Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Har haft av hjulen på min mtb några dagar och rengjort cykeln samt bytt däck. När jag försöker sätta dit däcken funkar det inte för bromsklossarna har gått ihop. Har haft av hjulen många ggr, detta har aldrig hänt. Obs jag är en någon van mekare... utesluter inte LBS.
Är det lätt att lösa och hur?

EDIT: med milt våld går framdäcket i men bromsskivorna sitter för hårt.

E732A09E-2CE2-4B80-9D46-BC48F6E3DB22.jpeg

EABE5D49-098E-435E-A218-E1E254A51370.jpeg

Senast ändrad:
Om inte kolvarna gått ut för långt är det väl bara att bröta tillbaks dem...Om det känns risky så är det nog LBS som gäller.

Går bra att med hjälp av t.ex. smörkniv i trä / plast eller annat fiffigt verktyg "bända" tillbaks kolvarna så att bromsskivan går i. Rör inte handtagen när hjulet är av.

tinkerbell sa:
Tubepower sa:
Nu skall jag ställa in skiten också, bända upp gick bra.
Har hittat trådar om detta, börjar med det. Däcken sitter fast.
Det är ju jättebra, det är så jobbigt när man trampar och fälgen bara slutar mot däcket... ;)

HA HA!!
Alt gick bra men tog tid. Jag är typ nybörjare på att meka, hatar det. Det beror dock på att jag köpte en beg cykel för några år sedan och allt man vill fixa blir bara en härva. Men den har varit grym och jag gillar den. Har aldrig krånglat när jag cyklat, endast vid underhåll och byte av saker.

Tubepower sa:
tinkerbell sa:
Tubepower sa:
Nu skall jag ställa in skiten också, bända upp gick bra.
Har hittat trådar om detta, börjar med det. Däcken sitter fast.
Det är ju jättebra, det är så jobbigt när man trampar och fälgen bara slirar mot däcket... ;) *EDIT*

HA HA!!
Alt gick bra men tog tid. Jag är typ nybörjare på att meka, hatar det. Det beror dock på att jag köpte en beg cykel för några år sedan och allt man vill fixa blir bara en härva. Men den har varit grym och jag gillar den. Har aldrig krånglat när jag cyklat, endast vid underhåll och byte av saker.
Försöker man aldrig så kan man aldrig misslyckas. Och det är ju av misstagen man lär sig, eller hur?

Låsringen på min nya Sram Red AXS-kassett vägrar rotera. Är det någon sprint eller liknande som måste plockas bort på en sprillans ny XD(R) kassett före installation eller har jag haft otur och fått ett måndagsexemplar typ…?

Edit: Kedjepiska och mycket kraft rubbade tillsist låsringen men den är fortfarande rätt trög. Är det normalt för en sprillans ny kassett? Nåväl, nu sitter den på bodyn och hjulen är klara!

Senast ändrad:
Kan man montera skivbromsar på en sån här? Är så trött på att beläggen dels smutsar ner fälg+däck sen att dom tar slut på en halv säsong :/

Bilagor

• 20190411_175636.jpg
    20190411_175636.jpg
    771.1 KB · Besök: 89
  • 20190411_175641.jpg
    20190411_175641.jpg
    439.6 KB · Besök: 87
  • 20190411_175645.jpg
    20190411_175645.jpg
    505 KB · Besök: 118
  • 20190411_175701.jpg
    20190411_175701.jpg
    344.3 KB · Besök: 120
Ramen ser ut att ha IS fästen men inte gaffeln.

Annars. Har du belägg med löst gummi eller byter du hela varje gång? Du kan ju spara rätt rejält med jobb om du byter till sådana där gummit är löst.

Rattnalle sa:
Ramen ser ut att ha IS fästen men inte gaffeln.

Annars. Har du belägg med löst gummi eller byter du hela varje gång? Du kan ju spara rätt rejält med jobb om du byter till sådana där gummit är löst.

Så då måste man ha ny gaffel om jag förstår det rätt.

Jag byter hela varje gång, är iofs något shimano standardbelägg så kanske är därav som det tar slut så snabbt. Ska ha löst gummi i åtanke nästa gång byte vankas.

En dum följdfråga, hur vet man vilket kedjeskydd som passar ens hoj? På den där har fästet baktill gått åt skogen och bör kanske bytas ut.

Verkar som det finns olika storlekar, måste man räkna varje tand på klingan för hand eller hur gör man? Det sitter tre klingor i fram.

Det tar ju kanske en minut att räkna dom... Annars står det säkert på klingan, men säkert går det lättare att räkna.

Härlig damcykel ?

Nya hjul+skivbromsar+gaffel, blir det inte väldigt mycket pengar att lägga på en cykel som från början förmodligen kostar under 10kkr?

Framgår inte heller vad för växel-reglage som sitter på cykeln. Förmodligen integrerade vilket betyder att ev. måste köpa de nya också (om man tänkt använda hydraliska skivbromsar, mekaniska skivbromsar hanteras antagligen av reglagen).

Känns vettigare att hitta en begagnad med skivbromsar. Men visst, det kan ju vara skoj att skruva några kvällar..

