Fälginnermått och däckstorlek

Mönsterbredd smalare än maxbredd-sidor är ingen säker indikation på för smal fälg. Fram till för några år sedan var ju majoriteten av mtb fälgar smala (21-23) och 2,2-2,4 inga ovanliga bredder på dessa med ibland just detta fenomen.
Oavsett om möstret råkar vara aningens bredare än maxbredden på buliga sidor tycker jag att däckssidorna slits hårt på stökig skojsig stig.

kantgreppet är bra på rocket ron oavsett bredden på just dessa två fälgar. särskilt känns det på lösgrus.

skillnaden är att hjulen med bredare fälg tål lägre tryck utan sladdrig känsla och självstyrning. är man inte ute efter detta kan smalare fälg vara att föredra.

och crestfälgarna är ju skönt rejsiga och lätta.

Dr_Rydell sa:
Ser ut att sidorna skyddas bra på Crest men exponeras mycket på de breda fälgarna. Nog måste väl kantgreppet vara mycket bättre på Crest? Kan inte heller se varför en fälg mitt emellan skulle vara bättre än Crest som är 23mm innermått?

Reva i sidoväggen vill man helst inte ha. Använder Crest och diverse schwalbedäck med 1.4 till 1.7 bar på både cup och långlopp.
Hade dock gamla specialized renegade (1.8 eller 1.95 breda däck på samma fälg (även på 29mm bred) och då tog sidorna stryk :D

ja som sagt sidoväggslitaget finns med bådda fälgbredderna, skillnaden är inte så stor.

för övrigt brukar jag ha med ett reservdäck i ryggan.

Blir X-king Protection 2.2 bak och Cross king 2.2 Racesport fram på mina 22 mm (innermått) tävlingsfälgar i år. De är ju lite smalare än uppgivna 2.2 och det blir kanske bra det på mina 22 mm. Vasan dock Race King Protection bak.

du lär bli nöjd rydell. du var bekymrad över sidogreppet, både x king och race king har begränsningar där, så säkert bra att undvika på framhjulet. cross king har jag inte testat, men mönstret misstänkt likt rocket ron som har härligt bra sidogrepp.

kais01 sa:
du lär bli nöjd rydell. du var bekymrad över sidogreppet, både x king och race king har begränsningar där, så säkert bra att undvika på framhjulet. cross king har jag inte testat, men mönstret misstänkt likt rocket ron som har härligt bra sidogrepp.
Crossking är i princip identiskt med X-king, bara nytt namn. Rocket ron har aningen längre sidodubbar, men lika långa dubbar på mitten.

Mjae lite mer kantgrepp ser det allt ut att vara i nya crossking.

Jag har xking 2,4or på ett hjulset och de har iaf bara marginellt bättre (mindre dåligt) kantgrepp än raceking eller bontrager xr1.

Föredrar rocket ron snakeskin, men de håller inte lika länge som conti

Race King har totalbredd på 55mm men mönsterbredden är ca 50mm, sämre kantgrepp men mindre rullmotstånd.
Däcket har en relativt platt profil och stor luftkammare vilket gör det möjligt att kliva ner i tryck och vinna fäste.

Ett annat däck jag skulle rekommendera är Specialized Fast Track fram och Renegade Bak. Klart spetsigare profil med mera mönster på sidorna, men inte allt lika punkasäkert.

Däck blir alltid en kompromiss mellan Vikt/Punkaskydd och Fäste/Rullmotstånd.

Dr_Rydell sa:
När går vi över vad som är optimalt då? Alla dessa tre scenarion på bilden lär ju ha olika rullmotstånd allt annat lika än innermåttet på fälgen.

2F1B87D8-018F-48DC-BBB6-06EFBCEE2DFA.jpeg

Det här är lite intressant!
Jag har inte så stor erfarenhet av lättrullade XC-däck. Men en gång om året åker såna på för att köra cykelvasan. Jag har ett par Vittoria Peyote 2.0 som funkat bra till tidigare fälgar (ib 23).
Nu har jag ib 34 istället och misstänker att 2.0 inte är optimalt. Jag räknade själv ut att ytterdubbarna troligvis kommer att ha mer kontakt med marken och därför ge ett större rullmotstånd.
Jag pratade med en cykelhandlare om detta och hans reflektion var att utväxling också ändras vilket inte är direkt önskvärt på CV.
Anledningen syns tydligt på exempelbilden - bred fälg ger lägre profil på däcken.

jekyll sa:
Jag pratade med en cykelhandlare om detta och hans reflektion var att utväxling också ändras vilket inte är direkt önskvärt på CV.
Anledningen syns tydligt på exempelbilden - bred fälg ger lägre profil på däcken.

Haha! Att utväxlingen ändras?
Jo men visst, men knappast mer än motsvarande skillnaden på t.ex. ett 54 mm-däck och ett 57 mm-däck. (60 mm längst ner)

54 mm = 27,2 km/h ->> http://ritzelrechner.de/?GR=DERS&KB...18,20,22,25,28,32&UF=2309&TF=60&SL=2.6&UN=KMH

57 mm = 27,4 km/h ->> http://ritzelrechner.de/?GR=DERS&KB...18,20,22,25,28,32&UF=2328&TF=60&SL=2.6&UN=KMH

Skillnaden är ju extremt stor! ;o)

Även med 60 mm blir det inte mer än 27,6 km/h ->> http://ritzelrechner.de/?GR=DERS&KB...18,20,22,25,28,32&UF=2341&TF=60&SL=2.6&UN=KMH

(jämförelserna ovanför givetvis likvärdiga för övrigt, med samma utväxling och kadens)

jekyll sa:
Dr_Rydell sa:
När går vi över vad som är optimalt då? Alla dessa tre scenarion på bilden lär ju ha olika rullmotstånd allt annat lika än innermåttet på fälgen.

Det här är lite intressant!
Jag har inte så stor erfarenhet av lättrullade XC-däck. Men en gång om året åker såna på för att köra cykelvasan. Jag har ett par Vittoria Peyote 2.0 som funkat bra till tidigare fälgar (ib 23).
Nu har jag ib 34 istället och misstänker att 2.0 inte är optimalt. Jag räknade själv ut att ytterdubbarna troligvis kommer att ha mer kontakt med marken och därför ge ett större rullmotstånd.
2.0 blir ju alldeles för smalt. Försök hitta ett par lätta 2.3-2.4 däck, även de är i mitt tycke gränsfall för smala. Men bredfälgsmaffian tycker de är lagom.

JTF sa:
jekyll sa:

Haha! Att utväxlingen ändras?
Jo men visst, men knappast mer än motsvarande skillnaden på t.ex. ett 54 mm-däck och ett 57 mm-däck. (60 mm längst ner)

54 mm = 27,2 km/h ->> http://ritzelrechner.de/?GR=DERS&KB...18,20,22,25,28,32&UF=2309&TF=60&SL=2.6&UN=KMH

57 mm = 27,4 km/h ->> http://ritzelrechner.de/?GR=DERS&KB...18,20,22,25,28,32&UF=2328&TF=60&SL=2.6&UN=KMH

Skillnaden är ju extremt stor! ;o)

Även med 60 mm blir det inte mer än 27,6 km/h ->> http://ritzelrechner.de/?GR=DERS&KB...18,20,22,25,28,32&UF=2341&TF=60&SL=2.6&UN=KMH

(jämförelserna ovanför givetvis likvärdiga för övrigt, med samma utväxling och kadens)
0.4 km/h i 9 mil. Kan du räkna ut vad det blir i tid också när du ändå har ångan uppe??

Dr_Rydell sa:
0.4 km/h i 9 mil. Kan du räkna ut vad det blir i tid också när du ändå har ångan uppe??
Nej, det får någon annan filur göra. :-)

Tillägg: Men det räcker att öka kadensen från 60 till ca 61 varv/min i de aktuella jämförelsevärdena, för att bibehålla samma hastighet...

