Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag antar att du menar skivbromsar?Hur länge på ett ungefär håller bromsklossar? Jag har cyklat ca 500-600km.
Du var inte en av bilar i Uppsala idag?Var det för tidigt o sätta på sommarhjulen på en av pendlarna?, Våren är ju här snart menar jag..![]()
Hallå jå jag fann på det jag sökte å de heter visst single aaahaahDet låter som du vill ha en singelklinga? Då lär du behöva en narrow/wide chainring för att prata cykelspråk. Vad har du för vevparti idag?
Vill bara poängtera på att en framklinga avsedd för framväxel (som en på bilder) tjänar sämre i det enkelväxliga sammanhanget. En sådan klinga har kortare enstaka kuggar och den var formgiven att hjälpa kedjan att hoppa av i vissa positioner. Detta är precis tvärtom till vad man skulle vilja ha.Hallå jå jag fann på det jag sökte å de heter visst single aaahaah
Fann en hel hög med olika modeller för olika typer utav kassetter 10-12vxl å sen det extrema nördandet om en vill ha fler tänder på det främre så finns det möjlighet å köpa å byta för å experimentera .
Mja vad det heter är nog deore kuggar som sitter på veven jag monterade ner partiet med 3kugghjul å fräste utav i satserna 4st då de var för långa nu när det minsta å det största vxl partierna är borttagna ( fann lösa Shimano vxlhjul för 7€ på bikedisc ) å jag tänker att jag testar nu med dethär för å se om jag ens gillar det om det blir ojämn vikt i styret osv int just för att deore vxlreglaget väger nå mycket men ändå .
Å se hur dethär fungerar he får eventuellt bli å gå upp till tolv växlar tills i höst i så fall å då ny kasset bak å ny singleväxel fram .
Nörderi nördera å har en för lite å pyssla med ja då lär en sig någe nytt å bygger upp , det kan plocka iväg fort i pris det märks Men skoj är det iaf .
Tack för svaret å jag bifogar bild på det jag har å det på internet :-)
Tackar! Ibland är ens googlande fruktansvärt dåligt..Bromsbackar? Finns fler namn, skor etc.
"Fälgbromsbelägg" är väl inte så bra namn, men tror det kan vara såna här du söker:
![]()
Campagnolo Super Record Old Style Fälgbromsbelägg 4 enheter, Svart | Bikeinn
Få Campagnolo Super Record Old Style i Svart för 242.49 kr. Perfekt för cykling med snabb leverans. Köp Bromsar på Bikeinn!www.tradeinn.com
Japp, kedjorna är olika smala över rullarna. 7-9-delat är enklare, där funkar samma kedja till alla tre varianterna.Är det verkligen någon skillnad på kedjelås av slag 9-speed, 10-speed, 11-speed? Tycker dom ser lika dana ut.
Om dom är dåligt riktade kan de bli slitage har jag sett på begagnade cyklar. Men det är ju bara plocka loss och titta. Väger man 100kilo och cyklar ned för Åreskutan varje dag kanske de slits ut efter några år, det vet jag inte. Tvätta dem med diskmedel och svamp så blir det oftast bra igen. XDJag antar att du menar skivbromsar?
Jag har en mtb jag köpte ny typ 1996 och jag tror aldrig att jag har bytt klossar![]()
Rengjort och smörjd utan förbättring.Rengör och smörj kedjan om du inte redan har gjort det. Mät den så att du ser att den inte är för sliten. Kolla så att trissor och leder i bakväxeln går fint.
Är det heldämpat så kanske det är b-tension som blir konstig vid sag men okej i mekstället.Vart börjar man felsöka?
Ja. SLX och XT har bara 20° medan XTR har 60°:Är det någon mer än jag som tycker att det är svårt att få till bra vinklar på både bromshandtag och växelreglage med Shimanos SLX i-spec-ev?
Jaha se där! Det visste jag inte. Dremla upp spåret i bromsreglaget då?Ja. SLX och XT har bara 20° medan XTR har 60°:
Går att vidga medelst dremel.
Precis. Tror jag postat bild på det i fulmekstråden men hittar inte...Jaha se där! Det visste jag inte. Dremla upp spåret i bromsreglaget då?
Kikade på bild nu, finns det utrymme att ta bort material där, eller tänker jag bakvänt?Precis. Tror jag postat bild på det i fulmekstråden men hittar inte...
Det går att göra skåran i klämman här lite längre.Kikade på bild nu, finns det utrymme att ta bort material där, eller tänker jag bakvänt?
Ja precis, men då får jag väl växelreglaget ännu närmre mig? Jag vill rotera det "framåt" istället.Det går att göra skåran i klämman här lite längre.
(Bild)
Aha, såpass. Jo så blir det ju.Ja precis, men då får jag väl växelreglaget ännu närmre mig? Jag vill rotera det "framåt" istället.
Kör du med separat växelreglage med egen klämma på då? Jag har funderat på att gå den vägen nämligen.Jag tycker växelreglaget (Shimano eller Sram) alltid passar perfekt i mellanrummet vid klämma och extra stödet i shimanos bromsreglage. Men kanske bara är för mig :)
Japp. Har Shimano-bromsar på båda men Sram-växelreglage på ena och Shimano på andra. Kör båda i utrymmet där mellan. Tycker det blir absolut bäst ergonomi så för min del.Kör du med separat växelreglage med egen klämma på då? Jag har funderat på att gå den vägen nämligen.
Artriten bråkar, finns det alternativa bromsar eller eldito som inte kräver kraft?
Man kan alltid försöka uppgradera till större bromsskivor (140 → 160 → 180 → 203 → 220 mm), annorlunda material på bromsbelägg (organiska → sintered → metall), och/eller kraftigare bromsok (tvåkolviga → fyrkolviga → sexkolviga‽).Artriten bråkar, finns det alternativa bromsar eller eldito som inte kräver kraft?
Vilka handtag ger mycket broms för lite kraft?, har Mt 501 och deore handtag idagJo, jag har bara bakbroms på min helstel MTB. Och om man kör fixie behöver man inte bromsa alls med händerna.
Jag vet inte vilken typ av cykel och cykling det handlar om. Det finns riktigt kraftiga MTB bromsar där man kan flygga OTB när man bromsar med en finger.
Vilka handtag ger mycket broms för lite kraft?, har Mt 501 och deore handtag idag
Vilka handtag ger mycket broms för lite kraft?, har Mt 501 och deore handtag idag
En ny kedja i förpackning kommer oftast med 112-118 länkar, vilka räcker till i de flesta fallen (alltså ej high pivot design med idler pulley, ej tandem, ej lastcykel).Hur många länkar kan en Mtb Scott scale storlek XL ha? 3x9 växlar. Kedjan hade bara 92 kvar så måste tappat en del. Shimano HG är det enda jag ser på skrotet.
Nu är jag inte läkare och kan inte ge råd om något som kan eller inte kan hjälpa med smärtan.Det är smärtsamt o trycka in bromshandtagen, måste hitta nått annat sätt o bromsa
Kolla lite recensioner på Hayes Dominion A4, de ger mycket kraft med en väldigt lätt känsla.Vilka handtag ger mycket broms för lite kraft?, har Mt 501 och deore handtag idag