DanielS sa:
Nya hjul+skivbromsar+gaffel, blir det inte väldigt mycket pengar att lägga på en cykel som från början förmodligen kostar under 10kkr?

Framgår inte heller vad för växel-reglage som sitter på cykeln. Förmodligen integrerade vilket betyder att ev. måste köpa de nya också (om man tänkt använda hydraliska skivbromsar, mekaniska skivbromsar hanteras antagligen av reglagen).

Känns vettigare att hitta en begagnad med skivbromsar. Men visst, det kan ju vara skoj att skruva några kvällar..

Nej jag vet, du har rätt. Cykeln köptes beggad för kaffepengar men det blir nog lättare att leta nytt objekt istället för att mecka som en tok även om det är kul.

Troligtvis får den leva vidare som den är.

Ska dock ge mig på att byta växelreglage på den då det sitter något skräp där man vrider fram växlarna..

Fortsätter med dumma frågor angående samma cykel.

Tänkte som sagt byta från sånt vridreglage på växlarna se bilderna. Det är alltså tre stora klingor fram och sju små bak.

Till klickreglage av typen:
https://m.bikester.se/shimano-altus-sl-m310-vaxelreglage-vanster-3-delad-svart-378894.html

https://m.bikester.se/shimano-altus-sl-m310-vaxelreglage-hoger-7-delat-svart-378893.html

Det borde väl funka? Tänkte följa happy videon med hur man justerar växlar och så slänger jag på nya vajrar också, aldrig gjort detta förut men det borde gå bra.

Bilagor

• 20190413_172338.jpg
    20190413_172338.jpg
    200.2 KB · Besök: 92
  • 20190413_172417.jpg
    20190413_172417.jpg
    284.8 KB · Besök: 97
  • 20190413_170138.jpg
    20190413_170138.jpg
    260.3 KB · Besök: 119
Allroad sa:

Tänkte som sagt byta från sånt vridreglage på växlarna se bilderna. Det är alltså tre stora klingor fram och sju små bak.

https://m.bikester.se/shimano-altus-sl-m310-vaxelreglage-vanster-3-delad-svart-378894.html

https://m.bikester.se/shimano-altus-sl-m310-vaxelreglage-hoger-7-delat-svart-378893.html

Det borde väl funka? Tänkte följa happy videon med hur man justerar växlar och så slänger jag på nya vajrar också, aldrig gjort detta förut men det borde gå bra.
Om du har nära till Biltema så finns art. nr 27-0041. Kostar 299:- och då ingår det nya virar, höljen och bromshandtag. Tänk på att du kan behöva länge/bredare handtag till styret efter detta byte. Med vridreglage så är en del av bredden i själva reglaget.

marr sa:
robwrnr sa:
marr sa:
robwrnr sa:
Cykeln skulle komma med I-spec II-fäste men detta är väl inte ett sådant?

Det där är en klämma....

Förstod väl nästan det ?. Irriterande att specen till cykeln säger att den ska komma med I-spec II.
Då blir nästa uppgradering ett nytt växelreglage med sådant fäste.

Vad har du för bromsar?

Precis köpt nya Deore M6000-bromsar som jag skulle montera. Tänkte snygga till styret lite genom att montera tillsammans. Gick ju sådär :)

Senast ändrad:
Classe75 sa:
Allroad sa:

Om du har nära till Biltema så finns art. nr 27-0041. Kostar 299:- och då ingår det nya virar, höljen och bromshandtag. Tänk på att du kan behöva länge/bredare handtag till styret efter detta byte. Med vridreglage så är en del av bredden i själva reglaget.

Tack för tipset men hade redan allt liggandes sedan innan. Visste inte att biltema sålde sånt ?

Handtagen hade jag koll på så det är införskaffat längre modell :)

Jag har ju en cykel med det där konstiga 141QR Boost, räknas inte det som riktig boost när jag tex ska köpa nytt vevparti, ska jag ha med eller utan boost då?
Jag frågade butiken där jag köpte den och fick som svar att trail 2 har inte boost, har dom rätt eller vet dom inte vad dom säljer för prylar.

Edit:fram har jag ju rock shox judy gold som är boost enligt spec.

Senast ändrad:
kolan sa:
Jag har ju en cykel med det där konstiga 141QR Boost, räknas inte det som riktig boost när jag tex ska köpa nytt vevparti, ska jag ha med eller utan boost då?
Jag frågade butiken där jag köpte den och fick som svar att trail 2 har inte boost, har dom rätt eller vet dom inte vad dom säljer för prylar.

Det är inte boost. Det är smalare än 142mm standard. Jag antar att du måste ha just ett 141mm qr nav.

jonte987 sa:
kolan sa:

Det är inte boost. Det är smalare än 142mm standard. Jag antar att du måste ha just ett 141mm qr nav.

Japp 141QR nav som tydligen ska vara 148 nav med QR end caps. Om man ska köpa nya hjul så ligger dom under kategorin boost tex actionsport de.
Mäter jag centrum på sadelstolpen till mellan klingorna fram har jag en kedjelinje på cirka 54.
Fram har jag "riktig" boost då eftersom jag har en Judy Gold Gaffel....hmm märkligt.

Ny cykel har efter några dagar börjat tveka lite i växlingar.

Fått fram att det kan röra sig om vöxelvajer som satt sig och behöver justeras vilket tydligen sker på alla nya cyklar?

Vad innebär detta i klartext och hur justerar jag vajerspänningen? 9-delad Shimano kassett.

MrSvahn sa:
Ny cykel har efter några dagar börjat tveka lite i växlingar.

Fått fram att det kan röra sig om vöxelvajer som satt sig och behöver justeras vilket tydligen sker på alla nya cyklar?

Vad innebär detta i klartext och hur justerar jag vajerspänningen? 9-delad Shimano kassett.

Ja det är ganska vanligt. Är det en mtb skruvar du på det lilla vredet/skruven vid infästningen av wiren på reglaget, är det landsvägsreglage sitter däremot den skruven vid infästningen på växeln. Skruven ska skruvas ut för att spänna wiren.

Funderar på att ge mig in i tubeless-världen. Kan i princip nada om det.

Startar isåfall försiktigt med en konvertering av mina befintliga Shimano WH-MT500-hjul. Grejen är att de har ett inremått på 24 mm och de flesta kit har 25 mm tejp. Hela 1 mm skillnad alltså. Borde funka att köra med 25 tänker jag?

Spacekitty sa:
Ja du ska ha lite bredare tejp än innediametern, tror det ska vara 2 mm egentligen, fälgen går ju ner lite i mitten.
25 mm till 24 mm fälg funkar prima.

Sen funkar det bra med 25 mm tejp även till bredare fälg om det kniper. Ett varv längs varje kant bara. Bra om man t ex köpt på sig en rulle på 66 m som man vill göra slut på :-)

Tack för svaren på min fråga. Man kan alltså sammanfatta med ett "allt går" ;-)

Allroad sa:
Årets dummaste fråga? Kan man ha vanliga sneakers i såna här eller är de bara för cykelspecifika skor?

https://www.xxl.se/white-white-shoecover-skooverdrag-svart/p/1118620_1_style

Tack på förhand.

Nu har jag ingen erfarenhet av just Whites variant, men de jag har är konstruerade på ett sådant sätt att tyget sveper runt skon i mitten, hälen, samt tåpartiet. Killgissar på att majoriteten av skydd är tillverkade på samma sätt. M.a.o. uppenbart anpassade för SPD. Visst skulle sneakers passa rent fysiskt, men det skulle gissningsvis uppstå ett rejält mekaniskt slitage på skyddets underdel med plattisar.

SGS sa:
Tack för svaren på min fråga. Man kan alltså sammanfatta med ett "allt går" ;-)

Allroad sa:
Årets dummaste fråga? Kan man ha vanliga sneakers i såna här eller är de bara för cykelspecifika skor?

https://www.xxl.se/white-white-shoecover-skooverdrag-svart/p/1118620_1_style

Tack på förhand.

Nu har jag ingen erfarenhet av just Whites variant, men de jag har är konstruerade på ett sådant sätt att tyget sveper runt skon i mitten, hälen, samt tåpartiet. Killgissar på att majoriteten av skydd är tillverkade på samma sätt. M.a.o. uppenbart anpassade för SPD. Visst skulle sneakers passa rent fysiskt, men det skulle gissningsvis uppstå ett rejält mekaniskt slitage på skyddets underdel med plattisar.

Om syftet är att hålla ute regn från sneakers så blir det heller inte så bra med ett stort hål på undersidan.

Måste fråga om lite om däckdimensioner. På mina däck står det "32-622 (700x32C)". Vad innebär detta och vilken dimension går jag på då jag beställer däck på nätet? 32C är väl bredden så den är valfri bara det finns utrymme för ett bredare däck.

Awen79 sa:
Behöver råd om man kan fälgtejpa över ett fastlimmat fälgband när man ska gå över till tubeless eller om man måste bort med allt? Fälgen har ju hål/utskärningar så tar man bort den måste man dit med något annat (som silvertejp fasttejpad på gorillatejp t.ex). Fälgtejpen jag har är Stan's 27mm och org. fälgtejpen till fälgen är 48 mm så jag kommer få tejpa två varv med 6 mm överlappning i mitten. Kommer det att hålla tätt?

Ett annat alternativ är om det finns täta fälgband som är 48 mm breda, men jag har inte hittat några.

Min minimala erfarenhet på området (har gjort ett hjulpar slanglöst) säger följande:
* Ta bort befintligt fälgband/tejp (om den inte är tubless-ready och alltså förhoppningsvis redan tät).
* Täta med gorilla-tejp (det gjorde jag) eller med fälgtejp. Jag skulle inte kombinera tejper av olika typ. Känns som risk för veck bara.
* Det går antagligen bra att tejpa två varv med din fälgtejp. 6mm överlapp borde vara tillräckligt. Men nu gissar jag bara.
* Investera i en stor flaska med gucka. Då har du så att du klarar några misslyckade försök och dessutom så att det räcker till nästa säsong.

Tillbaka
Topp