Fälginnermått och däckstorlek

Sixten Fors sa:
Dr_Rydell sa:
Jag fattar ändå inte varför världseliten inte kör med så breda fälgar om det är överlägset? Sponsorerna vill synas och tillverkar en produkt som maximerar den chansen om det är så. Kör Kulhavy, Shurter m fl 30=> mm innermått?
Nino valde att cykla XC-race på XMC 25 mm (som enligt DT en AM-fälg) trots att DT ansåg att deras XC-racefälg (år 2016) var XRC 1200 som mätte 21,5 mm invändigt. (i de fall Nino kör kanttråd)

Nu har även DT vaknat. Årets XRC 1200 är 25 mm invändigt https://www.dtswiss.com/en/products/wheels-mtb/cross-country/xrc-1200-spline/xrc-1200-spline-25/ och XMC 1200 är 30 mm invändigt https://www.dtswiss.com/en/products/wheels-mtb/all-mountain/xmc-1200-spline/xmc-1200-spline-30/.

De har väl lyssnat på mitt tjat. 25 mm för XC-race med 2,0-2,25" däck och 30 mm för allmän xc/stigyckling med 2,25-2,4" däck.
Så Nino kör 25 fälg och smala 2.0-2.25 däck när han bombar fram i xc ?

kais01 sa:
som jag nämnde ovan ett par ställen har jag regelrätt mätt rullfarten med 40i fälgarna och samma däck gentemot crest, och det råder ingen tvekan vilka som är snabbast. det skiljer ett par kmh som maxfart nerför en slak asfaltbacke där jag brukar testa detta, maxfarten som är mitt mått ligger där strax över 30kmh.
.....
om däremot är är värt viktstraffet när man tävlar tror jag dock är tveksamt.
Wow!
För en hastighetsökning från 28 => 30km/h enbart pga minskning av rullmotståndet är enormt, det krävs en skillnad på hela 20-30W!
Prova själv mha tex: https://analyticcycling.com

Hur mkt lättare är dina tävlingshjul? 5kg?
Eller är hastigheten i dina tävlingar så låg att även stora rullmotståndsskillnader blir betydelselösa?

/Håkan

HåkanC sa:
kais01 sa:
som jag nämnde ovan ett par ställen har jag regelrätt mätt rullfarten med 40i fälgarna och samma däck gentemot crest, och det råder ingen tvekan vilka som är snabbast. det skiljer ett par kmh som maxfart nerför en slak asfaltbacke där jag brukar testa detta, maxfarten som är mitt mått ligger där strax över 30kmh.
.....
om däremot är är värt viktstraffet när man tävlar tror jag dock är tveksamt.
Wow!
För en hastighetsökning från 28 => 30km/h enbart pga minskning av rullmotståndet är enormt, det krävs en skillnad på hela 20-30W!
Prova själv mha tex: https://analyticcycling.com

Hur mkt lättare är dina tävlingshjul? 5kg?
Eller är hastigheten i dina tävlingar så låg att även stora rullmotståndsskillnader blir betydelselösa?

/Håkan

Känns ju som ett vagt test.

ja det var ett vagt test, och inte särskilt seriöst utfört. det liknar när man jämför sig i en klunga nerför en backe. i den situationen är det dessutom lätt att konstatera om det man kommit fram till stämmer.

och det har det gjort. så jag är övertygad att min observation stämmer, att samma mtb-däck på bredare fälg rullar bättre på asfalt.

och det är ju inte precis överraskande, bredare modeller av samma däck rullar i en rad tester bättre än de smalare modellerna. om man ökar däckets bredd med hjälp av mera fälg eller mera däck torde vara egalt. effekten blir i båda fallen minskad deformation i kanten av kontaktytan mot underlaget.

