[Guide] Ghetto tubeless

Leffe

Aktiv medlem
[Guide] Ghetto tubeless
...tänkte göra en guide för hur man gör om däcken till tubeless mha ghettometoden, men tog en öl istället. Skål!

IMG_0627.JPG

[Guide] Ghetto tubeless
Haha nej egentligen inte, jag tog dock några bilder halvägs i processen och kanske filmar lite under ett kritiskt moment som återstår. Men det får bli imorgon men då är ölrisken ännu större iofs :D

[Guide] Ghetto tubeless
Tackar! :)
Tanken var faktiskt att jag skulle göra en guide men sen tappade jag lusten och tog en öl men nu har jag gjort klart och kan visa lite enkelt.

1. Ta en öl, det är gott och man blir stadigare på hand.

2. Om du har 29-hjul köp slangar som är två storlekar mindre och i det här fallet blir det då 24".

3. Pumpa upp slangen så att den sväller och går att få på fälgen. (I det här läget hade latmasken redan tagit över och jag tog inga bilder förens några steg längre ner)

4. Släpp ut lite luft så att slangen sitter tajt.

5. Punktera slangen med en sax. Det går säkert bra att släppa ut mer luft också. Slangen krymper väldigt fort när man gör det av nån konstig anledning och hamnar snett på fälgen. Inga problem det är bara att centrera den så att lika mycket hänger över på varje sida.

6. Där man punkterade slangen finns nu ett hål och där klipper man upp slangen hela vägen runt.

7. Gå till duschen. Känner du dig lite ofräsch kan du duscha samtidigt. I vilket fall tar du med en disksvamp med diskmedel på och tvättar rent slangen på insidan med grova sidan av svampen för att få bort "mjölet". Torka slangen med papper.

8. Hjulet ser nu ut så här:
IMG_0626.JPG

9. Trä på däcket som vanligt och lämna en glipa ungefär 90 grader från ventilen.

10. Häll i två skopor tätningsvätska, ca 1dl, går säkert med mindre, speciellt med schwalbes däck för de läcker inte mycket.

IMG_0630.JPG

11. Rotera däcket så att hålet är högst upp och kräng över däckskanten för hand. Är nog dumt att använda verktyg och göra ett hål i kanten på slangen. Kan vara lite trögt men eftersom slangen följer med lite brukar det gå bra.

12. Be till din favoritgud och ta gärna lite mer öl. Pumpa upp däcket. Enda gången av 6 hjul som jag fått problem med ghettometoden var igår och då läckte det vid ventilen men det löste jag enkelt genom att trycka ner däcket med tummen så att kanterna på däcket la sig utanför ventilens mynning.

13. Pumpat och klart

IMG_0631.JPG

14. Skaka hjulen enligt konstens alla regler och lägg dem horisontellt. Låt torka några timmar och vänd på dem, skaka och låt torka horisontellt igen.

Fortsättning följer ...

Senast ändrad:
[Guide] Ghetto tubeless
Så nu har det torkat och det är dags att skära av slangkanten som sticker ut.

Hade gjort ett filmklipp men det går tydligen inte att bifoga. Bah!

Yeye ta fram en rakbladskniv/brytbladskniv och dra slangen mot navet och tryck knivbladet mot fälgen 3-4mm från däckskanten. Draget och skärmomentet tillsammans gör att det går lätt att skära samtidigt som slangkanten "krymper" och lämnar en ytterst liten kant.

IMG_0640.JPG

Bilagor

• IMG_0638.JPG
    IMG_0638.JPG
    223.8 KB · Besök: 72
[Guide] Ghetto tubeless
Vernersson sa:
Alltså.... Dum jävla fråga men, vad är det för fel på att dra på fälgtejp & en TL-ventil?

Mycket befogad fråga. Jag utlämnande ju problemställningen. Har man inte en fälg som är gjord för tubeless blir det jäkligt svårt att få det tätt, finns folk som lyckats men det är jäkligt vanskligt, jag brände en fotpump och svettades mer än under en vätternrunda i 30+C under mitt försökt och burpade däcket på premiärturen.
Testade sen ghetto och det har funkat skitbra. Att pumpa går lika lätt som om det sitter en slang i. Jag har även en teori om att det är mer rapsäkert en med tejpad fälg eftersom slangen limmas ihop med däcket och då flexar slangen med däcket när det kränger.

[Guide] Ghetto tubeless
leffo sa:
Vernersson sa:
Alltså.... Dum jävla fråga men, vad är det för fel på att dra på fälgtejp & en TL-ventil?

Mycket befogad fråga. Jag utlämnande ju problemställningen. Har man inte en fälg som är gjord för tubeless blir det jäkligt svårt att få det tätt, finns folk som lyckats men det är jäkligt vanskligt, jag brände en fotpump och svettades mer än under en vätternrunda i 30+C under mitt försökt och burpade däcket på premiärturen.
Testade sen ghetto och det har funkat skitbra. Att pumpa går lika lätt som om det sitter en slang i. Jag har även en teori om att det är mer rapsäkert en med tejpad fälg eftersom slangen limmas ihop med däcket och då flexar slangen med däcket när det kränger.

Sedär.... Frågan klart och tydligt besvarad :-D

Men en liten spontan tanke, ghettoslangen kommer ju att bygga lite på insidan av fälgen. Således borde det innebära att det tillgängliga utrymmet för däckkanten blir lite lite mindre - lite som att välja en smalare fälg. Med de egenskaperna det medför..

[Guide] Ghetto tubeless
Det blir snyggt när man skär av slangöverskottet nära fälgen, men svårare att återanvända bandet om man byter däck.Bandet vill gärna åka innanför fälgkanten då. Det är bättre att lämna 5-10mm utanför fälgen men svårt att klippa rakt o snyggt.

[Guide] Ghetto tubeless
Vernersson sa:
leffo sa:
Vernersson sa:

Men en liten spontan tanke, ghettoslangen kommer ju att bygga lite på insidan av fälgen. Således borde det innebära att det tillgängliga utrymmet för däckkanten blir lite lite mindre - lite som att välja en smalare fälg. Med de egenskaperna det medför..

Ja och inte nog med det mavic TN719 som är fälgen i fråga har väl bara 19mm innermått från början så fälgen måste ju explodera och det kan omöjligt gå att cykla på. Eller så är det nåt djävulsk hypat det här med breda fälgar imo ?

1-1,5bar kör jag med på vanlig stökig stig i västra Götaland.

[Guide] Ghetto tubeless
C-dale sa:
Det blir snyggt när man skär av slangöverskottet nära fälgen, men svårare att återanvända bandet om man byter däck.Bandet vill gärna åka innanför fälgkanten då. Det är bättre att lämna 5-10mm utanför fälgen men svårt att klippa rakt o snyggt.

Jo man för väl välja. Jag föredrar att få det snyggt men får då också köpa ny slang de få gångerna jag byter däck.

[Guide] Ghetto tubeless
leffo sa:
Vernersson sa:
leffo sa:
Vernersson sa:

Ja och inte nog med det mavic TN719 som är fälgen i fråga har väl bara 19mm innermått från början så fälgen måste ju explodera och det kan omöjligt gå att cykla på. Eller så är det nåt djävulsk hypat det här med breda fälgar imo ?

Personligen tycker jag att det är en klart märkbar skillnad på mina olika hjulpar som har 20, 23 resp 26mm innerbredd.
Men vad vet jag, det är väl troligen bara placebo då det är en hype kring bredare fälgar ;-)

[Guide] Ghetto tubeless
Jag körde ghettotubeless på mavic 521 fälgar bak på min ht ett tag. Jag hade nog 1,8 till 2 bar och hade ändå problem med burping... Det blir svårt att få det bra med icke tubeless fälgar. Det tjocka gummibandet från Stans skulle enligt utsago hjälpa men jag har inte provat den lösningen.

Jag övergick till tubeless specifika fälgar med ghettocore istället vilket fungerade utmärkt! :) ingen punka och mer grepp pga möjligheten att köra lägre tryck. Min gräns för lågtryck bak går vid 1.6bar. Under det tycker jag att däcket viker sig för mycket i kurvor vilket ger mig en läskig känsla...

[Guide] Ghetto tubeless
Vernersson sa:
leffo sa:
Vernersson sa:
leffo sa:
Vernersson sa:

Personligen tycker jag att det är en klart märkbar skillnad på mina olika hjulpar som har 20, 23 resp 26mm innerbredd.
Men vad vet jag, det är väl troligen bara placebo då det är en hype kring bredare fälgar ;-)

Skillnad gör det väl och jag överdrev. Kommer nog själv köpa bredare nästa gång också, man är en gear junkie och då kan man ju inte vara bakåtsträvare :)

Tillbaka
Topp