Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Allt är ju relativt, men jämfört med att bara montera däcken och köra tills det är slut så gör du några, i mina ögon onödiga, arbetsmoment extra.
Fast... att fylla på och köra slut på dem är ju faktiskt det jag gör. Som ett minimum så blir det ju ett nytt framdäck när våren kommer och framdäcket flyttas bak. Bakdäcket är rätt sletet efter en säsong och inte sällan har jag lyckats dra på mig en punkalagning också då jag envisas med att köra lättviktsdäck...

Fast... att fylla på och köra slut på dem är ju faktiskt det jag gör. Som ett minimum så blir det ju ett nytt framdäck när våren kommer och framdäcket flyttas bak. Bakdäcket är rätt sletet efter en säsong och inte sällan har jag lyckats dra på mig en punkalagning också då jag envisas med att köra lättviktsdäck...
Det var ffa detta påståendet jag tänkte på:
Hållbarheten på gucka mäts i månader och inte år. Du ska inte bara hälla i mer, du behöver ta av däcket och tvätta bort det gamla först.

Eftersom jag roterar två hjulpar (utför, hemmastig) så kan ffa däcken hemma hålla betydligt längre än en säsong. Att bara fylla på funkar då utmärkt. En förutsättning är givetvis att man fyller på med samma sort som det är i redan.

Det var ffa detta påståendet jag tänkte på:
> Hållbarheten på gucka mäts i månader och inte år. Du ska inte bara hälla i mer, du behöver ta av däcket och tvätta bort det gamla först.
Jojo, det här påståendet var inte menat som oomkullrunkelig allomfattande sanning, det var ett svar på någon som som blandat okänd vätska från lbs med schwalbe som efter ett halvår fått problem med att det inte håller tätt längre.

Pumpa upp däcket och spraya med vatten med lite diskmedel i. Se var det bubblar. Litet hål i däcket? Öppna och laga. Däcksidor eller däckkant? Gör rent och fyll på med färsk vätska. Ventil? Dra åt. Ekrar? Tejpa om. Osv.
O.k. TAck för svar. Ska testa det. En fråga till:
Kan själva ventilen ("skaftet") behöva bytas/rengöras, eller är det bara ventilhuvudet som brukar bli igensatt?

Men... den stora frågan är: Rengjorde du och tog bort den gamla guckan, eller fyllde du bara på, som jag??

Jag brukar byta mellan sommar och vinterdäck. Jag byter i duschen och använder duschen för att rensa bort vätskan som är kvar, bara genom att spola med vatten. Funkar för mig med 6/7 månader gammal vätska. Om jag väntar längre kan jag hitta biter av gummi på innersidan av däcket.

Ingen aning om det här är fullt normalt som filmen visar.

Men, jag tyckte det kändes som bakdäcket vibrerade när jag bromsade på ganska hård packad mark nerför i helgen. Sen såg jag det här av en slump men filmade det tyvärr inte förräns nu ikväll i mörkret.
När jag har bromsen fullt intryckt och har lite tryck på sadeln och för cykeln framåt så studsar hjulet, nästan som att något går upp i spänn och sen släpper.

Är det fullt normalt accepterar jag det men frågan måste ställas.

Skivan (SM-RT76-M) är åtdragen men den kanske är slut i monteringshålen, ingen aning om hur gammal den är så det var där jag tänkte börja då det ändå är dags att byta den skulle jag tro.
Nya belägg.
Maxxis minion dhr II däck
hydra nav
Rimpact inserts
~25-26 psi

Kan inte se att något rör sig när jag försöker provocera fram något glapp med all tyngd på cykeln och stillastående ruckar den fram o tillbaka.

Fälgen är nyligen checkad och justerad då någon eker behövde kärlek.

Länk till film.