åkte med ansats på några hundra meter för att få stabil fart ut över krönet av den slaka backen i 30kmh. förstås en felkälla redan där, varför jag körde flera gånger. kollade alltså sedan maxfarten rullet nerför backen gav. den är kanske 300 m lång med en fallhöjd på några meter. snabba däck kommer upp i 35kmh, långsamma bromsar till under 30.

skillnaderna lär rör sig om enstaka watt.

testet är säkert kasst på en massa vis, vilket även gäller tester mot en roterande aluminiumtrumma. att t ex ha ett ovarierat repetitivt mönster på en trumma bäddar t ex för interferensproblem både med däckmönster och hysteres i gummiblandningen. ändå är det bland det bästa vi har. mitt lilla försök skedde iaf på ett realistiskt underlag med varierande grovlek.

kais01 sa:
snabba däck kommer upp i 35kmh, långsamma bromsar till under 30.

Hur har du kommit fram till att "enstaka watt" skillnad i rullmotstånd kan minska farten från 35km/h till under 30km/h?
Ren gissning?

/Håkan

Jag tycker/tror att tumregeln som Sixten nämnde, 25mm fälg för XC och 30mm för AM, är en ganska vettig regel för att hålla sig inom rekommenderade fälg och däckbredder samt en vettig kompromiss mellan fälgvikt/bredd.

Nästa hjulset jag köper för AM (eNdUrO!!!) kommer sannolikt vara av 30mm fälgbredd, det blir iallafall min sammanlagda slutsats av happydiskussioner, hokus pokus matematik, branschens rekommendationer och som sagt fälgbredd vs vikt.
Tar även hänsyn till att jag tycker att platta däck är skitfula och att jag kommer slita upp däcksidorna på däck som är monterade på (överdrivet) breda fälgar, vilket jag gärna offrar en eventuell watt för att slippa :)

Med det sagt så kommer jag inte kasta mina "gamla" 25mm fälgar eller förpassa dom till att köra med 2,0" däck för det, det funkar fint för mig med 2,6" även på 25mm fälgar.

Bra diskussioner för övrigt, jag drar mig tillbaka och följer ev. utveckling av tråden med spänning :)

HåkanC sa:
kais01 sa:
snabba däck kommer upp i 35kmh, långsamma bromsar till under 30.

Hur har du kommit fram till att "enstaka watt" skillnad i rullmotstånd kan minska farten från 35km/h till under 30km/h?
Ren gissning?

/Håkan

att det skulle skilja mer än få watt mellan att sätta ett givet däck på olika breda fälgar skulle förvåna.

skillnaden i fart på ett par kmh i mitt försök mellan de två fälgbredderna jag testade var jämförbar med skillnaden mellan butyl- och latexslang. en liten skillnad alltså, och rimligtvis inte mer än några watt.

Senast ändrad:

Bilagor

• Skärmavbild 2018-03-06 kl. 21.00.14.png
    Skärmavbild 2018-03-06 kl. 21.00.14.png
    44 KB · Besök: 80
Senast ändrad:
intressant video. sen måste det ju finnas en sweet spot, dvs är det inte lönar sig att gå upp i däckvidd. förutser problem med tjocka och bromsande däckväggar, aerodynamik, vikt och stor foot print. i ett tysk test tror det var mtbike fick man mer motstånd med 3,0 jämfört med 2,8.

den där grafen hävdar att om man presterar 300w på plan mark, lär väl ge ansenlig fart, då kommer över 100 watt att gå åt i rullmotstånd. låter mycket, men ger ju å andra sidan gott utrymme för optimerande åtgärder. man undrar vilket underlag man mätt på?

att rullmotståndet sedan inte ökar på det brantaste kan tyda på att det är en pappersprodukt, rimligtvis bör det tillkomma förluster i en slirande kraftöverföring mellan däck och underlag

Senast ändrad:
mv70 sa:
Sixten Fors sa:
Dr_Rydell sa:
Jag fattar ändå inte varför världseliten inte kör med så breda fälgar om det är överlägset? Sponsorerna vill synas och tillverkar en produkt som maximerar den chansen om det är så. Kör Kulhavy, Shurter m fl 30=> mm innermått?
Nino valde att cykla XC-race på XMC 25 mm (som enligt DT en AM-fälg) trots att DT ansåg att deras XC-racefälg (år 2016) var XRC 1200 som mätte 21,5 mm invändigt. (i de fall Nino kör kanttråd)

Nu har även DT vaknat. Årets XRC 1200 är 25 mm invändigt https://www.dtswiss.com/en/products/wheels-mtb/cross-country/xrc-1200-spline/xrc-1200-spline-25/ och XMC 1200 är 30 mm invändigt https://www.dtswiss.com/en/products/wheels-mtb/all-mountain/xmc-1200-spline/xmc-1200-spline-30/.

