Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Tvätta skiten med sprit eller bromsrengöring och torka noggrant. :)

Är det värt att köpa ett par specialized expert roadskor för ungefär 1800? Jag ogillar kardborre så gärna boa.

Kan man använda ett försäkringsbolag två gånger för samma skada?
Cyklade ju sönder axeln på en tävlingscup och tydligen har scf en försäkring som täcker det.
Jag använde försäkringen via mitt fackförbund efter själva olyckan "olycksfall på fritiden"... Folksam har hand om båda.

ceel sa:
Paco sa:
Är det helt galet att trycka på en 29" gaffel på en FS 27.5" ram?

Det beror väl på A-C-måtten. Det behöver ju inte vara galnare än att sätta i en längre airshaft.

Har en 29" DVO Diamond 150mm men har svårt att tyda vilket a-c mått den har.

Bilagor

• IMG_0491.PNG
    IMG_0491.PNG
    24.1 KB · Besök: 44
Paco sa:
ceel sa:
Paco sa:

Det beror väl på A-C-måtten. Det behöver ju inte vara galnare än att sätta i en längre airshaft.

Om man räknar på det så skiljer det 38 mm i storlek mellan 27,5 och 29 tum (622-584). Hälften av detta (bara halva hjulet är ju i gaffeln) ger att en 29 gaffel med 150 travel borde vara 19 mm längre i A-C-måtten än motsvarande 27,5-gaffel. Så det blir typ samma som att köra din ram med en 160-170mm 27,5-gaffel. Variationen beror lite på sag.

Har jag räknat galet så räknar jag (no pun intended) med att någon rättar mig.

En 170-gaffel skulle man dock sannolikt köra med mer sag i mm mätt än vad som är roligt på en 150 gaffel. Något att tänka på bara.

Hur ofta brukar ni behöva pumpa upp trycket i bakdämpare?

Jag har en fox float dps och får fylla på lite då och då. (kan det ha med att jag är lång och stor att göra?)

OneEyeRed sa:

Jag har en fox float dps och får fylla på lite då och då. (kan det ha med att jag är lång och stor att göra?)
Så sällan att jag inte kommer ihåg vad jag hade för tryck när det är dags.

ceel sa:
Paco sa:
ceel sa:
Paco sa:

Om man räknar på det så skiljer det 38 mm i storlek mellan 27,5 och 29 tum (622-584). Hälften av detta (bara halva hjulet är ju i gaffeln) ger att en 29 gaffel med 150 travel borde vara 19 mm längre i A-C-måtten än motsvarande 27,5-gaffel. Så det blir typ samma som att köra din ram med en 160-170mm 27,5-gaffel. Variationen beror lite på sag.

Har jag räknat galet så räknar jag (no pun intended) med att någon rättar mig.

Äh, jag får testa. Blir det helt galet så får jag väl köpa en ny gaffel.

OneEyeRed sa:

Märker du att den sjunker ihop eller ansluter du pumpen för att kontrollera trycket och det är först då du ser att det är lägre än du pumpade i?
Om det är det sistnämnda så beror det på att du släpper ut luft varje gång du ansluter pumpen (luften åker in i pumpen) så egentligen läcker det inte.

Det finns inget sätt att bara kontrollera lufttrycket i dämparna utan man måste alltid fylla på det som åker ut i pumpen.

Senast ändrad:
Pfaff sa:
Mathias B sa:
Hur läser man av ett skjutmått? Jag insåg att jag aldrig behövt göra det tidigare.

Ett digitalt är rätt enkelt att läsa av... :)

Analogt har en nonieskala

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Nonieskala
Den där Wikipediaartikeln misslyckas fullständigt med att förklara vad den gör för nytta rent praktiskt. Personen som har skrivit har nog inte ett uns pedagogik i kroppen och/eller tycker att det är så självklart att det inte behöver förklaras :)

Jag inbillar mig i och för sig att jag fattar ändå. Inte för att jag hittills i livet behövt mäta något med mer än ett par millimeters precision hit eller dit.