Senast ändrad:
Rullomkretsen påverkas inte alls lika mycket som bredden, i den mån rullomkretsen ändras över huvud taget. Däckets slitbana är så lång som den är när den tillverkades och ändrar längd bara en aning beroende på tryck i däcket, men ändras inte nämnvärt beroende på fälgbredd. Den patetiskt dåliga skissen ovan, måttsatt nedan, som "visar" att däcket blir 13% lägre med bred fälg är tramsig. Inte många rätt där inte.

Bilagor

• Pointless.png
    Pointless.png
    34.2 KB · Besök: 718
Sixten Fors sa:
Rullomkretsen påverkas inte alls lika mycket som bredden, i den mån rullomkretsen ändras över huvud taget. Däckets slitbana är så lång som den är när den tillverkades och ändrar längd bara en aning beroende på tryck i däcket, men ändras inte nämnvärt beroende på fälgbredd. Den patetiskt dåliga skissen ovan, måttsatt nedan, som "visar" att däcket blir 13% lägre med bred fälg är tramsig. Inte många rätt där inte.
Men nog måste det ha effekt på rullmotstånd om innermåttet på fälgen är för bred eller för smal vid ett givet däcktryck och specifikation på däcket. Sen finns det säkert en overlap med flera mm där det i princip är samma. I teorin tror jag dock det finns en given bredd för resp. däck som är optimalt, jmf kasta spjut, 45.0 grader ger längre kast än 45.1 eller 44.9?
Som sagt, i denna tråd handlar det om att överanalysera detaljer (om det nu inte framgått klart och tydligt redan?)

Senast ändrad:

Syns även tydligt hur hjul mindre än 23mm id är helt ocyklingbara med den enorma skillnad det blir mot 25mm ;).

Senast ändrad:
Det är ingen större skillnad mellan 23 och 22. Eller från 22 till 21. Eller från 20 till 19,5. Men 30 mm är bäst av exemplen ovan, det syns tydligt att 20 mm ser vingligt ut.

Sixten Fors sa:
Det är ingen större skillnad mellan 23 och 22. Eller från 22 till 21. Eller från 20 till 19,5. Men 30 mm är bäst av exemplen ovan, det syns tydligt att 20 mm ser vingligt ut.
Det är många variabler vi inte känner till här och som måste redovisas:

1. Varifrån kommer den teoretiska modellen?
2. Vad har den för förankring i verkliga förhållanden?
3. Vilket mått på däck i förhållande till innermåttet på fälgen? (jmf om det handlar om 1.95 vs 2.6 däck)
4. Hur tar modellen hänsyn till däckets egenskaper, jmf lövtunna sidor med förstärkta stela sidor

Dr_Rydell sa:
1. Varifrån kommer den teoretiska modellen?
Mellanstadiematte

Dr_Rydell sa:
2. Vad har den för förankring i verkliga förhållanden?
Verkligheten överträffar ofta dikten men sällan fysiken. Kan du räkna? Räkna inte med mig i så fall ;)

Dr_Rydell sa:
3. Vilket mått på däck i förhållande till innermåttet på fälgen? (jmf om det handlar om 1.95 vs 2.6 däck)
Samma förhållanden, bara att räkna om själv.

Dr_Rydell sa:
4. Hur tar modellen hänsyn till däckets egenskaper, jmf lövtunna sidor med förstärkta stela sidor
Det har en viss inverkan, men är i princip försumbar för att vara relevant i en "enkel" modell som ovan. Ett däck med luft i vill gärna ha ett tvärsnitt som är cirkulärt.

Anläggningsytan mot översta röda sträcken (läs underlaget) torde skilja sig mellan modellerna i alla riktningar och därmed påverka rullmotståndet. Det måste finnas en optimal kompromiss mellan fälgens innermått och däck. Frågan är vem som kan mäta detta?? Känsla och upplevelse är helt ok att delge, men det får inte bli någon vetenskaplig oredlighet i denna tråd?.

Däcktrycket är justerat så att det ger samma töjning/sträckning av däckets konstruktion.
Däckets höjd är konstant, då slitbanans längd är konstant från fabrik, samma töjning då däcktrycket är justerat.
Längden på "det svarta strecket" är konstant, som är själva däckets "omkrets" från kant till kant, samma töjning.

Sixten Fors sa:

På vilket sätt tycker du dig se det så tydligt?

Jag tycker det ser ut som det är för mycket luft i , eller hade gärna sett att du ritat däcken neråt så man ser "anläggningsytan" mot marken .

Sixten Fors sa:
Däcktrycket är justerat så att det ger samma töjning/sträckning av däckets konstruktion.
Däckets höjd är konstant, då slitbanans längd är konstant från fabrik, samma töjning då däcktrycket är justerat.
Längden på "det svarta strecket" är konstant, som är själva däckets "omkrets" från kant till kant, samma töjning.
Om ett däck monteras på en för bred fälg (se kais bilder ovan) så ser man ju att slitbanan inte får den rundade form som det är tänkt att ha från tillverkaren. Det måste väl påverka anläggningsytan så den blir större än vad däcket är utprovat till och därmed påverka rullmotståndet? Sen är väl däckens diameter i din modell något större i än de 2.1-2.3 som är vanligast i XCO/XCM? Säg det nu Sixten, 27 mm är bättre än 30 mm för 2.25??

Sixten Fors sa:
Rullomkretsen påverkas inte alls lika mycket som bredden, i den mån rullomkretsen ändras över huvud taget. Däckets slitbana är så lång som den är när den tillverkades och ändrar längd bara en aning beroende på tryck i däcket, men ändras inte nämnvärt beroende på fälgbredd.
Enl fälg/hjul-tillverkaren Hed blir åtminstone 23 och 25mm däck både bredare och högre när de monteras på bredare fälgar
hed_profiles.jpg

Bild från: http://www.slowtwitch.com/Products/...ng_Wheels/Ardennes_long_term_review_4056.html

/Håkan

HåkanC sa:
Sixten Fors sa:
Rullomkretsen påverkas inte alls lika mycket som bredden, i den mån rullomkretsen ändras över huvud taget. Däckets slitbana är så lång som den är när den tillverkades och ändrar längd bara en aning beroende på tryck i däcket, men ändras inte nämnvärt beroende på fälgbredd.
Enl fälg/hjul-tillverkaren Hed blir åtminstone 23 och 25mm däck både bredare och högre när de monteras på bredare fälgar
Bild från: http://www.slowtwitch.com/Products/...ng_Wheels/Ardennes_long_term_review_4056.html
/Håkan
Jag drar inte riktigt samma slutsats. I bilden nedan har jag tagit bort smalaste fälgen och jämför bara 17,8 mot 20,7 mm fälgarna. Båda däcken behåller exakt samma höjd oavsett fälg, men de blir olika breda. Precis som i min teori. De har även anpassat trycket vid fälgbytet, vilket är bra. Båda fälgarna verkar vara av samma typ, moderna TL-fälgar med lika höga kanter, vilket är en förutsättning för att få ett relevant och jämförbart resultat. Rätt utfört test och förväntat resultat. Bra.
hed_profiles_2.jpg

Problemet i testet uppstår när den gamla 13,6 mm smalfälgen blandas in. För det första, båda däcken är lika höga monterade på den smala fälgen. Ett felaktigt och orimligt resultat. Antingen har de 1) glömt att byta däck eller 2) inte monterat däcket korrekt, alltså att däcket inte sitter på rätt plats i fälgen, som inte är en modern TL-ready fälg med en exakt 622 mm bead seat där däcket står på exakt rätt plats.
hed_profiles_1.jpg

För det andra, att vid jämförelse av 13,6 mm fälg mot 17,8 mm fälg används 100 PSI i båda fallen. Då blir inte resultatet relevant då däcket sträcker sig mer på den större fälgen.