De har väl lyssnat på mitt tjat. 25 mm för XC-race med 2,0-2,25" däck och 30 mm för allmän xc/stigyckling med 2,25-2,4" däck.
Japp, nya bilder visar XRC 1200 Spline 25 hjul och Maxxis Aspen 29x2,25" https://happyride.se/forum/read.php/1/3299289/3309098#msg-3309098
Om Nino kör 2,25", vem behöver då smalare däck än så?

Fast för att krångla till det ännu mer. XCO på Ninos nivå är lika med downhill för mig. Behöver man 2.25 på en 25 mm fälg eller räcker det med 2.1 på samma fälg för långloppscupen i Sverige? Bredfälgsmaffian torde väl förespråka 2.1??

Visst ett 2.1 däck är lättare, men jag tror att 2.25 med lite lägre tryck ändå är snabbare. För att det reducerar vibrationer/stötar som stjäl energi från framåtdrivande rörelse. Även mindre tröttande för den som sitter på cykeln, för armar och kroppen i övrigt.

Maxxis Aspen är ju ett rätt grovt däck.
På de XC tävlingar jag deltagit i i Sth trakten (Hammrby Hill/ Lida Loop/Lidingö/MTB/Hacksta XC) så har eliten kört på löjligt lite mönster, typ Thunder Burt och Furius Fred.
Det har inte varit speciellt torra perioder utan snarare normalsvenska förhållanden, själv vågade man sträcka sig till Racing Ralph.

Vad jag menar är, bara för att Maxxis Aspen 2,25 är snabbare än 2,1 behöver dettta förhållande vara samma på alla däck och mönster.
Nånstans går ju brytpunkten där bred effelkten tas ut av Mönster effekten
.

Svenska XC-lopp är brytpunkten slicks och halvstor volym. Dom där få skarpa svängarna kan man gott förlora 1-2s, totalt gör rullmotståndet större verkan än grepp. Man måste se helheten och välja däck som ger potentiellt störst vinst för banan därav så nära slicks som möjligt. Hade loppen gått på riktig stig snarare än hårdpackad grusväg som lika gärna kunde vara asfalt så skulle vi se fler med kralligare däck.

Det däck som enligt mig passar absolut bäst till svensk XC är Schwalbe G-one (Speed/Allround). Rullar som ett landsvägsdäck på hårdpackat.

BjornR sa:
Det däck som enligt mig passar absolut bäst till svensk XC är Schwalbe G-one (Speed/Allround). Rullar som ett landsvägsdäck på hårdpackat.
Jag har ett 2.35 Speed. Det rullar ju så in i helvete bra. Haft det på bak en sommar+höst. På underlag av typen grusvägsrally har det gått kanon. Ingen punka heller. Pumpar man upp det ordentligt så har det samma rullmotstånd som ett Conti GP 4000 enl bicyclerollingresistance.com. Men jag vågar inte ha det på en tävling eller i skogen. Funderade på Allround som har samma mönster som G-one, att ha på bak på vasan, men fegade ur. Men ångrar mig nu. Hade varit kul och testa ändå. Frågan är hur mkt mindre rullmotstånd det har jmf med ex Thunder Burt som också har lite nabbar på sidorna att ha vid behov

jag har iaf rullat ifrån racers nedför tranebergsbron med rocket ron fram och thunder burt bak, med höjt tryck till 2,5 och bred fälg. däcken du nämner borde kunna gå ännu bättre.

hur optimerade nämnda racers var däck- och tryckmässigt vet jag ju inte. men min egen försedd med 25mm conti tt och latexslang är lite snabbare, men skillnaden är mindre än man föreställer sig.

