Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Det låter som du vill ha en singelklinga? Då lär du behöva en narrow/wide chainring för att prata cykelspråk. Vad har du för vevparti idag?
Hallå jå jag fann på det jag sökte å de heter visst single aaahaah
Fann en hel hög med olika modeller för olika typer utav kassetter 10-12vxl å sen det extrema nördandet om en vill ha fler tänder på det främre så finns det möjlighet å köpa å byta för å experimentera .

Mja vad det heter är nog deore kuggar som sitter på veven jag monterade ner partiet med 3kugghjul å fräste utav i satserna 4st då de var för långa nu när det minsta å det största vxl partierna är borttagna ( fann lösa Shimano vxlhjul för 7€ på bikedisc ) å jag tänker att jag testar nu med dethär för å se om jag ens gillar det om det blir ojämn vikt i styret osv int just för att deore vxlreglaget väger nå mycket men ändå .

Å se hur dethär fungerar he får eventuellt bli å gå upp till tolv växlar tills i höst i så fall å då ny kasset bak å ny singleväxel fram .

Nörderi nördera å har en för lite å pyssla med ja då lär en sig någe nytt å bygger upp , det kan plocka iväg fort i pris det märks Men skoj är det iaf .

Tack för svaret å jag bifogar bild på det jag har å det på internet :-)

Bilagor

• Screenshot_20250215-222157.webp
    Screenshot_20250215-222157.webp
    42.5 KB · Besök: 40
  • Screenshot_20250215-222157.webp
    Screenshot_20250215-222157.webp
    42.5 KB · Besök: 39
  • IMG_20250215_222936_607.webp
    IMG_20250215_222936_607.webp
    268.1 KB · Besök: 35
  • IMG_20250215_222947_307.webp
    IMG_20250215_222947_307.webp
    271.1 KB · Besök: 41
Hallå jå jag fann på det jag sökte å de heter visst single aaahaah
Fann en hel hög med olika modeller för olika typer utav kassetter 10-12vxl å sen det extrema nördandet om en vill ha fler tänder på det främre så finns det möjlighet å köpa å byta för å experimentera .

Mja vad det heter är nog deore kuggar som sitter på veven jag monterade ner partiet med 3kugghjul å fräste utav i satserna 4st då de var för långa nu när det minsta å det största vxl partierna är borttagna ( fann lösa Shimano vxlhjul för 7€ på bikedisc ) å jag tänker att jag testar nu med dethär för å se om jag ens gillar det om det blir ojämn vikt i styret osv int just för att deore vxlreglaget väger nå mycket men ändå .

Å se hur dethär fungerar he får eventuellt bli å gå upp till tolv växlar tills i höst i så fall å då ny kasset bak å ny singleväxel fram .

Nörderi nördera å har en för lite å pyssla med ja då lär en sig någe nytt å bygger upp , det kan plocka iväg fort i pris det märks Men skoj är det iaf .

Tack för svaret å jag bifogar bild på det jag har å det på internet :-)
Vill bara poängtera på att en framklinga avsedd för framväxel (som en på bilder) tjänar sämre i det enkelväxliga sammanhanget. En sådan klinga har kortare enstaka kuggar och den var formgiven att hjälpa kedjan att hoppa av i vissa positioner. Detta är precis tvärtom till vad man skulle vilja ha.

En dedikerad 1×-klinga har längre kuggar som håller kedjan kvar. En narrow-wide klinga har dessutom tjockare kuggar som bidrar till förminskade sidorörelser.

Förvänta dig att eventuellt uppleva mer frekventa kedjetapp.

Jämför kuggarna nedan:

1739708038910.webp

1739708186823.webp

Senast ändrad:
Jag antar att du menar skivbromsar?
Jag har en mtb jag köpte ny typ 1996 och jag tror aldrig att jag har bytt klossar 😊
Om dom är dåligt riktade kan de bli slitage har jag sett på begagnade cyklar. Men det är ju bara plocka loss och titta. Väger man 100kilo och cyklar ned för Åreskutan varje dag kanske de slits ut efter några år, det vet jag inte. Tvätta dem med diskmedel och svamp så blir det oftast bra igen. XD

Växlar som inte riktigt gör vad dom ska i skogen under belastning, men växlar fint på mekstället. Stannar kvar på fel växel när
Man växlar upp, får växla två växlar upp och en ner för att hamna rätt, går åt bägge håll.

Cykeln är 3 år gammal, kasetten ser fin ut och växelörat rakt.

Vart börjar man felsöka?

Går att mäta med tumstock eller jämföra med ny kedja. Dock enklast att göra om man tar av kedjan och hänger upp den på en spik. Har du qr så kolla först att hjulet sitter rakt

Tror det har med vajern att göra: Smuts förmodligen.
Det är också möjligt du behöver justera växlarna, för det är ofta litet annorlunda när man lägger kroppsvikten på.

Fast jag är litet blyg för vajerråd just nu, hihi!

Är det någon mer än jag som tycker att det är svårt att få till bra vinklar på både bromshandtag och växelreglage med Shimanos SLX i-spec-ev? jag upplever att tum-reglaget hamnar för långt "bak", alltså skulle jag vilja vrida det framåt, så pekfinger-reglaget blir lättare. Men då blir vinkeln för bromsen sämre..

Vinkeln för *3 i bilden.

Bilagor

• MediaSection_i-specev_wider-adjuatment-range_PC_v1.webp
    MediaSection_i-specev_wider-adjuatment-range_PC_v1.webp
    35.8 KB · Besök: 31
Jag brukar växla med tummen enbart, har kört SRAM innan SLX. Men tycker inte alls reglagen sitter lika bra som på SRAM:en så kör lite blandat tror jag :) Men tack för input! Visste inte att det var skillnader mellan de olika.

Ja ergonomin är rätt annorlunda mellan SRAM och Shimano, hade SLX på min förra vintercykel och det var alltid jobbigt att byta, fast man vande sig efter ett par rundor. Nu har jag SRAM på båda.

Jag tycker växelreglaget (Shimano eller Sram) alltid passar perfekt i mellanrummet vid klämma och extra stödet i shimanos bromsreglage. Men kanske bara är för mig :)

Artriten bråkar, finns det alternativa bromsar eller eldito som inte kräver kraft?

Jo, jag har bara bakbroms på min helstel MTB. Och om man kör fixie behöver man inte bromsa alls med händerna.

Jag vet inte vilken typ av cykel och cykling det handlar om. Det finns riktigt kraftiga MTB bromsar där man kan flygga OTB när man bromsar med en finger.

Artriten bråkar, finns det alternativa bromsar eller eldito som inte kräver kraft?
Man kan alltid försöka uppgradera till större bromsskivor (140 → 160 → 180 → 203 → 220 mm), annorlunda material på bromsbelägg (organiska → sintered → metall), och/eller kraftigare bromsok (tvåkolviga → fyrkolviga → sexkolviga‽).

Att rengöra skivor, sätta på fräscha bromsbelägg, serva dem befintliga oken och ställa handtagen till bekvämare läge (reach, vinkel, offset o.s.v.) hjälper också.

Jo, jag har bara bakbroms på min helstel MTB. Och om man kör fixie behöver man inte bromsa alls med händerna.

Jag vet inte vilken typ av cykel och cykling det handlar om. Det finns riktigt kraftiga MTB bromsar där man kan flygga OTB när man bromsar med en finger.
Vilka handtag ger mycket broms för lite kraft?, har Mt 501 och deore handtag idag

Vilka handtag ger mycket broms för lite kraft?, har Mt 501 och deore handtag idag

Den är redan inte dålig. Trickstuff Power belägg ger mer bromskraft, eller samma bromskraft med lägre handkraft. Och, som skrevs ovan, ger större skivor proportionellt högre bromskraft / lägre handkraft.

Det finns nuförtiden många riktigt kraftiga MTB bromsar. T.ex. Formula Cura 4 är mycket bra.

Hur många länkar kan en Mtb Scott scale storlek XL ha? 3x9 växlar. Kedjan hade bara 92 kvar så måste tappat en del. Shimano HG är det enda jag ser på skrotet.

Om vi pratar om Shimano då finns det DH/Enduro bromsar Zee och Saint.
Tänk på att det inte är bara handtag som bidrar till bromskraften men även matchande ok. Ibland kan man mixa och matcha billigare/enklare ok med bättre handtag. Officiellt stöds det inte, man måste förstå själv vad som pågår och vilka risker det medför med sig.

Förutom Shimano finns det massa högkraftiga modeller på marknaden: Magura MT7, diverse Hope, Hayes Dominion, SRAM:s Guide och Maven, Formula, nya Lewis, Trickstuff, Intend Trinity m. fl. m. fl. Smaken är som baken, alltså.

Men jag rekommenderar att ordna skivorna och bromsbeläggen först. Det är billigare att byta från 160 till 200 mm skivor än att byta både ok, handtag och slang, med i principen samma effekt.

Vill man ha absolut starkaste bromsarna för absolut minsta handkraft då ska man stå redo att betala för dem. Men det går att hitta bättre grejer än MT 501.

Senast ändrad:
Hur många länkar kan en Mtb Scott scale storlek XL ha? 3x9 växlar. Kedjan hade bara 92 kvar så måste tappat en del. Shimano HG är det enda jag ser på skrotet.
En ny kedja i förpackning kommer oftast med 112-118 länkar, vilka räcker till i de flesta fallen (alltså ej high pivot design med idler pulley, ej tandem, ej lastcykel).

Den längd som krävs beror på kedjestagets längd och största drev, och inte på ramstorleken. Skillnaden på kedjestag mellan XS och XL ramar lär aldrig vara mer än 40 mm, alltså inom 3-4 länkar. Vissa tillverkare har även samma kedjestagslängd oavsett ramstorleken.

En XC hardtail som Scale bör ha relativt korta kedgestag även på en XL ram.

92 är väl för kort på en vuxen cykel.

Senast ändrad:
Det är smärtsamt o trycka in bromshandtagen, måste hitta nått annat sätt o bromsa
Nu är jag inte läkare och kan inte ge råd om något som kan eller inte kan hjälpa med smärtan.
Kraftigare bromsar kan möjligen hjälpa, eller de kan ge liten effekt. Det finns även bättre handtag och styren med vibrationsdämpning som ryktas att hjälpa skona känsliga handleder och fingrar.

Att ställa bromshandtag så att spakarna hamnar på rätt avstånd, vinkel och offset är lika viktigt.
Hur mycket tryckkraft krävs under inbromsning beror på var man har fingret placerat, hur mycket det är böjt, hur mycket handleden är böjd o.s.v.

1740513217442.webp

Senast ändrad:
En till fråga om kedjelås. Hittade inga shimano-lås för 9- eller 10-delad kedja på bike24 när jag beställde så jag köpte kmc-lås (från en annan sida) för kedjorna (olika kedjor och cyklar). När jag får hem dessa så står det på ena att den är bra för shimano-kedjor (9-del) och den andra är "non reusable" som står att det är bra med kmc e10 (eller något liknande). Nu är det ju inte så stora pengar vi pratar om men den 10-delade är för pendlaråket som behöver ny kedja omgående. Vet någon om det kommer lira med den 10-delade hg-nånnting-kedjan som den skall användas till eller om jag borde leta upp ett annat lås.
Sökt men inte hittat något vettigt.

Non-reusable är dom alla i princip. KMC för 10 ska passa 10sp, vad bokstaven e står för vet jag inte, en bild kanske?

Tillbaka
Topp