Hjälp ang höger/vänster balans

Chrille___

Medlem
Godkväll! Jag behöver lite hjälp ang v/h balans. Är det risk för skador som jag cyklar nu? 46/54
Har en Quarq power meter på min Scott Spark RC
Tacksam för lite hjälp and detta

Mvh Christopher

Bilagor

• 5394C1CE-455A-4106-B646-88F3A122E095.jpeg
    5394C1CE-455A-4106-B646-88F3A122E095.jpeg
    45.4 KB · Besök: 61
Hur länge hr du cyklat innan du fick reda på denna "obalans"? Är det lika varje gång du kör? Har Quarqen dubbelsidig mätning eller gissar/beräknar den R/L-balans genom att veta vilken fot som är fram? Har du testat en annan effektmätare?

Wattmätaren mäter både höger/vänster sida. Har varit 48/52% tidigare.
Har bara denna mätare.
Undrar hur man ska läsa av datan, om det är okej eller om jag borde träna upp mit svagare ben?

Funderat på att stanna en liten stund i denna tråd kanske?

Så små differenser är det inget att bry sig om. Jag får ibland 51/49 men väldigt ofta 52/48. Skulle du får 65/35 så är något väldigt fel. Det är viktigare att den mäter rätt watt och att de siffrorna stämmer. Quarq känns väldigt tillförlitlig så det är bara att köra på och pusha högre watt så du får fler likes på Strava!

Wattmätaren mäter både höger/vänster sida. Har varit 48/52% tidigare.
Nja. Quarq precis som alla mätare placerade i spindeln kan bara läsa den totala effekten. Effektbalansen är endast baserad på var i pedalvarvet du är. Trampar du med ett ben lär du förvisso få väldigt låga siffror på "andra" sidan, men det kommer absolut inte visa 100/0 balans.

?​

"När blir kunskapstörsten något negativt?​

Människan har alltid drivits av nyfikenhet och haft ett behov att söka kunskap och försöka förstå det vi inte ännu förstår. Det är en förutsättning för vår utveckling och något högst naturligt, men när fokuset på kunskap slår över till ett extremt kontrollbehov där vi tror att vi måste veta och mäta allt så är det motsatsen till nyfikenhet, menar Johanna Bornemark. Enligt henne är vår nyfikenhet baserad på just föreställningen att vårt vetande har horisonter bortom vilka det finns saker vi inte vet, och att dessa horisonter förflyttar sig i takt med att ny kunskap och förståelse tar form genom intellectus.

– Mätandet i sig är inte fel men vi måste fråga oss vad och varför vi mäter och på bekostnad av vad"

Det här ser inte bra ut.. Jag skulle föreslå att du tar en paus från cyklandet. Möjligen permanent. Att ha en differens på så många procentenheter är inget att skoja bort, det bör ageras på genast.

Så små differenser är det inget att bry sig om. Jag får ibland 51/49 men väldigt ofta 52/48. Skulle du får 65/35 så är något väldigt fel. Det är viktigare att den mäter rätt watt och att de siffrorna stämmer. Quarq känns väldigt tillförlitlig så det är bara att köra på och pusha högre watt så du får fler likes på Strava!
+1! Det är vanligare att ha en viss obalans än att ha ett 50/50 förhållande.
På trainer ligger jag ofta på 52-53/48-47, ute är jag närmare eller på 50/50 har jag märkt. Mätt med assioma duo pedaler. Har tidigare kört stages enkelsidig. Spelar det någon roll? nop inte alls. Dock bra att veta att jag har en preferens för vänsterbenet så om jag kör enkelsidigt med mätning på vänstern blir värdet ju dubblat = högre watt visas än med dubbelsidig mätning. Och det ska man ju ta hänsyn om man tränar med effekt och vill jämföra effekt mellan passen / turerna.

Tillbaka
Topp