Dr_Rydell sa:
BjornR sa:
Jag har ett 2.35 Speed. Det rullar ju så in i helvete bra. Haft det på bak en sommar+höst. På underlag av typen grusvägsrally har det gått kanon. Ingen punka heller. Pumpar man upp det ordentligt så har det samma rullmotstånd som ett Conti GP 4000 enl bicyclerollingresistance.com. Men jag vågar inte ha det på en tävling eller i skogen. Funderade på Allround som har samma mönster som G-one, att ha på bak på vasan, men fegade ur. Men ångrar mig nu. Hade varit kul och testa ändå. Frågan är hur mkt mindre rullmotstånd det har jmf med ex Thunder Burt som också har lite nabbar på sidorna att ha vid behov

Bara att pröva? Kan ju vara en kul grej, speciellt i backarna och platten för att få alla andra att lida när du har 10-15w lägre rullmotstånd :)
Finns alltid nästa år och tänk dig dom som kör tubdäck på CV, då snackar vi ännu tunnare däck än G-one.

BjornR sa:
Dr_Rydell sa:
BjornR sa:

Bara att pröva? Kan ju vara en kul grej, speciellt i backarna och platten för att få alla andra att lida när du har 10-15w lägre rullmotstånd :)
Finns alltid nästa år och tänk dig dom som kör tubdäck på CV, då snackar vi ännu tunnare däck än G-one.
Det är ändå 9 mil och punkar man är det kört med vettig tid om man ens tar sig i mål. Men det tål att tänkas på en gång till att ha det som bakdäck om underlaget är torrt.

kais01 sa:
jag har iaf rullat ifrån racers nedför tranebergsbron med rocket ron fram och thunder burt bak, med höjt tryck till 2,5 och bred fälg. däcken du nämner borde kunna gå ännu bättre.

hur optimerade nämnda racers var däck- och tryckmässigt vet jag ju inte. men min egen försedd med 25mm conti tt och latexslang är lite snabbare, men skillnaden är mindre än man föreställer sig.
Är det inte det klassiska hög tyngd rullar bra nedför?
Återigen anekdotisk bevisföring :D

Som herr rydell säger så får man punka en gång så är den bra tiden inte ett faktum på vasan.

typiskt anekdotiskt, men ganska kul. något kg skillnad i vikt på cykeln lär inte utgöra skillnaden, och själv är jag inte direkt tung med mina 74kg.

rätt roligt är det också på en brompton. men där får man trampa något lite. fast inte inne i en klunga. det har jag prövat. anekdotiskt det också.

BjornR sa:
Dr_Rydell sa:
BjornR sa:

Å andra sidan. På Vasan handlar det ju ändå att ligga på rulle och byta rulle om en snabbare kommer på slätrakorna (är det ett ord eller uppfann jag det nu?). Flera gånger kom det nån i tempoställning i en jävla fart som det bara var att slå följe på. Rocket ron fram och TB bak räckte för att täta den luckan. Å andra sidan hade de personerna inte g-one heller kanske. ??

Senast ändrad:
Dr_Rydell sa:
BjornR sa:
Dr_Rydell sa:
BjornR sa:

Å andra sidan. På Vasan handlar det ju ändå att ligga på rulle och byta rulle om en snabbare kommer på slätrakorna (är det ett ord eller uppfann jag det nu?). Flera gånger kom det nån i tempoställning i en jävla fart som det bara var att slå följe på. Rocket ron fram och TB bak räckte för att täta den luckan. Å andra sidan hade de personerna inte g-one heller kanske. ??

Skulle jag kört CV så skulle jag kört 40cm smalt bockstyre på en aerogravel med G-one 50mm fram och bak och någon fräsig tandläkargaffel på den. Då snackar vi jävla jävlar fart, inget man gör i tävlingsklassen men för motion så skulle det nog varit förjävla kul att flyga fram på loppet.

Senast ändrad:
MatteXC sa:
Mjae lite mer kantgrepp ser det allt ut att vara i nya crossking.

Jag har xking 2,4or på ett hjulset och de har iaf bara marginellt bättre (mindre dåligt) kantgrepp än raceking eller bontrager xr1.

Föredrar rocket ron snakeskin, men de håller inte lika länge som conti
Du har nog rätt. Fick hem ett gäng däck idag, bl a ett Crossking Racesport. Kolla jämförelsen med X-king (dock Protection). Bägge i 2.2! Detta bådar gott. Jag tycker inte däcksidorna känns så tunna heller. Får man detta tätt utan en halvliter punkavätska så är ju fan enormt att köra med i skogen. Väger ungefär som spec. också. Får posta när jag haft tid att montera det sen hur brett det är jmf X-king.

