Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Rattnalle sa:Ingen Under liften i år heller?
Det här med att det ska vara tekniskt lättare i motionsklass är en ny idé som jag inte riktigt begriper mig på.marr sa:Rattnalle sa:Ingen Under liften i år heller?
Den är väll rätt olämplig med en motionsklass? :p
Rattnalle sa:Det här med att det ska vara tekniskt lättare i motionsklass är en ny idé som jag inte riktigt begriper mig på.marr sa:Rattnalle sa:Ingen Under liften i år heller?
Under liften är ett skitkul spår.
Det blir ju inte riktigt enduro om man slätar över för mycket. Men det verkar som om alla varit överens om att inga klasser tål det spåret på tävling sedan det var med 2015.marr sa:Rattnalle sa:Det här med att det ska vara tekniskt lättare i motionsklass är en ny idé som jag inte riktigt begriper mig på.marr sa:Rattnalle sa:Ingen Under liften i år heller?
Det är väl snarare att man ska köra ett koncept, som den stora massan kan ta sig ner för. Där pengarna finns. Under liften är fin, men ganska brant i början :p
Rattnalle sa:Det blir ju inte riktigt enduro om man slätar över för mycket. Men det verkar som om alla varit överens om att inga klasser tål det spåret på tävling sedan det var med 2015.marr sa:Rattnalle sa:Det här med att det ska vara tekniskt lättare i motionsklass är en ny idé som jag inte riktigt begriper mig på.marr sa:Rattnalle sa:Ingen Under liften i år heller?
Det är väl snarare att man ska köra ett koncept, som den stora massan kan ta sig ner för. Där pengarna finns. Under liften är fin, men ganska brant i början :p
Rattnalle sa:Det blir ju inte riktigt enduro om man slätar över för mycket. Men det verkar som om alla varit överens om att inga klasser tål det spåret på tävling sedan det var med 2015.marr sa:Rattnalle sa:Det här med att det ska vara tekniskt lättare i motionsklass är en ny idé som jag inte riktigt begriper mig på.marr sa:Rattnalle sa:Ingen Under liften i år heller?
Ja den där trampsträckan minns jag var rätt svårtrampad för att man studsade :-)larsaw sa:Rattnalle sa:Det blir ju inte riktigt enduro om man slätar över för mycket. Men det verkar som om alla varit överens om att inga klasser tål det spåret på tävling sedan det var med 2015.marr sa:Rattnalle sa:Det här med att det ska vara tekniskt lättare i motionsklass är en ny idé som jag inte riktigt begriper mig på.marr sa:Rattnalle sa:Ingen Under liften i år heller?
Håller verkligen med om ”Under Liften”, den var ju bland dom roligaste nedfarterna 2015 (vilken också är ändå gången jag haft möjligheten att besöka Gesunda)
Då tyckte jag isf det var värre med SS4’an det året (den som avslutades med ngn km XC...), som jag minns det kände jag mig som en pingisboll i nerfarten fram till XC-delen började...
Visst. Men just motionsklass är inte nödvändigtvis där jag hade dragit gränsen. Jag hade kallat det "prova på".marr sa:Rattnalle sa:Det blir ju inte riktigt enduro om man slätar över för mycket. Men det verkar som om alla varit överens om att inga klasser tål det spåret på tävling sedan det var med 2015.marr sa:Rattnalle sa:Det här med att det ska vara tekniskt lättare i motionsklass är en ny idé som jag inte riktigt begriper mig på.marr sa:Rattnalle sa:Ingen Under liften i år heller?
Det är ju en balansgång såklart. Men med tanke på hur ess växt de senaste åren, så har ju också bredden på kompetensen ökat och minskat. Man måste göra en tävling, som åtminstone de flesta kan ta sig ner för. Större än så är inte endurosverige, än. På sikt blir det förhoppningsvis större, vilket kommer ge bredd på tävlingar ännu mer. Som då kan göra att man kan köra olila svårighetsgrader, eller olika tävlingar beroende på målgrupp.
