Fälginnermått och däckstorlek

Sixten Fors sa:
Den här lilla tjejen (Emily Batty, 161 cm, 45 kg?) kör 2018 XCO WC på sin Top Fuel Team Issue med 29 mm inre bredd på sina Bontrager Kovee XXX hjul.

På dessa hjul används XR1 Team Issue TLR däck som finns i 2.0" och 2.2" bredd. Förmodar att hon väljer 2.2" då hon rimligen har koll på att bredare är snabbare.

Snabbast av alla är en som enligt dig rimligen inte har koll.

Annika Langvad vann senaste världscupstävlingen i Sydafrika med 2,1" smala däck fram och bak på "smala" 22mm fälgar.

https://www.bikerumor.com/2016/07/0...pion-annika-langvads-specialized-s-works-era/

Bilagor

• Skärmavbild 2018-03-24 kl. 15.43.26.png
    Skärmavbild 2018-03-24 kl. 15.43.26.png
    403.9 KB · Besök: 222
  • Skärmavbild 2018-03-24 kl. 15.45.15.png
    Skärmavbild 2018-03-24 kl. 15.45.15.png
    292.2 KB · Besök: 264
Senast ändrad:
Sixten!

Du kanske äger en viss sanning men det finns flera olika sanningar och verkligheten är mer komplex.
Men att skapa en självbild av att ha rätt i allt utan att ha fakta tyder på att du är faktaresistens.

Senast ändrad:
konscious sa:
Dr_Rydell sa:
Konscious: Artikeln du länkar till är snart två år gammal.

Den vetenskapliga artikeln du refererar till är väl i samma tidsspann.
Du skriver "Annika Langvad vann senaste världscupstävlingen i Sydafrika med 2,1" smala däck fram och bak på "smala" 22mm fälgar". Men vad vet jag, du kanske vaknade upp från koma idag, som du legat i sedan 2016. Annika Langvad använder Roval Control SL och de har 25 mm innermått numera. Vad hon hade för däck i Stellenbosch vet jag icke, men både Kulhavy och Gaze hade 2.3 Renegade fram och bak, så det är väl ingen dålig gissning.

Men 22 mm dög hur bra som helst fram till i fjol för alla Specializedsponsrade åkare, så det duger nog till dig, mig och kanske även Sixten (så länge vi säger att de är 25 mm till den sistnämnde).

Dr_Rydell sa:
konscious sa:
Dr_Rydell sa:

Du skriver "Annika Langvad vann senaste världscupstävlingen i Sydafrika med 2,1" smala däck fram och bak på "smala" 22mm fälgar". Men vad vet jag, du kanske vaknade upp från koma idag, som du legat i sedan 2016. Annika Langvad använder Roval Control SL och de har 25 mm innermått numera. Vad hon hade för däck i Stellenbosch vet jag icke, men både Kulhavy och Gaze hade 2.3 Renegade fram och bak, så det är väl ingen dålig gissning.

Men 22 mm dög hur bra som helst fram till i fjol för alla Specializedsponsrade åkare, så det duger nog till dig, mig och kanske även Sixten (så länge vi säger att de är 25 mm till den sistnämnde).

Jag bjuder på den, vassegod!

Hur vet du att Gaze hade Renegade 2,3 fram och bak då, lider du av vanföreställningar eller kan du leverera fakta ?
Här https://www.bikehub.co.za/features/...specialized-s-works-epic-r7168?source=related anges det att han använde Renegade 2,1.

Essensen är att det är mer komplext och du lär inte få något vettigt svar på frågan och meningslöst att du refererar till bilder med skjutmått.
Eller vad säger du Sixten det kanske var flaskstället i kolfiber som gjorde att Gaze vann ??

Senast ändrad:
Nino körde 25 mm fälg 2016 och vann, de som körde 22 mm fälg blev hopplöst efter. I år kör även Gaze på 25 mm. Se hur det gick. Läge för Nino att byta till 27-30 mm om han vill fortsätta att vinna?

konscious sa:
Dr_Rydell sa:
konscious sa:
Dr_Rydell sa:

Jag bjuder på den, vassegod!

Hur vet du att Gaze hade Renegade 2,3 fram och bak då, lider du av vanföreställningar eller kan du leverera fakta ?
Här https://www.bikehub.co.za/features/...specialized-s-works-epic-r7168?source=related anges det att han använde Renegade 2,1.

Essensen är att det är mer komplext och du lär inte få något vettigt svar på frågan och meningslöst att du refererar till bilder med skjutmått.
Eller vad säger du Sixten det kanske var flaskstället i kolfiber som gjorde att Gaze vann ??
Fyllde i luckan själv. De säger ju bara Renegade. Vilken miss.? jag såg på GMBN bike check.
Nåväl on topic. 2.1 lär ju räcka för långlopp i Sverige. 2.3 kanske är att föredra när det är XCO?

Dr_Rydell sa:
kais01 sa:
vad var det som var ’virtual’ i metoden ovan?
Det har jag också undrat men inte orkat ta reda på. I introduktionen står det så här:

"A promising candidate is the virtual elevation method (Chung 2012), which allows for the use of diverse and, thus, specific
test courses. Nonetheless, the method uses an optical fitting procedure to solve a mathematical model, potentially impairing
the reliability through inter-rater disagreement"

Referenslistan hänvisar sedan till denna:

http://anonymous.coward.free.fr/wattage/cda/indirect-cda.pdf

Så det måste var den metoden. Jag orkade skumma några sidor bara. Om någon orkar läsa och sammanfatta så varsågod.

länken är till en föreläsning om att mäta motstånd på en varvbana med hjälp av fartdata och wattmätare. först kommer presentationen, men från s 58 kommer den igen tillsammans med kommentarer.

det är huvudsakligen inriktat på hur man ska kunna förbättra sin aerodynamiska position utan vindtunnel, men om man håller åkpositionen konstant och det inte är andra störande faktorer så som inbromsningar och varierande vind kan man använda data även till att mäta ändringar av andra parametrar, som t ex transmissionsförluster eller rullmotstånd. det tycks inte vara så viktigt som t ex i sixtens videolänk att varje varv görs med exakt samma watt, eftersom algoritmen tar hänsyn till detta. vad som är 'virtual elevation' är ändå lite oklart för mig, men jag tror man försöker räkna fram det ekvivalenta arbetet i termer av höjdmeter.

i schweizarnas rullmotståndstudie försöker man sedan räkna fram däcket motståndskoefficient på det här sättet utan att direkt mäta det. man har försökt använda en bana med varierande underlag, mycket bra.

det verkar hyggligt fungera, men som sagt tyvärr är spridningen i data är rätt stor. ta t ex de fyra bästa däcken, när man ser träffbilden på observationerna förstår man att det går att säga när nog nada om vilket som egentligen är bäst, detta även om det skiljer litegrann i medelvärden mellan däcken.

att helt enkelt jämföra sitt rull med åkkompisar är en ofta använd metod. brukar göra så på asfalt resp grus, och känner att det räcker långt som utvärdering av olika däck, tryck, slang eller vad man nu kan tänkas trimma på hjulen.

Det känns som den här tråden spårat en del, så jag kommer med en enkel och rak fråga:
Vilket spann bör/kan jag ha på bredden på däck till mina nya 27,5” 30mm (innermått) fälgar?

bonzo, för 30i skulle jag säga 1,9 till 2,4 tum för en normalviktig åkare. går du upp mer i däckvidd kan det för all del fungera, men till priset att du för styrbarhetens skull får höja trycket och då missa det fina rullet över stengärdsgårdar och rotmattor som är själva orsaken till att skaffa så feta och därmed tunga däck.

är du en tung man ska du ändå ha högre tryck, då kan det också passera med fetare däck. men 2,8 tum är tveksamt på den fälgen.

Senast ändrad:
Tackar för svar.
Tveksamt om 2,8 får plats på cykeln så det kommer inte bli aktuellt, men då vet jag att upp till 2,4/2,6 är gångbart åtminstone.

Screenshot_20180325-122024.png

Jag kan inte säga att eller om någon av er har fel eller rätt, men av rent intresse, är Specialized alltså helt ute och cyklar när de levererar 3" däck på 29mm fälg?