Bilagor

• IMG_0416.JPG
    IMG_0416.JPG
    41.2 KB · Besök: 124
  • IMG_0419.JPG
    IMG_0419.JPG
    40.2 KB · Besök: 50
  • IMG_0420.jpg
    IMG_0420.jpg
    51.8 KB · Besök: 112
  • Skärmavbild 2018-03-09 kl. 15.18.02.png
    Skärmavbild 2018-03-09 kl. 15.18.02.png
    43.2 KB · Besök: 124
Hade samma tanke i höstas.
Du får dom täta.....ett tag, tills det blir punka närmare bestämt :-).
För tunnt och känsligt som slanglöst. Får känslan att vassare föremål som normalt förekommer och inte punkar med samma däck med slang i, trycks igenom lättare om inte slangen sitter bakom och håller emot, lite oklart hur det går till. Punka blir det väldigt lätt å snabbt iallafall med RS som slanglöst, och för stort och fladdrigt hål för att vätskan ska funka.Två punkor på kort tid direkt efter test, fram sitter det kvar fast nu med slangen i och har kört 10ggr längre utan punka hittils. Samt polarn är slangoholist och kört på RS många år med slang och normalt m. punkor. Jag kört slanglöst med protection utan en enda punka, och vi cyklar majoriteten av tiden tillsammans.

HåkanC sa:
Dr_Rydell sa:
Jag har ett 2.35 Speed.
.....
Pumpar man upp det ordentligt så har det samma rullmotstånd som ett Conti GP 4000 enl bicyclerollingresistance.com.
Har du ngn länk till det testet, jag hittar nämligen det inte på: https://www.bicyclerollingresistance.com

/Håkan
De har bytt namn på däcket. Det hette Big One tidigare: https://www.bicyclerollingresistance.com/mtb-reviews/schwalbe-big-one-2016

" What's even more surprising is that at the high air pressure of 55 psi, the Big One with a 225 grams butyl inner tube has less rolling resistance than a Schwalbe One V-Guard or Continental Grand Prix 4000S II road bike tire at 120 psi!"

MickeMud sa:
För tunnt och känsligt som slanglöst. Får känslan att vassare föremål som normalt förekommer och inte punkar med samma däck med slang i, trycks igenom lättare om inte slangen sitter bakom och håller emot, lite oklart hur det går till. Punka blir det väldigt lätt å snabbt iallafall med RS som slanglöst, och för stort och fladdrigt hål för att vätskan ska funka.Två punkor på kort tid direkt efter test, fram sitter det kvar fast nu med slangen i och har kört 10ggr längre utan punka hittils. Samt polarn är slangoholist och kört på RS många år med slang och normalt m. punkor. Jag kört slanglöst med protection utan en enda punka, och vi cyklar majoriteten av tiden tillsammans.
Jag hoppas du har fel och att den nya varianten är bättre än föregående. Jag har tänkt ha det fram där sidorna inte blir lika exponerade samt köra med Protection/snakeskin bak. Slang vill jag inte ha. Ska försöka få de täta med tvätt och borstning med stansvätska. Schwalbes motsvarande liteskin fick då jag tätt i fjol (Rocket Ron) utan problem, förhoppningsvis blir det lättare om man gör rätt. När jag stansade X-king protection i somras genom att bara hälla i vätska så höll det inte tätt. Samma däck som enl metoden (beskrivet i däcktråden tror jag) blev supertätt på under 40 ml stansvätska. Så handhavandet verkar också spela roll för vissa däck.

Dr_Rydell sa:
MickeMud sa:
Jag hoppas du har fel och att den nya varianten är bättre än föregående. Jag har tänkt ha det fram där sidorna inte blir lika exponerade samt köra med Protection/snakeskin bak. Slang vill jag inte ha. Ska försöka få de täta med tvätt och borstning med stansvätska. Schwalbes motsvarande liteskin fick då jag tätt i fjol (Rocket Ron) utan problem, förhoppningsvis blir det lättare om man gör rätt. När jag stansade X-king protection i somras genom att bara hälla i vätska så höll det inte tätt. Samma däck som enl metoden (beskrivet i däcktråden tror jag) blev supertätt på under 40 ml stansvätska. Så handhavandet verkar också spela roll för vissa däck.