Rattnalle sa:Visst. Men just motionsklass är inte nödvändigtvis där jag hade dragit gränsen. Jag hade kallat det "prova på".marr sa:Rattnalle sa:Det blir ju inte riktigt enduro om man slätar över för mycket. Men det verkar som om alla varit överens om att inga klasser tål det spåret på tävling sedan det var med 2015.marr sa:Rattnalle sa:Det här med att det ska vara tekniskt lättare i motionsklass är en ny idé som jag inte riktigt begriper mig på.marr sa:Rattnalle sa:Ingen Under liften i år heller?
Det är ju en balansgång såklart. Men med tanke på hur ess växt de senaste åren, så har ju också bredden på kompetensen ökat och minskat. Man måste göra en tävling, som åtminstone de flesta kan ta sig ner för. Större än så är inte endurosverige, än. På sikt blir det förhoppningsvis större, vilket kommer ge bredd på tävlingar ännu mer. Som då kan göra att man kan köra olila svårighetsgrader, eller olika tävlingar beroende på målgrupp.
Men jag är inte engagerad varken som deltagare eller för tillfället som arrangör i någon form så jag tycker bara saker i lugn och ro :-)
jofahjalm sa:Hur gick det för dom som fick åka med helikoptern från rejset? Jag hoppas att dom är ok.
nibergs sa:Årets bästa och stökigaste race, sjukt kul!
Tack alla inblandade!
Här finns heatmap...
ESS19 - Gesunda
Lingon sa:Det är ju en kommersiell serie. Lättare SS innebär att fler kan köra=mer pengar till arrangören. Jämför med spektaklet cykelvasan.
Om några år blir det grusvägsdownhill. :)
Henqe sa:Tyckte du nivån var högre eller lägre än förväntat?
Klas A sa:Jag har inte kört några tävlingar i år pga andra prioriteringar så jag vet inte om man ändrat något men förra året körde jag de tre första tävlingarna i motionsklassen som total nybörjare och första säsongen med en endurocykel.
Jag blev inte direkt avskräckt av svårighetsgraden, Göteborg och vallåsen kändes lungt, Östersund lite på gränsen vissa ställen men inte värre än att man tog sig fram.
Det som förvånade mig var nivån på deltagarna. Väldigt få på min nivå.
Hursomhelst, enda problemet var att motionsklassen startar först och under dagens lopp så kommer tävlingsklasserna ikapp och man känner att man blir i vägen och måste ständigt vara beredd att dyka åt sidan.
Så låt de snabbaste köra först och låt motionärerna slippa stressen att hindra någon som jagar sekunder och sätt en rimlig maxtid när funktionärerna kan packa ihop. Hinner man inte så hinner man inte.
Henqe sa:Tyckte du nivån var högre eller lägre än förväntat?
marr sa:Tror att önskan inom ess är att motion, merparten ska hinna gå imål och sen kunna vara publik/heja på elit.
Hälsingland sa:XC-cupen jag kör så startar ordningen Elit->sport->motion/Ungdom. Elit hinner oftast varva några av de som kör långsammast men det handlar bara om de absolut snabbaste herrarna. Men detta är ju heller inte perfekt då man i motion ofta hinner ikapp de långsammaste i sport..
Finns säkert motionärer på ESS som skulle komma ikapp några som kör tävling också, men det kanske handlar om färre åtminstone. Jag killgissar att motion skulle passa bäst sist.
Johs sa:Tänkte testa på att köra vallåsen som första tävling men kan inte hitta vad som skiljer motion lång mot kort. Är motion kort kortare sträckor båda dagarna eller kör man bara en dag?
Johs sa:Ok då kanske man ska köra motion lång då om det ändå är båda dagarna så man inte missar något kul. Hoppas flåset pallar bara...
Raggamuffin sa:Johs sa:Ok då kanske man ska köra motion lång då om det ändå är båda dagarna så man inte missar något kul. Hoppas flåset pallar bara...
Det fixar du, de flesta kommer nog gå upp.