Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Som jag tänkte. Sadeln däremot är inte lackskav på.
Aja.. den första sadeln dog av postnords hantering. Den andra på sin ljungfruresa.. aja. :/

Typ garanterat ingen fara. Kolfiber håller för mycket, och mycket mer slag än du tror. Sök på "santa cruz test carbon fiber" eller motsvarande, finns en bra video från deras testanläggning.

Ett bra sätt är annars att klämma på det. Krasar det så är det ett problem, annars inte. Att knacka försiktigt med något hårt och lyssna är också en bra metod som man använder även i flygindustrin. Problemet med kolfiber är nämligen att det kan ge ganska stora interna skador som inte syns.

AX3L sa:
Typ garanterat ingen fara. Kolfiber håller för mycket, och mycket mer slag än du tror. Sök på "santa cruz test carbon fiber" eller motsvarande, finns en bra video från deras testanläggning.

Ett bra sätt är annars att klämma på det. Krasar det så är det ett problem, annars inte. Att knacka försiktigt med något hårt och lyssna är också en bra metod som man använder även i flygindustrin. Problemet med kolfiber är nämligen att det kan ge ganska stora interna skador som inte syns.

Är nog den här du menar:
https://m.pinkbike.com/news/santa-cruz-bicycles-test-lab.html

Filmen visar dock inte om ramen är cyklingsbar efter ;)

Var kan man hitta lagerpress till ok pris för att byta lager i länkaget?

Vill kunna byta följande lager:

* 15x26x10
* 15x28x7
* 10x19x5

Någon vänlig själ som kan tipsa?

Skruvar, brickor (massa olika storlekar) och rörstumpar, samt de nya lagren, brukar funka bra.
Hur man får göra beror lite på hur det ser ut och om det är bottenhål eller genomgående.

Beställde saker som jag sedan inte visade sig behöva. Tog kontakt med kundtjänst, de hade redan skickat paketet.
Ser nu när jag spårar paketet att den näst senaste händelsen är "ändrat förfogande - Retur" vilket i mina ögon betyder att företaget
kontaktat posten om att returnera varan tillbaka till företaget.
Dock så är den senaste uppdateringen att den är på fortsatt väg hit.

Har suttit i telefonkö hos postnord i över en timma nu, men någon kanske vet här.. måste paketet fram till servicestället innan den går på retur tillbaka?

Någon som känner till några snygga glasögon man kan ha över de vanliga glasögonen?

Eller hur löser man problemet med vinden, när man likt mig har kass syn och glasögon är ett måste..
De blir att blåsa in på sidorna så jag grinar större delen av rundan!

Skidglasögon över, är bra lockande alltså....

Toklorten sa:
Någon som känner till några snygga glasögon man kan ha över de vanliga glasögonen?
Nej. Finns icke.

Toklorten sa:
Eller hur löser man problemet med vinden, när man likt mig har kass syn och glasögon är ett måste..
Kontaktlinser och sportglasögon. Eller så köper man sportglasögon med ett slipat glas innanför det vindskyddande glaset.

dnleriksson sa:
Jag tycker den här funkar bra, men har inget att jämföra med så något annat kanske är bättre. Den tar dock alla lager för väldigt lite pengar!

https://www.ebay.com/itm/Car-Auto-M...028185&hash=item2847122b0d:g:DekAAOSw-xVZ86PV

Den ser lite "klumpig" ut.
Funkar den även till sådana här lower/upper links där det är lite trångt på insidan.
Köper jag något så vill jag ju både kunna ta ur samt pressa i lager med hjälp av samma verktyg.
Annars är det ju bättre att köra med diverse fulmeck och DIY-lösningar.

Edit: Snavfel

Screenshot_20180424-102630__01.jpg

Senast ändrad:
Vad är det med det här "säljes utan pedaler"/"pedaler medföljer ej"???

Varför har folk sån protektionistisk syn på just pedalar? Det är ju inte precis så att man ser "säljes utan handtag/styrlinda"...
Om jag nu säljer min hoj för att köpa en ny så känns det rätt märkligt att det första jag gör är att sätta dit mina gamla slitna pedaler på den nya hojen.
Jag fattar bara inte... Förklara nån, för jag blir bara mer förvillad ju mer jag tänker på det.

