Elektroniska växlar

Elektroniska växlar
Jag kommer aldrig äga elektroniska växlar men jag räknar med att både shimano och sram har möjlighet att släppa ny firmware som man själv får uppdatera sina enheter med.
Jag har aldrig uppdaterat mjukvaran på mitt 10 år gamla Di2-system. Det fungerar fortf helt felfritt och växlar lika exakt som när cykeln var ny. Inga vajrar som sträcks, går av, eller behöver bytas. Bara att cykla! Och visst ja, batteriet behöver laddas ett par ggr per säsong. Skitjobbigt!

Elektroniska växlar
Jag har aldrig uppdaterat mjukvaran på mitt 10 år gamla Di2-system. Det fungerar fortf helt felfritt och växlar lika exakt som när cykeln var ny. Inga vajrar som sträcks, går av, eller behöver bytas. Bara att cykla! Och visst ja, batteriet behöver laddas ett par ggr per säsong. Skitjobbigt!
Måste ha varit jobbigt för dig med alla vajrar som ”sträcktes, gick av eller var tvungna att bytas”. 😂

Elektroniska växlar
Jag har dragit av 3-4 växelvajrar genom åren. Det händer väl till slut pga utmattning om man inte byter i tid? Senaste gången fick jag cykla hem 45 km på 38/12. Det funkar det också även om det gnisslar och är lite tungt i backarna. 🙂

Elektroniska växlar
Måste ha varit jobbigt för dig med alla vajrar som ”sträcktes, gick av eller var tvungna att bytas”. 😂
Cyklar man en del är det ju nödvändigt underhåll att justera efter när vajrar sträcks och byta dem regelbundet. Som nämns ovan käkar ju STI-reglage vajer, de flesta seriösa cyklister har nog varit med om vajerbrott där.
Men visst, om man har sina cyklar mest för att titta på så är ju vajrarna inga problem🤷‍♂️

Elektroniska växlar
Har haft två vajerhaverier. Ett ledde till en DNS på en 20-milare. Det andra gjorde att jag avslutade med 4-5 mil på en 20-milare på 50/12 (föredrog det framför att försöka mig på fulhack eller ha kedjan supersnett).

Jag kan se för- och nackdelar med båda varianterna. Personligen föredrar jag elväxlar.

Elektroniska växlar
Men just nu har jag en hyrcykel med Shimano 105 Di2 och JAG BLIR INTE KLOK på de två knapparna! På mekaniska Shimano var det ju enkelt, man släppte ner kedjan med den lilla knappen och man drog upp kedjan med hela handtaget. Satt i ryggmärgen. Men de här två knapparna är ju så lika så lika, jag förväxlar dem hela tiden!
Jag har också det problemet, knapparna är så lika och ligger så nära varann, och har man vinterhandskar blir det ännu svårare att separera dem.
Anledningen att jag bytte från mekaniskt till elektriskt vad att en liten fjäder i mitt högra GRX-reglage gick av första timmen på semestern.
17 veckor leveranstid på ett nytt reglage. Köpte en ny cykel istället för att rädda semestern och har sedan fortsatt på elektrospåret.
Har även haft av vajer. Även tröttnat på att fettet som används i GRX-reglaget inte gillar minusgrader.
STI reglagen kom väl 1995 ca? Skulle i så fall betyda att de funnits i ca 30 års tid. Jag har problem med funktion/hållbarhet på 105 11d reglagen och även mina GRX-400 reglage lägger av eller blir opålitliga under nollan. Gissar det är fler än Weldion och jag som brottats med detta.

Jag tycker väl att Shimano på 30 år kunde ha löst problemen med friktion i vajersystemen vid kyla och fett som inte klarar minusgrader, istället för att som nu hänvisa kundstocken till elektroniska system, där de långsiktiga ev problemen med dessa är ännu svårare att överblicka. Hade det suttit mekaniska GRX växlar i den här senaste Artemis-raketen tror jag NASA-ingenjörerna hade löst de här problemen på 1 år. Men för Shimanos aktieägare är det bättre om alla vätternmotionärer går över till elväxlar.

Jag tycker det är tråkig retorik som utövas av tongivande redan frälsta som håller en nedlåtande ton mot alla som inte håller med om de här systemens storhet. Där man med enfas förnekar att det skulle finnas några nackdelar. Men när man vinner något så förlorar man alltid nåt. Är det ett diskussionsforum eller ett hallelujaforum?

