[HNS] Mer info kring cykelförbudet i Hellas

Friskis skrev:
-------------------------------------------------------
> var är Bruse? bortrest?

Nej, han gav sig ut i Hellas för att testa en hembyggd GPS i helgen. Sedan dess har ingen sett till honom.

smurfrox skrev:
> Håller med, sidan Per länkade till innebar mycket
> bra och intressant läsning. Det kanske vore bra
> att ta med den i underlaget till överklagandet?

Det hade det varit om inskränkningen hade motiverats med att cykling sliter på naturen. Nu har inskränkningen inte motiverats alls och därför gjorde vi som samarbetade om ett överklagande bedömningen att om ingen annan väcker frågan om cyklingens slitage ska inte vi heller göra det.

> byggen som lett till ett förbud. Däremot är vi
> oroliga för att de ska tas upp som ett slagträ i
> debatten eftersom det är en miljöpartist med vissa
> aversioner mot cykling som leder
> naturreservatsprojektet.

Men riv dom då! Visa att ni bryr er och att ni har kraften att handla. Gör det med motivationen att nån oförståndig har byggt och nu river ni för att styra upp läget. Det skulle impa på den mest inbitna cykelhataren.

Stalle

Men samtidigt... Om nu XC-svettona cyklar på motionsspåren så är de ju på helt rätt plats. Det är ju trots allt MOTIONSspår och inget annat. Och motion håller de ju på med. Så vad är avtalet?

Bara en tanke...

Stalle

Kung Stalle - Att riva alfons åberg-helikoptrar tycker jag är en bra idé. (Har redan skrivit det.) Allt som behövs är ju i princip en motorsåg och en hammare.

Angående motionsspåren så är väl knappast problemet de som motionerar, utan de som inte gör det. Många av de som håller till i motionsspåren är ju bara där för att promenera i sakta mak och lukta på blommor, typ. Tror även att det är de som stör sig mest på cyklister, medan löpare brukar ha lite mer förståelse för XC-svettona.

Det dras lite väl långt gående slutsatser här kring Anders och Simonas byggen tycker jag.

Inte för att jag försvarar dem på något vis, jag hade hellre sett att det byggs någon annanstans än de stigarna det byggts på, men det finns inget alls som indikerar eller talar för att de byggena över huvud taget haft med det eventuella förbudet att göra. Äpplen och päron.

Kung Stalle: Som jag förstått det är det egenmäktigt förfarande att riva dem även om de uppförts illegalt. Det är den ena sidan av problemet. Den andra är att det känns trist att behöva riva dem för A+S skull som förmodligen kommer bli helt galna om man göra det. Dessutom kommer det så split mellan oss som cyklar eftersom det trots allt finns de som tycker att A+S gör en bra grej... med resultatet att det blir jobbigt att umgås. Vårt största hopp står just nu till bäverninjorna.

beaver_-_ninja.gif

1) Bästa verktyget för att riva är en redig kofot.
2) Resultatet kommer sannolikt bli, förutom det Mathias skriver, att byggena uppförs igen men på ett för naturen harmfullt sätt. Dvs. fastspikning i träd och förankring i berg medelst bergsbult. lagombra är orolig att det ska bli en sådan utveckling.

Bra att folk bryr sig och engagerar sig . . . men
ska man pyssla med sånt här arbete krävs det att man är jävligt konsekvent.

Exempel 1. Man kan inte dag ett lägga in en tjuga till HNS eller SAMS för
att sedan dag två fika runt med exempelvis Lagom-clownen. Man får bestämma
sig för om detta är allvar eller lattjolajbanlådan.

Exempel 2. Nån mer än jag som reflekterade över att HNS bedrev sin nybörjarkurs
på gröna milspåret där cykling är förbjuden enligt den lokala ordningsstadgan?
http://www.hns.nu/wp-gallery2.php?g2_view=core.ShowItem&g2_itemId=10&g2_page=3
Hål i hela huvet? Jajjamän!

Vi har tyvärr också iskalla fakta att förhålla oss till, detta tycker
jag saknas i debatten. Fokus nu är nån slags självklar rätt att cykla av
demokratiska folkhälsoskäl.

1. Vandringslederna ser på ett icke försumbart antal ställen ut som
nyharvade åkrar med upp till 2 meter breda remsor av MTB-SPÅR, inte
vandringskängor. Inga utredningar eller IMBA-slutsatser i världen suddar
ut vad vi och andra användare kan se där ute idag. Ett supertrist exempel
är på gröna halvvägs ut till Erstavik på gräsremsan längs med diket.
Jag har dessutom aldrig under mina 15 år där ute sett så mycket nya nakna
rötter, exponerade berghällar och cykelspår vid sidan om spänger och svårare
passager.

2. Ett olagligt byggt mindre Gröna-Lund-Cykel-Tivoli mellan
filosofens grav och kyrkogården. Legio på detta forum verkar
ändå tycka att det är en rätt cool grej ändå, och att man inte
ska hacka på upphovsmannen. Det senaste jag hörde om detta är
att de ansvariga för Skarpnäck/Nackaskogarna nu har fotograferat
spektaklet, kommer att polisanmäla det hela för att sedan lägga ut
rivning/bortforsling på entreprenad.

3. Glada cykelmotionärer som jagar runt löparspåren, givetvis
med resultatet att vanligt folk får hjärtat i halsgropen.
Fan sist vi satt på Hellas-fiket och läppjade eko-java hade vi
tre glada tjommar som hojade runt inne på uteserveringen och
justerade fjädring, det hela avslutades med ett unisont brak
utför trätrappan ner till grusplanen.

Bara ett av ovanstående exempel är förmodligen alldeles tillräckligt underlag
för ett beslut åt fel håll. Går man ut och argumenterar för cyklingen utan att
förhålla sig (medvetet/omedvetet) till de faktiska problemen i vårt kollektiva
bagage sitter man med Svarte-Petter och en XXL-dumstrut inom en kvart när/om
motargumenten rullas fram.

MEN självklart kan man lösa punkt 1-3, dels genom handfast kroppsarbete men även
adekvat information, inspiration och argumentation direkt till cyklisterna.
Jag tror att detta löses bäst genom en underjordisk organisation utan direkt
ansikte utåt.

Alla problemen vi har bottnar ju i att folk inte kan uppföra sig som civiliserade
människor, och enda lösningen är ju då givetvis uppfostran, rätta mig om jag har fel.
Folk hatar dock av principskäl att bli uppfostrade vilket givetvis innebär att aktivt
arbete av den typen innebär att man får en jävla massa skit och blir kallad gnäll-pitt
(ask me, i know). Det innebär också att man kanske får kyssa gamla cykelkompisar farväl
om de inte kan uppföra sig. Lyckas man med att verkligen leva upp till IMBAs - Leave no
trace så kommer vi trots att det tekniskt sett är förbjudet att cykla därute nå en bred
allmän acceptans för cyklingen. Jämför legalt/legitimt.
Just detta har hänt på många ställen i USA.

Jag har otroligt svårt att se framtida konflikter och problem
om alla inblandade parter är konsekventa och sköter sitt.

Jag tror faktiskt i min enfald att det mer eller mindre är så det har fungerat
tidigare av sig själv. Mtb-cyklister har tidigare varit mer medvetna om access-
problematiken, det märker man tydligt här på forumet när mer seniora utövare
skriver i ämnet. Jag tror att vi har tappat det en smula när mtb succesivt har
blivit mer sport och att man då lätt glömmer att det inte alls är en självklarhet
att man kan utöva detta precis var som helst.

Men just nu idag den 27 oktober sitter mtb-folket med hela armarna i syltburken,
och att gapa i media och dribbla med politiker och tjänstemän innan man har gjort
sin hemläxa åtminstone hjälpligt kommer bara att förvärra situationen.

Senast redigerad av en moderator:
the_TnT skrev:

> 2) Resultatet kommer sannolikt bli, förutom det
> Mathias skriver, att byggena uppförs igen men på
> ett för naturen harmfullt sätt. Dvs. fastspikning
> i träd och förankring i berg medelst bergsbult.
> lagombra är orolig att det ska bli en sådan
> utveckling.

Jag förstår. Det var Polens fel att tyskarna blev tvungna att starta krig ;-)

Tjena!

HAde jag orkat hade jag skrivit ett precis likadant inlägg om Newsboy.. Klockrent skrivet!!

Kan ju bara berätta att här uppe kostar det 20000 per stig och år för att få cykla på den.. Dock bara om man tar kabin upp.. Så Hellas är itne första området i Sverige där cykling stoppas (om det u görs det)..

Kneecap skrev:
<->
> Kan ju bara berätta att här uppe kostar det 20000
> per stig och år för att få cykla på den..
<->

Que!?

Innebär det att jag ska stryka Åre som första anhalt i
min DH-resa? (Att köpa stigar för 20K styck blir lite
för durt!-)

JAG tycker att man visst ska få hacka på upphovsmannen. De byggs ju av två orsaker (utan någon speciell ordning) - Den som bygger dem vill cykla på dem. Och för att reta folk som inte vill se några NS-byggen i nackaskogarna.

Mitt bästa argument (om än ej juridiskt hållbart) mot ett cykelförbud är att det kommer att få bort de som sköter sig. Men de som skiter i allt, kör sönder och bygger alfons åberg-helikoptrar troligtvis kommer att fortsätta med hojandet, eftersom de i vilket fall som helst inte visat någon hänsyn hittills.

Angående stigarnas hälsa - Jag cyklar inte i sönderkörda surhål, eftersom de aldrig försvinner om de inte får torka utan att någon ruggar upp dem. Jag cyklar inte på mossiga berghällar när det är blött, eftersom det ofelbart brukar leda till att man spinner loss och skickar mossan i orbit. Inte heller på jordtäckta rötter, eftersom samma sak som med mossan händer med jorden, när det är blött.
- Och det beror inte ENBART på att jag inte har råd att köra sönder någonting på cykeln. ;-) Det är även en fråga om hänsyn.

I övrigt kan jag bara säga en sak om det newsboy skrev - Word!

Tjena!

Jerry.. Du kan ta det lungt.. Finns andra som betalar för att stigarna får cyklas på.. DEt är alltså inte 20k per person..

Kneecap skrev:
> Tjena!
>
> Jerry.. Du kan ta det lungt.. Finns andra som
> betalar för att stigarna får cyklas på.. DEt är
> alltså inte 20k per person..

Det är Dave som pröjsar ;)

Newsboy skrev:
> Bra att folk bryr sig och engagerar sig . . . men
> ska man pyssla med sånt här arbete krävs det att
> man är jävligt konsekvent.
> ... med mera, och så vidare...

Ord! (alltså Word!)

Stalle

Kneecap skrev:
<->
> Jerry.. Du kan ta det lungt.. Finns andra som
> betalar för att stigarna får cyklas på.. DEt är
> alltså inte 20k per person..
<->
Ok, jeg sköner:o)

Men gäller det bara stigarna på skutan lr är det andra
stigar i området också?

Tjena!

Nej det gäller bara stigarna på skutan.. Och cykelföebudet på skutans leder gäller allstå bara om man åker lift/kabin upp.. För då ryker allemansrätten all världens väg..
Dock om man cyklar/går upp får man ta sig ner hur man vill, dock finns risken att vissa markägare blir apförbannade och bådes skriker och viftar med hagelbössa.. (DEt snackas om att det har hänt iaf, jag har itne upplevt det)

Men sen finns det mycket fina stigar som inte ligger på skutan.. Kommer man upp hit och vill se lite annat så guidar jag gärna runt i jämtlands leder och spår....

Kneecap skrev:
> Dock om man cyklar/går upp får man ta sig ner hur man vill

Va, cykla UPPFÖR? Har ni blivit helt galna där uppe i lappmarkerna? ;-)

Annars tycker jag att det är OK med finansiering av underhållet. Det innebär ömsesidiga vinster, IMHO. Främst att de som cyklar där på det viset får en starkare position eftersom de "betalar för sig". Plus att det leder till ett visst engagemang och en känsla av delaktighet för de som hojar, vill väl knappast köra sönder det man är med och pröjsar för?