Det var inte problem att få tätt så, men punkakänsliga, känsliga för vassa föremål som normalt inte tränger igenom andra däck, eller rs mec slang. Samt tyckte dom var känsligare för låga tryck, d.v.s. tappade luft då så man fick stanna och pumpa då och då, t.ex. efter en stenkista.

Många här propagerar bredare fälgar till MTB, men är det helt uteslutet att köra på ca 19 mm?
Började med MTB 1991 och har kört många mil på smala fälgar utan att cykeln imploderat eller liknande.

Vi tar det igen. Att cykla på gamla grejor är coolt och alltid ok, har du en mtb från 90-talet med 19 mm fälg och Panaracer Dart/Smoke är det bara att cykla vidare. Om det gör dig lycklig.

Däremot. Om man köper NYTT vilket nästan alla trådar handlar om, är det korkat att köpa 90-talsfälgar. Oavsett om det handlar om en ny cykel inkl. hjul eller nya hjul till befintlig cykel.

Nu har jag skaffat mig ett manligt skjutmått och tagit lite bilder:
Allting är mätt på denna fälg:
flginnermtt.JPG

Race King Protection 2.2 totalvidd samt mönstervidd:
RKvidd.JPG

RKthread.JPG

Xking Protection 2.2
XKvidd.JPG

Xkthread.JPG

Cross King Racesport 2.2
ckvidd.JPG

ckmnster.JPG

Jämförelse mellan Xking och Crossking mönstervidd. Först mätt på X-king och som synes så när den inte ut till kanten på Crossking, saknas ca 1mm.
jmf1.JPG

jmf2.JPG

Jag vet inte hur representativt detta är eftersom jag jämför X.-king protection med Crossking Racesport.

Sixten Fors sa:
mv70 sa:
Sixten Fors sa:
Dr_Rydell sa:

Japp, nya bilder visar XRC 1200 Spline 25 hjul och Maxxis Aspen 29x2,25" https://happyride.se/forum/read.php/1/3299289/3309098#msg-3309098
Om Nino kör 2,25", vem behöver då smalare däck än så?

Vem behöver bredare, menar du väl?

Sixten Fors sa:
Ser ut som att det är runt 52-53 mm mest överallt?
Bara race king som är lite bredare i totalvidd, men har å andra sidan smalare mönster. Mönster lite bredare på Crossking racesport jmf med X-king protection. Skulle vara intressant att veta om det beror på omgjort däck eller om det beror på att det är Racesport vs Protection.

MatteXC sa:
1mm skillnad, skulle kunna vara mer töjning i racesport än protection?
Fast att den var bredare när de inte satt på talar emot det, se tidigare bilder. Antingen har de gjort om modellen eller så bygger racesport mer ut på kanterna än protection.

EDIT: stansade både X-king och Crossking igår, samma förfarande som tidigare. Tvätt+skrubb+25 ml vätska. Protection hårt. Racesport mjukt idag.

Senast ändrad:
MickeMud sa:
På de XC tävlingar jag deltagit i i Sth trakten (Hammrby Hill/ Lida Loop/Lidingö/MTB/Hacksta XC) så har eliten kört på löjligt lite mönster, typ Thunder Burt och Furius Fred.
Det har inte varit speciellt torra perioder utan snarare normalsvenska förhållanden, själv vågade man sträcka sig till Racing Ralph.

Vad jag menar är, bara för att Maxxis Aspen 2,25 är snabbare än 2,1 behöver dettta förhållande vara samma på alla däck och mönster.
.

Är Aspen ett grovt däck? Minns jag inte helt fel är mönstret väldigt lågt på dem

Jensen sa:
MickeMud sa:

.

Är Aspen ett grovt däck? Minns jag inte helt fel är mönstret väldigt lågt på dem
Allt är relativt, jämfört med Furiusfred och Thunderburt m.fl. är det ett väldigt grovt däck.

Tillbaka
Topp