Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Ni är dom enda jag kan fråga i min krets när jag kör fast. Hur får man av och på hjulet på en landsvägscykel lättast? Jag har kollat massa videos och det går alltid så lätt, sen när jag försöker så fastnar den i något, skivbromsen gnisslar och låter som att den kommer gå sönder, rättar till och så fastnar något annat i det trånga lilla utrymmet. Samtidigt ska kedjan på och allt låter så jävla dyrt. Jag bara hör alla tusenlappar när något gnisslar eller fastnar. Panik varje gång. Har därför bara tagit på/av cykeln på min trainer ca 4 gånger i livet.

Har en så kallad quickrelease axel (?) från Cannondale, så ingen quick release. Om det hjälper. Men problemet ligger väl mest i att få hjulet på plats/av det och inte riktigt i att få loss skruven..

Jag provade också att hitta rutter i Strava häromdagen men den verkade bara vilja ge mig rutter som startade typ där jag befann mig. En stund in på en runda kollade jag igen och fick andra rutter som förslag, återigen med min dåvarande position som utgångspunkt.

Valde att försöka tyda de svaga blåaktiga spåren som jag tolkade var heatmap. Går det att ändra nån inställning så den blir lättare att se?

Ifall jag valde specifik längd på rutten hittade jag ett gäng!
Väljer jag "any length" hittar jag inga ?Visa bilaga 711628
Hehe, ibland är saker inte helt självklara..?

Jag i min tur har bekymmer med att se intressanta segment. På kartan syns bara ett litet fåtal av alla de tusen (typ) som finns per kvadratkilometer... Segmentsökfunktionen är verkligen helkass!

Jag provade också att hitta rutter i Strava häromdagen men den verkade bara vilja ge mig rutter som startade typ där jag befann mig. En stund in på en runda kollade jag igen och fick andra rutter som förslag, återigen med min dåvarande position som utgångspunkt.

Valde att försöka tyda de svaga blåaktiga spåren som jag tolkade var heatmap. Går det att ändra nån inställning så den blir lättare att se?
Det är väl kanske lite tveksam gps-postionering som gör att man får olika förslag även om man är kvar på samma position eventuellt. Men i övrigt tror jag bara man kan få förslag med utgångsposition där man befinner sig. Jag hade gärna sett att man istället kunde välja en utgångsposition och sen få förslag.

När jag ska cykla på okänd ort utan lokal guide eller dylikt ritar jag en rutt efter heatmapspåren och vad jag gissar blir en trevlig tur.

Att se heatmap samtidigt som rutt-förslag vet jag inte hur det funkar riktigt..

Ja, du kan ändra färg om du klickar in under knappen

Ifall jag valde specifik längd på rutten hittade jag ett gäng!
Väljer jag "any length" hittar jag inga ?Visa bilaga 711628
Det är just av den anledningen jag använder Strava. Så enkelt att fixa till en runda av önskat längd i synnerhet när man är Långtbortistan. Funkar ju även utan att sno andras rundor, utan bara rita en cirkel på kartan, typ.

Ni är dom enda jag kan fråga i min krets när jag kör fast. Hur får man av och på hjulet på en landsvägscykel lättast? Jag har kollat massa videos och det går alltid så lätt, sen när jag försöker så fastnar den i något, skivbromsen gnisslar och låter som att den kommer gå sönder, rättar till och så fastnar något annat i det trånga lilla utrymmet. Samtidigt ska kedjan på och allt låter så jävla dyrt. Jag bara hör alla tusenlappar när något gnisslar eller fastnar. Panik varje gång. Har därför bara tagit på/av cykeln på min trainer ca 4 gånger i livet.

Har en så kallad quickrelease axel (?) från Cannondale, så ingen quick release. Om det hjälper. Men problemet ligger väl mest i att få hjulet på plats/av det och inte riktigt i att få loss skruven..
Finns inte så mycket olika alternativ. Ner med kedjan på tyngsta bara, det är smidigast. Dra aldrig åt en qr-axel med cykeln hängandes utan man drar åt när man sett till att cykeln vilar på marken med axeln bottnad i dropoutsen.

Finns inte så mycket olika alternativ. Ner med kedjan på tyngsta bara, det är smidigast. Dra aldrig åt en qr-axel med cykeln hängandes utan man drar åt när man sett till att cykeln vilar på marken med axeln bottnad i dropoutsen.
Tack! Det, plus att jag glömde att dra bak HELA bakväxeln hjälpte nu när jag också hade vänt cykeln upp och ner. Mycket bättre. Bakhjulet snurrar något snett men antar att det alltid har varit så.. kanske.

Har ej quick release utan det jag har heter thru-axle tydligen

Tack! Det, plus att jag glömde att dra bak HELA bakväxeln hjälpte nu när jag också hade vänt cykeln upp och ner. Mycket bättre. Bakhjulet snurrar något snett men antar att det alltid har varit så.. kanske.

Har ej quick release utan det jag har heter thru-axle tydligen
Med TA går det inte att få hjulet skevt i ramen, så om det inte är rakt är det snett, så att säga.?

Med TA går det inte att få hjulet skevt i ramen, så om det inte är rakt är det snett, så att säga.?
Bra! Ännu en anledning att inte byta utöver stöldrisken och styrkan i axeln. Men då får mekaniker titta på hjulet på måndag och kanske rikta det eller vad dom gör. Det var någon eker som behövde spännas kände jag också, kan det vara det?

Ja, du kan ändra färg om du klickar in under knappen
Måhända har jag inte senaste version av Strava-appen (iphone) men jag hittar ingen som helst inställning för någonting i det läget jag tittade. Kan ju vara så att jag använder den "fel" också.
Var alltså inne på Maps->Routes och på kartan ser man då heatmap-spår, utöver vald rutt.

Jag hade gärna sett att man istället kunde välja en utgångsposition och sen få förslag.
Jag upptäckte nu, när jag pillade runt lite, att jag i det läget (se ovan) kunde lång-trycka på valfri plats på kartan och då få en markör där varpå ruttförslagen ändrades till att använda markören som startpunkt.

Jag upptäckte nu, när jag pillade runt lite, att jag i det läget (se ovan) kunde lång-trycka på valfri plats på kartan och då få en markör där varpå ruttförslagen ändrades till att använda markören som startpunkt.
Ja det fungerade ju utmärkt! Enkelt att bara söka på en ort eller så också ju. Ibland är saker enklare än man tror..? Tack!

Strava är speciellt. Gillar gratisversionen bättre eftersom jag ser rundans genomsnittshastigshet. Så konstigt att man inte kan ändra dash med betalversionen.

När jag hade fullversionen visade den nuvarande hastighet på dash men inte genomsnittet. Får ta en titt på den igen!
Här
Screenshot_20240714_123739_Strava.jpg
Men om du menar momentant ser jag den i gepeessen om jag vill.

Köpte en ny cykel och hittade denna pryl efter att jag mekat lite med den. Hade loss styre och styrstam. Vet alltså inte ens om det hör till hojen. Idéer?

Bilagor

• PXL_20240714_113311293.jpg
    PXL_20240714_113311293.jpg
    241.4 KB · Besök: 59
Det du beskriver är nog en ganska icke-prioriterad fråga. Den stora massan kör nog med en cykeldator och använder Strava i efterhand mer än att hålla på och fippla med en telefon på styret..
Absolut. Men för mig fyller stravas gratisversion mitt behov utan en cykeldator :) enda jag saknar är den mer avancerade statistiken i fullversionen..

Jag har ett hjul med XDR och en SRAM 12 XPLR kassett (cs-xg-1251-d1) och när jag drar åt den genomgående axeln så slutar kassetten snurra fritt. Vad jag kan se i manualen så ska det inte behövas nån spacer, kassetten är ju gjord för XDR?! Vad kan annars vara fel?

Jag har ett hjul med XDR och en SRAM 12 XPLR kassett (cs-xg-1251-d1) och när jag drar åt den genomgående axeln så slutar kassetten snurra fritt. Vad jag kan se i manualen så ska det inte behövas nån spacer, kassetten är ju gjord för XDR?! Vad kan annars vara fel?

Saknande end-cap?

Och är du säkert på att hjulet har XDR body och inte XD?

Dom satt inlindade/intrasslade i varann, kändes ok ändå när jag tog isär dom och provmonterade. Förstår dock inte riktigt hur dom kan ha hamnat sådär. Köpte hjulen begagnade iof.

Ska prova allting när barnen somnat ?

Jag körde sönder en ratchet från Syntace för att en fjäder var böjd. Titta om både sidorna är plana när du lägger den på ett bord.

Om fjädrarna sitter ihoptrasslade, innebär det att det inte fanns några ratchets i frihjulskroppen?

Allting var komplett, bara att fjädrarna satt tillsammans längst in. Jag börjar misstänka att det blivit i samband med att säljaren skulle montera av kassetten inför att skicka dom till mig, för enligt honom fungerade allt innan.

Fjädrarna verkade iaf plana och jag har monterat ihop allting och det funkar som det ska!

Halloj!
Fick en fråga från en kompis.
Han vill byta gaffel på sin gamla MTB.

Han har en quill-stam.
Var hittar man gafflar som skulle kunna passa till den?

Halloj!
Fick en fråga från en kompis.
Han vill byta gaffel på sin gamla MTB.

Han har en quill-stam.
Var hittar man gafflar som skulle kunna passa till den?
Det svåra är egentligen inte gaffeln, utan att gaffeln är gängad och styrröret måste då vara en specifik längd (inom viss marginal, men väldigt liten). Är det för kort går gaffeln inte att använda, är det för långt måste det kapas och gängas om. Lite krångligt idag eftersom det är en utdöd grej och verktygen som behövs finns inte i varje cykelverkstad längre.

Tillbaka
Topp