Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Personligen skulle jag hellre gått upp på gx upgrade kit och bytt kassett (kränga gxens) till shimano 11-42 eller en sram nx 11-42.

Eller rentav fortsätta på tiodelat :)

Hur fasen vet man vad för lager man ska ha?

Jag hade egentligen tänkt att köpa ett angle set, men bestämde mig för att avvakta lite med det och köpa nya lager istället. Nu uppstod istället ett annat problem, vad ska jag ha för lager? Vevlagret som sitter i är ett: FSA Orbit 1.5 ZS No.57B. Lagerna är tockna dära öppna, med metal och kulor. På FSAs sida hittar jag inget om No. 57B, bara 57C. Kan man förutsätta att det är samma små lager? Var beställer man isåfall?

Senast ändrad:
Nästa pinsamma fråga; Jag vägde precis min stackars Process. Den vägde in på 15,5kg, är det verkligen rimligt eller ska jag se över min våg? Den är förvisso otvättad och utrustad med tunga orginalhjul och en tung sadelstolpe, men 15kg är väl lite i överkant?

xdr sa:
Nästa pinsamma fråga; Jag vägde precis min stackars Process. Den vägde in på 15,5kg, är det verkligen rimligt eller ska jag se över min våg? Den är förvisso otvättad och utrustad med tunga orginalhjul och en tung sadelstolpe, men 15kg är väl lite i överkant?
Min Bird har också blivit invägd på ca 15 kg. Jag ser det bara som en siffra. Jag tycker inte cykeln är särskilt tung att cykla på.

Det var ord och inga visor. Det stör väl inte direkt när man cyklar på den, men jag blev lite chockad. Gissningsvis hjälper inte den tunga stolpen och de tunga hjulen till heller.

Tittar i Frank Bertos räknesnurra för däcktryck.
Skall man ange verklig bredd (uppmätt på de hjul man har) eller angiven bredd från tillverkaren? Det blir faktiskt en icke försumbar skillnad om man kör med breda fälgar.

Mina däck är 34 mm breda på fälgarna, men 32 mm enl. tillverkaren (Teravail Lickskillet 32 Premium på NOX A36D fälg). Skillnad i "optimalt" tryck mellan 32 och 34 mm bredd är ca 12%.

edit:"actual tire width" skall det tydligen vara

bertopresschart.jpg

emmer sa:
Det är höjden man ska använda.

Senast ändrad:
gandhi sa:
edit:"actual tire width" skall det tydligen vara
emmer sa:
Det är höjden man ska använda.
Jo, fast det förutsätter '100%' däck.
[Så förutom att breda fälgar ger för breda däck i förhållande till höjden så missar även grafen att 25 och mindre inte är 100% enligt ertro... Och att 85% kommer från "kommen knowledge" anno 1990-tal om hur mycket av höjden som ska vara kvar i "lastad" zon... Och att däck pumpade sådär funkar det inte att trampa stående uppför en backe... Och att... ...Äh, var och en blir salig på sitt. Bredd och två decimaler utifrån badrumsvåg sittandes blir säkert bra.]

Kluven över däcktryck för mig som är sin 70kg på Conti gp4ks2 25mm (27 på fälgen).

Däremot är jag mer fundersam varför jag får drivlineljud på båda mina cyklar med shimano 105 5800. Enbart på stora klingan låter det. Inte skrapljud som när kedjan slår i växeln i sidled, snarare ett konstant ljud. Bör vara onormalt då den är tyst på lilla.

NickPick sa:
Kluven över däcktryck för mig som är sin 70kg på Conti gp4ks2 25mm (27 på fälgen).

Däremot är jag mer fundersam varför jag får drivlineljud på båda mina cyklar med shimano 105 5800. Enbart på stora klingan låter det. Inte skrapljud som när kedjan slår i växeln i sidled, snarare ett konstant ljud. Bör vara onormalt då den är tyst på lilla.

Jag har samma ljud från min 105- grupp, men har inte klurat ut vad det beror på

Lite osäker på om jag har rätt distans längst in på kassetten på mina hjul så att jag kan köra 10 -delat. Frågor:

Är det exakt likadan distans för Sram och Shimano?

Om inte, vad skiljer visuellt? Märkning?

Följer distansen med hjulen? (I så fall har jag nog rätt distans)

thomalin sa:
Lite osäker på om jag har rätt distans längst in på kassetten på mina hjul så att jag kan köra 10 -delat. Frågor:
Ja - förutom att vissa Shimano 10 delat (med höga splines - vissa Ultegra och DuraAce) ska ha en extra 1mm distans oxå.
thomalin sa:
Distansen 10->11 är 1,85mm
Distansen 10 (Ultegra/DA) är 1mm
thomalin sa:
1,85mm följer med hjulen
1mm följer med kassetten

djungelmyran sa:
NickPick sa:
Jag har samma ljud från min 105- grupp, men har inte klurat ut vad det beror på
Stora klingan är ju ihålig så är det dåligt smort förstärks det ljudet.