Klavikel sa:
dnleriksson sa:
Jag tycker den här funkar bra, men har inget att jämföra med så något annat kanske är bättre. Den tar dock alla lager för väldigt lite pengar!

https://www.ebay.com/itm/Car-Auto-M...028185&hash=item2847122b0d:g:DekAAOSw-xVZ86PV

Den ser lite "klumpig" ut.
Funkar den även till sådana här lower/upper links där det är lite trångt på insidan.
Köper jag något så vill jag ju både kunna ta ur samt pressa i lager med hjälp av samma verktyg.
Annars är det ju bättre att köra med diverse fulmeck och DIY-lösningar.

Edit: Snavfel

Ur är inga problem, men nu när jag tänker efter pressade jag faktiskt i alla med vevlagerpressen...

frippegubben sa:
Vad är det med det här "säljes utan pedaler"/"pedaler medföljer ej"???

Varför har folk sån protektionistisk syn på just pedalar? Det är ju inte precis så att man ser "säljes utan handtag/styrlinda"...
Om jag nu säljer min hoj för att köpa en ny så känns det rätt märkligt att det första jag gör är att sätta dit mina gamla slitna pedaler på den nya hojen.
Jag fattar bara inte... Förklara nån, för jag blir bara mer förvillad ju mer jag tänker på det.
Många olika preferenser. Klossar som inte passar ihop eller att man vill inte vill ha plattisar. Ingen idé att sälja med Pedaler om det inte är en standardcykel med korgpedaler typ.

Rattnalle sa:
Många olika preferenser. Klossar som inte passar ihop eller att man vill inte vill ha plattisar. Ingen idé att sälja med Pedaler om det inte är en standardcykel med korgpedaler typ.

Det kan jag förstå, i princip. Typ "säljes (lite billigare?) utan pedaler om så önskas". Men det verkar vara så kategoriskt att "pedalerna får du baske mig inte med, de är my precioussssssss". Och sällan att man ser "säljes utan däck", om nån inte vill ha NN utan hellre kör RR...
Känns som att det är nåt mer lurt bakom det här...

frippegubben sa:
Känns som att det är nåt mer lurt bakom det här...
Har nog med att göra att pedaler inte ingick när man köpte hojen (vilket jag iofs aldrig med om hos de lbs jag handlat hos, utom ”cykelelgiganten” xxl då då).
Personligen ser jag ett plus i att pedalerna är avmonterade med tanke på hur jävulskt de kan fastna, och gamla pedaler är ju inget att ha...

Pedaler är ju ofta ganska personliga och dyra. Dom passar med diverse skor osv man redan har.
Vid byte av cykel kanske man hellre lägger den där tusenlappen det kostar att köpa nya pedaler på annat, och fortsätter använda sina gamla stridsvagnar från shimano, typ.

Men nu har ju killar ankelstrumpor och piratbyxor, som tjejer brukar ha. Ur led är tiden.

Sixten Fors sa:
Vare sig skor eller strumpor ingår heller med en ny cykel. Skit!

Fast då tycker jag att både sadel och handtag i högre grad kvalar in i det man borde behålla själv. Sadeln pga att man dels sitter in den och dels gnor på den med sitt svettiga aschle, och handtagen ungefär samma sak. Känns som mer personliga än just pedaler.
Men, jag hör vad ni säger, ingen idé att fortsätta häckla min fråga.
Det får väl arkiveras under "läst men inte förstått", som så mycket annat...

Visst, sadel, styre (bredd/rise/sweep etc), stamlängd, vevarmslängd, fälgbredd, däcktyp/märke/dimension, storlek på klingor etc. är alla saker som man kan ha synpunkter på. Det är därför det är roligast (men inte billigast) att bygga sin egen cykel från lösa delar.

Toklorten sa:

Skidglasögon över, är bra lockande alltså....

Jag köpte nyss ett par Rudy Project Rydon med slipade fotokromatiska linser. Jag är galet nöjd. Borde funka fint även för inomhussporter (innebandy etc) i och med att linserna blir i princip transparenta när man är inomhus.