Europeisk landsvägscykling och dess inställning till ny teknik har historiskt alltid varit konservativ och avvaktande till new gadgets, iaf under UCI-paraplyet. Jag är inte säker på att det bara är en nackdel. Tex så blev inte hojarna värdelösa lika snabbt. Det var lättare att själv meka över tid när inte paradigmskiftena kom så tätt. För egen del gillar jag anakronismer som lädersadel, små vattenflaskor, stålflaskhållare, SKS rennkompressor, full size rampumpar.

Val av växelsystem är väl lika mkt känslomässigt som sakligt tekniskt? Gillar jag bättre att det säger zzt-zzt än att det låter KLONK? Att det kostar 8k mer? Känslan i reglagen? Klart det finns konservatism i detta, och en inbyggd motvilja mot påtvingade paradigmskiften som löser problem som inte upplevdes som problem. Gillar jag elektronik i cykelns centrala delar? App-styrning? Gillar jag hydraulik på en cykel som jag eller mitt barn själva ska serva med enkla medel? Jag kanske gillar vintage cyklar mer än de här moderna vidundrena?

Jag har aldrig förstått varför just drömmen om elektrisk växling över tid varit så stark. Mavic Zap kom väl för ca 30 år sen, följt av Mavic Mektronik några år senare och båda floppade rejält. Fanns det verkligen inget annat man lika gärna eller hellre hade kunnat ge sig på?

Elektroniska växlar
Cyklar man en del är det ju nödvändigt underhåll att justera efter när vajrar sträcks och byta dem regelbundet. Som nämns ovan käkar ju STI-reglage vajer, de flesta seriösa cyklister har nog varit med om vajerbrott där.
Men visst, om man har sina cyklar mest för att titta på så är ju vajrarna inga problem🤷‍♂️
Jag säger som min farsa: Om man inte har några problem, får man uppfinna några!

Elektroniska växlar
STI reglagen kom väl 1995 ca?
Åtminstone 1989 använde några proffsstall, även i Postgirot, STi-reglage
De började säljas mer allmänt 1990

Mavic Zap kom väl för ca 30 år sen,
Mavic Zap lanserades 1992

följt av Mavic Mektronik några år senare
Trådlösa Mavic Mektronik lanserades 1999

och båda floppade rejält.
+1

Elektroniska växlar
Visste inte ens att det fanns elektriska automat vaxlar på cyklar, men nu har jag en och det är faktiskt riktigt nice ha. Men manuell+ läget e nog bäst dvs man växlar till tyngre själv med knappen men sjunker farten eller man stannar så har automatlådan fixat så man är i rätt växel när man börjar trampa igen. Man vänjar sig fort vid nymodigheter men denna skulle jag nog säga man klarar sig utan allt som oftast. Aven om det funkar riktigt bra så är det väl överflödigt på 999/1000 cyklar.

Elektroniska växlar
Men har du aldrig varit med om ett växelvajerbrott, Kashmir? Du kanske mest posörcyklar? :sneaky:
Aldrig. Och då cyklar jag mycket. Men aldrig på vintern. Och sköter mina cyklar. Att brifters skulle ”käka reglage” har jag aldrig märkt. Känns som en något överdriven utsaga.

Självklart har jag bytt vajer på vardagscykeln vid något tillfälle, men det har varit för att den korroderat. Ska gå över till rostfria vajrar inom kort.

Senast ändrad:
Elektroniska växlar
Aldrig. Och då cyklar jag mycket. Men aldrig på vintern. Och sköter mina cyklar. Att brifters skulle ”käka reglage” har jag aldrig märkt. Känns som en något överdriven utsaga.

Självklart har jag bytt vajer på vardagscykeln vid något tillfälle, men det har varit för att den korroderat. Ska gå över till rostfria vajrar inom kort.

Jag tror att du kör för gamla komponenter. Jag körde första STI (DuraAce) i tio år, 3000-5000 km varje år utan några problem och med bara en vajerbyte. Men den hade tvättliner och inte den skarpa böj som orsakar vajerbrott i nyare STI.

Elektroniska växlar

Jag kan bara instämma och säga detsamma. Fast inte heller på vardagscykeln.
Och så långt tillbaka jag kan erinra.
Fast jag kör ju inte Shimano heller…

Elektroniska växlar
Det är extremt svårt att omvända folk, låt dom cykla omkring på sina ramväxlade cyklar med tubhjul av aluminium.
...som de posörcyklar med 15 mil per sommar. Ett antal vändor ner till det radikala bokcaféet för en stunds performativ läsning av Gramsci eller Proudhon i solen. Klart att man inte sliter så mycket på cykeln då. :cool:

(Jag drog av växelvajern under en 33 mils runda runt Mälaren en gång. Fast som tur var efter 30 och inte efter 3 mil...)

Tillbaka
Topp