DarkMatter
Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Rengöring kan vara bra, men luftning behövs nog inte. Som Rassemouse skrev är det smart att byta beläggen (lättare än att rengöra dem) men passa på att rengöra skivorna ordentligt. Om det är skit på så vill du inte skita ner nya klossar direkt. Efter ingreppet anser många att man bör köra in bromsarna ordentligt. Googla "bedding in disc brake" eller liknande för instruktioner (om du orkar).Och så en fråga på det också. Har efter ett möte med en trevlig happyit nu blivit ägare till en halvny hoj. Efter månader av konstant dammsugande på köp och sälj så dök den upp och nu susar jag vindsnabbt genom stans gator. Det är bara det där med bromsarna. Har aldrig haft skivbroms tidigare, än mindre hydrauliska sådana. De skriker som en blöt gammal fälgbroms och tar ungefär lika dåligt.
Är det nu det är dags för den beryktade luftningen? Eller dags att byta skiva? Finns det några risker med att inte fixa bromsarna på en gång (utöver att jag dör om jag krockar)? Tänker om det skulle slita mer på bromsen eller så. Hade varit skönt att slippa lämna den på service nu när min pendlingssäsong drar igång.