Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

När vet jag att det är dags att göra något åt mina hydraliska skivbromsar (jag har aldrig haft sådana innan) Är det när dom inte bromsar längre eller behöver jag serva dom med någon intervall?

Jag har Shimano Altus BR-MT200

När vet jag att det är dags att göra något åt mina hydraliska skivbromsar (jag har aldrig haft sådana innan) Är det när dom inte bromsar längre eller behöver jag serva dom med någon intervall?

Om de funkar som de ska är det bara att cykla och vara glad. Om de skriker, bromsar dåligt eller känns svampiga i handtaget är det dags att lufta.

Billiga Shimano-bromsar brukar funka lääänge.

Om de funkar som de ska är det bara att cykla och vara glad. Om de skriker, bromsar dåligt eller känns svampiga i handtaget är det dags att lufta.

Billiga Shimano-bromsar brukar funka lääänge.
Tack för svar! Så när det är dags att lufta så löser jag det med hjälp härifrån(HappyRide) eller Parktools blåa bok? Eller behöver jag lämna in den till min cykelmek? Jag föredrar att göra själv för det är bara då jag lär mig.

Om du kan drar handtaget mot fingrarna som klämmer styret behöver bromsarna lyftas. Om handtaget känns som vanligt med bromsen inte tar som innan då är antigen skivan eller/och belägg smutsig och behöver avfettas eller så är belägg "glasat". Men jag tror inte att sistnämnda hända ofta med MT200.

Tack för svar! Så när det är dags att lufta så löser jag det med hjälp härifrån(HappyRide) eller Parktools blåa bok? Eller behöver jag lämna in den till min cykelmek? Jag föredrar att göra själv för det är bara då jag lär mig.
Att lufta Shimano-bromsar är egentligen en väldigt enkel match, men du behöver skaffa mineralolja och ett luftningskit. Kostar några hundralappar.

Efter att jag hade bytt däck så blev dom slappa, alltså att själva handtaget gick in till styret. Jag skruvade då på den minimala skruven på sidan av handtagsfästet. Borde jag ha luftat istället?

När det gäller skrik, är det inte bara att rengöra skivorna då?
Om du ställt cykeln upp och ner vid däckbytet kan det vara att någon liten luftbubbla i handtaget hamnat i slangen. Låt den stå på hjulen ett tag och pumpa några gånger med handtaget - det borde läsa det.

Om det ändå är påtagligt svampigt kan det nog vara dags att lufta.

Skrik handlar i de flesta fall om att skivorna kontaminerats av något, om det är från bromsoken kommer inte rengörning av skivorna hjälpa mer än tillfälligt. Med de sagt kan skivor skrika lite oavsett, särskilt när det är blött och tråkigt väder.

Om du ställt cykeln upp och ner vid däckbytet kan det vara att någon liten luftbubbla i handtaget hamnat i slangen. Låt den stå på hjulen ett tag och pumpa några gånger med handtaget - det borde läsa det.

Om det ändå är påtagligt svampigt kan det nog vara dags att lufta.

Skrik handlar i de flesta fall om att skivorna kontaminerats av något, om det är från bromsoken kommer inte rengörning av skivorna hjälpa mer än tillfälligt. Med de sagt kan skivor skrika lite oavsett, särskilt när det är blött och tråkigt väder.
Ok. Tur att jag har en sån fin brakecleaner :) cykeln har inte gått så långt, ca 600km bara så det är nog inte dags än förhoppningsvis. Jag var mest nyfiken. Tack så mycket

Behöver byta bak fälg på grabbens cykel pga ful buckla efter sladd in i sten, är en Orbea laufey 27” (https://www.bikester.se/sv/articles/2.2519.42181/barncykel-orbea-laufey-27-h10).

Vad ska man köpa för att ersätta, som lirar med tubeless direkt?
Köper du enstaka fälg eller ett helt nytt hjul? I vilket fall behöver du en fälg som antingen är märkt som tubeless-ready eller som UST (mer sällsynta nuförtiden). Det brukar finnas i specifikationer.

Flyttar man bara över kassett och däck från aktuella fälgen eller är det något mer man flyttar över?

Jag antar då att under "fälg" menar du "hjul". Det finns tre olika freewheel-gränssnit: Hyperglide (HG), Microshift (MS) och XD. Din kassett måste matcha frihjulets gränssnitt.

HG är det äldsta och används på hjul med <8, 9, 10, 11 drev (och nästan aldrig med 12 drev). Det finns olika bredder för 7, 8-10-11 och 11 road kassetter.

MS är nyaste för Shimanos 12-delade kassetter.

XD är SRAMs MTB system för 12-delade kassetter. Det finns även XD-R vilket är för landsvägscyklar.

Och glöm inte att navbredd kan också varieras: 135 mm QR, 142 mm genomgående, 148 mm Boost; 157 mm Superboost finns också men osannolikt att hitta på barncykel.

Behöver byta bak fälg på grabbens cykel pga ful buckla efter sladd in i sten, är en Orbea laufey 27” (https://www.bikester.se/sv/articles/2.2519.42181/barncykel-orbea-laufey-27-h10).

Vad ska man köpa för att ersätta, som lirar med tubeless direkt?
Flyttar man bara över kassett och däck från aktuella fälgen eller är det något mer man flyttar över?
Förutom kommentaren ovan så kan du ju ta med bromsskivan om det är samma (centerlock eller 6-bolt, finns adaptrar i åtminstone en riktning också).

Köpt en elcykel som skulle kommit med Deore 5100 1x11. Den levererades med Cues 1x11.

Likvärdiga? Bättre? Sämre?
För just elcykel tror jag att Cues är bättre än Deore: tjockare LinkGlide kedja och tjockare kassett skulle räcka till längre trots högre momentkrafter som motorn skapar. Extra vikt kompenseras med motorn.

Prestandamässigt skulle de vara på samma nivå.

För just elcykel tror jag att Cues är bättre än Deore: tjockare LinkGlide kedja och tjockare kassett skulle räcka till längre trots högre momentkrafter som motorn skapar. Extra vikt kompenseras med motorn.

Prestandamässigt skulle de vara på samma nivå.
Tack för att du bekräftar mina misstankar. Var ungefär det jag googlade fram själv men har aldrig hört talas om Cues tidigare.

Dock lite synd om kedjor och snabblänkar ej är korskompatibla mellan Deore och Cues på familjens cyklar.

Tack för att du bekräftar mina misstankar. Var ungefär det jag googlade fram själv men har aldrig hört talas om Cues tidigare.

Dock lite synd om kedjor och snabblänkar ej är korskompatibla mellan Deore och Cues på familjens cyklar.
Cues tar väl å andra sidan över budgetsegmentet mer och mer och inom Cues ska allt vara kompatibelt så framåt kanske det ändå inte är så dumt även om du får en udda fågel nu.

Går det att få fatt på nya pluggar till såna här trampor? Fattar inte hur de kunnat ramla ur...
1000004415.webp

Jag dricker inte vin, men ändå har jag en påse nya korkar (från ett tänkt/misslyckat ciderförsök).

Frånsett alla goda förslag om luftning kan det vara en idé att hålla koll på bromsklossarna. När de är slut funkar bromsarna nämligen också sådär…
Men de är lätta att byta.

Baserat på en annan tråd började jag fundera, hur länge eller långt kan man förvänta sig att cykelkomponenter ska hålla? Bör man ha olika förväntningar på premium-produkter och mindre premium?
Själv skulle jag ju förvänta mig att en ny bakväxel, särskilt av högre nivå men även av något enklare modell, borde hålla minst 10 år och många tiotusentals mil. Tänker på alla gamla cyklar som servas och rullar år ut och år in.

Är jag ute och cyklar?
Så länge du inte köper SRAM så håller de 10 år.

Hur pass suspekt tycker ni sås i pulverform i påse som man bara tillsätter vatten till, typ Blåbands, är?
Borde man vara lite reserverad mot att äta det?

Senast ändrad:
Jag har ätit mycket pulversås utan att uppleva några negativa effekter. Lita på LMV, får det säljas kan det inte vara direkt livshotande.
Äkta gräddsås är nog minst lika olämpligt i längden.

Ååå jag har fått hjärnsläpp !

Jag håll på å ska se vad för delar jag ska köpa till bygget å jag funderar på å bygga en främre drivlina med bara 1 växel dvs enbart använda den bakre men vad i Norden kallas detför ? En fast klinga ? Nä jag har totalt hjärnsläpp . Har nu vevarmar på 175mm ifrån Shimano men med tre klingor å jag använder int ens det minsta eller största klingan på främre .

Men jag måst väl köpa ett nytt vevparti eller är bara å monter bort de andra två som jag int ens använder å bara trampa eller behöv jag ett helt nytt främre parti såg nån yt:uber berm något som nämner att en ny främre drivlina på Amazon äter bara 400kr utav månadsinkomsten .

Hilfe

Ååå jag har fått hjärnsläpp !

Jag håll på å ska se vad för delar jag ska köpa till bygget å jag funderar på å bygga en främre drivlina med bara 1 växel dvs enbart använda den bakre men vad i Norden kallas detför ? En fast klinga ? Nä jag har totalt hjärnsläpp . Har nu vevarmar på 175mm ifrån Shimano men med tre klingor å jag använder int ens det minsta eller största klingan på främre .

Men jag måst väl köpa ett nytt vevparti eller är bara å monter bort de andra två som jag int ens använder å bara trampa eller behöv jag ett helt nytt främre parti såg nån yt:uber berm något som nämner att en ny främre drivlina på Amazon äter bara 400kr utav månadsinkomsten .

Hilfe
Det låter som du vill ha en singelklinga? Då lär du behöva en narrow/wide chainring för att prata cykelspråk. Vad har du för vevparti idag?

Tillbaka
Topp