Så kan det ju vara. Men mina kedjor är välsmorda :)
Däremot är squirt lube mitt nya. Inbillar mig att det är lite mer noisy. Nu skulle Håkanc länkat ett tour test på kedjevax.

Kedjan kan inte ta i framväxeln och bakväxeln är korrekt justerad, tror jag.

Jag kör också Squirt och mitt intryck är också att det låter en liten aning mer än finish line grön när kedjan ligger snett men har i övrigt inte märkt något negativt.

Korkad fråga, men visst fan är det meningen att man ska ha en "end cap" på bromskabeln som man sätter i ovandelen av bromsen? Vilken ska man i så fall ha som passar Shimano? Har bytt broms och den som satt på kablen innan passar inte nu.

Shimano105.jpg

Rokkoko sa:
emmer sa:
Det ska väl vara en vanlig 5mm ändhylsa.
Det trodde jag också, men den som satt på bromskabeln (en Jagwire-hylsa) och alla jag i övrigt hade hemma passar inte, men de kanske är större än 5 mm. Men låter konstigt.
Bara för det fick jag gå ut och kolla (bytte ju vajer men inte hölje för någon månad sedan :-) ) och det var inga ändhylsor på höljet...

emmer sa:
Rokkoko sa:
emmer sa:
Det ska väl vara en vanlig 5mm ändhylsa.
Det trodde jag också, men den som satt på bromskabeln (en Jagwire-hylsa) och alla jag i övrigt hade hemma passar inte, men de kanske är större än 5 mm. Men låter konstigt.
Bara för det fick jag gå ut och kolla (bytte ju vajer men inte hölje för någon månad sedan :-) ) och det var inga ändhylsor på höljet...

Åh fan, vad dumt, för utan hylsa glappar kabeln lite. Fast det kanske inte spelar någon roll när den sitter. Har inte monterat fast kabeln än.

Är ju inget som säger att höljen var rätt från fabrik (Trek) men montageinstruktioner finns ju på Shimanos hemsida om man verkligen vill veta hur allting ä, och hur det står till med folk och fä. Vadå? Låt se! Vad menar du med det? (Fablenas värld)

Jag funderar på att bygga om min hybrid Nishiki XC5, från 2008-2009 kanske. Om jag förstått det rätt är det 28" hjul. Jag är på jakt efter en helstel framgaffel, med skivbromsar och smala hjul. Vart kan jag hitta det? Tittade på nätet utan att hitta någonting så alla tips om vart jag ska leta uppskattas!

Varför detta eviga viktjagande? 14,5 väger min fs och jag upplever den som lätt. Jag fattar ingenting... Är det prylbögen i en som spökar?

emmer sa:
thomalin sa:
Ja - förutom att vissa Shimano 10 delat (med höga splines - vissa Ultegra och DuraAce) ska ha en extra 1mm distans oxå.
thomalin sa:
Distansen 10->11 är 1,85mm
Distansen 10 (Ultegra/DA) är 1mm
thomalin sa:
1,85mm följer med hjulen
1mm följer med kassetten

Tack... du menar väl 11->10? Byta upp går väl inte?
Hjulparet som det gäller är da c24 med ultegra kassett och med kedja fr Sram.

Brukar egentligen ha Shimano på kedja/kassett men nu köpte jag hel Sram forcegrupp och då följde Sram kedja och kassett till andra hjulparet med...detta hjulparet da c24 har dock, som sagt, ny ultegrakasset som kuggar över ibland på de två mittersta dreven. Fick för mig att det blivit något knas med distanserna... Det kanske är så illa att jag måste byta kedja?

thomalin sa:
Brukar egentligen ha Shimano på kedja/kassett men nu köpte jag hel Sram forcegrupp och då följde Sram kedja och kassett till andra hjulparet med...detta hjulparet da c24 har dock, som sagt, ny ultegrakasset som kuggar över ibland på de två mittersta dreven. Fick för mig att det blivit något knas med distanserna... Det kanske är så illa att jag måste byta kedja?
Kedjor och drev SRAM och Shimano kan man blanda som man blandar ägg, socker, mjöl och bakpulver när gör sockerkaka - lite hipp som happ så det borde inte vara något problem.
(Kuggar över som i släpper rejält om man tar i? eller kuggar över som i att det släpper en kugg när det hoppar mellan dreven?)

emmer sa:
thomalin sa:
Kedjor och drev SRAM och Shimano kan man blanda som man blandar ägg, socker, mjöl och bakpulver när gör sockerkaka - lite hipp som happ så det borde inte vara något problem.
(Kuggar över som i släpper rejält om man tar i? eller kuggar över som i att det släpper en kugg när det hoppar mellan dreven?)

Kuggar över vid belastning...

mahmod sa:
Jag funderar på att bygga om min hybrid Nishiki XC5, från 2008-2009 kanske. Om jag förstått det rätt är det 28" hjul. Jag är på jakt efter en helstel framgaffel, med skivbromsar och smala hjul. Vart kan jag hitta det? Tittade på nätet utan att hitta någonting så alla tips om vart jag ska leta uppskattas!

Vad jag kan se på din hoj så har du post mount för bromsoket
svårt att hitta om man vill hålla det billigt, dom flesta har IS, men det kanske går att köpa till en adapter

https://www.bike-discount.de/en/buy...E70DZ7DReC0LsQLAYluvb7Va0u_zyogJZhRoCnJnw_wcB

thomalin sa:
emmer sa:
thomalin sa:
Ingen aning. Borde inte vara något problem alls. Släppa lite på "b-skruven" för större omslutning är enda idén.

emmer sa:
thomalin sa:
emmer sa:
thomalin sa:
Ingen aning. Borde inte vara något problem alls. Släppa lite på "b-skruven" för större omslutning är enda idén.

Ok, testar.

Tack

dnleriksson sa:
Stewe sa:
Jag har tidigare uppgraderat min Specialized Epic FRS till 1x10 men det börjar nu bli slitet och behöver bytas ut

Nu funderar jag på att byta till 1x11, och googlar lite efter bra pris på en komplett grupp

Sram NX eller GX? är det stor skillnad, eller är det bara vikt?

Kanske räcker det med en grupp utan vevparti och bara komplettera med en ny NW klinga? (vevlagret är nytt)

Om man byter alltihop, då kan man väl välja att t.ex. köra shimano XT (eller SLX) istället?
Kom på själv nu att då passar ju inte reglaget på bromsen, så det går nog inte...

En till fråga:
Jag har läst att 11-delad MTB-kassett passar på äldre nav för 10-delat? stämmer det?
Dom hjulen jag har är med Fun-works N-light nav (inte nya N-light One)

Jag är mycket tacksam för lite tips och råd så jag inte köper fel grejor

Jag har alltså inte XD-body, måste man ha det?

Bike-components verkar ha bra sortiment och priser:
https://www.bike-components.de/en/C...ter_manufacturer_id=&order=price_asc&limit=20

Du har Sram NX och alla Shimano att välja på med vanlig body. Uppgraderingspaket finns med reglage, växel, kassett och kedja. Komplettera med en N/W så har du allt för 2000-3000 beroende på gruppval.

Om jag skulle välja XT, finns det något som hindrar att jag väljer 11-46? och kanske byter till en 32:a i fram
(har 11-42 idag, och en 34:a i fram)
eller är det bättre att ha 11-42 i bak och en 34:a i fram

Idag saknar jag en lite lättare växel i klättringarna, ligger oftast på 13 i bak när jag cyklar snabbt på grusvägarna
Jag skulle kunna gå ner på en 32:a i fram men är orolig att jag trampar ur på 11:an då ?

Senast redigerad av en moderator:
emmer sa:
32/11 - 2,91
32/12 - 2,67
34/13 - 2,62
Så 32/12 motsvarar 34/13 hyfsat och 32/11 är en än högre växel.

Tackar

så om jag ta en 11-46 bak och en 32:a fram så får jag både en lättare och tyngre utväxling än vad jag har idag
(fast jag får köra på 11:an istället för 13)
det enda som skiljer är att jag får lite sämre kedjelinje när jag kör på 11:an, men det är nog försumbart

Söker lite tankar om Poc Trabec och Tld A1/A2 jämfört mot Bell Super2 mips.

Vill främst veta hur luftiga nämnda är mot Bellen och om dom lämpar sig för samma huvudform?

Undrar vad keramiken i keramisk kedjeolja egentligen är för nånting. Hittar gott om tester på nätet. Men vad ÄR keramiska nanopartikler? Knappast faster Agdas nermalda finporslin? Inte heller PTFE, som jag förstår.

Det är väl någon kiselgrunka - och det är ju egentligen inget man vill ha i ett smörjmedel för det blir ju lite som att blanda carborundum i oljan...

Hur funkar Rock Shox dual position air? Är det steglös justering? En lyrik med 130-160 mm slag, kan jag tex ställa den på 150 eller är det bara 2 lägen 130 & 160?

Lingon sa:
Hur funkar Rock Shox dual position air? Är det steglös justering? En lyrik med 130-160 mm slag, kan jag tex ställa den på 150 eller är det bara 2 lägen 130 & 160?

Bara två lägen. Kör soloair, då får du en bra gaffel än en gaffel med två dåliga lägen.

Rattnalle sa:
Jag kör också Squirt och mitt intryck är också att det låter en liten aning mer än finish line grön när kedjan ligger snett men har i övrigt inte märkt något negativt.

Nu har jag märkt _på riktigt_ att squirt ger mer drivlineljud än annat smörja. Tystast hittils har varit shimano ptfe lube.

Googlade lite och drivlineljud på stora klingan var rätt vanligt. Oklart varför men en misstanke var att b-skruven inte var tillräckligt inskruvad (den gör inte lika stor skillnad på 105bakväxel som tex shimano slxbakväxel).

Tillbaka
Topp