För det tredje, att jämföra höjd på däck från övre fälgkant till topp av däck blir fel då 13,6 mm fälgen är djupare än de andra två fälgarna. Man mäter alltså inte däckets höjd från 622 mm och uppåt.
hed_profiles_4.jpg

Testresultatet är inte relevant, eller så kan man gissa att resultatet är "riggat" för att "visa" hur dålig den gamla smalfälgen är jämfört med de två bredare HED-fälgarna som artikeln har för avsikt att sälja.

Senast ändrad:
Wow nu har tråden utvecklats lite, härligt :)

Fick vi svar på om ett däck som monterats bredare än avsett var bra eller dåligt?

Var går gränsen vid för bred fälgbredd i relation till däckbredd? Finns det ens en gräns eller blir det asabra med 2,2" på 50mm fälgbredd?

MatteXC sa:
Wow nu har tråden utvecklats lite, härligt :)

Fick vi svar på om ett däck som monterats bredare än avsett var bra eller dåligt?

Var går gränsen vid för bred fälgbredd i relation till däckbredd? Finns det ens en gräns eller blir det asabra med 2,2" på 50mm fälgbredd?

Jag kör 23mm däck på 21mm innerbredd, så 56mm på 50mm borde inte vara några problem.

Senast ändrad:
imponerande internetcykling hela dagen:)

som jag nämnde ovan ett par ställen har jag regelrätt mätt rullfarten med 40i fälgarna och samma däck gentemot crest, och det råder ingen tvekan vilka som är snabbast. det skiljer ett par kmh som maxfart nerför en slak asfaltbacke där jag brukar testa detta, maxfarten som är mitt mått ligger där strax över 30kmh.

på grusväg har jag inte testat på samma sätt, men de breda rullar åtm finare än som snus även där, när jag jämför med mina färdkamrater.

om däremot är är värt viktstraffet när man tävlar tror jag dock är tveksamt.

tretums plusdäck bomboloni typiskt tryck 1,2 rullar långsammare på samma 40i fälg. inte störande, men tydligt. pumpar man till 1,7 rullar även dessa undan ordentligt, men då har man ingen glädje av plusvolymen.

Jag fattar ändå inte varför världseliten inte kör med så breda fälgar om det är överlägset? Sponsorerna vill synas och tillverkar en produkt som maximerar den chansen om det är så. Kör Kulhavy, Shurter m fl 30=> mm innermått?

Dr_Rydell sa:
Jag fattar ändå inte varför världseliten inte kör med så breda fälgar om det är överlägset? Sponsorerna vill synas och tillverkar en produkt som maximerar den chansen om det är så. Kör Kulhavy, Shurter m fl 30=> mm innermått?

Exemplen du anger är rena XC cyklister.
Min gissning (utifrån att ha deltagit i lite lokala XC tävlingar där även svenska elitcyklister deltagit och sett vad dom kör på) är att där prioriterar man vad som är bäst totalt sett över hela tävlingens alla olika underlag vilket i de flesta fall blir så lätt och smalt som möjligt och kör med förhållandevis höga tryck (inget onödigt plush eller flex som hämmar rullmotstånd eller riskerar genomslagspunka), sen att det kanske inte är optimalt på alla ställen, och f.a. inte bekvämt eller ens skoj där det är brötigt men dom tar sig fram snabbt och är snabbas totalt sett.

Dr_Rydell sa:
Nino valde att cykla XC-race på XMC 25 mm (som enligt DT en AM-fälg) trots att DT ansåg att deras XC-racefälg (år 2016) var XRC 1200 som mätte 21,5 mm invändigt. (i de fall Nino kör kanttråd)

Nu har även DT vaknat. Årets XRC 1200 är 25 mm invändigt https://www.dtswiss.com/en/products/wheels-mtb/cross-country/xrc-1200-spline/xrc-1200-spline-25/ och XMC 1200 är 30 mm invändigt https://www.dtswiss.com/en/products/wheels-mtb/all-mountain/xmc-1200-spline/xmc-1200-spline-30/.

De har väl lyssnat på mitt tjat. 25 mm för XC-race med 2,0-2,25" däck och 30 mm för allmän xc/stigyckling med 2,25-2,4" däck.

Tillbaka
Topp