Kanske vore värt för HNS att ha med i sina stadgar (om det inte redan står med), att de/vi inte enbart ska verka för att främja cykling i området, utan att även vara med och aktivt bidra till att området hålls i gott skick? T ex att städa bort ev. alfons åberg-helikoptrar på begäran av kommunen, så de slipper pröjsa en entreprenör för att göra det?

Mathias skrev:
> Den andra är att det känns trist att
> behöva riva dem för A+S skull som förmodligen
> kommer bli helt galna om man göra det. Dessutom
> kommer det så split mellan oss som cyklar eftersom
> det trots allt finns de som tycker att A+S gör en
> bra grej... med resultatet att det blir jobbigt
> att umgås. Vårt största hopp står just nu till
> bäverninjorna.

Åhhh, så mysigt och alla ska få göra vad dom vill...

Så det är bättre att alla som cyklar är sams än att ett par personer som energiskt jobbar på att få resten av cyklisterna bannade från ett område (fast dom inte verkar bry sig eller fatta det...) blir sura? =O

jomper skrev:
> Är det någon som förstår vad Mange yrar om?

Aldrig någonsin.. :Þ

Newsboy skrev:
> Exempel 2. Nån mer än jag som reflekterade över
> att HNS bedrev sin nybörjarkurs
> på gröna milspåret där cykling är förbjuden enligt
> den lokala ordningsstadgan?
> http://www.hns.nu
> Hål i hela huvet? Jajjamän!

Är det??? Det är förbjudet att cykla på elljusspår så vitt jag vet, och det finns inte ett enda elljus på gröna milen.

>Så det är bättre att alla som cyklar är sams än att ett par personer som energiskt jobbar på att få resten av cyklisterna bannade från ett område (fast dom inte verkar bry sig eller fatta det...) blir sura? =O

Precis. Du förstår exakt hur jag menar märker jag. Det är alltid skitlätt att uttala sig hårt och tufft och säga att "jag gör alltid rätt" och alla andra har fel. Kom upp och riv det åt oss då så kan du få axla surgubbemanteln för det är det du kommer få göra till döddagar när det väl är gjort + att man dessutom kommer stöta på ett kiloton folk som alltid tycker att man gjort fel. Stora ord är alltid lätta att säga på ett internetforum.

Vi äger inte heller området och vi försöker handla på ett hyfsat genomtänkt sätt och kanske inte bara göra precis som det känns rätt för stunden.

Så tillbaks till jobbet.

> Precis. Du förstår exakt hur jag menar märker jag.
> Det är alltid skitlätt att uttala sig hårt och
> tufft och säga att "jag gör alltid rätt" och alla
> andra har fel. Kom upp och riv det åt oss då så
> kan du få axla surgubbemanteln för det är det du
> kommer få göra till döddagar när det väl är gjort
> + att man dessutom kommer stöta på ett kiloton
> folk som alltid tycker att man gjort fel.

Men vad har du/ni att välja på?
1. Låt det stå, bli polisanmält av fritidsförvaltningen och sen rivet = (troligtvis) förbud för cykling i Hellas.

eller

2. Riv det själv och vinn lite goodwill = borde kunna rädda situationen.

Av två dåliga ting så röstar jag på (2). ;-)

Stalle

Mathias skrev:
> Precis. Du förstår exakt hur jag menar märker jag.
> Det är alltid skitlätt att uttala sig hårt och
> tufft och säga att "jag gör alltid rätt" och alla
> andra har fel. Kom upp och riv det åt oss då så
> kan du få axla surgubbemanteln för det är det du
> kommer få göra till döddagar när det väl är gjort
> + att man dessutom kommer stöta på ett kiloton
> folk som alltid tycker att man gjort fel.

Jag skiter i fortsättningen i vad ni gör. Om ni däremot lyckas klanta till det så det får konsekvenser för cyklister utanför Hellas (vilket är högst troligt...) ska jag inte hålla truten ett enda jävla dugg. En sån här fråga är inget som berör enbart er "sofistikerade" storstadsbor med alla svar färdiga, utan kommer om ni förlorar en gång till användas av t ex de som jobbar emot allemansrätten.

> Stora
> ord är alltid lätta att säga på ett
> internetforum.

Det där är inga stora ord utan en å-s-i-k-t. Om du visste vad jag (och andra) har rivit förr hade du inte uttalat dig på det sättet. Lagombras hemslöjd är inte de först kreativiteterna i Hellas-området direkt...

Varför är ni så rädda för lagombra egentligen? ;D

edit: stavning

Kung Stalle skrev:

> Av två dåliga ting så röstar jag på (2). ;-)

Ja, vore jag nollåtta skulle jag personligen göra att skiten försvann snabbt som ögat. Tilltaget är i politiskt avseende komplett idiotiskt och destruktivt.

Friskis skrev:
> var är Bruse? bortrest?

Saknar du mig älskling?

Stalle skrev:
1. Låt det stå, bli polisanmält av fritidsförvaltningen och sen rivet = (troligtvis) förbud för cykling i Hellas.
2. Riv det själv och vinn lite goodwill = borde kunna rädda situationen.

Vi för den diskussionen inom HNS gruppen, vi får se vad majoriteten tycker. Jag ska kanske understryka att vad jag tycker inte nödvändigtvis är samma sak som HNS eller alla andra som är med i HNS. Vi är alla individer och har olika åsikter. Vi har startat en förening för att värna cyklandet i Hellas området men det gör inte att alla tänker likadant eller har samma åsikter om allting. Det finns dock ett gäng smarta människor med i gruppen så att jag tror att även om vi kan ha olika åsikter i vissa frågor inom gruppen så lyckas vi nog komma fram till vad som är bäst efter litet diskussion internt. Om ni är oroliga över att det inte är så tycker jag ni ska komma till våra möten (läs protkollen på http://www.hns.nu).

Jag och Christer träffar Mats Granath kommande onsdag över en bit mat för att prata om hela situationen som jag skrev tidigare. Vi har ytterligare några trick i armen och jobbar för fullt med att påverka. Ni kan dock inte förvänta er underverk men vi jobbar så hårt vi kan på alla fronter just nu. Går det inte så går det inte och lyckas vi så är det bra.

CalleF skrev: Jag skiter i fortsättningen i vad ni gör. Om ni däremot lyckas klanta till det så det får konsekvenser för cyklister utanför Hellas (vilket är högst troligt...)

Som sagt. Inget tyder idagsläget på att det är A+S byggen som har varit motivet till ett förbud. Om det hade varit så hade saken hamnat i en annan dager. Jag tycker din tankekedja är litet lustig. A+S bygger NS = Fel. Kommunen vill förbjuda av andra orsaker = Fel. HNS/Mathias river inte byggena = Allt är deras fel om cykling förbjuds.

En sån här fråga är inget som berör enbart er "sofistikerade" storstadsbor med alla svar färdiga, utan kommer om ni förlorar en gång till användas av t ex de som jobbar emot allemansrätten.

Jag som tyckte att jag försökte säga att jag har inte alla svar färdiga genom att visa på att det finns flera sidor i en diskussion med att det är inte alla som blir glada av att man river NS och att man faktiskt måste kunna umgås efteråt.

Mathias skrev:

> det är inte alla som blir glada av att man river NS och att man faktiskt måste kunna umgås efteråt.

Måste man det? Den som anlagt skiten har gjort det mot bättre vetande. Det bidrar till att förbudsivrarna får vatten på sin kvarn, kolla http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=35060. Att ge sig ut i ett naturreservat med motorsåg, det är infernaliskt korkat o taskigt eftersom det förstör för alla andra i o m att det gör det mkt svårare att hävda att MTB-cyklister är naturälskare som är på samma sida som ekologisterna mot betongfolket.

Är det inte lite larvigt att många skyller allt på snickerierna när det sedan är samma personer som försvarar att cykla fort på dom släta löparspåren?

Johan A skrev:
> Newsboy skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Exempel 2. Nån mer än jag som reflekterade
> över
> > att HNS bedrev sin nybörjarkurs
> > på gröna milspåret där cykling är förbjuden
> enligt
> > den lokala ordningsstadgan?
> > http://www.hns.nu
> > Hål i hela huvet? Jajjamän!
>
> Är det??? Det är förbjudet att cykla på elljusspår
> så vitt jag vet, och det finns inte ett enda
> elljus på gröna milen.

Johan du har väl inte glömt den här godingen redan?

http://happymtb.org/forum/read.php/1/69862/69953#msg-69953

"LAGEN"

http://happymtb.org/forum/read.php?1,28183,page=1

=David skrev:
> Är det inte lite larvigt att många skyller allt på
> snickerierna när det sedan är samma personer som
> försvarar att cykla fort på dom släta
> löparspåren?

Ja om det var mig du syftar på så var det defintivt inte ett försvar. Det var en (hoppas jag) tankevärd frågeställning.

Per skrev:
----------------------------------
> Måste man det? Den som anlagt skiten har gjort det mot bättre vetande.

Och dessutom har lagombra enligt utsago gjort det delvis för att provocera. Är det en snubbe man vill/skall vara vän med? Jag förstår snart inget alls ja...

Men nu skall jag sluta jiddra. Ni i NHS gör vad ni kan och jag hoppas att ni fixar det här. Håll ångan uppe!!! (Det var väl klämmigt :-) )

Stalle

Försvarar??? Förklara gärna dig hur jag försvarar detta då jag inte kan läsa att jag någonsin försvarde något i den tråden, jag läste helt enkelt en artikel i Kadens där dom hade pekat ut det gröna milspåret som ett populärt spår att cykla MTB.

Citat från mitt andra inlägg i den tråden
"Men nu när jag vet att man inte skall åka där kommer jag naturligtvis att åka på andra stigar istället"

Var försvarar jag höga hastigheter på milspåret i den texten??

Sen får du gärna visa var jag har skyllt allt på NS byggena med, det har jag isf helt glömt bort, men upplys mig gärna.

Sen har jag fått för mig att jag har läst att cykling endast var icke tillåten på elljusspår, men om det gäller markerade motionsspår så viker jag mig naturligtvis, inget konstigt med det.

Wha ha ha ha.. finns det något mer explosivt på happy än följande lilla topic-cocktail: Motionsspår, Lagombraslöjd, Hellas.

Per> Måste man det? Den som anlagt skiten har gjort det mot bättre vetande. Det bidrar till att förbudsivrarna får vatten på sin kvarn, kolla http://www.utsidan.se. Att ge sig ut i ett naturreservat med motorsåg, det är infernaliskt korkat o taskigt eftersom det förstör för alla andra i o m att det gör det mkt svårare att hävda att MTB-cyklister är naturälskare som är på samma sida som ekologisterna mot betongfolket.

Jag menar inte att det är Anders och Simona som jag vill umgås med. Jag tycker Anders betett sig korkat här och korkat i naturen så vi verkar inte ha så mycket gemensamt. Jag vet inte, det är många som tycker att det ska sågas ner, men vad är skälet till att ingen gör det då? Personligen vill jag inte ensam klä skott för ett rivande.

Johan det som var till dig personligen skrev jag under citatet. Det som var ovanför är som Stalle skrev en "tankevärd frågeställning".

Ni som tycker byggena borde rivas omedelbart, varför har ni inte tagit saken i egna händer istället för att bara gnälla på att "ingen har gjort något åt det"?

Inte för att jag tror att det är rätt väg att gå just nu, men det känns lite som att stå och slå i luften liksom.

Varför inte göra en polisanmälan av byggena från vår sida? Det borde vara ett rätt bra sätt att visa var vi står. Det handlar dessutom om att ta bort möjliga källor till konflikter innan de uppstår så även om lagombras lekstuga inte har nämnts i varken förarbetet eller själva beslutet med tillhörande debatt så borde det ligga i alla cyklisters intresse att få bort det. Tro mig, jag tycker att det är kul att det finns ställen att leka med cykeln på även om jag inte är någon freeridefantom men ska man bygga ska det göras på rätt sätt. Faktum är att det krävs tillstånd för att bygga saker i skogen.
Att vi ska få cykla i skogen är en självklarhet för oss men inte för vanliga människor. För att de ska inse att vi också hör hemma i skogen får vi inte någonsin ge dem anledning att klaga på oss förrän det är lika självklart för dem som för oss att vi hör hemma där. Leave no trace, som sagt.

The big O skrev:
> från
> vår sida?

Menar du från norrland?

Tillbaka
Topp