Frågetråden om dämparservice

Bilagor

• 20190821_174354.jpg
    20190821_174354.jpg
    304.3 KB · Besök: 288
1. Finns det någon indikator att det är dags för dämparservice på en framgaffel? Lärde mig att bakdämparen behöver service om den inte komprimeras jämnt utan luftburk. Något liknande på framgaffeln?
2. Har bucklat ytterbenen såpass att slaget varit begränsat, detta är den enda skadan på innerbenen, absolut längst ner. Känns inte som att något sticker ut eller är nämnvärt ojämnt. Jag tänker att det inte är några konstigheter och bara att beställa nya ytterben men det är lika bra att fråga happy först, någon som tror att det kan innebära problem?

IMG_20190827_173605.jpg

Liiitet märke på innerbenen

IMG_20190827_173546.jpg

Ordentlig buckla på nederbenen

happymtb.fr sa:
1. Tiden är en bra indikator ?
200 timmar är det som gäller för RS nu för tiden.

2. Svårt att se på bild...
Har svårt att intala mig själv att gaffeln inte kommit upp i 200h, kanske ska dubbelkolla med strava. Gäller det förlängda serviceintervallet gamla (~2015) gafflar också?

Ja, det är inte så mycket att se förutom lite bortskrapad anodisering, tänker att det är på ett ställe där det är lugnt

Inslagna nederben så att gaffeln inte ger full slaglängd är ingen anlednng till serice. Den går säkert en miljard år till. Kör, bara kör!

jofahjalm sa:
Inslagna nederben så att gaffeln inte ger full slaglängd är ingen anlednng till serice. Den går säkert en miljard år till. Kör, bara kör!
Nu var ju frågan om dämparservice, klart att nederbenen både behöver bytas och tas av för inspektion av resten av gaffeln

På lite slarv och gamla rekommendationer har jag fel olja i båda bakdämparen och gaffel

I min Deluxe RT3 skall det vara 15w-50, jag har 3wt. (luftkammaren)
I min Pike skall det vara 0w-30, jag har 15wt. (gaffelbenen, lower legs)

Kan jag med gott samvete köra på (hårt) tills jag får rätt olja och byta eller gör jag bäst i att parkera cykeln tills vidare?

Jag utgår från att "oron" är helt obefogad men frågar ändå.

Är inte oljan i luftkammaren och lower legs endast för att smörja kolvstången och tätningar? Den oljan pressas ju inte igenom nån chimsstack iaf. Så det borde fungera med 3wt. 15-50 och 10-30 är väll typisk motorolja av bättre och normal kvalitet?
Rätta mig om jag har fel.

calmbay sa:
Är inte oljan i luftkammaren och lower legs endast för att smörja kolvstången och tätningar? Den oljan pressas ju inte igenom nån chimsstack iaf. Så det borde fungera med 3wt. 15-50 och 10-30 är väll typisk motorolja av bättre och normal kvalitet?

Jag tror du har helt rätt, men oljor är lite voodoo i mina ögon. Det tyder väl på att dom har lyckats med sin marknadsföring haha.

mtb565 sa:
På lite slarv och gamla rekommendationer har jag fel olja i båda bakdämparen och gaffel

I min Deluxe RT3 skall det vara 15w-50, jag har 3wt. (luftkammaren)
I min Pike skall det vara 0w-30, jag har 15wt. (gaffelbenen, lower legs)

Kan jag med gott samvete köra på (hårt) tills jag får rätt olja och byta eller gör jag bäst i att parkera cykeln tills vidare?

Jag utgår från att "oron" är helt obefogad men frågar ändå.

Jag gillar att raljera i dom här trådarna och för att ingen ska bli ledsen säger jag att jag tycker det här:
Det är inte så noga vilken olja du pytsar i så länge du låter dämparenheten bada i just gaffelolja. Luftkammare, ytterben etc är inget som tar skada av ”fel” olja. Vissa fetter som t.ex litiumfett kan i värsta fall vara skadliga för gummidetaljer eller i vart fall skapa en gulaschsoppa av fett och olja så på fettfronten kan det finnas anledning till försiktighet.

Annars är det nog akademisk skillnad i stiction och internt läckage som är resultatet.

mtb565 sa:
calmbay sa:

Jag tror du har helt rätt, men oljor är lite voodoo i mina ögon. Det tyder väl på att dom har lyckats med sin marknadsföring haha.

Jag gissar oxå att det är fine.

Teoretiskt är det bra med tillräcklig viskositet i smörjoljan - huvudsakliga poängen med högre viskositet är ju bättre smörjning vid hårdare behandling genom starkare smörjfilm på det som smörjs.

När det står t.ex. 0w-30 så betyder vänstra siffran nån relativ viskositet vid kallt klimat och högra vid varmt. De är inte samma enhet - fråga mig inte varför. 0w-30 betyder alltså att den är bland de mest lättflytande i vinterkyla, och att viskositeten blir ungefär som typisk motorolja vid 100 grader. Med andra ord typ 'bra motorolja'.

(Sidonot: Dämparenheter är inte särskilt känsliga för skillnad i viskositet rent dämpningsmässigt så även där går det ok med fel viskositet i många fall. Bör dock vara sån ämnad för gaffel/dämpare.)

Har man för tunn olja i t ex en gaffel går den åt fortare. Annars lugnt.

Angående fel olja i själva dämparen så har jag motsatt erfarenhet från när jag kompenserat för obefintlig kompressionsdämpning med bara marginellt tyngre olja. Men det kanske beror på dämpare hur stor skillnad det görm

I dämparen på en modern rock shox betyder att det är oljan inne i cartridgen som avses. Där flödar olja genom hål och schims och då är oljans tjocklek kritisk. Många verkar tro att oljan i dämparen är bytt efter en underbensservice. Det är den inte. Har aldrig bytt i cartridgen själv för det verkar pilligt att lufta bladdern mm. Sådan tjänst köper jag hos racingbikesweden.

Som referens kring olika viskositet i dämparenheten: en viss gaffel som är avsedd för 5w (15cst) som fylldes med 7,5 av annat märke ( 25cst). Lägsta kompressionen med 7,5an blev ungefär som 75% av max med 5an. Högst subjektivt såklart och jag vetefan om den faktiskt inte var lite bättre att cykla park med. Plus lockout på köpet.. :/

Snelhest sa:
Som referens kring olika viskositet i dämparenheten: en viss gaffel som är avsedd för 5w (15cst) som fylldes med 7,5 av annat märke ( 25cst). Lägsta kompressionen med 7,5an blev ungefär som 75% av max med 5an. Högst subjektivt såklart och jag vetefan om den faktiskt inte var lite bättre att cykla park med. Plus lockout på köpet.. :/
Möjligen på kompressions sidan men vad händer på retursidan då kompression och retur hänger ihop och delar på oljan .

sdx sa:
Snelhest sa:
Möjligen på kompressions sidan men vad händer på retursidan då kompression och retur hänger ihop och delar på oljan .

Den saktar ner. Men då kompenserar man väl bara med att öppna den mer om möjligt?

Valhalla_ sa:
sdx sa:
Snelhest sa:

Den saktar ner. Men då kompenserar man väl bara med att öppna den mer om möjligt?
Hur gör du med pumpenheten som sköter flödet i gaffelns cartrigt.

Valhalla_ sa:
Nä varför det? Fattar ju att du bara snackar goja.
Fick du inget svar av internet synd.Du får väl sära på kompressions och returdelen och titta lite fundera lite så ser du snart hur det fungerar med både kompression och reurdelen med sin pump enhet men det kanske är väl starkt att kalla det pumpenhet utan mera mera shims på backventilen som är fjädrande med en viss förspänning.det är bara hydraulik.

Vad dillar du om egentligen? Finns ingen pumpenhet där. Det enda som trycker olja genom kompressionsdämparen är returdelens skaft. Kolven och shim stacken på returdelen har inget med det att göra. Hur det kommer sig kan ju du ta och förklara...

Valhalla_ sa:
Vad dillar du om egentligen? Finns ingen pumpenhet där. Det enda som trycker olja genom kompressionsdämparen är returdelens skaft. Kolven och shim stacken på returdelen har inget med det att göra. Hur det kommer sig kan ju du ta och förklara...
Något att fundera över.Retur på mattoc och troligen så ser både fox och rc ut ungefär lika dant förutom hbo.Så titta närmare så .

Bilagor

• IMG_20181222_154627.jpg
    IMG_20181222_154627.jpg
    116.9 KB · Besök: 263
Ja? Den har en backventil på returdelens kolv. Det är normalt och är till för att minska differenstrycket vid kompression. Eller vad är det jag ska se? Den ger ett visst mått av kompressionsdämpning men sannolikt ganska lite jämfört med kompressionsdämparen.

Fattar dock fortfarande inte vad du menar med "pumpenheten som sköter flödet i gaffelns cartrigt". Menar du top-out dämparen? Den arbetar dock bara när gaffeln inte har mycket slag kvar. Eller pratar du om den blå kolven? Backventilen öppnar ju vid kompression så kolven i sig fungerar ju inte som pump. Det som jag möjligen kan tänka mig att du menar är att inträdet av returdämparens skaft får olja att i viss mån tryckas upp i cartridgen och in genom kompressionsdämparen. Annars har du ju som sagt ett relativt stort flöde genom öppningar i kolven, men detta i sig handlar ju om att skapa ett differenstryck över kolven och alstra värme, och har vad jag kan se inget med någon "pumpenhet" att göra.

Please do explain vad du menar.. Kanske vi bara missförstår varann? Jag är ingen expert på Manitou men råkar kunna en del om industriell hydraulik, så jag gissar sannolikt inte helt jävla off. Men fram med facktermerna nu, diskussioner som denna är ju alltid kul :-)

Senast ändrad:
Valhalla_ sa:
Ja? Den har en backventil på returdelens kolv. Det är normalt och är till för att minska differenstrycket vid kompression. Eller vad är det jag ska se? Den ger ett visst mått av kompressionsdämpning men sannolikt ganska lite jämfört med kompressionsdämparen.

Fattar dock fortfarande inte vad du menar med "pumpenheten som sköter flödet i gaffelns cartrigt". Menar du top-out dämparen? Den arbetar dock bara när gaffeln inte har mycket slag kvar. Eller pratar du om den blå kolven? Backventilen öppnar ju vid kompression så kolven i sig fungerar ju inte som pump. Det som jag möjligen kan tänka mig att du menar är att inträdet av returdämparens skaft får olja att i viss mån tryckas upp i cartridgen och in genom kompressionsdämparen. Annars har du ju som sagt ett relativt stort flöde genom öppningar i kolven, men detta i sig handlar ju om att skapa ett differenstryck över kolven och alstra värme, och har vad jag kan se inget med någon "pumpenhet" att göra.

Please do explain vad du menar.. Kanske vi bara missförstår varann? Jag är ingen expert på Manitou men råkar kunna en del om industriell hydraulik, så jag gissar sannolikt inte helt jävla off. Men fram med facktermerna nu, diskussioner som denna är ju alltid kul :-)
Bild med text så det blir lättare att både se och förstå se på där det står kompshims det är den delen som jag kallar för pumpdel då den trycker upp oljan genom kompressions delen.
det sitter hål i lågfarts delen som styr oljan under kolven när den är på väg uppåt för att styra oljan under retur kolven.Oljan går ut där det är ett nyckeltag och virsevarsa.skulle tro att dom flesta gafflar arbetar på samma princip .

Bilagor

• IMG_20181224_133040.jpg
    IMG_20181224_133040.jpg
    138.5 KB · Besök: 257
Tack, nu ökade nivån några snäpp.?
Jag tror du har koll på grundprincipen men missar vad som är själva "pumpdelen"

Det den lilla fjäderbelastade shimstacken gör är att öppna upp för mer flöde genom kolven när gaffeln komprimeras. En backventil som du redan varit inne på. En del av flödet kommer gå via nålventilen men majoriteten via backventilen (vid kompression). Så oljan flödar rätt genom kolven. Eftersom kolven släpper igenom allt- vad är det då som får oljenivån att stiga och således ta sig igenom kompressionsdämparen? Jo det är som sagt pga att returdelens skaft minskar volymen på oljekammaren i takt med att gaffeln komprimeras. Volymen av skaftet i oljekammaren motsvarar den volym olja som tar sig upp i kompressionsdelen. Returdämparens kolv med sin shim stack bara släpper igenom olja olika lätt i olika riktningar, den pumpar inte runt något. Det är det skaftet som gör. Annars skulle det bli brist på olja i nedre delen av cartridgen när gaffeln trycks ihop..

Men som sagt jag är ingen expert på manitou så jag kan naturligtvis ha missat något.. Detta är i alla fall vad jag kan härleda av att se på prylarna. ?

Hm. Ju mer jag tittar på mattocens konstruktion desto mer vill jag ha en. Gillar deras teknik. Den där hydrauliska ändlägesdämparen t.ex är ju riktigt smart. Och deras system för utjämning av positiv och negativ luftkammare är smart.

Jag kör pike på två hojar och är iofs nöjd men hur står sig mattoc mot pike?

Valhalla_ sa:
Hm. Ju mer jag tittar på mattocens konstruktion desto mer vill jag ha en. Gillar deras teknik. Den där hydrauliska ändlägesdämparen t.ex är ju riktigt smart. Och deras system för utjämning av positiv och negativ luftkammare är smart.

Lite annorlunda men med möjlighet till avsevärt mycket mer stöd i både hög och lågfart om man är lagd åt det hållet. Gillar man plusht och kör gaffeln öppet är det nog mer hugget som stucket. Ettan utan lågfriktionsseals var mindre plush men nu är det jämnare. Jag kan bara jämföra med Charger 1 men då tyckte jag bättre om Pike RC än RCT3 eftersom jag kunde vrida på kompressionen rakt av där, även om gaffeln då blev lite obekväm så höll den emot bra.

Men viktigt med rätt moment när man skruvar den. Annars får man göra såhär: https://happyride.se/forum/read.php/1/2824472/3213541#msg-3213541

Senast ändrad:
Valhalla_ sa:

Det finns lite att göra med gafflen om man har kunskaperna så denblir ännu bättre man får ha iåtanke att dom produceras att passa alla men inte alla åktyper.
Jag kör med 80 psi på huvoddelen och på irt 120psi långt över min vikt och ändå så går gafflen mjukt och Håller sig uppe i slaget och håller markkontakten.
Och det är ändrat med ganska enkla saker för att få en gaffel att fungera riktigt bra.

Har ni tips på hur man kan hålla koll på serviceintervallen? Just nu loggar jag åktid på enklaste sätt i telefonen och det funkar men känns inte optimalt. Från och med nu har jag två olika cyklar så jag vet inte hur mycket tid det kommer bli på respektive och då det blir kanske svårt att höfta per säsong? Garmin/Strava är ju ett alternativ men att gå in i efterhand och ändra cykel per runda riskerar att glömmas bort. Hur gör ni?

Smoothbore sa:
Har ni tips på hur man kan hålla koll på serviceintervallen? Just nu loggar jag åktid på enklaste sätt i telefonen och det funkar men känns inte optimalt. Från och med nu har jag två olika cyklar så jag vet inte hur mycket tid det kommer bli på respektive och då det blir kanske svårt att höfta per säsong? Garmin/Strava är ju ett alternativ men att gå in i efterhand och ändra cykel per runda riskerar att glömmas bort. Hur gör ni?

Pro bike garage appen som du kopplar till strava, funkar mycket bra.

Jimel sa:
Smoothbore sa:

Ser man hur många timmar man cyklat eller ser man bara distans?

Cannondale jekyl 1000 sa:
Jimel sa:
Smoothbore sa:

Ser man hur många timmar man cyklat eller ser man bara distans?

Tror du kan välja, jag har timmar iaf.

Smoothbore sa:

Välj rätt cykel direkt?
Jag använder Strava, det blir tillräckligt noga imho.

Alfakrull sa:
jonte987 sa:
Det är väl om man flyttar komponenter mellan cyklar strava inte duger samt nån annan brist som var uppe.
Pro bike garage aviserar när det börjar bli dags för service och har koll på servicehistoriken, strava har bara koll på hur långt saker gått

Braq tips.
Jag hittade inte hur många cyklar man kan registrera, vet du?

Raggamuffin sa:
Smoothbore sa:

Välj rätt cykel direkt?

Jag var otydlig. Jag kör en Garminklocka och loggar ca 10 mil/v på en hardtail. Garmin Connect synkar sen till Strava. Mycket mer sällan kör jag min heldämpade och det är den tiden jag vill mäta. Tyvärr går det inte att välja cykel i klockan när jag startar.

Luzen sa:
Alfakrull sa:
jonte987 sa:
Det är väl om man flyttar komponenter mellan cyklar strava inte duger samt nån annan brist som var uppe.
Pro bike garage aviserar när det börjar bli dags för service och har koll på servicehistoriken, strava har bara koll på hur långt saker gått

Braq tips.
Jag hittade inte hur många cyklar man kan registrera, vet du?
Vet inte, är ny på appen och dålig på N+1 pga pluggar

Smoothbore sa:
Raggamuffin sa:
Smoothbore sa:

Välj rätt cykel direkt?

Jag var otydlig. Jag kör en Garminklocka och loggar ca 10 mil/v på en hardtail. Garmin Connect synkar sen till Strava. Mycket mer sällan kör jag min heldämpade och det är den tiden jag vill mäta. Tyvärr går det inte att välja cykel i klockan när jag startar.

Jag har en garmindator som synkar till strava. Telefonen säger Hej! Nu finns ditt pass på strava, då går jag alltid in och kollar loggarna, passar då på att spara till rätt cykel. Men tittar man aldrig på sina pass så tillför det ju jobb klart.

Jag kan välja cykel i datorn och det följer med till garmin Connect men det går inte vidare till strava så ingen förlorad funktion i klockan ändå.

Om det läcker olja när man släpper ut luft ur bakdämparen, är det dags för service då? En totalservice eller räcker det med en "liten" service?

Det bör finnas lite olja i luftkammaren för smörjning så det är inget att vara orolig för att det kommer ut lite. Tänk också på att det förvinner lite olja vid pumpning/koll och att det inte är så mycket i luftkammaren så se till att göra minst årlig service på dämparens luftkammaren med nya packningar.

Tillägg: Att det räcker med luftkammarservice förutsätter att dämparen fungerar korrekt. läcker den så är det bara att riva och byuta packningar. Eller låta någon göra detta...

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp