Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

En till fråga om kedjelås. Hittade inga shimano-lås för 9- eller 10-delad kedja på bike24 när jag beställde så jag köpte kmc-lås (från en annan sida) för kedjorna (olika kedjor och cyklar). När jag får hem dessa så står det på ena att den är bra för shimano-kedjor (9-del) och den andra är "non reusable" som står att det är bra med kmc e10 (eller något liknande). Nu är det ju inte så stora pengar vi pratar om men den 10-delade är för pendlaråket som behöver ny kedja omgående. Vet någon om det kommer lira med den 10-delade hg-nånnting-kedjan som den skall användas till eller om jag borde leta upp ett annat lås.
Sökt men inte hittat något vettigt.
Fattade inte riktigt vad du tänker göra (särskilt med "ny kedja omgående"), men alla 9-del lås bör fungera med alla 9-delade kedjor, samt alla 10-delade lås lirar med 10-delade kedjor. KMC lås parar sig bra med Shimano HG kedjor.

Undantag kan förekomma för 12-delade kedjor och för Shimano Linkglide (9,10,11-delade system).

Non-reusable är dom alla i princip.
Förr i tiden när jag hade 8 och 9-delade kedjor och mästerlänkar till dem, brukade det stå "reusable" på vissa lås. Detta blev dock sällsynt med 10-delade lås, de flesta markeras som "non-reusable", men även här finns det undantag, om jag minns rätt. Alltså det går att hitta ett udda 10-delat återanvändabart lås.

I praktiken tål alla de några få av-/på cykler innan det är dags att slänga och få en ny mästerlänk.

Förr i tiden när jag hade 8 och 9-delade kedjor och mästerlänkar till dem, brukade det stå "reusable" på vissa lås. Detta blev dock sällsynt med 10-delade lås, de flesta markeras som "non-reusable", men även här finns det undantag, om jag minns rätt. Alltså det går att hitta ett udda 10-delat återanvändabart lås.

I praktiken tål alla de några få av-/på cykler innan det är dags att slänga och få en ny mästerlänk.
Bevis:

1740648148955.webp

Och t.o.m. 10-delad! https://www.bike-discount.de/en/kmc-x10-ept-missinglink-chain-closure?number=20066086

1740648195573.webp

Bilagor

• 1740648187758.webp
    1740648187758.webp
    24.5 KB · Besök: 22
En till fråga om kedjelås. Hittade inga shimano-lås för 9- eller 10-delad kedja på bike24 när jag beställde så jag köpte kmc-lås (från en annan sida) för kedjorna (olika kedjor och cyklar). När jag får hem dessa så står det på ena att den är bra för shimano-kedjor (9-del) och den andra är "non reusable" som står att det är bra med kmc e10 (eller något liknande). Nu är det ju inte så stora pengar vi pratar om men den 10-delade är för pendlaråket som behöver ny kedja omgående. Vet någon om det kommer lira med den 10-delade hg-nånnting-kedjan som den skall användas till eller om jag borde leta upp ett annat lås.
Sökt men inte hittat något vettigt.
Shimano gjorde inte kedjelås, de började först vid 11-delat. De hade sin pin istället.

Jag återanvänder glatt de icke-återanvändningsbara och det brukar funka. Aldrig på en ny kedja men om jag t ex vid service behöver ta av kedjan av någon anledning sätter jag aldrig ett nytt lås.

Med omgående menar jag att kedjan jag har nu är så satans sliten att den rappar över, har beställt ny kassett och kedja men bike24 hade inga kedjelås alls till 10-delat och när jag beställde kmc-länk till båda kedjetyperna jag beställt så står det på ena att den passar till shimanokedjor (den 9-delade) men på den för 10-delat står det inte så jag undrar helt enkelt om det gör något.

1740658188749.webp

Med omgående menar jag att kedjan jag har nu är så satans sliten att den rappar över, har beställt ny kassett och kedja men bike24 hade inga kedjelås alls till 10-delat och när jag beställde kmc-länk till båda kedjetyperna jag beställt så står det på ena att den passar till shimanokedjor (den 9-delade) men på den för 10-delat står det inte så jag undrar helt enkelt om det gör något.

Visa bilaga 754260
Det kommer funka. Men det brukar också följa med en pinne till kedjan om det är
Shimano.

Hur får jag bort min bakaxel? Har provat på bromssidan men sitter som berget. Kan man skruva på den andra sidan ? (Har provat lite försiktigt men vågar inte ta i på den sidan)
IMG_8853.webp
IMG_8854.webp

Hur får jag bort min bakaxel? Har provat på bromssidan men sitter som berget. Kan man skruva på den andra sidan ? (Har provat lite försiktigt men vågar inte ta i på den sidan)Visa bilaga 754433Visa bilaga 754434
Jag har aldrig sett nåt annat än att genomgående bakaxlar skruvas på bromssidan, försök få i 5-56/motsvarande i växelsidans gängor och testa igen efter nån timme. Se till att ha en kvalitetsinsexa.

Jag har en fälg som läcker ut i en skarv när man kör slanglöst. Hur fixar jag det utan att köpa ny tejp som är dunderbred och tejpa om hjulet?

Jag har en fälg som läcker ut i en skarv när man kör slanglöst. Hur fixar jag det utan att köpa ny tejp som är dunderbred och tejpa om hjulet?

Jag låg lim på skarven av fruns bakhjul som hade samma problem. De tog tre-fyra gånger innan det blev helt tät. Hade kanske gott snabbare om jag hade tagit bort tejpen så att jag kunde lägga lim på hela skarven.

EDIT: på innansidan av fälgen alltså.

Jag låg lim på skarven av fruns bakhjul som hade samma problem. De tog tre-fyra gånger innan det blev helt tät. Hade kanske gott snabbare om jag hade tagit bort tejpen så att jag kunde lägga lim på hela skarven.

EDIT: på innansidan av fälgen alltså.
Vilken typ av lim? Tanken slog mig också... tror jag provade lite utvändigt, men guckan tätade inte.

Vilken typ av lim? Tanken slog mig också... tror jag provade lite utvändigt, men guckan tätade inte.

Jag tror inte att typen spelar en stor roll. Jag använde vanlig universallim.

Men att applicera lim utvändigt hjälper inte. De flesta fälgar är dubbelbottnad och då släpper vätskan genom botten bredvid tejpen.

Jag har haft en fälg med det problemet. Fast där tätade guckan läckan. Beror säkert på hur stort glappet är och vilken tätningsvätska man använder om det skall fungera.

Tänkte om det fanns någon specifik källa cykelfolk brukade kika på

Brukar tillverkare skriva ut vad dom tror är normalt lårben typ?
Nej, men när jag påstår att jag har korta ben då menar jag relativt tillverkarens tabell. Jag har inte grävt djupare än så.

Edit. Vitus anger både inseam o rider hight har jag för mig

Går att mäta med tumstock eller jämföra med ny kedja. Dock enklast att göra om man tar av kedjan och hänger upp den på en spik. Har du qr så kolla först att hjulet sitter rakt

Jagade rätt på en ny kedja, över 12 länkar så skiljer det 6-7mm mot den gamla.
Så det känds som rätt sak att börja med, men...

Lyckades såklart klicka hem en för lång kedja (https://www.bike-discount.de/en/kmc-x12-ept-12-speed-chain).
Behöver således en kedjebrytare om jag inte är ute och cyklar 🙄

När man kikar på diverse cykelsidor är brytarna specificerade till olika kedjor om jag förstår det rätt, men kikar man på tex. Classe eller Jula (som ligger på gångavstånd hemifrån....), finns det bara "Kedjebrytare" utan vidare specifikationer, passar en sådan eller ska man köpa från någon av cykelgiganterna som är speccad för 12-speed?

Alla som pratar om "långa ben" "kort överkropp" osv.

Vad är referensen? Vilka mått jämför ni mot?
@HåkanC brukar langa fram en normalfördelningskurva av något slag i såna här lägen

Själv har jag bara alltid haft stora problem att hitta byxor som är tillräckligt långa.

Lyckades såklart klicka hem en för lång kedja (https://www.bike-discount.de/en/kmc-x12-ept-12-speed-chain).

När man kikar på diverse cykelsidor är brytarna specificerade till olika kedjor om jag förstår det rätt, men kikar man på tex. Classe eller Jula (som ligger på gångavstånd hemifrån....), finns det bara "Kedjebrytare" utan vidare specifikationer, passar en sådan eller ska man köpa från någon av cykelgiganterna som är speccad för 12-speed?
jag använder kedjebrytaren på mitt multiverktyg till alla kedjor. Det är inte exakt rätt men ska man bara kapa kedjan lär det funka.

Fick en beggad ram med intern vajerdragning. Kämpade med att dra nya växelhöljen. Det gick sådär men jag klagar inte, kunde ha varit värre.

Men jag vägrar av princip att dra några bromsslangar genom samma inre väg. Jag tänker istället att fästa slangen externt med några enstaka infästningar.

Det säljs sådana infästningar som kan monteras i flaskställshålen. Men jag behöver ett fäste till, närmare till huvudröret där inga gängade hål finns:

1740910990246.webp

Jag undrar om det finns några kluriga infästningar med t.ex. expander plug som kunde gå in i det befintliga oanvänt hålet, så att kabeln kunde följa ungefär samma rutt som vid interna vajerdragningen:

1740911044078.webp

Jag vill helst undvika att klistra något och föredrar att skruva i något. Ett buntband runt röret skulle också funka, det vet jag visst.

Jag använder en enkel en med 2 fixering kjedjebrytare första en OK/Q8 hade inget mothåll för pinne är en kulla i botten lätt tappa bort och pinne vill stuka blir fila toppen då och då köpte en liknande med skruv bar mot där pinne inte kan tappas bort först testade hur lång in skruva in utan hel ut tryck länk pinne bortre väggen för delning om kedjan skall skarvas do skruvar man in med lika utstickande som brevid och flyttas till fixering slits närmast och skruvar in på det sätt blir inte kjedja stum lämnar som pinne brevid blir ett bladmått in länk flexibel kjedja vid i hop skarv de här brytare är lite sämre på fixed kjedja i fixering slits skulle slippa upp lite bottnar pin sikte i sidan av länk men är gör jobbet bryt och skarva i hop.
1000000261.webp
1000000217.webp

Fick en beggad ram med intern vajerdragning. Kämpade med att dra nya växelhöljen. Det gick sådär men jag klagar inte, kunde ha varit värre.

Men jag vägrar av princip att dra några bromsslangar genom samma inre väg. Jag tänker istället att fästa slangen externt med några enstaka infästningar.

Det säljs sådana infästningar som kan monteras i flaskställshålen. Men jag behöver ett fäste till, närmare till huvudröret där inga gängade hål finns:

Visa bilaga 754701

Jag undrar om det finns några kluriga infästningar med t.ex. expander plug som kunde gå in i det befintliga oanvänt hålet, så att kabeln kunde följa ungefär samma rutt som vid interna vajerdragningen:

Visa bilaga 754702

Jag vill helst undvika att klistra något och föredrar att skruva i något. Ett buntband runt röret skulle också funka, det vet jag visst.

Jag undrar om en sådan grej kan tvingas fungera på något sätt.

1740918281798.webp

Visa bilaga 754701

Visa bilaga 754702

Jag hade nog fäst en sån där skruvad historia permenent med epoxy, beroende på vad ramen kan tänkas ha för andrahandsvärde när du är klar med den.

Intern dragning utan invändiga rör hela vägen är är verkligen pest.

Fast det går ju.... om man nu har skiten så är det lika bra att dra det internt.

Jag fick in tråd för broms växel och dropper med dammsugare men sen råkade jag släppa en av dem under montering så det åkte ut.... gav upp och köpte verktyg. Med verktyg kvarstår bara den enorma irritationen att bromsarna måste kapas för montering...

Fast det går ju.... om man nu har skiten så är det lika bra att dra det internt.

Jag fick in tråd för broms växel och dropper med dammsugare men sen råkade jag släppa en av dem under montering så det åkte ut.... gav upp och köpte verktyg. Med verktyg kvarstår bara den enorma irritationen att bromsarna måste kapas för montering...
Jo det går ju alltid, men utan rör eller klämmor i ändarna är risken överhängande att det skramlar sen. Svor en hel del över Occamen innan jag lyckades spänna fast det med buntband i ändarna.

Rätt gjort är det ju en dröm och t o m lättare att jobba med än extern dragning, på Yetin är det bara att trycka så blir resultatet perfekt direkt.

Min misär fortsätter. Jag har en 105-grupp från typ 2008 med kompakt vev. Jag får det till 110mm bcd med 5-bultsfäste.
Är det helt omöjligt att hitta en storklinga med 50 eller 52 tänder? (antagligen helst 50 för det sitter en 34 innanför om jag inte skall byta båda).

äääähhh jag tror inte jag hittade något ändå, är den här för gammal för att kunna byta klinga och jag behöver byta vev?

Senast ändrad:
Min misär fortsätter. Jag har en 105-grupp från typ 2008 med kompakt vev. Jag får det till 110mm bcd med 5-bultsfäste.
Är det helt omöjligt att hitta en storklinga med 50 eller 52 tänder? (antagligen helst 50 för det sitter en 34 innanför om jag inte skall byta båda).

äääähhh jag tror inte jag hittade något ändå, är den här för gammal för att kunna byta klinga och jag behöver byta vev?
110/5 är väl senaste decenniernas vanligaste bcd. borde inte vara svårt att hitta framklingor, särskilt inte den vanlgaste storleken 50t.

en snabbsökning uppenbarar t ex det du söker på anazon.se, för 396 sekiner. men behöver du byta? ett bra tillfälle lära sig renovera klingor och kassetter:)

Är det ett FC-5650?
Även om den på länken är slutsåld, så är det ju en helt vanlig 110/5 och bör finnas klingor att få tag på, t.ex. det kais01 hittat.

Därav "frågor man inte vågar ställa" :D
Är det någon skillnad på den coms länkar (som är typ original tror jag) och vilken som helst i övrigt 110 med 5 hål?
Jag börjar tro att de där nitarna jag ser på min klinga är till för att växla smidigare.

Därav "frågor man inte vågar ställa" :D
Är det någon skillnad på den coms länkar (som är typ original tror jag) och vilken som helst i övrigt 110 med 5 hål?
Jag börjar tro att de där nitarna jag ser på min klinga är till för att växla smidigare.
stora klingor har nästan alltid nitar och/eller växlingsramper. dvs de är designade för två- eller tredelad framväxel. men det börjar komma 1x även på lvg nu, så man kan gärna kolla detta lite extra.

träffen jag fick på amazon.se var original 105 för tvådelat fram och tiodelat bak. men det går problemfritt köpa annat, t ex 11x. bara bcd passar.

Med verktyg kvarstår bara den enorma irritationen att bromsarna måste kapas för montering...
Precis! Växel- och mekaniskbromshöljen är billiga och standardiserade och billiga, jag anser dem som förbrukningsvara och har inga problem med att kapa dem när det behövs att dra dem igenom en ram.

Med hydrauliska bromsar är varje slang unik och dyr, kräver speciella anordningar på båda ändar, en (tillverkarspecifik) oliv och en ändplugg måste kastas vid varje kapning, det skvätter eventuellt giftig vätska under processen, och till slut måste man lufta bromsen. Det är alltså mycket besvärligare att dra internt en hydraulisk bromslinje än ett hölje.

Verktyg hjälper inte alltid heller, ibland behöver man en lite annorlunda anordning. I mitt fall hade jag en sådan kopplare för att leda nytt hölje efter det gamla. Men den var för styv, för lång och vägrade trängas igenom ett smalt hål.

1740985332036.webp

Oavsett verktyg, oftast behöver man ändå lite tur eftersom man inte kan se eller påverka hur det går när slangarna är väl djupt inne och skulle passera en kant, ett hål eller undvika den lilla djävulen som misstänks gömma sig i ramen.

Precis! Växel- och mekaniskbromshöljen är billiga och standardiserade och billiga, jag anser dem som förbrukningsvara och har inga problem med att kapa dem när det behövs att dra dem igenom en ram.

Med hydrauliska bromsar är varje slang unik och dyr, kräver speciella anordningar på båda ändar, en (tillverkarspecifik) oliv och en ändplugg måste kastas vid varje kapning, det skvätter eventuellt giftig vätska under processen, och till slut måste man lufta bromsen. Det är alltså mycket besvärligare att dra internt en hydraulisk bromslinje än ett hölje.

Verktyg hjälper inte alltid heller, ibland behöver man en lite annorlunda anordning. I mitt fall hade jag en sådan kopplare för att leda nytt hölje efter det gamla. Men den var för styv, för lång och vägrade trängas igenom ett smalt hål.

Visa bilaga 754845

Oavsett verktyg, oftast behöver man ändå lite tur eftersom man inte kan se eller påverka hur det går när slangarna är väl djupt inne och skulle passera en kant, ett hål eller undvika den lilla djävulen som misstänks gömma sig i ramen.
Ok, i min ram är utmaning främst de väldigt små portarn. Jag drar igenom tråden från verktyget och sen nya slangen. Inga problem med själva dragningen.
Men det irriterar mig att behöva kapa slangen varje gång.
Kanske ovanligt problem men jag flyttar runt grejor en hel del. Dessutom var ramen först för stor, 1 vecka senare var den lagom stor och flickan skulle ha på sina egna bromsar.

Nu har jag köpt en till och sålt orginalbromsarna så nu ska samma jävla xt bromsar som satt 1v på den första kapas för 3e gången....

Tillbaka
Topp