Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del två

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vajern till bakbromsen frös fast (igen) så det blev lite spännande till jobbet idag. Dåligt med cyklister förövrigt. Så bara 2 stycken på sträckan Västerort-Stadshuset, några fler i city dock.

Johan A skrev:
-------------------------------------------------------
> Tyckte att det var bra plogat..... Sen kom jag in
> i Solna.

solna är sällan bra plogat.. idag var det tom snövallar och modd i t-banan. :D typiskt AIKare.

staine skrev:
> Det ser ju knäppt ut. Bengen trålar? Va? Nä jag
> tror mer på bängen. Finns det nån riktig
> språkpolis i närheten?

Aina heter det ju.

Knarrade intressant i snön när man stod up och bröt lite.

Kallt, både igår och idag. Framväxeln frös.... Mina fingrar också.

Kallt. Kom hem till värmen. Hittade en avi och fick ta en tur till Postens Företagscenter och hämta ett paket som var mycket, mycket större än jag trodde. Tur att det var kolfiberlätt. Måste sett udda ut när jag kom med det, får väl skaffa en lastcykel.

Kallt, -16. Rånarluva på. Problem med imma på glasögonen, segt i snön. Karaktärsdanande, jisses alltså, är detta verkligen klokt...

Bara -24 hem. Värsta sommarvärmen. Tur att det blåste lite kallnordan.

Man vänjer sig vid kylan. Jag kom hem och termometern visade fjorton minus. Och jag som svettats! Och jag hade inte ens en turkisk efterrätt på huvudet :)

staine skrev:
> Och jag hade inte ens en turkisk
> efterrätt på huvudet :)

+1, men det börjar närma sig nu.

Idag bär jag kom hem hade jag bytt kön. Märklig känsla.

Klart småkallt på landsvägen utanför Malmö i morse, speciellt som man varit inomhus och softat nästan hela julen. Att cykla en lång tur på julaftonen är annars en fin tradition.

-8 visade termometern vid femtiden. En baggis. Efter första utförsbacken hade jag vaknat till. Här var det definitivt inte -8...! Mitt ansikte och allt på framsidan var iskallt! Efter några kilometer fick jag upp tempen igen (du vet vem du är, uppförsbacke, tack för det välbehövliga motståndet). Ganska kallt men överkomligt en bra bit till ett känt kallhål. Fingrarna ordentligt kalla, men kändes så jag bet ihop. Vid nästa kallhål var det -15 (en kollega bor där) och sen sakta varmare. Ingen höjdare! Hem var det varmare och det förtjänade jag verkligen!

Tja, vad ska man säga. Jag tog skidorna till jobbet idag.

Här kommer rapporten över de 10km.

Började bra hemma med att kliva ut i ett skidspår, har ju som en del av er vet lyxen att ha det bakom huset.

Då jag valde mina extremt slitna skateskidor blev det till att staka.

Efter ca 2km hoppade jag ut på en cykelväg, gick och att skejta.

Sen blev det svårare med vägval. Ska jag köra stora vägen eller välja en grusad cykelväg? Jag tog det senare pga säkerheten. Fick hanka mig fram med armarna och det gick ok.

Efter detta begav jag mig ut i skogen, en privat traktorväg i pannlampans sken blev morgonens höjdpunkt :) HÄRLIGT!!!!!

Avslutningen blev 2km på en extremt grusad cykelväg, tur att skidorna redan var kassa.

Väl framme på jobbet så började kommentarerna hagla! Det var väl väntat!

Ser redan fram emot kl 16:00, då ska jag åka hem igen :)

Ställde in när termometern visade -12 grader imorse, vad hände där egentligen?? Det var ju behagliga -5 igår kväll...

Folktomt. Inga spattiga "morgonpromenadare" eller stavgångare (nu är det verkligen befogat att ropa "du har glömt skidorna" åt dem :)

Skön morgon, hyffsat välplogat för att vara måndag. Norrmälarstrand skulle behöva sig en avhyvling dock :)

VAB så pendlingen får vänta.... Och jag som vilade hela helgen pga ryggen....

Efter knappt 500 meter small slangen där bak. Funderade i 5 sek om jag skulle gå hem och ta bussen iställen men kom fram till att det skulle ta längre tid. Upptäckte att det är dags att köpa nytt bakdäck också eftersom kanttråden börjat släppa. Det är rätt kall att byta slang i -8.

Senast redigerad av en moderator:
Numera buss och så blir det tyvärr en tid framöver. Men jag så en cyklist som gick på Skeppsbron, punka fram såg det ut som.

Dagens resa tog en halv evighet. Vet inte hur mycket av det som kan faktureras till Nokia W160-orna, eller om jag skall misstänka att naven har hittat på nåt fuffens.
Skall dock erkännas att jag fegade ur rätt rejält på vissa ställen. Spårig, decimeterdjup halvbärig modd en meter från tung trafik är mer rysk roulette än vardagsedge.
Borde antagligen ha kört mera stående, och med mera attack. Ryggsäck istället för cykelväskorna hade antagligen också gjort det lättare.

Kanon, blå himmel och strålande sol. Lagomt packad snö på cykelbanorna, så det var inte ens halt! (på några stället var det lite småisigt, men väldigt lite). Stannade uppe på Älvsborgsbron och spanade ut över stan, magiskt fint :-)

Selast skrev:
> Ställde in när termometern visade -12 grader
> imorse, vad hände där egentligen?? Det var ju
> behagliga -5 igår kväll...

Fail! Igår em var det vidrigt kallt, blåsigt, fuktigt och mörkt. Idag däremot bjöd Sthlm på totalpendling av rent episka mått.

Campa skrev:
> Selast skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ställde in när termometern visade -12 grader
> > imorse, vad hände där egentligen?? Det var ju
> > behagliga -5 igår kväll...
>
> Fail! Igår em var det vidrigt kallt, blåsigt,
> fuktigt och mörkt. Idag däremot bjöd Sthlm på
> totalpendling av rent episka mått.

Håller med om att det var klart och vackert men jag har fått lov att dra gränsen för hur kallt det får vara någonstans och -10 grader har genom åren jag pendlat, 6 år nu, inneburit att man missar en eller ett par dagar per vinter. I år är en annan historia dock... Jag tycker dock att nöjet med cykling börjar försvinna när det blir mer än ~10 grader kallt, call me a pussy men så är det.

Selast skrev:
> call me a pussy

Pussy!

Goe! Toppenpendling i morse, med fantastisk orange soluppgång över Riddarfjärden och stan! Perfekt underlag också, och lagom glest med cyklister och gångare. Nu är det dags att krypa i tightsen för returen, ho hooo!

Blir tyvärr uppdrag i Finland resten av veckan, så det är bara att hoppas att vädret håller i sig till nästa vecka.

bjorre skrev:
> Selast skrev:
> --------------------------------------------------
> > call me a pussy
>
> Pussy!

Pussy!
Vinterpendling skall väl inte vara nått jävla nöje, det skall vara nedbrytande, isande, förfrysande misär.
Hur kan man annars uppskatta barmarkscyklingen till fullo?

edit: -5 och medvind imorse. Låg misärvarning. Slog ballen i överröret med jämna mellanrum för att det skulle vara lite småjävligt iallafall.

Senast redigerad av en moderator:
Selast skrev:
> Jag tycker dock att
> nöjet med cykling börjar försvinna när det
> blir mer än ~10 grader kallt, call me a pussy men
> så är det.

Deeeeet fiiiiins iiiingeeet dåååååligt väääääääder, bara dåliga kläder!

(så sant som det var sagt. Själv frös jag lite i torsdags men i fredags och idag var det njutbart pga lite mer kläder...)

Oj då här var det upprörda känslor vill jag lova. Ok då åker jag imorgon i shorts och blöta tubsockor, nöjda?

Slog följe med gående kollegor hem idag, jag på cykel. Dålig ide. Frös omgående.

Hur länge har Volvovraket stått på både stoppförbud och cykelbana vid Skanstull? Den stod där i lördags såg jag.

Helt ok pendling idag. Lite immun mot kylan har jag allt blivit. Hoppas det inte blir snösörja av det här nu bara.

Fikasvettot skrev:
> Hur länge har Volvovraket stått på både
> stoppförbud och cykelbana vid Skanstull? Den stod
> där i lördags såg jag.

Den har fått en bot iaf, men den stog kvar i em vid halv två.

I Nacka kommun (Ältavägen) har man visst bestämt sig för att ploga cykelbanorna en gång om året vare sig det behövs eller inte :(

Körde alldeles för hårt på passet hem, på alldeles för tom mage - bonkade ordentligt:(
Knappt jag fick i mig middag och sen dog jag på soffan.

Påt igen imorrn.

Hääääärligt.

Nollgradigt kändes fel! Men det var väldigt vackert och medvind ut på jobbet. Hem var det lika nollgradigt och motvind. Och det var mörkt istället för en låg och härlig sol.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp