Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Solaris sa:Funkar det med t röd?
Miss Lycka sa:Olycksfall och personskador gäller oavsett hur många. Sakförsäkringar är något annat.
Paco sa:Är det helt galet att trycka på en 29" gaffel på en FS 27.5" ram?
ceel sa:Paco sa:Är det helt galet att trycka på en 29" gaffel på en FS 27.5" ram?
Det beror väl på A-C-måtten. Det behöver ju inte vara galnare än att sätta i en längre airshaft.
Paco sa:ceel sa:Paco sa:Är det helt galet att trycka på en 29" gaffel på en FS 27.5" ram?
Det beror väl på A-C-måtten. Det behöver ju inte vara galnare än att sätta i en längre airshaft.
Har en 29" DVO Diamond 150mm men har svårt att tyda vilket a-c mått den har.
Så sällan att jag inte kommer ihåg vad jag hade för tryck när det är dags.OneEyeRed sa:Hur ofta brukar ni behöva pumpa upp trycket i bakdämpare?
Jag har en fox float dps och får fylla på lite då och då. (kan det ha med att jag är lång och stor att göra?)
ceel sa:Paco sa:ceel sa:Paco sa:Är det helt galet att trycka på en 29" gaffel på en FS 27.5" ram?
Har en 29" DVO Diamond 150mm men har svårt att tyda vilket a-c mått den har.
Om man räknar på det så skiljer det 38 mm i storlek mellan 27,5 och 29 tum (622-584). Hälften av detta (bara halva hjulet är ju i gaffeln) ger att en 29 gaffel med 150 travel borde vara 19 mm längre i A-C-måtten än motsvarande 27,5-gaffel. Så det blir typ samma som att köra din ram med en 160-170mm 27,5-gaffel. Variationen beror lite på sag.
Har jag räknat galet så räknar jag (no pun intended) med att någon rättar mig.
Märker du att den sjunker ihop eller ansluter du pumpen för att kontrollera trycket och det är först då du ser att det är lägre än du pumpade i?OneEyeRed sa:Hur ofta brukar ni behöva pumpa upp trycket i bakdämpare?
Jag har en fox float dps och får fylla på lite då och då. (kan det ha med att jag är lång och stor att göra?)
Mathias B sa:Hur läser man av ett skjutmått? Jag insåg att jag aldrig behövt göra det tidigare.
Mathias B sa:Hur läser man av ett skjutmått? Jag insåg att jag aldrig behövt göra det tidigare.
Pfaff sa:Analogt har en nonieskala
Den där Wikipediaartikeln misslyckas fullständigt med att förklara vad den gör för nytta rent praktiskt. Personen som har skrivit har nog inte ett uns pedagogik i kroppen och/eller tycker att det är så självklart att det inte behöver förklaras :)Pfaff sa:Mathias B sa:Hur läser man av ett skjutmått? Jag insåg att jag aldrig behövt göra det tidigare.
Ett digitalt är rätt enkelt att läsa av... :)
Analogt har en nonieskala
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Nonieskala
Kevin sa:Märker du att den sjunker ihop eller ansluter du pumpen för att kontrollera trycket och det är först då du ser att det är lägre än du pumpade i?OneEyeRed sa:Hur ofta brukar ni behöva pumpa upp trycket i bakdämpare?
Om det är det sistnämnda så beror det på att du släpper ut luft varje gång du ansluter pumpen (luften åker in i pumpen) så egentligen läcker det inte.
Det finns inget sätt att bara kontrollera lufttrycket i dämparna utan man måste alltid fylla på det som åker ut i pumpen.
Rattnalle sa:Den där Wikipediaartikeln misslyckas fullständigt med att förklara vad den gör för nytta rent praktiskt. Personen som har skrivit har nog inte ett uns pedagogik i kroppen och/eller tycker att det är så självklart att det inte behöver förklaras :)Pfaff sa:Mathias B sa:Hur läser man av ett skjutmått? Jag insåg att jag aldrig behövt göra det tidigare.
Jag inbillar mig i och för sig att jag fattar ändå. Inte för att jag hittills i livet behövt mäta något med mer än ett par millimeters precision hit eller dit.
Jag tycker att det borde stå redan i ingressen att syftet är att öka mätprecisionen. Istället går den direkt på att förklara hur den fungerar.Pfaff sa:Rattnalle sa:Den där Wikipediaartikeln misslyckas fullständigt med att förklara vad den gör för nytta rent praktiskt. Personen som har skrivit har nog inte ett uns pedagogik i kroppen och/eller tycker att det är så självklart att det inte behöver förklaras :)Pfaff sa:Mathias B sa:Hur läser man av ett skjutmått? Jag insåg att jag aldrig behövt göra det tidigare.
Jag inbillar mig i och för sig att jag fattar ändå. Inte för att jag hittills i livet behövt mäta något med mer än ett par millimeters precision hit eller dit.
Ehhh.... nytta?
Mäta med tiondels millimeters precision. Framgår inte det?
Jag är oförstående. Eller lika opedagogisk lagd som artikelförfattaren. :)
hm sa:Vad är ett skjutmått till för när man har tumme och pekfingret
Du släpper fortfarande ut luft in i pumpen, det är inte ut i fria luften jag menar.OneEyeRed sa:Kevin sa:Märker du att den sjunker ihop eller ansluter du pumpen för att kontrollera trycket och det är först då du ser att det är lägre än du pumpade i?OneEyeRed sa:Hur ofta brukar ni behöva pumpa upp trycket i bakdämpare?
Om det är det sistnämnda så beror det på att du släpper ut luft varje gång du ansluter pumpen (luften åker in i pumpen) så egentligen läcker det inte.
Det finns inget sätt att bara kontrollera lufttrycket i dämparna utan man måste alltid fylla på det som åker ut i pumpen.
Jo fast jag kör SPECIALIZED AIRTOOL SHOCK DÄMPARPUMP och den har dubbla gängor i fram för att minimera tryckförlust.
Tumregel är väl lika breda som fälgen utvändigt och en storlek eller tre bredare.bikerX sa:Jag har just införskaffat mig en cx-cykel, som komplement till mina skogscyklar, jag är lite sugen på att prova montera landsvägsdäck, vilka däck kan passa (gärna så smala som möjligt)?
Fräulein sa:Jag måste köpa ny hjälm i år pga min nuvarande har uppnått pensionsålder. Men vad gör jag med det gamla? Skänka den till nån hjälporganisation känns lite fel eftersom jag tycker att den inte är säker nog för mig.... Lämna den till plaståtervinning?
emmer sa:Tumregel är väl lika breda som fälgen utvändigt och en storlek eller tre bredare.bikerX sa:Jag har just införskaffat mig en cx-cykel, som komplement till mina skogscyklar, jag är lite sugen på att prova montera landsvägsdäck, vilka däck kan passa (gärna så smala som möjligt)?
[Mer noga 13-15C 23-28mm däck 17C 25-32mm däck och 19C 28mm och uppåt.]
Jag har haft 32 på 13C utan problem och 23 på 19C om nu enskilda fall ska spela någon roll.Pfaff sa:Jag har 25 mm på 19C Hunt-fälgar enligt Hunts rekommendation. Inga problem.emmer sa:Tumregel är väl lika breda som fälgen utvändigt och en storlek eller tre bredare.bikerX sa:Jag har just införskaffat mig en cx-cykel, som komplement till mina skogscyklar, jag är lite sugen på att prova montera landsvägsdäck, vilka däck kan passa (gärna så smala som möjligt)?
[Mer noga 13-15C 23-28mm däck 17C 25-32mm däck och 19C 28mm och uppåt.]
edvin_m sa:Varför korsar man inte ekrarna så de ligger emot varandra på straightpull hjul? De jag har sett har byggts med vanliga 3-kors men ekrarna har gått helt fritt från nav till fälg.
edvin_m sa:Jepp, andra korsnigen "går fri"
Jag har sett båda varianterna, men flest där de går fritt. Lite därför jag undrar.ceel sa:edvin_m sa:Jepp, andra korsnigen "går fri"
Mina ligger emot varandra, fast inte helt platt. Kanske är det en följd av att ekrarna är platta.
NLC sa:Beror väl lite på hur ekerhålen är satta i sidled på SP-navet, med traditionell navfläns och J-bend ekrar så är ju avståndet givet.
Finns ju inget värde i att de ligger mot varandra.edvin_m sa:Varför korsar man inte ekrarna så de ligger emot varandra på straightpull hjul? De jag har sett har byggts med vanliga 3-kors men ekrarna har gått helt fritt från nav till fälg.
Så varför bygger man så med j-ekrar?emmer sa:Finns ju inget värde i att de ligger mot varandra.edvin_m sa:Varför korsar man inte ekrarna så de ligger emot varandra på straightpull hjul? De jag har sett har byggts med vanliga 3-kors men ekrarna har gått helt fritt från nav till fälg.