Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Min flera år gamla vänstersko har börjat gneka mycket ljudligt i kontakten mellan sko och pedal. Misstänker att sulan slitits lagom mycket för att en ny rörelse ska ske. Vad gör jag åt detta, slipar ner ytterligare eller börjar cykla med öronproppar? Tips?Visa bilaga 837727
Ja, ta ur skruvarna och klossen är väl steg ett, för att kolla om där är glapp till att börja med.

Förr hade du kunnat vara stolt över ett sånt ljud. Nya skinnskor gav, innan de gåtts in, ifrån sig ett distinkt knarrande och gnekande. Om man gick till byskomakaren kunde man fråga efter en knarrspik, så de gamla skorna åter skulle verka nya.

Ja, ta ur skruvarna och klossen är väl steg ett, för att kolla om där är glapp till att börja med.

Förr hade du kunnat vara stolt över ett sånt ljud. Nya skinnskor gav, innan de gåtts in, ifrån sig ett distinkt knarrande och gnekande. Om man gick till byskomakaren kunde man fråga efter en knarrspik, så de gamla skorna åter skulle verka nya.
Moderna skor har en tendens att börja låta bara man haft dom lite blöta vid regn tex. Knak/knirr/pip/plopp-ljud brukar det vara då. Mycket pinsamt på tysta kontor.

Vilka klossar är det man ska ha till canti, och var köper man dem?
Alltså vilka nyper bäst.

Bonusfråga. Junior sitter ofta bakom mig på cykeln, och jag tänker att det kan vara bra även för henne att ha glasögon, så hon slipper skit i ögonen bla. Vilka (sol)glasögon är det som gäller till en 3 åring som sitter hyfsat bra?. Eller är det tråkiga svaret att gå till närmaste optiker och be om hjälp?

Vilka klossar är det man ska ha till canti, och var köper man dem?
Alltså vilka nyper bäst.
Om det är alufälgar är svaret
shopping

Kool Stop laxfärgade
Säljs tex här

Även salig Sheldon rekommenderade KoolStop laxfärgade

Ja, funderade på det. Eller kanske gnida in pedalen med stearin (eller doppa nästa gång jag vaxar kedjan;)
Helt säker på att det inte är pedalen?

Men har ett liknande problem, ett par av mina skor låter på en specifik pedal. Med tåvärmare på lät det mindre så lite tejp eller som du säger slipa bort lite från sulan kanske gör det bättre. Silikonspray är något annat man kan testa, men använd inte det nära något annat på cykeln, gjorde det lite bättre men tog inte bort problemet helt för mig.

Jag köpte nya skor och lät de gamla arbeta vidare som spinningskor (de gnekar inte på pedalerna på cyklarna på gymmet).

Tillbaka
Topp