johfo
Aktiv medlem
Frågetråden om dämparservice
Tack!Preacher sa:Johfo: Det är 1mm.
Kan du kolla ytterdiametern oxå?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Tack!Preacher sa:Johfo: Det är 1mm.
johfo sa:Tack!Preacher sa:Johfo: Det är 1mm.
Kan du kolla ytterdiametern oxå?
Har svårt att intala mig själv att gaffeln inte kommit upp i 200h, kanske ska dubbelkolla med strava. Gäller det förlängda serviceintervallet gamla (~2015) gafflar också?happymtb.fr sa:1. Tiden är en bra indikator ?
200 timmar är det som gäller för RS nu för tiden.
2. Svårt att se på bild...
Nu var ju frågan om dämparservice, klart att nederbenen både behöver bytas och tas av för inspektion av resten av gaffelnjofahjalm sa:Inslagna nederben så att gaffeln inte ger full slaglängd är ingen anlednng till serice. Den går säkert en miljard år till. Kör, bara kör!
calmbay sa:Är inte oljan i luftkammaren och lower legs endast för att smörja kolvstången och tätningar? Den oljan pressas ju inte igenom nån chimsstack iaf. Så det borde fungera med 3wt. 15-50 och 10-30 är väll typisk motorolja av bättre och normal kvalitet?
Rätta mig om jag har fel.
mtb565 sa:På lite slarv och gamla rekommendationer har jag fel olja i båda bakdämparen och gaffel
I min Deluxe RT3 skall det vara 15w-50, jag har 3wt. (luftkammaren)
I min Pike skall det vara 0w-30, jag har 15wt. (gaffelbenen, lower legs)
Kan jag med gott samvete köra på (hårt) tills jag får rätt olja och byta eller gör jag bäst i att parkera cykeln tills vidare?
Jag utgår från att "oron" är helt obefogad men frågar ändå.
mtb565 sa:calmbay sa:Är inte oljan i luftkammaren och lower legs endast för att smörja kolvstången och tätningar? Den oljan pressas ju inte igenom nån chimsstack iaf. Så det borde fungera med 3wt. 15-50 och 10-30 är väll typisk motorolja av bättre och normal kvalitet?
Rätta mig om jag har fel.
Jag tror du har helt rätt, men oljor är lite voodoo i mina ögon. Det tyder väl på att dom har lyckats med sin marknadsföring haha.
Möjligen på kompressions sidan men vad händer på retursidan då kompression och retur hänger ihop och delar på oljan .Snelhest sa:Som referens kring olika viskositet i dämparenheten: en viss gaffel som är avsedd för 5w (15cst) som fylldes med 7,5 av annat märke ( 25cst). Lägsta kompressionen med 7,5an blev ungefär som 75% av max med 5an. Högst subjektivt såklart och jag vetefan om den faktiskt inte var lite bättre att cykla park med. Plus lockout på köpet.. :/
sdx sa:Möjligen på kompressions sidan men vad händer på retursidan då kompression och retur hänger ihop och delar på oljan .Snelhest sa:Som referens kring olika viskositet i dämparenheten: en viss gaffel som är avsedd för 5w (15cst) som fylldes med 7,5 av annat märke ( 25cst). Lägsta kompressionen med 7,5an blev ungefär som 75% av max med 5an. Högst subjektivt såklart och jag vetefan om den faktiskt inte var lite bättre att cykla park med. Plus lockout på köpet.. :/
Hur gör du med pumpenheten som sköter flödet i gaffelns cartrigt.Valhalla_ sa:sdx sa:Möjligen på kompressions sidan men vad händer på retursidan då kompression och retur hänger ihop och delar på oljan .Snelhest sa:Som referens kring olika viskositet i dämparenheten: en viss gaffel som är avsedd för 5w (15cst) som fylldes med 7,5 av annat märke ( 25cst). Lägsta kompressionen med 7,5an blev ungefär som 75% av max med 5an. Högst subjektivt såklart och jag vetefan om den faktiskt inte var lite bättre att cykla park med. Plus lockout på köpet.. :/
Den saktar ner. Men då kompenserar man väl bara med att öppna den mer om möjligt?
Nu fick du nåt att bita i hehe.Valhalla_ sa:Vad då för pumpenhet?
Fick du inget svar av internet synd.Du får väl sära på kompressions och returdelen och titta lite fundera lite så ser du snart hur det fungerar med både kompression och reurdelen med sin pump enhet men det kanske är väl starkt att kalla det pumpenhet utan mera mera shims på backventilen som är fjädrande med en viss förspänning.det är bara hydraulik.Valhalla_ sa:Nä varför det? Fattar ju att du bara snackar goja.
Något att fundera över.Retur på mattoc och troligen så ser både fox och rc ut ungefär lika dant förutom hbo.Så titta närmare så .Valhalla_ sa:Vad dillar du om egentligen? Finns ingen pumpenhet där. Det enda som trycker olja genom kompressionsdämparen är returdelens skaft. Kolven och shim stacken på returdelen har inget med det att göra. Hur det kommer sig kan ju du ta och förklara...
Bild med text så det blir lättare att både se och förstå se på där det står kompshims det är den delen som jag kallar för pumpdel då den trycker upp oljan genom kompressions delen.Valhalla_ sa:Ja? Den har en backventil på returdelens kolv. Det är normalt och är till för att minska differenstrycket vid kompression. Eller vad är det jag ska se? Den ger ett visst mått av kompressionsdämpning men sannolikt ganska lite jämfört med kompressionsdämparen.
Fattar dock fortfarande inte vad du menar med "pumpenheten som sköter flödet i gaffelns cartrigt". Menar du top-out dämparen? Den arbetar dock bara när gaffeln inte har mycket slag kvar. Eller pratar du om den blå kolven? Backventilen öppnar ju vid kompression så kolven i sig fungerar ju inte som pump. Det som jag möjligen kan tänka mig att du menar är att inträdet av returdämparens skaft får olja att i viss mån tryckas upp i cartridgen och in genom kompressionsdämparen. Annars har du ju som sagt ett relativt stort flöde genom öppningar i kolven, men detta i sig handlar ju om att skapa ett differenstryck över kolven och alstra värme, och har vad jag kan se inget med någon "pumpenhet" att göra.
Please do explain vad du menar.. Kanske vi bara missförstår varann? Jag är ingen expert på Manitou men råkar kunna en del om industriell hydraulik, så jag gissar sannolikt inte helt jävla off. Men fram med facktermerna nu, diskussioner som denna är ju alltid kul :-)
Lite annorlunda men med möjlighet till avsevärt mycket mer stöd i både hög och lågfart om man är lagd åt det hållet. Gillar man plusht och kör gaffeln öppet är det nog mer hugget som stucket. Ettan utan lågfriktionsseals var mindre plush men nu är det jämnare. Jag kan bara jämföra med Charger 1 men då tyckte jag bättre om Pike RC än RCT3 eftersom jag kunde vrida på kompressionen rakt av där, även om gaffeln då blev lite obekväm så höll den emot bra.Valhalla_ sa:Hm. Ju mer jag tittar på mattocens konstruktion desto mer vill jag ha en. Gillar deras teknik. Den där hydrauliska ändlägesdämparen t.ex är ju riktigt smart. Och deras system för utjämning av positiv och negativ luftkammare är smart.
Jag kör pike på två hojar och är iofs nöjd men hur står sig mattoc mot pike?
Det finns lite att göra med gafflen om man har kunskaperna så denblir ännu bättre man får ha iåtanke att dom produceras att passa alla men inte alla åktyper.Valhalla_ sa:Hm. Ju mer jag tittar på mattocens konstruktion desto mer vill jag ha en. Gillar deras teknik. Den där hydrauliska ändlägesdämparen t.ex är ju riktigt smart. Och deras system för utjämning av positiv och negativ luftkammare är smart.
Jag kör pike på två hojar och är iofs nöjd men hur står sig mattoc mot pike?
Smoothbore sa:Har ni tips på hur man kan hålla koll på serviceintervallen? Just nu loggar jag åktid på enklaste sätt i telefonen och det funkar men känns inte optimalt. Från och med nu har jag två olika cyklar så jag vet inte hur mycket tid det kommer bli på respektive och då det blir kanske svårt att höfta per säsong? Garmin/Strava är ju ett alternativ men att gå in i efterhand och ändra cykel per runda riskerar att glömmas bort. Hur gör ni?
Ser man hur många timmar man cyklat eller ser man bara distans?Jimel sa:Smoothbore sa:Har ni tips på hur man kan hålla koll på serviceintervallen? Just nu loggar jag åktid på enklaste sätt i telefonen och det funkar men känns inte optimalt. Från och med nu har jag två olika cyklar så jag vet inte hur mycket tid det kommer bli på respektive och då det blir kanske svårt att höfta per säsong? Garmin/Strava är ju ett alternativ men att gå in i efterhand och ändra cykel per runda riskerar att glömmas bort. Hur gör ni?
Pro bike garage appen som du kopplar till strava, funkar mycket bra.
Cannondale jekyl 1000 sa:Ser man hur många timmar man cyklat eller ser man bara distans?Jimel sa:Smoothbore sa:Har ni tips på hur man kan hålla koll på serviceintervallen? Just nu loggar jag åktid på enklaste sätt i telefonen och det funkar men känns inte optimalt. Från och med nu har jag två olika cyklar så jag vet inte hur mycket tid det kommer bli på respektive och då det blir kanske svårt att höfta per säsong? Garmin/Strava är ju ett alternativ men att gå in i efterhand och ändra cykel per runda riskerar att glömmas bort. Hur gör ni?
Pro bike garage appen som du kopplar till strava, funkar mycket bra.
Smoothbore sa:Har ni tips på hur man kan hålla koll på serviceintervallen? Just nu loggar jag åktid på enklaste sätt i telefonen och det funkar men känns inte optimalt. Från och med nu har jag två olika cyklar så jag vet inte hur mycket tid det kommer bli på respektive och då det blir kanske svårt att höfta per säsong? Garmin/Strava är ju ett alternativ men att gå in i efterhand och ändra cykel per runda riskerar att glömmas bort. Hur gör ni?
Pro bike garage aviserar när det börjar bli dags för service och har koll på servicehistoriken, strava har bara koll på hur långt saker gåttjonte987 sa:Det är väl om man flyttar komponenter mellan cyklar strava inte duger samt nån annan brist som var uppe.
Alfakrull sa:Pro bike garage aviserar när det börjar bli dags för service och har koll på servicehistoriken, strava har bara koll på hur långt saker gåttjonte987 sa:Det är väl om man flyttar komponenter mellan cyklar strava inte duger samt nån annan brist som var uppe.
Raggamuffin sa:Smoothbore sa:Har ni tips på hur man kan hålla koll på serviceintervallen? Just nu loggar jag åktid på enklaste sätt i telefonen och det funkar men känns inte optimalt. Från och med nu har jag två olika cyklar så jag vet inte hur mycket tid det kommer bli på respektive och då det blir kanske svårt att höfta per säsong? Garmin/Strava är ju ett alternativ men att gå in i efterhand och ändra cykel per runda riskerar att glömmas bort. Hur gör ni?
Välj rätt cykel direkt?
Jag använder Strava, det blir tillräckligt noga imho.
Vet inte, är ny på appen och dålig på N+1 pga pluggarLuzen sa:Alfakrull sa:Pro bike garage aviserar när det börjar bli dags för service och har koll på servicehistoriken, strava har bara koll på hur långt saker gåttjonte987 sa:Det är väl om man flyttar komponenter mellan cyklar strava inte duger samt nån annan brist som var uppe.
Braq tips.
Jag hittade inte hur många cyklar man kan registrera, vet du?
Smoothbore sa:Raggamuffin sa:Smoothbore sa:Har ni tips på hur man kan hålla koll på serviceintervallen? Just nu loggar jag åktid på enklaste sätt i telefonen och det funkar men känns inte optimalt. Från och med nu har jag två olika cyklar så jag vet inte hur mycket tid det kommer bli på respektive och då det blir kanske svårt att höfta per säsong? Garmin/Strava är ju ett alternativ men att gå in i efterhand och ändra cykel per runda riskerar att glömmas bort. Hur gör ni?
Välj rätt cykel direkt?
Jag använder Strava, det blir tillräckligt noga imho.
Jag var otydlig. Jag kör en Garminklocka och loggar ca 10 mil/v på en hardtail. Garmin Connect synkar sen till Strava. Mycket mer sällan kör jag min heldämpade och det är den tiden jag vill mäta. Tyvärr går det inte att välja cykel i klockan när jag startar.