Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Är Muc-Off verkligen säkert/okej att använda för att tvätta av cykeln på gatan? Tänker att ingen får tvätta bilen längre, och det är världens tabu pga miljön. Men Muc-Offs ingrediens är biologiskt nedbrytbara, då är det okej?

Okey, det har ett växelspann på 244 %, dvs tyngsta växeln är 2,44 ggr tyngre än lägsta. Utväxlingen ser ut såhär:
0.630.740.840.991.151.341.55
Om jag tänker rätt så kommer varje växel nu att ha 18/21 ~ 0,86 % av sin ursprungliga "tyngd".
Alltså får du följande utväxling:
0.540.630.720.860.991.151.33

Med andra ord förskjuts växlarna i princip ett steg nedåt. Det som tidigare var 4an motsvaras nu av 5an växel, etc.

I uppförsbacke får du en ny lägsta växel, men i nedför fattas din "gamla sjua".

Den kritiska frågan är därför: Hur ofta använde du högsta växeln?

Matigt svar!
Tack, då blir det att byta drev.

Jag utgår från att det inte är utväxling mellan vevparti och bakhjul utan utväxling exklusive hänsyn taget till antal tänder på klingan och drevet. D.v.s. värdena för 21:an är virtuella. Annars är det ju galet lätta utväxlingar.
Precis. Hur många tänder det är på klingan har inte nämnts, så detta är utväxlingen som sker i navet + effekten av ett nytt drev. Är man inte van att planera sina utväxlingar på cyklar så säger egentligen dessa siffror inte så mycket, utan jag försökte visa vad som händer med växlarna istället. Där har man ju ändå någonslags uppfattning kring hur trögt/lätt det är.

Senast ändrad:
Är Muc-Off verkligen säkert/okej att använda för att tvätta av cykeln på gatan? Tänker att ingen får tvätta bilen längre, och det är världens tabu pga miljön. Men Muc-Offs ingrediens är biologiskt nedbrytbara, då är det okej?
Får och får, det beror på vilken kommun du bor i. Några få tror jag har faktiska regler med böter. Vad jag vet avråder samtliga (?) kommuner från biltvätt på gatan och miljömärkta tvättmedel eller ej, skiten hamnar i dagvattnet ändå, dvs oljor mm.

Alternativen för cykeltvätt är dock obefintliga för de flesta i detta land, så tvätta på. Om jag skall spekulera så är det bättre att stå på en grusplan eller gräsmatta även för cykeltvätt.

Får och får, det beror på vilken kommun du bor i. Några få tror jag har faktiska regler med böter. Vad jag vet avråder samtliga (?) kommuner från biltvätt på gatan och miljömärkta tvättmedel eller ej, skiten hamnar i dagvattnet ändå, dvs oljor mm.

Alternativen för cykeltvätt är dock obefintliga för de flesta i detta land, så tvätta på. Om jag skall spekulera så är det bättre att stå på en grusplan eller gräsmatta även för cykeltvätt.
Den lilla mängd olja som droppar av kedjan ner i brunnen vid tvätt droppar nog de 30 rosthögarna på samma gata på två minuter under ett dygn, men så tänker inte kommunen såklart. Bra tips ska kolla med dom!

Gräsmatta är mycket bättre. Då får det lite tid på sig att brytas ner utan att chocka dagvattensystemet.

Muck off är btw dyrt och dåligt. Såpa är ju da shit. Billigare, fungerar bättre och troligen bättre för miljön (fast där gissar jag bara)

Gräsmatta är mycket bättre. Då får det lite tid på sig att brytas ner utan att chocka dagvattensystemet.

Muck off är btw dyrt och dåligt. Såpa är ju da shit. Billigare, fungerar bättre och troligen bättre för miljön (fast där gissar jag bara)
Nu gillar jag mest att kunna spraya av cykeln för det mesta, orkar inte stå och gnugga något haha

Nu gillar jag mest att kunna spraya av cykeln för det mesta, orkar inte stå och gnugga något haha
Men lite varmt vatten i en hink med lite såpa och sedan spola av är rätt snabbt. Men men, man gillar olika (och jag är less på muck-off för mycket låter bra, men är rätt ovärt i verkligheten)

Lossade fästet för bromsoket. Skruvarna var rejält tröga och ser rostiga ut. Vågar man olja lite så att de inte rostar fast eller är det risk att allt lossnar i skogen?
62717727-EF65-4350-A88B-370C011CDEFB.jpeg

Tänkte sätta en Deore-grupp som blivit över på cykel med bullhornsstyre. Bromsspakarna är landsvägs och så tänkte jag klämma in MTB-växelspaken på den platta delen av bullhornsstyret.

Blir det krångligt eller låter det som en vettig lösning?

Det ska finnas en tråd som heter typ ”Visa din bil” som handlar om att fota gamla skrotbilar man hittar ute i skogen när man cyklar. Var hittar jag den tråden?

Det ska finnas en tråd som heter typ ”Visa din bil” som handlar om att fota gamla skrotbilar man hittar ute i skogen när man cyklar. Var hittar jag den tråden?

är det denna? :)

Fel tråd!

Här är rätta tråd:

Fel tråd!

Här är rätta tråd:
Förlåt, visste inte att den fanns :( Men nu när jag vet att den finns ska jag fråga här efter den nästa gång jag behöver hitta en tråd :)

Skojade lite, men glömde att lägga till ;)

Jag tycker om att det finns en "var är tråden-tråden" på forumet!
Jag misstänkte att det var så, därför jag skojade om att fråga efter den tråden :)

Men ja, det är ju skitbra! Inte alltid lätt att söka sig fram till rätt tråd, brukar få en jäkla massa irrelevanta resultat

Jag misstänkte att det var så, därför jag skojade om att fråga efter den tråden :)

Men ja, det är ju skitbra! Inte alltid lätt att söka sig fram till rätt tråd, brukar få en jäkla massa irrelevanta resultat

Ja, det är en trevligt kaos här! Det tar några år innan man får översikten på viktigaste och finaste tråderna.

Jag har en Cannondale Jekyl 2019 och grabben en Trek Slash 8 2020, båda inköpta begagnade så föregående ägare kan ha mixtrat. Båda med boost. På min hoj har jag snabbfäste för hjulet fram men inte bak, på grabbens är det tvärt om. Finns det någon standard på detta eller hur har ni andra det?

Jag har en Cannondale Jekyl 2019 och grabben en Trek Slash 8 2020, båda inköpta begagnade så föregående ägare kan ha mixtrat. Båda med boost. På min hoj har jag snabbfäste för hjulet fram men inte bak, på grabbens är det tvärt om. Finns det någon standard på detta eller hur har ni andra det?
Nej och inte ens på samma märke av gaffel behöver det vara samma. Mina två senaste cyklar har varit olika. Nu har jag Rock Shox "snabbkoppling" i gaffeln och insex bak. Förra hojen hade bult fram (Rock Shox) och något med inbyggd arm bak, typ snabbkoppling

Senast ändrad:
Om axeln skruvas fast heter det inte snabbkoppling. Antar att du menar att det finns ett handtag som man först använder för att skruva och på sist för att klämma fast hjulet.

Obs att billigaste Rock Shox axel med handtag är riktigt dåligt, den går sönder snabbt. Bättre att har en utan handtag eller en dyrare modell med handtag.

Min pendlingshoj har inget hål framtill på gaffeln, vilket är lite konstigt, eller? Finns baktill...

Aja, nu vill jag sätta fast en cykelkorg därframme. Kan/hur borrar jag ett nätt litet hål i en alugaffel? Tror det är alu, kanske stål...

Dremel? Vilken borr? Har använt diamantslip för att göra hål i stålramar innan :)

Min pendlingshoj har inget hål framtill på gaffeln, vilket är lite konstigt, eller? Finns baktill...

Aja, nu vill jag sätta fast en cykelkorg därframme. Kan/hur borrar jag ett nätt litet hål i en alugaffel? Tror det är alu, kanske stål...

Dremel? Vilken borr? Har använt diamantslip för att göra hål i stålramar innan :)
Visa bild på hur gaffeln ser ut. Det kan gå, men beror ju lite på hur den är designad.

Hur mycket förstör man geometrin och annat om man byter från en dämpad gaffel till en stel på en pendlarcykel? Jag har en billig Suntour-gaffel 63mm som är ganska glapp i bussningarna och funderar på att byta ut den helt istället för att laga.

Nuvarande gaffeln har ett axle-to-crown-mått på 46,7cm men kollar man på stela gafflar så kan dom vara på 39cm så det är ju en ganska stor skillnad. Kommer man undan med det eller kommer cykeln kännas instabil eftersom gaffelvinkeln blir brantare?

Eller om det finns gafflar med högre mått? den får gärna inte kosta mer än en ny Suntor-gaffel.

Du får ungefär hälften av gaffelns höjdförändring på vevlagret, samt att styrvinkeln förändras ungefär en grad för varje 20mm skillnad i gaffelhöjd.

Hur mycket förstör man geometrin och annat om man byter från en dämpad gaffel till en stel på en pendlarcykel? Jag har en billig Suntour-gaffel 63mm som är ganska glapp i bussningarna och funderar på att byta ut den helt istället för att laga.

Nuvarande gaffeln har ett axle-to-crown-mått på 46,7cm men kollar man på stela gafflar så kan dom vara på 39cm så det är ju en ganska stor skillnad. Kommer man undan med det eller kommer cykeln kännas instabil eftersom gaffelvinkeln blir brantare?

Eller om det finns gafflar med högre mått? den får gärna inte kosta mer än en ny Suntor-gaffel.

Man måste räkna med sag, som är ungefär 25%. Då blir nuvarande axle to crown kring 45 cm. För varje cm skillnad i gaffellängd ändrar gaffelvinkeln sig ungefär en half grad. 3 grad brantare gaffelvinkel är klart för mycket. Med snabb letande hittade jag en stel gaffel med 47 cm axle to crown, något kring 45 cm måste finnas.

Tillbaka
Topp