Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

xyz-saft sa:
Henrik_E sa:
Fernet är ju jättebra om man gillar att plåga i sig vidriga saker för att det är (var) trendigt. Lite som en detox fast med äcklig alkohol istället för äckliga smoothies.

Lite som stekt potatis alltså. Det går ner om man måste, men helst slipper man.

Jag hänvisar alla eventuella övriga frågor på ämnet fernet till filmen "Torkel i knipa".
Din morsa går för en hundring.

kolan sa:
Ni som cyklat mycket i Delsjön, har ni stött på några huggormar? :) Har hört att det ska finnas en del men var brukar dom ligga och sola? Är med skräckblandad förtjusning jag tänkte spana in dom.
Tror bara det är snokar jag stött på tidigare.
Aldrig sett nån. Inte för att jag tittat sådär enormt noga heller.

Nu har vinterhjulen gått säkert 400 mil med fälgbroms. Hur vet jag när fälgarna är slut, utan att dom ramlar i bitar innan dess? Det är hyfsat märkbara urgröpningar...

Earlslick sa:
xyz-saft sa:
Henrik_E sa:
Fernet är ju jättebra om man gillar att plåga i sig vidriga saker för att det är (var) trendigt. Lite som en detox fast med äcklig alkohol istället för äckliga smoothies.

Jag hänvisar alla eventuella övriga frågor på ämnet fernet till filmen "Torkel i knipa".
Fuck off and die! Man vet aldrig när man behöver ett schysst järnrör!

xyz-saft sa:
Earlslick sa:
xyz-saft sa:
Henrik_E sa:

Fuck off and die! Man vet aldrig när man behöver ett schysst järnrör!

Som en nörd i ett moln av förundring :)

bearthefear sa:
Nu har vinterhjulen gått säkert 400 mil med fälgbroms. Hur vet jag när fälgarna är slut, utan att dom ramlar i bitar innan dess? Det är hyfsat märkbara urgröpningar...
Fingertoppskänsla typ. Vissa fälgar ska tydligen ha slitageindikator men det är inget jag själv hittat på någon av mina än.

Slitagevarnaren kan vara ett längsgående spår som ska finnas kvar, en eller flera ”gropar” som ska finnas kvar eller ett märke som ligger inbäddat och som inte ska synas.
Men enklaste är väl att gissa genom att känna hur tjockt det är mellan insida och utsida där det är som sämst, alternativt gå på hur ”gropig” formen på bromsytan är (vilket är enklaste, vanligaste och sämsta sättet).

Är sugen på att köpa finare hjul till min instegs-LVG.
Vilka mått behöver jag se till så att de stämmer med ram och nuvarande komponenter? På nuvarande hjul står "ETRTO:622x15", däcken är "GP4season 25-622" och kassetten är en 10 delad "Shimano 105".

Tack på förhand

Om jag vill göra rent kassetter och framdrev med något medel ifrån Biltema, vad väljer jag då för medel?
Avfettningsmedel?, kedjerengöringsmedel?, bromsrengöring? (tyckte inte detta var så effektivt sist)

Vill ha något som fungerar snabbt och enkelt :)

Använd så mild rengöring som möjligt, t ex vatten, diskmedel eller avfettning beroende på vad som behövs. En diskborste duger bra att borsta med, sen lite trasor. Ju noggrannare du har tvättat desto mer smörjning efteråt.

Är det nästan rent så duger lite vattentätt följt av lite av Biltemas rostlösning/wd-40/5-56 eller liknande.

Senast ändrad:
d_anders sa:
Använd så mild rengöring som möjligt, t ex vatten, diskmedel eller avfettning beroende på vad som behövs. En diskborste duger bra att borsta med, sen lite trasor. Ju noggrannare du har tvättat desto mer smörjning efteråt.

Är det nästan rent så duger lite vattentätt följt av lite av Biltemas rostlösning/wd-40/5-56 eller liknande.

Precis. Yes och varmvatten kommer man långt med.

andrewmtb sa:
Om jag vill göra rent kassetter och framdrev med något medel ifrån Biltema, vad väljer jag då för medel?
Avfettningsmedel?, kedjerengöringsmedel?, bromsrengöring? (tyckte inte detta var så effektivt sist)

Vill ha något som fungerar snabbt och enkelt :)
Göra ren på cykeln eller med delarna i en balja? Det enda som faktiskt biter bra på oljesmuts är kallavfettning men sprayar du det på kassetten när den sitter på cykeln dödar du förmodligen både nav och frihjul på kuppen. Med delarna på cykeln får du hålla dig till milda medel men du får räkna med att det svarta kletet inte försvinner. Det eller använda vax istället för olja.

Cykeln ifråga som ska göras rent har rullat ca 1000mil utan större kärlek, utan har egentligen bara oljat kedjan :) Den är nu helt nedmonterad i delar för rengöring och ihopmontering.

Det får bli kalkavfettning då på dreven då de är ganska kletiga :)
Resterande delar har fungerat fint att rengöra med våtservetter eller gamla lakan som blivit rengöringsdukar :)

Allt ser förvånande dock nytt ut efter rengöring när det känns som att det borde vara nerslitet av för lite kärlek.

Alla är ny någon gång. Med licens är du ju tex försäkrad.
Ska du träna så får du väl träna med dom som tävlar helt enkelt. :)

En trance är en mtb fs.
Räkna kedjans länkar. Börja på given punkt eller märk med tex en spritpenna och gå hela varvet runt. Det som kan hända är att du får tex 114 eller halva det talet 57 (då är det bara att dubbla).
Alla mina mtb har över 114 länkar... Svårt att generalisera mellan olika cyklar, därför får man räkna :)

NickPick sa:
En trance är en mtb fs.
Räkna kedjans länkar. Börja på given punkt eller märk med tex en spritpenna och gå hela varvet runt. Det som kan hända är att du får tex 114 eller halva det talet 57 (då är det bara att dubbla).
Alla mina mtb har över 114 länkar... Svårt att generalisera mellan olika cyklar, därför får man räkna :)

Aha. Jo mtb har ju oftast lite längre kedjor även om det är ett ickeproblem med min HT vilken har 11-36 och 30t fram... Till racer och crossar blir det alltid några länkar över.

NickPick sa:
En trance är en mtb fs.

Okej, tur att jag såg det innan jag beställde :) Jag har räknat och fått 112, men jag kanske får testa igen noggrannare. Spelar det stor roll om man byter från 11-42t till 11-46t på en 1x drivlina i kedjelängd (funderar på att passa på att byta kassett samtidigt)

Tack för svar :)

Köpte ett Ultegra 6800 gruppset, och fick det äntligen idag. Det medföljde inner-vajer till reglagen som jag tänkte använda till en äldre cykel, då jag redan köpt Jagwire som jag tänkte använda istället.
Men ska vajern se ut såhär? jag tänkte den såg rostig ut?

Sedan kom alla delar i vanliga wellpapplådor, som om det vore något OEM-grejs. Endast pedaler kom i shimano-låda.

Tänkte bara om vajern egentligen ska vara fint silverfärgad så får jag maila till Merlin och be om nya vajrar.

Bilagor

• kabel.JPG
    kabel.JPG
    28.5 KB · Besök: 97
andrewmtb sa:
Köpte ett Ultegra 6800 gruppset, och fick det äntligen idag. Det medföljde inner-vajer till reglagen som jag tänkte använda till en äldre cykel, då jag redan köpt Jagwire som jag tänkte använda istället.

Sedan kom alla delar i vanliga wellpapplådor, som om det vore något OEM-grejs. Endast pedaler kom i shimano-låda.

Tänkte bara om vajern egentligen ska vara fint silverfärgad så får jag maila till Merlin och be om nya vajrar.

Den har en fin teflonbeläggning (typ plast) för att minska friktionen! Så det är en finare wire än de i rent stål :)

AX3L sa:
andrewmtb sa:

Den har en fin teflonbeläggning (typ plast) för att minska friktionen! Så det är en finare wire än de i rent stål :)
Ja använd den och sätt jagwire på din äldre cykel istället.

Köper man billigaste gruppsetet så kan man nog räkna med att det är delar de egentligen tigern köpt in för att bygga sina egna cyklar med.

NickPick sa:
Köper man billigaste gruppsetet så kan man nog räkna med att det är delar de egentligen tigern köpt in för att bygga sina egna cyklar med.

Så är det!. Fast så billigt var det inte, men allt är relativt :)

Märkte nu att jag måste kapa kolfibergaffeln ca 1mm, då det glappar lite lite.. så kabeldragningen är nedprioriterad just nu :)
edit: samtidigt kanske man hamnar sub 7,4kg på cykeln efter kapningen.. är på gränsen just nu :D

Senast ändrad:
Cykeln00ben sa:
Rattnalle sa:
Cykeln00ben sa:
Vad är det som gör hydrauliken dålig och gör att den behöver luftas. Är det att det läckt in luft eller att det läckt ut olja?
Vilken hydraulik?

Hydrauliska skivbromsar tänkte jag väl på i första hand. Men samma grej gäller väl dämpare med olja.
Det vanligaste oavsett scenarion är väl både och. Olja läcker ut och ersätts med luft.

Hur hårt jag än spänner styrlagret så sitter distanserna inte superhårt :/

Låsningen är av modellen som vidgar sig när man skruvar (för kolfibergaffel)

Över stem:en så går kolfibergaffeln nu upp 3mm och jag har en 10mm distans över stem:en, ändå kan jag efter att ha dragit åt ganska hårt
typ "vicka" på distansen. Snurra den går också med lite kraft.
Gaffeln i sig har inget spel i sig vad jag kan känna iaf.

På mina andra racers har jag modell "ankare" i gaffeln, och på de kan man inte snurra på distanserna eller vicka dom.

Är det normalt eller bör jag göra något åt saken?

Nej, den sitter stumt :/

Hittade ett inlägg på ett forum där det stod 8Nm ska man dra åt, ska testa o se om det blir bättre då (kanske redan dragit åt med mer än 8Nm iofs..)

d_anders sa:
Låter märkligt. Det är inte så att du har dragit åt expandern för dåligt så att den glider när du drar åt topcapen?

gahh.. vad dum man är!!
När du skrev "dragit åt expandern" så började jag fundera lite.. följde inte med någon manual nämligen till expandern, och testade nu att skruva bort topcapen, och jo det går ju att skruva dit expandern för sig.. och sedan topcapen in i den..
Jag trodde i min dumma enfald att man bara trycker ner alltihop och skruvade åt.

Tur att det finns ett ställe att ställa dumma frågor på :D

tackar!

edit: nu sitter allt fast som det ska. :)

Senast ändrad:
Hur får jag ihop Billyhyllor på bästa sätt? Vill inte ha några glipor mellan dem.

IMG_20180408_191812.jpg

Edit. Sär skrivning.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp