Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
För den som cyklar på blöta och skitiga vägar sprutar det skit om skrapan så att inte enbart cykeln utan att även nedre delen av cyklisten blir helt nedskitad.Grus-skrapa. Håller undan små vassa föremål så att de inte äter sig in i däcket och förorsaker punka. Väldigt vanligt förr. Rätt så mycket förr för all del.
+1För den som cyklar på blöta och skitiga vägar sprutar det skit om skrapan så att inte enbart cykeln utan att även nedre delen av cyklisten blir helt nedskitad.
Kan du ta bild bakifrån också?Har köpt min första racer och förstår inte riktigt hur man justerar vajerspänningen på framväxeln.
Cyleln har Shimano Cues 6030 och jag har hittat en L/H skruv och en tredje silvrig skruv som jag tror håller vajern men jag kan inte hitta något annat? Kan det vara någon gömd spännskruv under hoodsen på styret eller hur gör man?Visa bilaga 841098
Ladda bara ner bruksanvisningen och följ stegen. Eller kolla en park tool video på YouTube. Alla shimano framväxlar av den typen justeras på samma sättHar köpt min första racer och förstår inte riktigt hur man justerar vajerspänningen på framväxeln.
Cyleln har Shimano Cues 6030 och jag har hittat en L/H skruv och en tredje silvrig skruv som jag tror håller vajern men jag kan inte hitta något annat? Kan det vara någon gömd spännskruv under hoodsen på styret eller hur gör man?Visa bilaga 841098
Bruksanvisningen (den jag hittade iallafall) var rätt intetsägande.Ladda bara ner bruksanvisningen och följ stegen. Eller kolla en park tool video på YouTube. Alla shimano framväxlar av den typen justeras på samma sätt
”Dealers manual” var ett riktigt life hack. Nu snackar vi.Ja man får hitta rätt då.
Dealers manual ellet park tools
Tyvärr verkar just 6030 skilja sig mycket från resten, tex 6010 som ska vara mer lik 105 osv. Andra får rätta mig om jag har fel men detta verkar vara din ”cable adjustment barrel”?Har köpt min första racer och förstår inte riktigt hur man justerar vajerspänningen på framväxeln.
Lyfter du på den där lilla plasthättan ser du snart hur vajerspänningen justeras.Har köpt min första racer och förstår inte riktigt hur man justerar vajerspänningen på framväxeln.
Japp, så är det. Hittade en bra youtube video till slut. Jag trodde den höll vajern fast det fanns en mutter till dold under en svart bricka som höll muttern.Tyvärr verkar just 6030 skilja sig mycket från resten, tex 6010 som ska vara mer lik 105 osv. Andra får rätta mig om jag har fel men detta verkar vara din ”cable adjustment barrel”?
Visa bilaga 841103
Visa bilaga 841104
Förstår dock frågan. Vilken djungel av olika instruktioner där inget riktigt ser likadant ut. Men då är jag ingen mekaniker själv heller..
Vet ej men har du en såndär klämflaska med pip så kan du ju suga upp vätskan och sätta på korken sålänge.. om inte det redan är uteslutet då.Hej, är vätskan förbrukad om däcket får stå på detta viset ett dygn? Tänkte montera ihop det imorgon när jag fått min eker jag väntar på, och sedan fylla på med en skvätt vätska.
Visa bilaga 841130 Vätskan är ca en månad gammal.
Hej, är vätskan förbrukad om däcket får stå på detta viset ett dygn? Tänkte montera ihop det imorgon när jag fått min eker jag väntar på, och sedan fylla på med en skvätt vätska.
Blir väl enklare att montera om du suger upp vätskan först?Hej, är vätskan förbrukad om däcket får stå på detta viset ett dygn? Tänkte montera ihop det imorgon när jag fått min eker jag väntar på, och sedan fylla på med en skvätt vätska.
Finemang! I nödfall borde det gå att lossa skruven och dra i vajern, men dra inte för hårt och ha gärna av kedjan innan.Japp, så är det. Hittade en bra youtube video till slut. Jag trodde den höll vajern fast det fanns en mutter till dold under en svart bricka som höll muttern.
Tack för hjälpen alla!
bikable.se
Ja tänkte göra så, det rinner ner mer och mer mot botten, så imorgon bitti lär där vara en större pöl.Blir väl enklare att montera om du suger upp vätskan först?
Och trycker in när väl däcket är på fälgen.
Det kommer vara lugnt. Det är ju luft i däcket sen med, det bara torkar lite fortare när den står sådär men det händer inget annat.Hej, är vätskan förbrukad om däcket får stå på detta viset ett dygn? Tänkte montera ihop det imorgon när jag fått min eker jag väntar på, och sedan fylla på med en skvätt vätska.
Köpte en Canyon Allroad och cykeln kom med dom däcken. Har låtit dom sitta på då jag var osäker på vilken typ av cykling jag ville ägna mig åt men har väl insett att det blir mestadels landsväg så jag har beställt ett par grand prix 5000. Jag har en ganska bred fälg dock så det fick bli 32mm bredd.Finemang! I nödfall borde det gå att lossa skruven och dra i vajern, men dra inte för hårt och ha gärna av kedjan innan.