Sixten Fors sa:
Dr_Rydell sa:
Nåväl on topic. 2.1 lär ju räcka för långlopp i Sverige. 2.3 kanske är att föredra när det är XCO?
Vilken logik? Eftersom att 2,1" är långsammare eller hur tänkte du? Alltid minst 2,25" på 25 mm fälg, om du har bråttom.
Är det bevisat långsammare med 2.1 vs 2.3 på en 25 mm fälg? Har du länk?

2.1 väger mindre. Behovet av luftkammare mindre på långlopp (lättåkt) jmf XCO (tekniskt).

Enl Scott kör Nino med 2.1 på XCO och 2.25 på Epic:
https://www.scott-sports.com/se/sv/page/perfect-bike-set-up-for-a-mountain-bike-stage-race
"The Wheels & tires: DT Swiss provides the team’s wheels. The super-lightweight XMC 1200 Spline Carbon 29” is Nino’s choice for XC World Cups. Maxxis provide the best rolling tires, Nino runs the Aspen 2.1 for minimal rolling resistance."

"Alternatively to World Cup races, Nino rides a Maxxis Aspen 29"x2.25 120TPI EXO TR 80ml sealant tire for improved protection."

Senast ändrad:
Edman sa:
Jag kan inte säga att eller om någon av er har fel eller rätt, men av rent intresse, är Specialized alltså helt ute och cyklar när de levererar 3" däck på 29mm fälg?
Ja, eller snarare är dom inte ute och cyklar i verkligheten så mycket.
Kör själv med 3.0" och har 35 mm, men 40 mm vore nog närmare spot on.

Edman sa:

Jag har en Spez 6fattie med de hjulen, nu har jag förvisso bytt däck till 2.8 RR/NN, och visst går det att cykla på. Det är tom riktigt kul men det hade definitivt inte skadat med bredare fälgar. Har varit sugen på att uppgradera hjulen till 35 mm fälgar. Men nu blev det att par 29" 30mm istället med DHR II 2.4 fram och Aggressor 2.3 bak. Får se hur det funkar när jag får de veckan.

jag har 3 tum 29or på 40i, det funkar men får gärna köra med 1,2-1,3 i tryck vilket är i högsta laget för den typ av däck.

om jag köper nya fälgar skulle jag till 3 tum välja 45-50i

till de 40i fälgar jag har tror jag 2,8 är bättre, men utbudet 29/2,8 är hittills sparsamt.

väger 73 kg, väger man mer kommer man undan med smalare fälg, det blir inte aktuellt att sänka trycket lika mycket.

Edman sa:
Absolut, 29 mm fälg är för 53-63 mm däck (ca 2,1-2,5")
De har väl inga bredare fälgar i sortimentet ännu. Om ett par år kanske.
Ett 3" däck (75 mm) funkar bra på både 35 mm fälg (65-75 mm däck) och 40 mm fälg (75-85 mm däck).
DT 35 mm. XM521 https://www.dtswiss.com/en/products/rims/mtb/all-mountain/xm-521/ eller M542 https://www.dtswiss.com/en/products/rims/mtb/all-mountain/m-542/
DT 40 mm. XM551 https://www.dtswiss.com/en/products/rims/mtb/all-mountain/xm-551/ eller M582 https://www.dtswiss.com/en/products/rims/mtb/all-mountain/m-582/

Sixten Fors sa:
Edman sa:

På de dyrare cyklarna sitter Traverse SL Fattie 38mm.

Sen anser jag att Specialized nya gummi på 2,6” (både Butcher och Purgatory) sitter kalas på både Travers Alu 29mm och Traverse SL 30mm.

Profilen på de däcken är lite högre än andra 2.6 jag jämfört med och utvecklade just för dessa fälgar, så oavsett vad tyska rullmotståndet institut säger så blir det kalasbra. ?

Roger_Edvinsson sa:
Sixten Fors sa:
Edman sa:
Sen anser jag att Specialized nya gummi på 2,6” (både Butcher och Purgatory) sitter kalas på både Travers Alu 29mm och Traverse SL 30mm. Profilen på de däcken är lite högre än andra 2.6 jag jämfört med och utvecklade just för dessa fälgar, så oavsett vad tyska rullmotståndet institut säger så blir det kalasbra. ?
38 mm fälgen är perfekt för 3" däcket.
2,6" däcken ovan är kanske 63-65 mm (?) på 29-30 mm fälgarna, vilket är helt ok.