Kevin sa:
OneEyeRed sa:

Märker du att den sjunker ihop eller ansluter du pumpen för att kontrollera trycket och det är först då du ser att det är lägre än du pumpade i?
Om det är det sistnämnda så beror det på att du släpper ut luft varje gång du ansluter pumpen (luften åker in i pumpen) så egentligen läcker det inte.

Det finns inget sätt att bara kontrollera lufttrycket i dämparna utan man måste alltid fylla på det som åker ut i pumpen.

Jo fast jag kör SPECIALIZED AIRTOOL SHOCK DÄMPARPUMP och den har dubbla gängor i fram för att minimera tryckförlust.

Rattnalle sa:
Pfaff sa:
Mathias B sa:
Hur läser man av ett skjutmått? Jag insåg att jag aldrig behövt göra det tidigare.

Den där Wikipediaartikeln misslyckas fullständigt med att förklara vad den gör för nytta rent praktiskt. Personen som har skrivit har nog inte ett uns pedagogik i kroppen och/eller tycker att det är så självklart att det inte behöver förklaras :)

Jag inbillar mig i och för sig att jag fattar ändå. Inte för att jag hittills i livet behövt mäta något med mer än ett par millimeters precision hit eller dit.

Ehhh.... nytta?
Mäta med tiondels millimeters precision. Framgår inte det?
Jag är oförstående. Eller lika opedagogisk lagd som artikelförfattaren. :)

Senast ändrad:
Pfaff sa:
Rattnalle sa:
Pfaff sa:
Mathias B sa:

Ehhh.... nytta?
Mäta med tiondels millimeters precision. Framgår inte det?
Jag är oförstående. Eller lika opedagogisk lagd som artikelförfattaren. :)
Jag tycker att det borde stå redan i ingressen att syftet är att öka mätprecisionen. Istället går den direkt på att förklara hur den fungerar.

Det är sånt där vi samhällsvetare som saknar teknisk kompetens kan hänga upp oss på ;-)

Senast ändrad:
OneEyeRed sa:
Kevin sa:
OneEyeRed sa:

Jo fast jag kör SPECIALIZED AIRTOOL SHOCK DÄMPARPUMP och den har dubbla gängor i fram för att minimera tryckförlust.
Du släpper fortfarande ut luft in i pumpen, det är inte ut i fria luften jag menar.

Du har högt tryck i dämparen och normalt (rummets) tryck i pumpen, när du ansluter dessa med varandra åker luft från dämparen in i pumpen för att jämna ut trycket så det blir samma i både dämpare och pump. Mätaren sitter ju på pumpen så det är trycket i pumpen den visar och när pumpen är ansluten till dämparen är trycket lika i båda.

Senast ändrad:
Jag outar mig själv istället för att googla hela natten, hur mycket ekerspänning behöver man uppnå innan dish börjar "sätta" sig, orolig att man spänner för mycket för att uppnå önskvärt förflyttning men tycker att att lätta på andra sidan inte ger så synligt resultat.

Kan det ha något med assymetrisk fälg att göra? i en perfekt värld skall ju skillnaden i spänning vara mindre i ett sådant hjul.

Jag bygger på DT Swiss RR411db med 350 142*12 nav och DT Swiss Aerolite ekrar.

Jag har just införskaffat mig en cx-cykel, som komplement till mina skogscyklar, jag är lite sugen på att prova montera landsvägsdäck, vilka däck kan passa (gärna så smala som möjligt)? Dessa sitter på just nu: Schwalbe X-One 700X33C Performance.

bikerX sa:
Jag har just införskaffat mig en cx-cykel, som komplement till mina skogscyklar, jag är lite sugen på att prova montera landsvägsdäck, vilka däck kan passa (gärna så smala som möjligt)?
Tumregel är väl lika breda som fälgen utvändigt och en storlek eller tre bredare.
[Mer noga 13-15C 23-28mm däck 17C 25-32mm däck och 19C 28mm och uppåt.]

Jag måste köpa ny hjälm i år pga min nuvarande har uppnått pensionsålder. Men vad gör jag med det gamla? Skänka den till nån hjälporganisation känns lite fel eftersom jag tycker att den inte är säker nog för mig.... Lämna den till plaståtervinning?

Fräulein sa:
Jag måste köpa ny hjälm i år pga min nuvarande har uppnått pensionsålder. Men vad gör jag med det gamla? Skänka den till nån hjälporganisation känns lite fel eftersom jag tycker att den inte är säker nog för mig.... Lämna den till plaståtervinning?

Jag sparar senaste hjälmen utifall att den nya får en tidig död.

emmer sa:
bikerX sa:
Jag har just införskaffat mig en cx-cykel, som komplement till mina skogscyklar, jag är lite sugen på att prova montera landsvägsdäck, vilka däck kan passa (gärna så smala som möjligt)?
Tumregel är väl lika breda som fälgen utvändigt och en storlek eller tre bredare.

Jag har 25 mm på 19C Hunt-fälgar enligt Hunts rekommendation. Inga problem.

Pfaff sa:
emmer sa:
bikerX sa:
Jag har 25 mm på 19C Hunt-fälgar enligt Hunts rekommendation. Inga problem.
Jag har haft 32 på 13C utan problem och 23 på 19C om nu enskilda fall ska spela någon roll.
I det sista fallet skulle jag dock inte vilja punka i lite fart... Och däcken såg ju helt miffo ut.

Vill inte besudla någon annan tråd med min fråga så jag ställer den här. Är på jakt efter en biffigare 29" gaffel. Har koll på Rockshox, X-fusion och Fox. Letar efter nåt runt 140mm eller så, inte mer. Vad finns det mer för alternativ? MRP och DVO är jag för snål för. Finns det något annat än en Yari jag borde överväga?

Varför korsar man inte ekrarna så de ligger emot varandra på straightpull hjul? De jag har sett har byggts med vanliga 3-kors men ekrarna har gått helt fritt från nav till fälg.

Beror väl lite på hur ekerhålen är satta i sidled på SP-navet, med traditionell navfläns och J-bend ekrar så är ju avståndet givet.

ceel sa:
edvin_m sa:
Jepp, andra korsnigen "går fri"

Mina ligger emot varandra, fast inte helt platt. Kanske är det en följd av att ekrarna är platta.
Jag har sett båda varianterna, men flest där de går fritt. Lite därför jag undrar.

NLC sa:
Beror väl lite på hur ekerhålen är satta i sidled på SP-navet, med traditionell navfläns och J-bend ekrar så är ju avståndet givet.

Jepp, på mavic hjulen ovan så ser de ju ut att sitta mitt för varandra men på många mtb nav har de fortfarande olika avstånd från centrum.

emmer sa:
edvin_m sa:
Varför korsar man inte ekrarna så de ligger emot varandra på straightpull hjul? De jag har sett har byggts med vanliga 3-kors men ekrarna har gått helt fritt från nav till fälg.
Finns ju inget värde i att de ligger mot varandra.
Så varför bygger man så med j-ekrar?

Ekrarna borde ju bli starkare om de går rakt från nav till fälg utan den extra böjen på mitten runt varandra som ger upphov till extra krafter. Men förr i tiden så band man ju ihop eller lödde ihop ekrarna vid korsen, det borde vara ännu värre för ekrarna men bättre för fälgen. Har fälg konstruktionerna blivit bättre så ekrarna är den svagaste punkten nu och inte tvärtom? Eller är jag inne och fnular på nått helt annat?

EDIT: En klar fördel måste ju vara att vid extrem belastning på hjulet så kan den extra spänningen i sidled från böjen göra att ekrarna fortfarande blir dragbelastade och inte tappar sin spänning helt vilket gör att de kan börja skruva upp sig (och utmattas fortare).

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp