Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del två

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Bara att gilla läget. Hade en själv en grov toe overlap i går vid rödljus i Lindhagen. Vurpade nästan från stillastående.

Lite medvind, inte så blött, sen start pga dagislämning så det var dessutom relativt ljust. Benen och ändalykten lite trötta dock, men på det hela taget en bra start på dagen.

Lola skrev:
-------------------------------------------------------
> Bra, tack. Mindre imma än igår.
>
> Kort fråga: jag har blivit med stänkor både
> fram och bak, och nu händer det titt som tätt
> att mina tår slår i när jag svänger. Detta är
> skumt för jag har 36:or så jag undrar ju hur en
> normalfotad vuxen man hanterar det. Är det bara
> att gilla läget?

Att klämma framstänkan mot tårna i overlap eller fastna i snödriva är dom 2 vanligaste anledningarna att man knäcker framstänkan, man får helt enkelt sluta vingla på vintern :-) T

Lola skrev:

> Kort fråga: jag har blivit med stänkor både
> fram och bak, och nu händer det titt som tätt
> att mina tår slår i när jag svänger. Är det bara
> att gilla läget?

Alt. 1 Lägg ner cykeln hårdare i kurvan "cyclocrossstyle", Så slår du i mindre. Kräver dock att man har bra grepp, jag har själv välldigt ont i knät efter helgen.

Alt. 2 sluta trampa i kurvorna.

Alt. 3 Sladda genom kurvan "speedwaystyle" (en kombo av 1 och 2).

regnade på fint runt 08:45, skönt med kläder som funkar i regn & stänkor. En i princip incidentlös resa genom stockholm, ovanligt men skönt!

SuperApe skrev:
> Bara att gilla läget. Hade en själv en grov toe
> overlap i går vid rödljus i Lindhagen. Vurpade
> nästan från stillastående.

Alla barn i borjan hehe. Det var ju som forsta ggn man anvande spd eller look, fastnade i pedalerna och ramlade som en fura mitt i trafiken. Snorpinsamt men overkomligt.

(p.s. jag utgar fran att vi pratar cx nu)

Senast redigerad av en moderator:
Eftersom dottern fick sin bakskärm stulen blev jag tvungen att köpa ny.

Köpte en SKS Xtra Dry 3 som inte visade sig passa på dotterns cykel, så jag installerade den på min istället och hon fick min SKS X-Blade.

Min ryggsäck har aldrig blivit så skitig som igår efter pendlingen med SKS Xtra Dry 3! Verkar som om SKS X-Blade är totalt överlägsen??

Finns väl inget inställnings trix med Xtra Dry att tänka på? Jag har installerat den så att den nästan snuddar däcket och är ganska rak, enligt ett par bilder jag sett på nätet så verkar en del installera den högre upp med snedare vinkel på skärmen (i något brantare vinkel snett uppåt)?

Jag pratar om dessa:
SKS Xtra Dry 3
http://www.sks-germany.com/sks.php?l=en&a=product&i=5284300000

SKS X-Blade
http://www.sks-germany.com/sks.php?l=en&a=product&i=5288270026

Senast redigerad av en moderator:
Ja idag var det inte kul att cykla. Tog mig friheten att ta lite sovmorgon men det hade jag inget för. Benen var som makaroner och det kändes som jag hade 30 slag mer i puls än jag brukar ja. På tranebergsbron kom jag inte ikapp en fulpendlare med elmotor, nedför vevade han lite försynt men höll ändå avstånd med 30-40 meter. Som tur var kom jag om och förbi i backen upp mot konradsberg annars hade jag nog åkt hem och sjukanmält mig.

Jo, ja. Men jag har ju bara cyklat i tre veckor. Jag är lite besviken, det var inte så kul som jag trodde.

staine skrev:
> SuperApe skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Bara att gilla läget. Hade en själv en grov
> toe
> > overlap i går vid rödljus i Lindhagen.
> Vurpade
> > nästan från stillastående.
>
> Alla barn i borjan hehe. Det var ju som forsta ggn
> man anvande spd eller look, fastnade i pedalerna
> och ramlade som en fura mitt i trafiken.
> Snorpinsamt men overkomligt.
>
> (p.s. jag utgar fran att vi pratar cx nu)

Bra driv i benen. Det är ju bara att njuta av det. Ikväll blir det ladda pannlampan för kunna köra en extra runda imorgon kväll i hellas-älta-flaten.

Selast skrev:
>

> Det brukar tipsas om Liquisole vid sådana här
> incidenter, jag har själv aldrig brytt mig om att
> laga de små hål som blir i däcken. Chansen att
> något annat vasst fastnar i exakt samma hål igen
> borde vara hyffsat låg.

chansar åt det hållet jag med. drog ut glasbitarna med tång, testade med gaffa men den fäste inte, ägnade mig åt lite sannolikhetslära och krängde på samma däck.

Var bra jobbigt idag, känns i benen att jag åkt skridsko tre dagar i rad. (igår åkte jag mycket skridsko också....)
Glädjande nog har jag nu ett paket hos min lokala postidkare med bl.a. styrlinda så nu kommer det bli lite bekvämare att cykla iaf.

Är så tankspridd, kommer på mig själv att jag glömmer trycka på i cyklingen...

Kortbent med knävärmare och väst räckte gott imorse. Ibland är det jobbigt att bo söderut.

Började dagen med halvdag vab, sedan bar det iväg i småregnet.
Punktering i höjd med Mörby station tog udden av glädjen. Dags för tåligare däck än min (Nishiki) Cross Road kom levererad med...

Hem:
Snabb och stark - förvirrande likt Mercxk i sina glansdagar.
Kom ikapp nått Pelle Pendlarhalvsvetto vid Lulsundskanalen.
Stackarn försökte gå med, men när både överväxeln och turbon kopplades in blåste han av handlöst.
Otäckt.
Mycket otäckt.

Imorgon väntas fler fataliteter.
Mums.

Skulle ta det lungt... toppade pulsen enligt Polar.
Sen undrar jag stilla - hur mycket kan det egentligen regna?
Det är riktigt tråkigt när inte ens P7:an räcker till
för att lysa upp, upptäckte också att inte ens
glasfiberkarossen klarar 15 cm djupa pölar så nu
måste den tätas!

Ordentligt adrenalinpåslag efter bakhjulssläpp. Annars mörkt, blött och helt ok.
/S

skönt väder måste man ju säga. svor åt en polisbil som stod parkerad på cykelbanan.

blev för första gången i min cykelpendlingshistoria fysiskt aggressiv. slog hårt på bakrutan på en taxi som helt hänsynslöst svänger höger in framför mig & en till cyklist. vi har legat bredvid honom i säkert 50m. sen bara pang. jag fick tvärnita å klicka ur å cyklisten framför fick svänga in i folk å övergångsställen. jag skäms såklart såhär efteråt men shit, den taxiföraren måste tycka att cyklistliv är väldigt lite värda.

Hyfsat:

- inget regn.
- Delvis blå himmel.

Betyg: 3 av 5 cykelkorgar.

orm skrev:
> svor åt en polisbil som stod parkerad på cykelbanan.

I går hade de parkerat flera av sina åk i cykelbanan på StEriksbron, och stod som fån i en skock tvärs över hela resten av cykelbana/trottoar. Man undrar varför!

I morse var det ju relativt sett toppenväder, men ändock ingen trängsel i cykelfilen. Skön medvind och rödljusflyt gav en riktigt snabb pendling. Blir jobbigare i eftermiddag...

Enkät i morse!!!

Av diverse anledningar tog jag pendeln från Huddinge i morse. Vid stationen (snäckan) så delade en man ut enkäter (sånt gillar vi):

Boverket och WSP "Cykelparkering i fysisk planering vid kollektivtrafiknoder".

Ska nog ta och ägna denna lilla blankett lite tid och engagemang... Någon mer som fått den??

Dom ggr jag tagit Pendeln i höst tycker jag det har fungerat bra faktiskt, fast i morse var det ett inställt tåg så det var tokfullt (=ståplats=ingen läsning (det ända som är bättre med pendlen än cykeln föll liksom bort...)). Och sen undrar jag lite över en sak. Finns det växlar på pendeltågsvagnarna. När dom startar från perrongen så låter det liksom "ÖÖÖöööööeeern ÖÖÖÖöööeeern ..." typ som om tåget växlar?!?! Men behövs det med elmotorer???

Mudfest idag och genväg genom skogen

Finns en tråd om enkäter kolla den appel

Finns växel på eltåg för att elmotorn roterar avsevärt snabbare än drivhjulen

Visst var det lite blått på himlen i morse? Nice. Det är ger mera fart i bena vad cera skulle göra ;)
Polisbilar i sthlm ? Vänta tills ikväll när city ser ut som en polisstat pga toppmöte. Så det blir att fundera på hur jag ska ta mig till det mörka hellas..

Black planet skrev:
> Visst var det lite blått på himlen i morse?
> Nice. Det är ger mera fart i bena vad cera skulle
> göra ;)
> Polisbilar i sthlm ? Vänta tills ikväll när
> city ser ut som en polisstat pga toppmöte. Så
> det blir att fundera på hur jag ska ta mig till
> det mörka hellas..

