bearthefear
Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Hur ofta bör man se över trycket i gaffel och dämpare? Förutsatt att allt är i gott skick och välservat då...
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
SGS sa:Något annat, enkelt fixat, att tänka på? Han har inga som helst krav på prestanda eller optimal effektivitet. Bara den känns OK att cykla någon sommarmil med då och då i lugnt tempo.
Åttioåtta sa:Jag tog över en cykel av en polare som jag cyklade hem på här om dagen. Märkte inte förrän jag kom hem att styret liksom går att vicka på fram och tillbaka som om det finns för mycket utrymme i hålet där gaffeln går upp. Är det styrlager som måste bytas då? Hade musik i lurarna när jag drog hemåt men när jag snurrar pedalerna så klonkar det vid ungefär samma ställe varje varv. Låter helt ok när jag snurrar bakåt, då är det mest gnissel som nog åtgärdas med lite kedjeolja. Behöver även vevlager bytas?
Classe75 sa:Åttioåtta sa:Jag tog över en cykel av en polare som jag cyklade hem på här om dagen. Märkte inte förrän jag kom hem att styret liksom går att vicka på fram och tillbaka som om det finns för mycket utrymme i hålet där gaffeln går upp. Är det styrlager som måste bytas då? Hade musik i lurarna när jag drog hemåt men när jag snurrar pedalerna så klonkar det vid ungefär samma ställe varje varv. Låter helt ok när jag snurrar bakåt, då är det mest gnissel som nog åtgärdas med lite kedjeolja. Behöver även vevlager bytas?
Testa detta:
https://www.google.com/search?q=how...hUN7aYKHUZJA8wQ_AUoA3oECAwQAw&biw=360&bih=612
https://www.google.com/search?clien...9.1097...0j0i131k1j0i3k1j0i30k1.0.SBPIL_8fF1M
Dave1979 sa:Classe75 sa:Dave1979 sa:Vid tubeless montering av nya däck, är det kompressor som gäller för att få dem på plats direkt eller kan man i avsaknad av det sätta formen med en slang först? Vikbara däck sätter sig inte så bra med en vanlig golvpump märker jag.
Testa detta om du är händig/äventyrlig.
https://marathonmtb.com/2014/04/10/how-to-inflate-tubeless-tyres/
Mackens pump, är det tillräckligt?
Åttioåtta sa:Jag tog över en cykel av en polare som jag cyklade hem på här om dagen. Märkte inte förrän jag kom hem att styret liksom går att vicka på fram och tillbaka som om det finns för mycket utrymme i hålet där gaffeln går upp. Är det styrlager som måste bytas då? Hade musik i lurarna när jag drog hemåt men när jag snurrar pedalerna så klonkar det vid ungefär samma ställe varje varv. Låter helt ok när jag snurrar bakåt, då är det mest gnissel som nog åtgärdas med lite kedjeolja. Behöver även vevlager bytas?
Salabaladala sa:Åttioåtta sa:Jag tog över en cykel av en polare som jag cyklade hem på här om dagen. Märkte inte förrän jag kom hem att styret liksom går att vicka på fram och tillbaka som om det finns för mycket utrymme i hålet där gaffeln går upp. Är det styrlager som måste bytas då? Hade musik i lurarna när jag drog hemåt men när jag snurrar pedalerna så klonkar det vid ungefär samma ställe varje varv. Låter helt ok när jag snurrar bakåt, då är det mest gnissel som nog åtgärdas med lite kedjeolja. Behöver även vevlager bytas?
Styrlagret är lätt att spänna själv, räcker med insexnycklar. Släpp på skruvarna som håller styrstammen till gaffelröret, sen skruvar du skruven på top-capen (den högst upp) medurs kanske 1/8 varv, sen testar du ifall du fortfarande har glapp. Det gör du genom att hålla i frambromsen och jucka fram och tillbaka medan du står över cykeln. Om du fortfarande har glapp så spänner du lite till, och testar igen osv. Du ska inte ha glapp, men inte heller spänna för hårt för då slits lagrena snabbare. När du är klar så spänner du bara åt styrstammen igen. Lätt som en plätt. Tar tre minuter.
Ang. det andra så låter det inte som att det är vevlagret det är fel på. Kan du hänga upp cykeln på ett mekställ eller ställa den upp och ner ( sadeln och styret mot marken) och lyssna var ljudet kommer ifrån? Kan vara lite diverse. Kan vara pedalerna, kan vara klingbultar osv. Kan också vara smuts i gängan till vevlagret.
Nej. De brukar skicka en jävla massa mail om ordern...NickPick sa:Jag har handlat från bike24 och inte fått någon orderbekräftelse. Pengarna verkar vara reserverade. Allt i sin ordning?
Vill du byta en kladdig punkasprejslang ute längs vägen, eller hemma i lugn och ro?ElVikingo sa:Om man kört i punkasprej, skall man byta slangen snarast när man kommer hem eller kan man köra på och bara pumpa upp den då och då?
emmer sa:Nej. De brukar skicka en jävla massa mail om ordern...NickPick sa:Jag har handlat från bike24 och inte fått någon orderbekräftelse. Pengarna verkar vara reserverade. Allt i sin ordning?
Men logga in och kika på köpet.
Ja. https://www.cyclingweekly.com/news/product-news/usa-olympic-felt-ta-frd-track-bike-229573toysc sa:Finns det cyklar med kedjan på vänstersida ?? undrar själv varför jag fundera på det :)
På en fixie kan du ju vända på veven som du vill (om inte kedjeröret ställer till det).toysc sa:Finns det cyklar med kedjan på vänstersida ?? undrar själv varför jag fundera på det :)
SGS sa:Det här med slitagevarnare på hjul för fälgbroms.
Såhär ser det ut på trainercykeln just nu. Ser för jäkligt ut i eget tycke. Men eftersom jag inte riktigt vet vad jag kollar efter kanske allt är helt i sin ordning? Törs man använda cykeln utomhus eller faller allt i bitar ögonblickligen?
Gissar vilt på att övre linjen på bakhjulet (grönt däck) fungerar som slitagevarnare och när den är borta, som på mitt framhjul (undre bilden), är det dags att byta hjul.
Dom är väl vana vid telefonförsäljare kan man tro...Bonzo sa:Varför frågar folk vad saker kostar när jag alldeles tydligt skrivit både ”Gratis” och ”Bortskänkes” i annonsen?
emmer sa:Dom är väl vana vid telefonförsäljare kan man tro...Bonzo sa:Varför frågar folk vad saker kostar när jag alldeles tydligt skrivit både ”Gratis” och ”Bortskänkes” i annonsen?
Bonzo sa:emmer sa:Dom är väl vana vid telefonförsäljare kan man tro...Bonzo sa:Varför frågar folk vad saker kostar när jag alldeles tydligt skrivit både ”Gratis” och ”Bortskänkes” i annonsen?
Så kanske det är. Jävligt märkligt är det i alla fall.
Det får ju dessutom mig att känna mig dum i huvudet som försöker ge bort saker som folk uppenbarligen är beredda att betala för.
Pfaff sa:Bonzo sa:emmer sa:Dom är väl vana vid telefonförsäljare kan man tro...Bonzo sa:Varför frågar folk vad saker kostar när jag alldeles tydligt skrivit både ”Gratis” och ”Bortskänkes” i annonsen?
Så kanske det är. Jävligt märkligt är det i alla fall.
Det får ju dessutom mig att känna mig dum i huvudet som försöker ge bort saker som folk uppenbarligen är beredda att betala för.
En bekant försökte bli av med ett parti vanliga betongfliser. Möttes med misstänksamhet och allehanda frågor. När han satte in en ny annons på blocket med ett lågt pris gick dom omedelbart.
Folk är tamigfan inte riktigt kloka.
En bekant försökte bli av med ett parti vanliga betongfliser. Möttes med misstänksamhet och allehanda frågor. När han satte in en ny annons på blocket med ett lågt pris gick dom omedelbart.
Folk är tamigfan inte riktigt kloka.
Ska testa att sätta en symboliskt pris nästa gång jag vill bli av med något.
Är det 135x12 med kassett så passar 9-delat (om det inte är Hopes egna splines).purre sa:Tittar på nytt bakhjul till min Voltage. Den har 135x12 baknav och sitter en 9 delad kassett. Hope tech dh med 135x12 finns bara med 7 delad.
Funkar det inte med 9 då?
Kan jag ha 142x12?
V70 är nog kört. Vi lyckades precis i någon halvstor Citroën-nästan-minibuss där sätena bak gick att fälla individuellt så att det blev en plats på kanten med väskorna stående. Med två Evocväskor.trampaaa sa:Hej,
Hur stor taxi behöver jag boka för att få plats med två cyklar i transportväskor samt sittplats för två resenärer och chaufför?
Räcker det med en Volvo V70 eller behöver jag få tag på XC90 eller liknande?
Har inte kikat in i en XC90 men över lag har väl inte SUV:ar särskilt mycket större lastutrymme än en kombi? Det är i alla fall vad grannen med V70 och BMW X5 brukade säga.trampaaa sa:Hej,
Hur stor taxi behöver jag boka för att få plats med två cyklar i transportväskor samt sittplats för två resenärer och chaufför?
Hittade lite mått.Skogsgubben sa:Har inte kikat in i en XC90 men över lag har väl inte SUV:ar särskilt mycket större lastutrymme än en kombi? Det är i alla fall vad grannen med V70 och BMW X5 brukade säga.trampaaa sa:Hej,
Alfakrull sa:Rookie-fråga men:
Har köpt beggat hjulet här på happy som är rakt och ser ut som nytt men ekerspänningen är inte jämn (baserat på gehör). Kommer hjulet fortfarande vara rakt om jag spänner upp det så att det blir samma ton på alla ekrar på respektive sida? Har enbart ekernyckel när det kommer till hjulverktyg...
Alfakrull sa:Verkar som att det var en för enkel fråga för hjulbyggartråden:
Har köpt beggat hjulet här på happy som är rakt och ser ut som nytt men ekerspänningen är inte jämn (baserat på gehör). Kommer hjulet fortfarande vara rakt om jag spänner upp det så att det blir samma ton på alla ekrar på respektive sida? Har enbart ekernyckel när det kommer till hjulverktyg...
Hjulen är inte mycket använda så fälgarna skulle mycket väl kunna vara raka. Men ingen av ekrarna är särskilt ospända så jag kör väl på som det är då.NickPick sa:Alfakrull sa:Verkar som att det var en för enkel fråga för hjulbyggartråden:
Om din fälg är helt rakt så kanske, men det är nog ett drömscenario.
Är fälgen rak så låt den vara.
Nej, men inte Kurir eller Göteborg. Vi gick längs taxifickan på Landvetter tills vi hittade någon som sa att det gick. Alla i V70/V90 sa att det inte gick. Sen lirkade vi lite i cittran. Hade ju egentligen behövts en minibuss för att vara säker.trampaaa sa:Hittade lite mått.Skogsgubben sa:Har inte kikat in i en XC90 men över lag har väl inte SUV:ar särskilt mycket större lastutrymme än en kombi? Det är i alla fall vad grannen med V70 och BMW X5 brukade säga.trampaaa sa:Hej,
Evoc bike bag: 138 x 39 x 85 cm
Volvo V70: 122 x 72 x 104 cm
Volvo XC90: 120 x 88 x 122 cm
Verkar tyvärr som att utrymmet i de bilarna är för litet om man inte fäller sätena.
@Rattnalle, kommer du ihåg vilket taxibolag du åkte med?
Tack! Jag får ringa runt till några taxibolag och höra med dem.Rattnalle sa:Nej, men inte Kurir eller Göteborg. Vi gick längs taxifickan på Landvetter tills vi hittade någon som sa att det gick. Alla i V70/V90 sa att det inte gick. Sen lirkade vi lite i cittran. Hade ju egentligen behövts en minibuss för att vara säker.trampaaa sa:Hittade lite mått.Skogsgubben sa:Har inte kikat in i en XC90 men över lag har väl inte SUV:ar särskilt mycket större lastutrymme än en kombi? Det är i alla fall vad grannen med V70 och BMW X5 brukade säga.trampaaa sa:Hej,
Evoc bike bag: 138 x 39 x 85 cm
Volvo V70: 122 x 72 x 104 cm
Volvo XC90: 120 x 88 x 122 cm
Verkar tyvärr som att utrymmet i de bilarna är för litet om man inte fäller sätena.
@Rattnalle, kommer du ihåg vilket taxibolag du åkte med?
Nepps.Örjan Lax sa:Passar en sån här https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-105-cs-r7000-11-speed-cassette-735434 Shimano 105 LVG-kassett på ett MTB-bakhjul som idag har en Shimano 11-vxl MTB-kassett?
Skit också.. Men tack för svar! :)weldion sa:Nepps.Örjan Lax sa:Passar en sån här https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-105-cs-r7000-11-speed-cassette-735434 Shimano 105 LVG-kassett på ett MTB-bakhjul som idag har en Shimano 11-vxl MTB-kassett?
11-vxl lvg är bredare än 11-vxl mtb.
Det är lite svårare än så. Flera MTB-hjul har faktiskt en HG-body som är LVG11-bred, så om du har tur kan det funka på ditt hjul. Kolla om du har en 1,8 mm spacer innanför din MTB11 kassett, i så fall har du en LVG11 body.Örjan Lax sa:Skit också.. Men tack för svar! :)weldion sa:Nepps.Örjan Lax sa:Passar en sån här https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-105-cs-r7000-11-speed-cassette-735434 Shimano 105 LVG-kassett på ett MTB-bakhjul som idag har en Shimano 11-vxl MTB-kassett?
Sixten Fors sa:Det är lite svårare än så. Flera MTB-hjul har faktiskt en HG-body som är LVG11-bred, så om du har tur kan det funka på ditt hjul. Kolla om du har en 1,8 mm spacer innanför din MTB11 kassett, i så fall har du en LVG11 body.Örjan Lax sa:Skit också.. Men tack för svar! :)weldion sa:Nepps.Örjan Lax sa:Passar en sån här https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-105-cs-r7000-11-speed-cassette-735434 Shimano 105 LVG-kassett på ett MTB-bakhjul som idag har en Shimano 11-vxl MTB-kassett?
Nästa fråga är om växlarnas indexering funkar tillräckligt bra, alltså om avståndet mellan dreven på MTB11 och LVG11 kassetterna är tillräckligt lika för att växla tillräckligt bra. Här råder det delade meningar, jag har inte facit.