Sixten Fors sa:
Roger_Edvinsson sa:
Sen anser jag att Specialized nya gummi på 2,6” (både Butcher och Purgatory) sitter kalas på både Travers Alu 29mm och Traverse SL 30mm. Profilen på de däcken är lite högre än andra 2.6 jag jämfört med och utvecklade just för dessa fälgar, så oavsett vad tyska rullmotståndet institut säger så blir det kalasbra. ?
38 mm fälgen är perfekt för 3" däcket.
2,6" däcken ovan är kanske 63-65 mm (?) på 29-30 mm fälgarna, vilket är helt ok.

Butcher 2,6" är 59mm på mina 29mm Traverse, och även samma mått på Travers SL 30mm.
Det är ca 3-4mm högre än Purgatory 2,3" som även det mäter 59mm brett.

Men hur brett ett däck är på obelastat är precis lika ointressant hur mycket SAG du har på dämparen när du inte sitter på cykeln.
2,6" däcket flyter ut betydligt bättre och ger ohyggligt mycket mer framhjulsgrepp än vad LVG varianten på 2.3" gör.

Rullar inte heller märkbart tyngre.

Skall se om jag kan ta lite bilder på dessa monterade.

Roger_Edvinsson sa:
Sixten Fors sa:
Butcher 2,6" är 59mm på mina 29mm Traverse, och även samma mått på Travers SL 30mm.
Men hur brett ett däck är på obelastat är precis lika ointressant hur mycket SAG du har på dämparen när du inte sitter på cykeln.
2,6" däcket flyter ut betydligt bättre och ger ohyggligt mycket mer framhjulsgrepp än vad LVG varianten på 2.3" gör.
Jo just det :)
Två däck. Båda är 65 mm höga (2,6"). Det ena är 59 mm brett och det andra är 65 mm brett. Gissa vilket som innehåller störs luftvolym? Gissa om ökad volym gör något för däckets egenskaper?

Mina NN 2,35" är 61,5 mm breda på 30 mm fälg och innehåller nog lika stor luftvolym som dina 2,6:or.

Sixten Fors sa:
Roger_Edvinsson sa:
Sixten Fors sa:
Två däck. Båda är 65 mm höga (2,6"). Det ena är 59 mm brett och det andra är 65 mm brett. Gissa vilket som innehåller störs luftvolym? Gissa om ökad volym gör något för däckets egenskaper?

Mina NN 2,35" är 61,5 mm breda på 30 mm fälg och innehåller nog lika stor luftvolym som dina 2,6:or.

Du tappade mig lite där.
Varför skulle två 2,6” däck vara lika höga enbart baserat på deras uppmärkta bredd?

Beror ju till 100% på hur casingen är uppbyggd.
Men jag är ganska ointresserad hur ett däck mäter när jag bombar stig, och det är inget jag vill göra på de NN jag testat, mrn jag skall nog testa nya uppdaterade varianterna för de har jag ännu inte haft någon anledning att testa.

Såhär står det på kartongen till Butcher 2,6. Hade varit mer rätt med namnet Butcher 2,4. Hur många har egentligen 40mm fälg?

Bilagor

• IMG_20180325_191135.jpg
    IMG_20180325_191135.jpg
    249.1 KB · Besök: 251
Sixten Fors sa:
Roger_Edvinsson sa:
Sixten Fors sa:

Men inte lila mycket volym som mina NN 2,6 på 25mm fälg ;)

här ser vi exempel på hur det går inflation i märkningen när marknaden efterfrågar fetare däck.

större luftvolym ger förresten minskad progressivitet i däckets fjädrande egenskaper. ibland vill man ha det, ibland inte. exempelvis ökar med en given höjd risken för genomslag. t ex när man ökar volymen men inte höjden med hjälp av bredare fälg.

när det är sagt är jag mer än nöjd med hur mina 40i hanterar 2,25-däck.

Roger_Edvinsson sa:
Sixten Fors sa:
Du tappade mig lite där.
Varför skulle två 2,6” däck vara lika höga enbart baserat på deras uppmärkta bredd?
Det jag menar är två olika däck med samma höjd om 65 mm.

Höjden på däcket är ett resultat av hur lång slitbanan är när den tillverkades. Längden på slitbanan är (622 + 65 + 65) * π = 752 * π = 2362 mm = hjulets omkrets. Slitbanan töjer sig inte speciellt mycket.

Bredden monterad på fälg beror på fälgen OCH bredden på casing (utplattad) som tillsammans med fälgens bredd bildar däckets genomskärning/omkrets.

Försökt att illustrera med bild nedan. Samma fälg. Två olika däck. Samma höjd på däcken (längd på slitbanan). Olika "brett tyg" i casing.

Bilagor

• dack3.png
    dack3.png
    39.7 KB · Besök: 241
oskaren sa:
Såhär står det på kartongen till Butcher 2,6. Hade varit mer rätt med namnet Butcher 2,4. Hur många har egentligen 40mm fälg?

Ovanligt trevligt att de faktiskt anger bredden med olika fälg i alla fall. Sen kan man undra vilken byfåne som tyckte att 40 psi (2,8 bar) var ett rimligt tryck att mäta vid.

håller med makten, trevligt med mått vid olika fälg! sen är olika däck olika elastiska när man pumpar hårdare.

tillplattade måttet b2b är bättre info än tjockleken som står stämplad på däcket.

Trevligt, men ännu bättre om måtten stämmer :)

Från 21 till 30 mm fälg ökar bredden på däcket med ca 2,8 mm och inte 1 mm. Från 30 till 38 mm fälg ökar bredden på däcket med ca 2,5 mm och inte 4 mm.

Senast ändrad:
jo, det såg lite mysko ut. att tänka på kan givet däcktryck förorsaka starkare drag i däckväggen och därigenom en sekundär ballongeffekt.

minns inte säkert men det är x upphöjt i 4 eller 5 vid givet tryck och diameterökning, dvs redan liten diameterökning leder till stor ökning av tensionen i däckväggen. vilket leder till ballongeffekt och i sin tur ännu större uppblåsning.

nu är det så i praktiken att med ökande diameter klarar man sig med lägre tryck, vilket motverkar den här effekten.

t ex mina bomboloni 3,0 är tydligt elastiska, och ändrar diameter alltefter tryck.

Sixten Fors sa:
Trevligt, men ännu bättre om måtten stämmer :)

Från 21 till 30 mm fälg ökar bredden på däcket med ca 2,8 mm och inte 1 mm. Från 30 till 38 mm fälg ökar bredden på däcket med ca 2,5 mm och inte 4 mm.

I teorin, ja. Men fälgens utformning har betydelse också. En smalare fälg kommer ge en mycket snävare krök hos däcket där det släpper från fälgkanten så att säga, så det som Specialized uppger kan mycket väl stämma fint i praktiken.

Sixten Fors sa:
Roger_Edvinsson sa:
Sixten Fors sa:
Du tappade mig lite där.
Det jag menar är två olika däck med samma höjd om 65 mm.

Höjden på däcket är ett resultat av hur lång slitbanan är när den tillverkades. Längden på slitbanan är (622 + 65 + 65) * π = 752 * π = 2362 mm = hjulets omkrets. Slitbanan töjer sig inte speciellt mycket.

Bredden monterad på fälg beror på fälgen OCH bredden på casing (utplattad) som tillsammans med fälgens bredd bildar däckets genomskärning/omkrets.

Försökt att illustrera med bild nedan. Samma fälg. Två olika däck. Samma höjd på däcken (längd på slitbanan). Olika "brett tyg" i casing.

Fast det var ju det jag skrev.. att 2,6" däcken hade en större rullomkrets än 2.3" varianten.
så då faller hela kalkylen att ett däck skulle vara 65mm högt

Att däcket (även slitbanan) sträcker sig vid ökat tryck är normalt. Därför bör (måste) man ändra tryck på olika stora däck, och vid byte av fälgbredd med samma däck.

Spez använde 40 psi / 2.8 bar, vilket är minst 1 bar för mycket.

Roger_Edvinsson sa:
Fast det var ju det jag skrev.. att 2,6" däcken hade en större rullomkrets än 2.3" varianten.
så då faller hela kalkylen att ett däck skulle vara 65mm högt

Det skrev du också och det har jag inget problem med, att dina två olika däck är olika höga.

Det jag hade problem med var när du skrev: Men hur brett ett däck är på obelastat är precis lika ointressant hur mycket SAG du har på dämparen när du inte sitter på cykeln.

Då jag inte anser att bredden är ointressant.
Jag skrev att mitt 2.35" däck som mäter H=62,5 * B=61,5 har samma luftvolym som ditt 2,6" däck som mäter H=65 * B=59.
Jag skrev vidare att två olika däck (teoretiskt exempel) som båda mäter H=65 men det ena B=59 och det andra B=65, så innehåller det andra större luftvolym vilket påverkar däckets upplevda egenskaper.

sixten, att samma däck får högre volym och därmed mindre progressivitet i sin fjädring med bredare fälg är möjligen svårt att märka i praktiken.

men om man kör med lågt tryck är den förbättrade styrbarheten och även minskade självstyrningen något man tydligt upplever med bredare fälg.

med smal fälg och högt tryck uppstår inte de här problemen lika tydligt.

Tycker den här tråden är grym.
Har lärt mig mycket och fått flera egna teorier styrkta och några felaktiga kunskaper omkullvälta.
Man kan se mellan raderna att de flesta kunniga tyckare är överens om man kikar lite mellan raderna och lägger in alla aspekter.
Typiskt i såna här diskussioner är att alla inte låser samma förutsättningar eller lika många variabler när man diskuterar egenskaper och förändringar av olika mått eller dimensionsförändringar. Därför kan det ibland bli lite jobbigt för deltagarna och samtidigt dyker ytterligare någon in och försöker hjälpa till med sina förutsättningar.

Keep on
?

MickeMud sa:
Tycker den här tråden är grym.
Har lärt mig mycket och fått flera egna teorier styrkta och några felaktiga kunskaper omkullvälta.
Man kan se mellan raderna att de flesta kunniga tyckare är överens om man kikar lite mellan raderna och lägger in alla aspekter.
Typiskt i såna här diskussioner är att alla inte låser samma förutsättningar eller lika många variabler när man diskuterar egenskaper och förändringar av olika mått eller dimensionsförändringar. Därför kan det ibland bli lite jobbigt för deltagarna och samtidigt dyker ytterligare någon in och försöker hjälpa till med sina förutsättningar.

Keep on
?
Det jag tycker är lite av en anomali är att rekommendationen av däck hela tiden är åt det bredare hållet, och det var väl tanken med att starta tråden. Om man tycker att ett 2.25 däck ska ha 25-30 mm fälginnermått och samtidigt rekommenderar 2.25 till en fälg med 22 mm innermått, så blir det ologiskt i min värld. Ett 2.1 däck torde vara närmare de fördelar man ser med det första exemplet. Sen vet jag de som tycker att 2.1 räcker med en 27 mm fälg (för att få ner vikt och få lite extra bredd). Hade varit kul att veta hur mkt storleken förändras på ett 2.1 däck, säg Thunder Burt när man går från 22 till 27 mm innermått, samt om upplevelsen blir något annorlunda.

Dr_Rydell sa:
Hade varit kul att veta hur mkt storleken förändras på ett 2.1 däck, säg Thunder Burt när man går från 22 till 27 mm innermått, samt om upplevelsen blir något annorlunda.
Hjälp! Åk 4 matte, har vi inte kommit längre?

Det är inte jättekontroversiellt att:
omkrets ÷ π = diameter

5 mm bredare fälg (vilket förenklat ger 5 mm större omkrets av däckets profil i genomskärning) ger 5 ÷ π = 1,6 mm ökad bredd på däcket. Ett tillräckligt noga och tillräckligt bra svar för att anse frågan besvarad.

Märks jättestor skillnad? Nej.
Blir det sämre? Nej.

Eliten har slutat åka på 50 mm tuber eller 2" slangdäck på smalfälg. För att smalt är dåligt.

Idag är normalt 2,2" till 2,4" däck. Detta är alltså inte "bredare däck", det är normala däck. Normalt är bra.

Smalare än så är onormalt.

Bredare däck är 2,5" till 3".

Tillbaka
Topp