Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Det är vanliga muttrar på hjulaxeln. Men det är de bultarna som trycker lagerkulorna mot lagerbanorna som jag undrar hur hårt de ska dras åt.

Det kan vara ojämnheter av den lilla rost som fins i lagerbanorna som gör att det känns ojämt när jag drar åt med fingerkraft.
Jag vet vilka och det skiljer mellan qr och bolt on

Smörja thru axel hela vägen och inte bara i gängorna: bra eller anus?

För min DT Swiss bakaxel skriver dess tillverkare att man bör smörja skaftet men inte gängor.
Cykeltillverkaren säger däremot att man smörjer den hela vägen ut.

¯\_(ツ)_/¯

En sak jag vet nu är att oavsett hur man än smörjer den måste man kontrollera axeln regelbundet att sitta fast.

Har man övergett 650B och stora däck på gravel nu? Eller vågar man sog på att bygga ett par såna hjul?

Gick på 27.5+ missen och att dom slutade tillverka däck och fälgar till den standarden :)

om du redan har en cykel där det är fördelaktigt med 650b är det väl bara att bygga det du vill ha?

fälgar tycks göras i batcher, och tillgången till ovanligare storlekar kan variera. det är ju för den delen samma fälgstorlek till 650b och 27,5+, och trenden på gravelfälgar tycks gå mot bredare.

Senast ändrad:
Någon som sitter på en sprängskiss eller vet vad det sitter för lager i baknavet på ett par Govest Tyr 55?
Fälgbromsat hjul med QR.
IMG_8299.jpeg

Sitter fattning för 5 mm insex i ändhylsorna.

Det här räcker väl inte: "Tidigare hade era hjul keramiska lager, men inte längre?
Nej, vi har gått över till japanska EZO-lager med RU-tätningar. Det är ett stål-lager och även om prestandan inte riktigt är i nivå med ett nyservat keramiskt lager så tycker vi helt klart att stål vinner i långa loppet."
Länk i testet: https://govest-cycling.com/

Det här räcker väl inte: "Tidigare hade era hjul keramiska lager, men inte längre?
Nej, vi har gått över till japanska EZO-lager med RU-tätningar. Det är ett stål-lager och även om prestandan inte riktigt är i nivå med ett nyservat keramiskt lager så tycker vi helt klart att stål vinner i långa loppet."
Länk i testet: https://govest-cycling.com/
Bättre än ingenting! En sprängskiss vore optimalt förstås, men det blir väl att man får skruva på känsla.

Jag kör med ett Shimano XT M8000 2x11 vevaparti med 26-36 drev.
Kan man byta det lilla till 28 och behålla 36 eller måste man byta båda till 28-38?

Eftersom jag oftast bara kör på den stora klingan fram så har jag funderat på att bygga om till 1x11 men inte riktigt övertygat mig själv än.

//K

Någon som sitter på en sprängskiss eller vet vad det sitter för lager i baknavet på ett par Govest Tyr 55?
Fälgbromsat hjul med QR.
Visa bilaga 719120
Sitter fattning för 5 mm insex i ändhylsorna.
Plocka isär navet och mät kullagren?
EZE lager har funnits i Hunts nav. De höll sådär, att hitta bättre är en smal sak när måtten föreligger.

Plocka isär navet och mät kullagren?
EZE lager har funnits i Hunts nav. De höll sådär, att hitta bättre är en smal sak när måtten föreligger.
Jo, så kommer det att bli. Hade hoppats på att hitta informationen i förväg så jag kunde beställa hem lagren för att byta på en gång.

Jag kör med ett Shimano XT M8000 2x11 vevaparti med 26-36 drev.
Kan man byta det lilla till 28 och behålla 36 eller måste man byta båda till 28-38?

Eftersom jag oftast bara kör på den stora klingan fram så har jag funderat på att bygga om till 1x11 men inte riktigt övertygat mig själv än.

//K
Det ska ju normalt inte vara något problem, vad du kan kolla är att det finns plats mot kedjestaget för ett lite större drev.

Jag skulle vilja uppgradera min lampa. Har en sigma aura 80 som är bra på alla sätt förutom att den nu inte riktigt får plats längre. Jag har precis skaffat en garmin cykeldator och insåg att det blir trångt på styret. Ser jättefint ut med de som hänger under datorfästet, men jag har några funderingar jag inte riktigt blir klok på.

1. Måste jag köpa till ett typ extrafäste till?

2. Vilken ska jag köpa?

Pendlar med cykeln till och från jobb, en kort del av sträckan är helt obelyst grusväg. I övrigt finns det gatubelysning av varierande kvalitet. Jag brukar ofta köra lampa även när det är ljust, tycker att bilarna blir snällare då. Jag har aldrig testat min obelysta sträcka i mörkret ännu, men är livrädd för att fastna länge på jobbet och inte se någonting på vägen hem... Men ärligt talat verkar jag inte cykla mycket i mörker än så länge.

Jag har försökt kolla igenom trådarna om lampor och letat själv, men det är så himla svårt att få fram vilka som kan monteras under ett garminfäste.

2. Vilken ska jag köpa?
Har du kollat i
https://happyride.se/forum/threads/blandfria-lampor-for-gatubruk-24-25.3701847/

Jag har försökt kolla igenom trådarna om lampor och letat själv, men det är så himla svårt att få fram vilka som kan monteras under ett garminfäste.
@jonja
Du kanske kan lägga till en kolumn i din översikt? Gärna samtidigt som du skriver om den till en överblickbar och mer läsbar tabell, enl #4

Vart kan jag hitta styrlinda i siden eller annat mycket exklusivt/aristokratiskt/extravagant material?

Innan någon idiotförklarar mig: det är för ett konstnärligt projekt

Dessa följde med i en påse med volymspacersena till mina Rockshox Pike. Någon form av adapter från 31-21 mm förstår jag....frågan är nu bara, ska de sitta på plats eller är det bara om man byter till ett annat nav än det som följde med cykeln? Nu var det ett nav med momentåtskruvning, tänker ifall man vill ha något lite simplare för att kunna byta hjul snabbt så behövs dessa adaptrar, korrekt?

Bilagor

• 20240823_233146.jpg
    20240823_233146.jpg
    870 KB · Besök: 33
Dessa följde med i en påse med volymspacersena till mina Rockshox Pike. Någon form av adapter från 31-21 mm förstår jag....frågan är nu bara, ska de sitta på plats eller är det bara om man byter till ett annat nav än det som följde med cykeln? Nu var det ett nav med momentåtskruvning, tänker ifall man vill ha något lite simplare för att kunna byta hjul snabbt så behövs dessa adaptrar, korrekt?
Har du ”Torque caps” på navet som sitter i gaffeln? Om du inte har det, så skall de där bågarna vara monterade.

Exempelbild torque cap:
IMG_0336.jpeg

Jag har tänkt byta framdrev på min brukscykel, då det var slitet. Det var ett nitat 3x-vevparti som byts mot ett par vevarmar jag hade liggande och en NW-klinga med 50 tänder. Det är 2 tänder mer än vad som satt på stora klingan tidigare. Så nu till frågan. Jag undrar om jag skulle kunna ha en Shimano 11-40 kassett med nuvarande bakväxel? Acera ser vi att modellen heter med inte något modell nr. 11-32 sitter just nu.
Tack.
IMG_1969.jpeg
IMG_1970.jpeg
IMG_1971.jpeg

Jag har tänkt byta framdrev på min brukscykel, då det var slitet. Det var ett nitat 3x-vevparti som byts mot ett par vevarmar jag hade liggande och en NW-klinga med 50 tänder. Det är 2 tänder mer än vad som satt på stora klingan tidigare. Så nu till frågan. Jag undrar om jag skulle kunna ha en Shimano 11-40 kassett med nuvarande bakväxel? Acera ser vi att modellen heter med inte något modell nr. 11-32 sitter just nu.
Tack. Visa bilaga 721247Visa bilaga 721248Visa bilaga 721258
Pröva?
Men du behöver en ny och längre kedja.

Tack. Visa bilaga 721247Visa bilaga 721248Visa bilaga 721258

Enligt specs tar denna backväxel max 30t bak. Vid Shimano bakväxel funkar ofta 2-4 tänder större drev (du kör nu 32t). Men 40t är klart för stor.

Jag köpte en trainer billigt på FB Marketplace och det sitter en 11-delad shimano 105-kasett på den, hojen jag tänkt använda den med har en 10-delad shimano-kasett med 105-växlar. Visst borde det bara vara att kränga på cykeln på trainern och köra, eller är det något man måste justera innan?

Jag köpte en trainer billigt på FB Marketplace och det sitter en 11-delad shimano 105-kasett på den, hojen jag tänkt använda den med har en 10-delad shimano-kasett med 105-växlar. Visst borde det bara vara att kränga på cykeln på trainern och köra, eller är det något man måste justera innan?

Ifall du tänkte dig att växlarna ska funka behöver du antingen byta kassett på trainern eller växlar på cykeln. Sen är det bara att köra

2) hur funkar fyrkantslager, passar alla vevar på alla lager?

3) Thansen, är det nya biltema och varför har de så mycket random cykeldelar?

Tillbaka
Topp