny. Inga vajrar som sträcks, går av, eller behöver bytas. Bara att cykla! Och visst ja, batteriet behöver laddas ett par ggr per säsong. Skitjobbigt!
Cyklar man en del är det ju nödvändigt underhåll att justera efter när vajrar sträcks och byta dem regelbundet. Som nämns ovan käkar ju STI-reglage vajer, de flesta seriösa cyklister har nog varit med om vajerbrott där.Måste ha varit jobbigt för dig med alla vajrar som ”sträcktes, gick av eller var tvungna att bytas”.![]()
Om 30 år när jag sedan länge är död och borta ska jag stiga upp från graven och utbrista i ett "vavaddejasa!"Efterfrågan på mekaniska finväxlar kommer dock vara låg.
Va? Tar man ut batterierna?På tal om DNS..
Hur många har DNS'at pga glömt batteri hemma. Om du ser detta så är det ej tillåtet att mörka!
Jag har också det problemet, knapparna är så lika och ligger så nära varann, och har man vinterhandskar blir det ännu svårare att separera dem.Men just nu har jag en hyrcykel med Shimano 105 Di2 och JAG BLIR INTE KLOK på de två knapparna! På mekaniska Shimano var det ju enkelt, man släppte ner kedjan med den lilla knappen och man drog upp kedjan med hela handtaget. Satt i ryggmärgen. Men de här två knapparna är ju så lika så lika, jag förväxlar dem hela tiden!
STI reglagen kom väl 1995 ca? Skulle i så fall betyda att de funnits i ca 30 års tid. Jag har problem med funktion/hållbarhet på 105 11d reglagen och även mina GRX-400 reglage lägger av eller blir opålitliga under nollan. Gissar det är fler än Weldion och jag som brottats med detta.Anledningen att jag bytte från mekaniskt till elektriskt vad att en liten fjäder i mitt högra GRX-reglage gick av första timmen på semestern.
17 veckor leveranstid på ett nytt reglage. Köpte en ny cykel istället för att rädda semestern och har sedan fortsatt på elektrospåret.
Har även haft av vajer. Även tröttnat på att fettet som används i GRX-reglaget inte gillar minusgrader.
Jag säger som min farsa: Om man inte har några problem, får man uppfinna några!Cyklar man en del är det ju nödvändigt underhåll att justera efter när vajrar sträcks och byta dem regelbundet. Som nämns ovan käkar ju STI-reglage vajer, de flesta seriösa cyklister har nog varit med om vajerbrott där.
Men visst, om man har sina cyklar mest för att titta på så är ju vajrarna inga problem![]()
Åtminstone 1989 använde några proffsstall, även i Postgirot, STi-reglageSTI reglagen kom väl 1995 ca?
Mavic Zap lanserades 1992Mavic Zap kom väl för ca 30 år sen,
Trådlösa Mavic Mektronik lanserades 1999följt av Mavic Mektronik några år senare
www.cyclist.co.uk
+1och båda floppade rejält.
Eller som jag säger; kan det gå sönder går det sönder. Och då är frågan om man kan lage det själv.Jag säger som min farsa: Om man inte har några problem, får man uppfinna några!
Iaf nedslitna fälgbanor med sina urtidsbromsar!Måste ha varit jobbigt för dig med alla vajrar som ”sträcktes, gick av eller var tvungna att bytas”.![]()
Precis! Händer heeela tiden!Iaf nedslitna fälgbanor med sina urtidsbromsar!
Aldrig. Och då cyklar jag mycket. Men aldrig på vintern. Och sköter mina cyklar. Att brifters skulle ”käka reglage” har jag aldrig märkt. Känns som en något överdriven utsaga.Men har du aldrig varit med om ett växelvajerbrott, Kashmir? Du kanske mest posörcyklar?![]()
Aldrig. Och då cyklar jag mycket. Men aldrig på vintern. Och sköter mina cyklar. Att brifters skulle ”käka reglage” har jag aldrig märkt. Känns som en något överdriven utsaga.
Självklart har jag bytt vajer på vardagscykeln vid något tillfälle, men det har varit för att den korroderat. Ska gå över till rostfria vajrar inom kort.
Behöver ladda ibland.Va? Tar man ut batterierna?
Jag kan bara instämma och säga detsamma. Fast inte heller på vardagscykeln.Aldrig. Och då cyklar jag mycket. Men aldrig på vintern. Och sköter mina cyklar. Att brifters skulle ”käka reglage” har jag aldrig märkt. Känns som en något överdriven utsaga.
Självklart har jag bytt vajer på vardagscykeln vid något tillfälle, men det har varit för att den korroderat. Ska gå över till rostfria vajrar inom kort.
...som de posörcyklar med 15 mil per sommar. Ett antal vändor ner till det radikala bokcaféet för en stunds performativ läsning av Gramsci eller Proudhon i solen. Klart att man inte sliter så mycket på cykeln då.Det är extremt svårt att omvända folk, låt dom cykla omkring på sina ramväxlade cyklar med tubhjul av aluminium.
Det går av sig självt om man inte försöker (i de flesta fall?). När de byter cykel nästa gång, och den i de flesta fall har modernare standarder, så flyttas deras tolerans för nymodigheter. Det de cyklar på nu är en ny ”rimlig nivå”, men allt som kommer efter är onödig skit. Tills de köper ny cykel…Det är extremt svårt att omvända folk, låt dom cykla omkring på sina ramväxlade cyklar med tubhjul av aluminium.
Jag tror att du kör för gamla komponenter. Jag körde första STI (DuraAce) i tio år, 3000-5000 km varje år utan några problem och med bara en vajerbyte. Men den hade tvättliner och inte den skarpa böj som orsakar vajerbrott i nyare STI.
Aldrig. Och då cyklar jag mycket. Men aldrig på vintern. Och sköter mina cyklar. Att brifters skulle ”käka reglage” har jag aldrig märkt. Känns som en något överdriven utsaga.
Det är extremt svårt att omvända folk, låt dom cykla omkring på sina ramväxlade cyklar med tubhjul av aluminium.
Det går av sig självt om man inte försöker (i de flesta fall?). När de byter cykel nästa gång, och den i de flesta fall har modernare standarder, så flyttas deras tolerans för nymodigheter. Det de cyklar på nu är en ny ”rimlig nivå”, men allt som kommer efter är onödig skit. Tills de köper ny cykel…
Anledningen att jag bytte från mekaniskt till elektriskt vad att en liten fjäder i mitt högra GRX-reglage gick av första timmen på semestern.
17 veckor leveranstid på ett nytt reglage. Köpte en ny cykel istället för att rädda semestern och har sedan fortsatt på elektrospåret.
Har även haft av vajer. Även tröttnat på att fettet som används i GRX-reglaget inte gillar minusgrader.