Köpte ett par xtrpedaler på köp och sälj för kanske en månad sedan som jag började använda igår.
Dom såldes nyservade och trycker konstant ur sig gummitätningen på ena pedalen. Har pillat in den flertalet gånger utan att det blev bättre.
Säljaren hade "såklart" aldrig varit med om det.
Det hände efter 2m cykling och nu efter varje gång.
Är det bara att skrota skiten eller kan man försöka limma dit den? Svårt att få den att ligga i rätt läge bara...

Med tanke på hur ofta det är strul med köp på köp och sälj borde man nästan ha en recensionstråd där. "NickPick sålde dåliga vevarmar men bjöd på kaffe. 2 av 5 hylsnycklar".

Bilagor

• 20180425_174009.jpg
    20180425_174009.jpg
    137.7 KB · Besök: 179
Senast ändrad:
Vem sar servat pengdalerna? Säg till denne att inte ha i så mycket fett. Kör ett tag och peta in tätningen när massa fett krupit ur.
Betyg på köpare oxå i så fall!

Tidigare ägare. Jag servade om dom med mindre fett men skillnaden är obefintlig... Den kryper ut ändå!
Jag tror nästan är tärningen har jäst av något konstigt fett, eller något.
Blir väl att demontera axeln och försöka få den på plats helt enkelt. Med lim.

Har faktiskt aldrig använt "Sök med Google" knappen. Brukar ibland (under perioder av existensiella grubblerier) undra om den tillför något jämfört mot den vanliga sökknappen men har aldrig kommit mig för att testa.

Nån/några som har testat bägge och kan ge en kort summering?

bluetail sa:
Har faktiskt aldrig använt "Sök med Google" knappen. Brukar ibland (under perioder av existensiella grubblerier) undra om den tillför något jämfört mot den vanliga sökknappen men har aldrig kommit mig för att testa.

Nån/några som har testat bägge och kan ge en kort summering?
Det är bara att söka med Google som gett relevanta resultat när jag provat.

Innerst inne förstod jag nog att det var nåt viktigt! Men skulle jag testa den knappen? Nejdå, jag skulle envisas med den andra skräpknappen och inte hitta det jag letat efter..

Tack för klargörandet Rattnalle!

frippegubben sa:
Sixten Fors sa:
Vare sig skor eller strumpor ingår heller med en ny cykel. Skit!

Fast då tycker jag att både sadel och handtag i högre grad kvalar in i det man borde behålla själv. Sadeln pga att man dels sitter in den och dels gnor på den med sitt svettiga aschle, och handtagen ungefär samma sak. Känns som mer personliga än just pedaler.
Men, jag hör vad ni säger, ingen idé att fortsätta häckla min fråga.
Det får väl arkiveras under "läst men inte förstått", som så mycket annat...
SPD, Time, Look, Eggbeaters och säkert en hel massa andra alternativ kan ha suttit på cykeln. Varför skulle man vilja betala för pedaler som man inte kommer använda?

Klavikel sa:
Rattnalle sa:
bara gnuggat bort eventuell torkad gucka med tummen och lappat på. Det har funkat.

Åfan, trodde guckan var lite "oljig" så dom inte fäster ordentligt.
Ska prova i morrn ?

Jag brukar köra med samma samt lite årgångsIPA efter gnuggningen. Aldrig provat utan den dock, så det kanske funkar ändå.

AX3L sa:
Klavikel sa:
Rattnalle sa:
bara gnuggat bort eventuell torkad gucka med tummen och lappat på. Det har funkat.

Åfan, trodde guckan var lite "oljig" så dom inte fäster ordentligt.
Ska prova i morrn ?

Jag brukar köra med samma samt lite årgångsIPA efter gnuggningen. Aldrig provat utan den dock, så det kanske funkar ändå.

Att dricka en IPA borde inte inverka på resultatet. Särskilt inte om man gör det efter... Men vad vet jag!

Att sadelstolpar fastnar i ramar händer ju titt som tätt, och internets tips inkluderar rörtång, skruvstäd, ammoniak i sadelröret, såga av och såga ut bitar med bågfilsblad, varmluftspistol och isbitar etc. Men om sadelstolpen är en dropper och man inte vill göra mos av den, hur gör man då?
Om man väljer att halshugga den med den bågfil för att såga ur flisor av den, hur tjockt är godset och kommer det spruta ut olja?
Det är en bontrager dropline i en stålram.

Tillbaka
Topp