Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Då kan man ju lika gärna köpa delarna var för sig.NickPick sa:Personligen skulle jag hellre gått upp på gx upgrade kit och bytt kassett (kränga gxens) till shimano 11-42 eller en sram nx 11-42.
Eller rentav fortsätta på tiodelat :)
Min Bird har också blivit invägd på ca 15 kg. Jag ser det bara som en siffra. Jag tycker inte cykeln är särskilt tung att cykla på.xdr sa:Nästa pinsamma fråga; Jag vägde precis min stackars Process. Den vägde in på 15,5kg, är det verkligen rimligt eller ska jag se över min våg? Den är förvisso otvättad och utrustad med tunga orginalhjul och en tung sadelstolpe, men 15kg är väl lite i överkant?
Rattnalle sa:Jag tycker inte cykeln är särskilt tung att cykla på.
Jag cyklar nog mest plattförs faktiskt. Eller småkuperat som det är här runt Göteborg. Lite upp lite ner.NickPick sa:Rattnalle sa:Jag tycker inte cykeln är särskilt tung att cykla på.
Du cyklar ju nedför. När / om du byter cykel till en lättare så kommer du tycka annat! :)
emmer sa:Det är höjden man ska använda.
Jo, fast det förutsätter '100%' däck.gandhi sa:edit:"actual tire width" skall det tydligen vara
emmer sa:Det är höjden man ska använda.
NickPick sa:Kluven över däcktryck för mig som är sin 70kg på Conti gp4ks2 25mm (27 på fälgen).
Däremot är jag mer fundersam varför jag får drivlineljud på båda mina cyklar med shimano 105 5800. Enbart på stora klingan låter det. Inte skrapljud som när kedjan slår i växeln i sidled, snarare ett konstant ljud. Bör vara onormalt då den är tyst på lilla.
Ja - förutom att vissa Shimano 10 delat (med höga splines - vissa Ultegra och DuraAce) ska ha en extra 1mm distans oxå.thomalin sa:Lite osäker på om jag har rätt distans längst in på kassetten på mina hjul så att jag kan köra 10 -delat. Frågor:
Är det exakt likadan distans för Sram och Shimano?
Distansen 10->11 är 1,85mmthomalin sa:Om inte, vad skiljer visuellt? Märkning?
1,85mm följer med hjulenthomalin sa:Följer distansen med hjulen? (I så fall har jag nog rätt distans)
Stora klingan är ju ihålig så är det dåligt smort förstärks det ljudet.djungelmyran sa:Jag har samma ljud från min 105- grupp, men har inte klurat ut vad det beror påNickPick sa:Däremot är jag mer fundersam varför jag får drivlineljud på båda mina cyklar med shimano 105 5800. Enbart på stora klingan låter det. Inte skrapljud som när kedjan slår i växeln i sidled, snarare ett konstant ljud. Bör vara onormalt då den är tyst på lilla.
emmer sa:Det ska väl vara en vanlig 5mm ändhylsa.
Bara för det fick jag gå ut och kolla (bytte ju vajer men inte hölje för någon månad sedan :-) ) och det var inga ändhylsor på höljet...Rokkoko sa:Det trodde jag också, men den som satt på bromskabeln (en Jagwire-hylsa) och alla jag i övrigt hade hemma passar inte, men de kanske är större än 5 mm. Men låter konstigt.emmer sa:Det ska väl vara en vanlig 5mm ändhylsa.
emmer sa:Bara för det fick jag gå ut och kolla (bytte ju vajer men inte hölje för någon månad sedan :-) ) och det var inga ändhylsor på höljet...Rokkoko sa:Det trodde jag också, men den som satt på bromskabeln (en Jagwire-hylsa) och alla jag i övrigt hade hemma passar inte, men de kanske är större än 5 mm. Men låter konstigt.emmer sa:Det ska väl vara en vanlig 5mm ändhylsa.
emmer sa:Ja - förutom att vissa Shimano 10 delat (med höga splines - vissa Ultegra och DuraAce) ska ha en extra 1mm distans oxå.thomalin sa:Lite osäker på om jag har rätt distans längst in på kassetten på mina hjul så att jag kan köra 10 -delat. Frågor:
Är det exakt likadan distans för Sram och Shimano?
Distansen 10->11 är 1,85mmthomalin sa:Om inte, vad skiljer visuellt? Märkning?
Distansen 10 (Ultegra/DA) är 1mm
1,85mm följer med hjulenthomalin sa:Följer distansen med hjulen? (I så fall har jag nog rätt distans)
1mm följer med kassetten
Kedjor och drev SRAM och Shimano kan man blanda som man blandar ägg, socker, mjöl och bakpulver när gör sockerkaka - lite hipp som happ så det borde inte vara något problem.thomalin sa:Brukar egentligen ha Shimano på kedja/kassett men nu köpte jag hel Sram forcegrupp och då följde Sram kedja och kassett till andra hjulparet med...detta hjulparet da c24 har dock, som sagt, ny ultegrakasset som kuggar över ibland på de två mittersta dreven. Fick för mig att det blivit något knas med distanserna... Det kanske är så illa att jag måste byta kedja?
emmer sa:Kedjor och drev SRAM och Shimano kan man blanda som man blandar ägg, socker, mjöl och bakpulver när gör sockerkaka - lite hipp som happ så det borde inte vara något problem.thomalin sa:Brukar egentligen ha Shimano på kedja/kassett men nu köpte jag hel Sram forcegrupp och då följde Sram kedja och kassett till andra hjulparet med...detta hjulparet da c24 har dock, som sagt, ny ultegrakasset som kuggar över ibland på de två mittersta dreven. Fick för mig att det blivit något knas med distanserna... Det kanske är så illa att jag måste byta kedja?
(Kuggar över som i släpper rejält om man tar i? eller kuggar över som i att det släpper en kugg när det hoppar mellan dreven?)
mahmod sa:Jag funderar på att bygga om min hybrid Nishiki XC5, från 2008-2009 kanske. Om jag förstått det rätt är det 28" hjul. Jag är på jakt efter en helstel framgaffel, med skivbromsar och smala hjul. Vart kan jag hitta det? Tittade på nätet utan att hitta någonting så alla tips om vart jag ska leta uppskattas!
Ingen aning. Borde inte vara något problem alls. Släppa lite på "b-skruven" för större omslutning är enda idén.thomalin sa:Kuggar över vid belastning...emmer sa:Kedjor och drev SRAM och Shimano kan man blanda som man blandar ägg, socker, mjöl och bakpulver när gör sockerkaka - lite hipp som happ så det borde inte vara något problem.thomalin sa:Brukar egentligen ha Shimano på kedja/kassett men nu köpte jag hel Sram forcegrupp och då följde Sram kedja och kassett till andra hjulparet med...detta hjulparet da c24 har dock, som sagt, ny ultegrakasset som kuggar över ibland på de två mittersta dreven. Fick för mig att det blivit något knas med distanserna... Det kanske är så illa att jag måste byta kedja?
(Kuggar över som i släpper rejält om man tar i? eller kuggar över som i att det släpper en kugg när det hoppar mellan dreven?)
emmer sa:Ingen aning. Borde inte vara något problem alls. Släppa lite på "b-skruven" för större omslutning är enda idén.thomalin sa:Kuggar över vid belastning...emmer sa:Kedjor och drev SRAM och Shimano kan man blanda som man blandar ägg, socker, mjöl och bakpulver när gör sockerkaka - lite hipp som happ så det borde inte vara något problem.thomalin sa:Brukar egentligen ha Shimano på kedja/kassett men nu köpte jag hel Sram forcegrupp och då följde Sram kedja och kassett till andra hjulparet med...detta hjulparet da c24 har dock, som sagt, ny ultegrakasset som kuggar över ibland på de två mittersta dreven. Fick för mig att det blivit något knas med distanserna... Det kanske är så illa att jag måste byta kedja?
dnleriksson sa:Stewe sa:Jag har tidigare uppgraderat min Specialized Epic FRS till 1x10 men det börjar nu bli slitet och behöver bytas ut
Nu funderar jag på att byta till 1x11, och googlar lite efter bra pris på en komplett grupp
Sram NX eller GX? är det stor skillnad, eller är det bara vikt?
Kanske räcker det med en grupp utan vevparti och bara komplettera med en ny NW klinga? (vevlagret är nytt)
Om man byter alltihop, då kan man väl välja att t.ex. köra shimano XT (eller SLX) istället?
Kom på själv nu att då passar ju inte reglaget på bromsen, så det går nog inte...
En till fråga:
Jag har läst att 11-delad MTB-kassett passar på äldre nav för 10-delat? stämmer det?
Dom hjulen jag har är med Fun-works N-light nav (inte nya N-light One)
Jag är mycket tacksam för lite tips och råd så jag inte köper fel grejor
Jag har alltså inte XD-body, måste man ha det?
Bike-components verkar ha bra sortiment och priser:
https://www.bike-components.de/en/C...ter_manufacturer_id=&order=price_asc&limit=20
Du har Sram NX och alla Shimano att välja på med vanlig body. Uppgraderingspaket finns med reglage, växel, kassett och kedja. Komplettera med en N/W så har du allt för 2000-3000 beroende på gruppval.
emmer sa:32/11 - 2,91
32/12 - 2,67
34/13 - 2,62
Så 32/12 motsvarar 34/13 hyfsat och 32/11 är en än högre växel.
Lingon sa:Hur funkar Rock Shox dual position air? Är det steglös justering? En lyrik med 130-160 mm slag, kan jag tex ställa den på 150 eller är det bara 2 lägen 130 & 160?
mikipedia_ sa:Söker lite tankar om Poc Trabec och Tld A1/A2 jämfört mot Bell Super2 mips.
Vill främst veta hur luftiga nämnda är mot Bellen och om dom lämpar sig för samma huvudform?
Rattnalle sa:Jag kör också Squirt och mitt intryck är också att det låter en liten aning mer än finish line grön när kedjan ligger snett men har i övrigt inte märkt något negativt.