Öh, behöver du så grovt mönster på en racer? Här ett snabbt alternativ:
Ett annat: https://bikable.se/reservdelar/dack/racer-dack/michelin-pro-4-700x25-svart-endurance![]()
Schwalbe One 700x25C Addix Svart/Blå
Schwalbes snabbaste vikdäck - One. Addix compound med Raceguard punkteringsskydd och liteskin. Med ett blått sträck som passar till blåa cyklar. Schwalbe One har en av marknadens lägsta rullmotstånd och är i deras eget sortiment endast övergået av samma upplaga utan slang. 700x25C (25-622).bikable.se
Om det är grusiga vägar är Schwalbe Marathon ett bra val.
Ren vanesak skulle jag säga. Jag kände mig också "feg" (onödigt försiktig) när jag började cykla lvg för ~20 år sedan, men i takt med att man lär sig vad cykeln klarar och inte klarar, blir bekväm med mekaniken osv så blir man kaxigare och kaxigare och till slut känns det naturligt på ett helt annat sätt.Jag har ganska märkligt problem, jag köpte en modern och snabb gravelcykel, problemet är att jag vågar inte bränna på mer än 25-30 km/t varken på landsväg eller grus. Jag är ganska cykeltränad pga Zwift med en ftp runt 300 vilket gör att jag får inte nån direkt konditionsträning. Så fort jag tar i på nån raka eller nedförsbacke kommer tankar om potthål (Första dagen körde jag ner i potthål som fick styret att vrida sig neråt flera cm) eller att jag ska förlora kontrollen samt att vindsuset känns otäckt då jag inte hör om nån kommer upp bakifrån.
Är detta nåt som försvinner med tiden eller ska man hålla sig till inomhuscykling?
1. Vanesak, 2. Beror på var du kör.Jag har ganska märkligt problem, jag köpte en modern och snabb gravelcykel, problemet är att jag vågar inte bränna på mer än 25-30 km/t varken på landsväg eller grus. Jag är ganska cykeltränad pga Zwift med en ftp runt 300 vilket gör att jag får inte nån direkt konditionsträning. Så fort jag tar i på nån raka eller nedförsbacke kommer tankar om potthål (Första dagen körde jag ner i potthål som fick styret att vrida sig neråt flera cm) eller att jag ska förlora kontrollen samt att vindsuset känns otäckt då jag inte hör om nån kommer upp bakifrån.
Är detta nåt som försvinner med tiden eller ska man hålla sig till inomhuscykling?
Bara mentalt.Jag har ganska märkligt problem, jag köpte en modern och snabb gravelcykel, problemet är att jag vågar inte bränna på mer än 25-30 km/t varken på landsväg eller grus. Jag är ganska cykeltränad pga Zwift med en ftp runt 300 vilket gör att jag får inte nån direkt konditionsträning. Så fort jag tar i på nån raka eller nedförsbacke kommer tankar om potthål (Första dagen körde jag ner i potthål som fick styret att vrida sig neråt flera cm) eller att jag ska förlora kontrollen samt att vindsuset känns otäckt då jag inte hör om nån kommer upp bakifrån.
Om det finns mindre trafikerade vägar kan du ju köra litet extra där, för att komma igång. Så här sommartid är kvällsvägar tomma och behagliga.Jag har ganska märkligt problem, jag köpte en modern och snabb gravelcykel, problemet är att jag vågar inte bränna på mer än 25-30 km/t varken på landsväg eller grus. Jag är ganska cykeltränad pga Zwift med en ftp runt 300 vilket gör att jag får inte nån direkt konditionsträning. Så fort jag tar i på nån raka eller nedförsbacke kommer tankar om potthål (Första dagen körde jag ner i potthål som fick styret att vrida sig neråt flera cm) eller att jag ska förlora kontrollen samt att vindsuset känns otäckt då jag inte hör om nån kommer upp bakifrån.
Det är ju omöjligt att köra på cykelväger, jag får nog " engelka ord" på väger, tack för din insikt.1. Vanesak, 2. Beror på var du kör.
Jag hade uppehåll ett år och hade då inte cyklat på ett bra tag, bara kört inomhus litegrann. Finns en backe här i närheten där det lätt går 40+ km/h i bara rull. I början höll jag i bromsarna rätt hårt då det i cykelbanan finns en del brunnslock och direkt anslutning till utfarter för bilar. Tanken på att en katt eller hund skulle springa framför hjulet gjorde att jag inte ville släppa på bromsarna och låta det rulla i mer än 30, till och med det kändes lite läskigt. Nu för tiden trampar jag nedför denna backe då jag lärt mig den och upptäckt att det inte är någon fara. Det kommer alltså med tiden.
Sedan upplever iallafall jag att det är betydligt fler hinder, sprickor, bucklor, hål, grus och annan skit på cykelbanor/GC-vägar än på vanlig väg. Därför kör jag hellre i körfältet när det är lämpligt för vanliga vägar där bilarna kör är ofta exemplariskt fina i jämförelse. Finns sämre vägar också såklart men men.
(Bonus: Aerohjälmar ska göra att det blir mindre vindsus, har du en jätteventilerad och icke-optimerad hjälm idag så kan det göra stor skillnad. Men det är också vanesak)