Senast ändrad:

Men, jag tyckte det kändes som bakdäcket vibrerade när jag bromsade på ganska hård packad mark nerför i helgen. Sen såg jag det här av en slump men filmade det tyvärr inte förräns nu ikväll i mörkret.
När jag har bromsen fullt intryckt och har lite tryck på sadeln och för cykeln framåt så studsar hjulet, nästan som att något går upp i spänn och sen släpper.

Skivan (SM-RT76-M) är åtdragen men den kanske är slut i monteringshålen, ingen aning om hur gammal den är så det var där jag tänkte börja då det ändå är dags att byta den skulle jag tro.
Nya belägg.
hydra nav
Rimpact inserts
~25-26 psi

Kan inte se att något rör sig när jag försöker provocera fram något glapp med all tyngd på cykeln och stillastående ruckar den fram o tillbaka.

Länk till film.
Det ser normalt ut, det är väl dobbarna som greppar o släpper osv.

Nya belägg.
hydra nav
Rimpact inserts
~25-26 psi

Länk till film.
Brukar vara bromsklossarna som rör sig en liten aning i oken , som ger en större märkbar rörelse ute på däcket. Har ingen praktisk betydelse.

Vill svenska butiker helt enkelt inte ha kunder?

Beställde i torsdags från tyskland och från en butik 20 mil bort.
Tysklandspaketet kom nu.
Andra butiken har inte skickat paketet ännu :)

Vill svenska butiker helt enkelt inte ha kunder?

Beställde i torsdags från tyskland och från en butik 20 mil bort.
Tysklandspaketet kom nu.
Andra butiken har inte skickat paketet ännu :)

Svenska butiker vill bara har kunder som kommer till fysiska butiken eller som är rädd för att beställa från utanför Sverige (som verkar vara många).

Sista gångerna jag beställde hos svenska butiker (förutom TCM) krävde det mejl efter en vecka från min sidan och två veckor totalt för butikerna att upptäcka att grejer inte var på lager, som stöd som på lager på websidan.

Angående tröjor att cykla i. Har någon hittat ett magiskt material som jag missat? Svettas som en gris när det är varmt och har vanligtvis på mig merino eftersom det inte behöver tvättas stup i kvarten även om det blir dyngsurt av svett. Problemet är att det just blir dyngsurt av svett och suger upp snarare än leder bort. Syntetmaterial som jag kört med luktar ju apa direkt och är heller inte så intresserad av att klä mig i plast om jag inte måste.

Finns det nåt magiskt? Bambu? Leatts kaffetröjor? Löst och ledigt sittande är det som gäller.

Finns det nåt magiskt? Bambu? Leatts kaffetröjor? Löst och ledigt sittande är det som gäller.
För många fungerar det med att komplettera med en tätt sittande och då kylande undertröja, under den luftiga och löst sittande cykeltröjan.
Den klassiska(?) kylande undertröjan är för många i Sverige
Craft%20Cool%20Mesh%20Superlight%20Sleeveless%20Baselayer.jpg

Craft Cool Mesh Superlight,
den togs från början fram för att fotbollsspelarna i VM-94 i varma USA inte skulle bli överhettade.
Men nu säljer de även andra tröjor för träning i värme och som då skall vara kylande, tex
och kanske även

"Youtubers bevisa..."? Man ska inte tro allt man ser.
Ok, när jag skulle googla fram bevisen så fick jag nya direktiv av AIn
Yes, SPD (Shimano Pedaling Dynamics) pedals are more effective than flat pedals because they allow for better power transfer and a more stable connection to the bike, enabling riders to use more leg muscles for a more efficient pedal stroke. This increased efficiency results in higher potential cadence, power, and overall cycling output, although the degree of effectiveness can depend on the type of riding and user preference, with SPD-SL being a road-specific alternative.

Så den frågan kan vi stänga permanent

Hur är det nu, dereilleur för 9-delat ska inte funka med 10-delad kassett och reglage pga olika pull ratio? Gäller alltså mtb.

Finns det någon fördel att köra CL-mutter med extern fattning mot mutter med intern fattning för att fästa CL-bromsskivor?
Extern har något större YD jämfört med intern och därmed större anläggningsyta mot bromsskivan, men spelar det någon roll? Krafterna skall väl ändå inte gå åt något annat håll än rotationsriktningen.
Fördelen med intern bör väl vara att man behöver endast ha med sig ett verktyg som täcker upp både kassett och bromsskivor. Med extern får man plocka med sig en till hylsa.

Finns det någon fördel att köra CL-mutter med extern fattning mot mutter med intern fattning för att fästa CL-bromsskivor?
Extern har något större YD jämfört med intern och därmed större anläggningsyta mot bromsskivan, men spelar det någon roll? Krafterna skall väl ändå inte gå åt något annat håll än rotationsriktningen.
Fördelen med intern bör väl vara att man behöver endast ha med sig ett verktyg som täcker upp både kassett och bromsskivor. Med extern får man plocka med sig en till hylsa.
Verktyget för extern fattning är väl det samma som för vevlager, så det används inte enbart till CL-muttrar.

Ok
Interna verktyget funkar inte för nav med 15mm TA (eller mer)
Nu är jag motsträvig igen, för jag har inga cyklar med 15 mm TA heller. I alla fall inte det som följer med på resa.
För verktyg åt alla komponenter skall finnas här hemma, det blir en fråga om verktyg som man har med sig på resa.
Frågan kvarstår om det finns någon nackdel med den mindre ytterdiametern som det är på CL-muttrar med intern fattning för hållfasthetens skull eller om det inte spelar någon roll.

nackdel finns det inte men ska man ha samma på ALLA nav så är det yttre som gäller. Tyvärr har jag en hylsa för yttre som ofta är för grund för nav bak.

Frågan kvarstår om det finns någon nackdel med den mindre ytterdiametern som det är på CL-muttrar med intern fattning för hållfasthetens skull eller om det inte spelar någon roll.
Möjligen med en pendlarcykel som används på saltade vägar där CL-muttern sitter mer än onödigt hårt fast när den skall lossas efter flera år.
Men nu spekulerar jag bara och det är väl ett ointressant användningsfall för en resecykel?

Nu är jag motsträvig igen, för jag har inga cyklar med 15 mm TA heller. I alla fall inte det som följer med på resa.
För verktyg åt alla komponenter skall finnas här hemma, det blir en fråga om verktyg som man har med sig på resa.

Jag skulle tänka att enda anledningen till att yttre kam till är axel med större diameter (eller nav med dynamo, som jag kör). Så ingen nackdel att köra inre. Men jag har inte riktigt fördjupat mig i det.

Yttre has som nackdel att man kan skada skivan. Jag har lagt tejp på mitt HT-II verktyg av den anledning.

Jag skulle tänka att enda anledningen till att yttre kam till är axel med större diameter (eller nav med dynamo, som jag kör). Så ingen nackdel att köra inre. Men jag har inte riktigt fördjupat mig i det.

Yttre has som nackdel att man kan skada skivan. Jag har lagt tejp på mitt HT-II verktyg av den anledning.
Jag uppfattar också att tjockare axel egentligen är enda argumentet för extern.

Undrar om inte intern fattning vinner på att det är mycket lättare att få tag på en hylsa för kassett jämfört med att hitta ett verktyg för extern fattning om man råkar ha glömt verktyget hemma.

Inte om man utgår från att man har CL på allt och en låda med muttrar för intern fattning.
En bits är förstås ännu enklare att få tag på och även billigare när det kommer till glömt verktyg.

Om man utgår från att man har en låda med muttrar för intern fattning så vinner såklart en mutter för intern fattning.

Om man är några mil bort från hem med en böjd skiva på cykeln så vinner dock 6-bult.

oavsett är det nog ovanligt att man får problem med BB så ska man ha med ett verktyg så är kassett nog bättre. Utom om man har yttre fram med 15mm TA...

Tillbaka
Topp