Polisbilar och taxibilar blockerade allt och alla utanför Grand hotell i morse. Härligt att polisen själva inte kan följa trafikregler.
/S

Polisen har väl all rätt i världen att parkera hur de vill? Nu har de stängt av massa vägar i samband med Medvedevs stadsbesök, det kryllade av poliser i stan även igårkväll.

Bland annat blev jag ombedd att parkera bilen nån annanstans av en trevlig polistjej. Det var knappast hennes ide..

Satte foten innanför dörren på skolan precis innan regnet började ösa ned. Grämer mig lite över att jag lämnade regnstället hemma. Annars var det stunder av både brutal med och motvind. Hamnade bakom en som jag trodde kunde ge mig lite draghjälp upp för götaälvbron, men när det började gå uppför så tappade han fart så jag gick om och hängde av.

jag antar att jag inte är den ende som fastnade på fel sida av stan idag. tog en timme hem mot de sedvanliga 20 minuterna. jäkla medeved, tänkte jag först. När jag sen kommer hem, rosig om kinderna å inte alls blöt så bara ler jag över en fantastisk cykeltur genom staden :) :) :)

tack medeved!

Oförskämt pigg både till och från jobbet. Är Tisdagsrajderna inte ansträngande och slitsamma nu när jag har en "Ultralite race"-hoj?

Nu börjar jag längta efter att cykelpendla igen, trots vädret utanför. Sitta hemma suger ju åsneb*lle.

Jag såg inte Medeved eller hans hejdukar någonstans. Var höll de hus? Annars brukar man ju märka av sådana där då jag åker förbi Rosenbad. Men jag tror det regnade lite när jag körde. Hade sällis med en smäll kille/farbror från Tranebergsbron till Abra. Eller... han var envis och jag var explosiv så vi snackade vid varje rödlyse.

Vilken cykelparodi i Stockholmstrafiken. Skulle från KTH mot Segeltorp (Huddinge).

1. Stopp vid Kungsträdgården mot Skeppsbron, pga ryssbesök i stan, Medvedev. Blev hänvisad mot västerbron.
2. Stopp St Eriksgatan för överfart mot Kungsholmen. Ingen mer information från polisen.
3. Stopp vid Vasagatan mot gamla stan.
4. Stopp Hamngatan för överfart mot Kungsholmen
5. Tillslut! Kungsbron mot Kungsholmen och sen Västerbron hem. Wow.

Härligt med regnet också. Tog bara 45 min mer än vanligt :)

härligt att cykla grusvägar genom hagaparken bredvid en tom avspärrad e4:a :)
cykelbanan bredvid e4 avstängd av medvedev i minst en timme idag

Jag körde City -> Stadshuset -> Norrmälarstrand och såg inte e n e n d a p o l i s.

Jag är upprörd. Jag som hatar poliser skulle ha behövt lite mer adrenalin idag.

Blöt hemväg utan poliser och avspärrningar.

Jag tyckte jag var blöt när en bilist vid Råsunda passade på att vräka upp ca 50 liter vatten på mig och visa mig vad blöt betyder på riktigt. Tur att det är så roligt att cykla att man inte ens blir upprörd.

VO2max skrev:
> Finns växel på eltåg för att elmotorn roterar
> avsevärt snabbare än drivhjulen

Det låter som om du pratar om en utväxling, men frågan var väl om det finns olika utväxlingar som de kan växla mellan?

Blött ja.

Fick känna på min första ordentliga regncykling i min än så länge
korta pendlarsvettokarriär, gick förvånansvärt bra måste jag säga,
blev inte ens grinig på vädret :-)

Johan A skrev:
> Nu börjar jag längta efter att cykelpendla igen,
> trots vädret utanför. Sitta hemma suger ju
> åsneb*lle.

Tänkte pröva jobba i morrn och vågar eventuellt cykla på fredag, till dess ska jag röra mig så lite som möjligt :-) T

mzi skrev:
> Jag körde City -> Stadshuset -> Norrmälarstrand
> och såg inte e n e n d a p o l i s.
>
> Jag är upprörd. Jag som hatar poliser skulle ha
> behövt lite mer adrenalin idag.

Du måsta ha haft maxflax. Själv kom jag till stadhuset från andra hållet och fick ta en omväg via Västerbron för att ta mig hem (till Nacka). Smålustigt i regnet.

Igår kväll och imorse log vädergudarna mot mej, inte sån tur ikväll! Jag kunde vrida ur sockorna när jag kom till jobbet, trots nyimpregnerade vinterskor, blöt är bara förnamnet! Tur att det är varmt åtminstone!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp