Hur gammal är du?

Hur gammal är du?
xyz-saft sa:
geologen sa:
MartinRF sa:
Om lite drygt ett år fyller jag primtal. Det är fem år sedan jag gjorde det sist.

Det där var inte till mycket hjälp... :)

28, 36, 58, 66, 78 eller 88?

Fyller primtal om drygt ett år betyder ju udda tal som ålder just nu.

Primtal är alltid heltal, så om det är "drygt ett år" kvar till nästa, så måste det vara "knappt fem år" sen förra. Skulle det vara drygt fem och drygt ett, skulle mellanrummet bli sju år, vilket skulle göra att ett av de två talen är ett jämnt tal, och därmed inte ett primtal (2 är det enda jämna primtalet, men efter 2 finns inget glapp på sex år).

Men du kanske menar att man inte är en ålder förrän man passerat den födelsedagen? Ok, det köper jag. Där är det nog olika beroende på var man kommer från. Där jag kommer från sa man den ålder som motsvarades av den närmast liggande födelsedagen, framåt eller bakåt, ungefär.

Hur gammal är du?
geologen sa:
xyz-saft sa:
geologen sa:
MartinRF sa:
Om lite drygt ett år fyller jag primtal. Det är fem år sedan jag gjorde det sist.

Primtal är alltid heltal, så om det är "drygt ett år" kvar till nästa, så måste det vara "knappt fem år" sen förra. Skulle det vara drygt fem och drygt ett, skulle mellanrummet bli sju år, vilket skulle göra att ett av de två talen är ett jämnt tal, och därmed inte ett primtal (2 är det enda jämna primtalet, men efter 2 finns inget glapp på sex år).

Men du kanske menar att man inte är en ålder förrän man passerat den födelsedagen? Ok, det köper jag. Där är det nog olika beroende på var man kommer från. Där jag kommer från sa man den ålder som motsvarades av den närmast liggande födelsedagen, framåt eller bakåt, ungefär.
+1

Heja Geo!

Hur gammal är du?
Som litet barn var det där viktigt. Jag är två, men jag skall fylla tre, snart. om åtta månader.
Själv är och har jag det som hunnit bli. Hade jag varit dam, skulle det varit betydligt mindre ändå. Märkligt hur det fungerar: Småtjejer på krogen.... och på ålderdomshemmen! Ändå ser de så olika ut?

Hur gammal är du?
åberg sa:
geologen sa:
xyz-saft sa:
geologen sa:
MartinRF sa:

+1

Heja Geo!

Ja håller med. Men hatar när jag är för korkad för att fatta :(
Fast tur att det finns intelligenta människor där ute :)

Hur gammal är du?
I måndags kväll vid specialbagaget där jag stod och väntade på att få kånka +40kg cykelbagage kommer det tre ynglingar typ 25 årsåldern för att hämta skidor. En av dem petar av misstag på mig med skidpaketet och en av de andra säger "Akta farbrorn!".

Hatar sånt..... :)

Hur gammal är du?
Hasse#7 sa:
I måndags kväll vid specialbagaget där jag stod och väntade på att få kånka +40kg cykelbagage kommer det tre ynglingar typ 25 årsåldern för att hämta skidor. En av dem petar av misstag på mig med skidpaketet och en av de andra säger "Akta farbrorn!".

Var glad så länge se inte säger "Akta gubben" :-)

Hur gammal är du?
För ca 20 år sedan var det en släkting till mig som hade gift sig in i en något högre samhällsklass än den vi själva stammar ur (tänk vanlig svensk medelklass utanför storstadsområdena). Jag och min dåvarande tjej, numera fru, var vid ett tillfälle med på en mottagning efter en familjehögtid: utomhus, avslappnat, ledig klädsel, inga konstigheter, snittar och bubbel och lite sånt. Det föll sig så att min fru/tjej råkade hamna i vägen för ett av barnen ur det här högre samhällsskiktet. Vi har båda glömt de exakta detaljerna men hon stod väl och hängde nånstans så att den här pojken inte kunde komma förbi. Han var nog 8-10 år, och otroligt artig och belevad för han bad henne helt enkelt:

- Ursäkta, kan tant flytta på sig?

Det var ju inget konstigt med det, han var ju uppfostrad att vara artig och då säger man väl så, men vi garvar fortfarande åt det efter 20 år.

Hur gammal är du?
För en massa år sedan på IKEA roade sig några ungar med att åka i kundvagnarna. När de närmade sig mig sa en av dem -"Akta gubben därborta". Jag tittade mig omkring med såg ingen gubbe...

Hur gammal är du?
Är det tråden där man ska säga sin ålder utan att säga sin ålder?
I så fall;

Jag har 3st döttrar och 2st barnbarn.
Jag är dubbelt så gammal som min äldsta dotter.
För ett år sedan var jag 3ggr så gammal som min yngsta dotter.
Om 4år är jag dubbelt så gammal som min mellersta dotter.
Min yngsta dotter är 4år yngre än sin yngsta storasyster.

Hur gammal är du?
eketjall sa:
Är det tråden där man ska säga sin ålder utan att säga sin ålder?
I så fall;

Jag har 3st döttrar och 2st barnbarn.
Jag är dubbelt så gammal som min äldsta dotter.
För ett år sedan var jag 3ggr så gammal som min yngsta dotter.
Om 4år är jag dubbelt så gammal som min mellersta dotter.
Min yngsta dotter är 4år yngre än sin yngsta storasyster.
Eftersom X (i år) är ett jämt tal och X-1 (förra året således udda) går det inte lösa ut med din info. Men det kanske var meningen?

Hur gammal är du?
åberg sa:
Hade förväntat ett underbestämt ekvationssystem men nu har du ju sagt din ålder? :)
Ja, jag anser att det går att lösa, ja.

Dr_Rydell sa:
Eftersom X (i år) är ett jämt tal och X-1 (förra året således udda) går det inte lösa ut med din info. Men det kanske var meningen?
Tänk ålder i hela hår. Inte årtal.

Kupa sa:
*räknar som en kratta, jag återkommer i frågan*
Ja ;-)

Hur gammal är du?
Hasse#7 sa:

Det är ju då du bustar ut en backflip eller andra oväntade moves. :)

Hur gammal är du?
qma sa:
Hasse#7 sa:

Det är ju då du bustar ut en backflip eller andra oväntade moves. :)

Hade bagaget kommit hade jag lätt jonglerat med fem cykelväskor och rabblat "snorungar".

Hur gammal är du?
Pfaff sa:
Bengt-re sa:
Jag är född efter första månlandningen men innan den sista (senaste?).

Den första såg jag lajv på tv. I direktsändning. Svart/vitt och definitivt tjock-tv. Hör kanske hemma i nostalgitråden?

Första Månlandningen kommer jag faktiskt ihåg. Satt i sommarstugan och grillade äpplen i öppna spisen, och kollade på en 17" svartvit tjockTV med teleskopantenner, mitt i natten, när någon suddig michelingubbe studsade runt på Månen. Måste ha varit strax efter att jag fyllde 105.

Hur gammal är du?
geologen sa:
xyz-saft sa:
geologen sa:
MartinRF sa:

I sammanhanget får vi nog anta att åldern är en diskret talföljd, och att du har en viss ålder i år till dess att födelsedagen inträffar. (man får till exempel inte handla på systemet bara för att man nästan fyllt 20 år) Vidare, antar vi "knappt fem år sedan", och "drygt ett år".

Då vet vi att åldern är ett udda tal.

Primtal upp till hundra är:
2, 3, 5, 7, 11, 13, 17, 19, 23, 29, 31, 37, 41, 43, 47, 53, 59, 61, 67, 71, 73, 79, 83, 89, 97

Av dessa är bara ett antal intervall möjliga:
23-29 - > 27
31-37 - > 35
47-53 - > 51
53-59 - > 57
61-67 - > 65
73-79 - > 77
83-89 - > 87

Är personen exempelvis 27 år, och närmar sig åldern 28 år, är det nästan fem år sedan hen fyllde 23 år och drygt ett år tills personen fyller 29 år.

Vilken ålder det handlar om går inte att avgöra, men jag tror att i alla fall 77 och 87 går att avfärda.

Hur gammal är du?
xyz-saft sa:
att du har en viss ålder i år till dess att födelsedagen inträffar. (man får till exempel inte handla på systemet bara för att man nästan fyllt 20 år).

Som sagt, där skiljer det sig mellan områden. Där jag är uppväxt anges oftast åldern som det man fyller det innevarande året. Dvs, i mitt fall 39 (som jag fyller i augusti). Det är inte helt konsekvent, men det är i alla fall orsaken till att jag skrev de jämna åldrarna... :)

Däremot missade jag en möjlig ålder (51/52), ser jag nu när jag läser din lista.

Hur gammal är du?
geologen sa:
xyz-saft sa:
att du har en viss ålder i år till dess att födelsedagen inträffar. (man får till exempel inte handla på systemet bara för att man nästan fyllt 20 år).

Som sagt, där skiljer det sig mellan områden. Där jag är uppväxt anges oftast åldern som det man fyller det innevarande året. Dvs, i mitt fall 39 (som jag fyller i augusti). Det är inte helt konsekvent, men det är i alla fall orsaken till att jag skrev de jämna åldrarna... :)

Fantaksiskt vad man får lära sig, första gången jag någonsin hört något liknande. Men det kanske är ett tecken på att man inte är tillräckligt gammal.,

Hur gammal är du?
tumblr_og1g7m5C9Y1qzpn6vo1_540.gif

Hur gammal är du?
åberg sa:
eketjall sa:
Jag tänkte att jag slänger in det där med barnbarnen som onödig extrainformation för att förvilla lite ;-)
Det låter elakare än vad det är men äldsta dottern behövs inte heller.
Sant, jag skulle utelämnat henne men fortfarande talat om att jag har två barnbarn :-)

Hade först tänkt utelämna det där med att det skiljer 4år mellan de två yngsta. Men det blev lite för många realistiska möjligheter kvar (typ 6-7 st iaf)

Hur gammal är du?
geologen sa:
xyz-saft sa:

Däremot missade jag en möjlig ålder (51/52), ser jag nu när jag läser din lista.

Nej. I Göteborg säger man.
-Jag skall fylla 42 i år.

Att säga
-Jag är 42

När man är 41 är lögn.

Bruka allvar

Tillbaka
Topp